PDA

View Full Version : Reele prijs voor een '87er Fender American Standard Stratocaster



SaferSephy
8 oktober 2012, 11:43
Ik kan een American Standard kopen uit '87 (eind 86 kan ook), heeft een serial van E3xxxxx (wat een strat uit 82,83,84 impliceert)maar heeft ook 22 frets en een 2 point through body Tremolo (specs typisch voor een '87 American Standard). De vraagprijs voor deze gitaar is 1000 euro.

Mijn inziens is dit veel te duur, en zou deze gitaar ergens tussen de 700 en 850 moeten liggen. Hij is zover ik kan zien helemaal origineel en in zeer goede staat, zit een koffer bij, maar geen originele case candy.

Nu was de productielijn in 87 dermate klein dat deze strats wel links en rechts benoemd worden als goede instrumenten, maar ik betwijfel of dat 1000 euro hier mee te beargumenteren is, zeker gezien het feit dat je voor 200 euro meer een 2012 standard hebt.

Daarnaast zie ik nog niet echt een hype rondom deze instrumenten (zoals bij de JV strats bijvoorbeeld het geval is) dus ik weet ook niet of ik de strat als investering kan beschouwen, wetende dat de waarde van deze gitaar erg gaat stijgen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

marc_o
8 oktober 2012, 11:51
Als de gitaar precies voldoet aan jouw verwachtingen, kan ie z'n geld absoluut waard zijn en is het maar de vraag of zoeken naar een wat goedkoper model die 150-200 minder wel nut heeft. Maar dat is alleen wanneer je dat magische moment hebt met een bepaald instrument....

Afgezien daarvan is de prijs wel stevig te noemen, meestal zie je ze voor minder gaan inderdaad en kun je zeer goede strats kopen voor 650-800 Euro. Voor 1000,- heb je bijvoorbeeld ook een 62 reissue of een 50's reissue, mocht dat je ding zijn, klinken iets gruiziger en "echter" als ik het zo mag uitdrukken.
Heb vorige week een strat verkocht, uit 2002, krasvrij, topconditie....en echt niet voor 1000,-...was het maar waar!

Hendriks
8 oktober 2012, 12:17
86-87 was nou niet echt de beste periode voor een USA standaard . Ik zou omkijken naar zoals eerder aangegeven voor een AVRI of een standaard uit 2008 of nieuwer .

Di Stefano
8 oktober 2012, 13:16
Goede - slechte periodes... hoewel er misschien een kern van waarheid in zit moet je het toch per instrument apart bekijken.

Toen ik in 2004 een USA strat kocht werd me dit ook afgeraden omdat het niet meer de kwaliteit was van vroeger en je enkel voor het "made in USA" opschriftje betaalde. Mexicaanse Fenders zijn goedkoper en meestal zelfs beter waren de wijsheden die me naar het hoofd geslingerd werden.

Nu heb ik toch de made in USA gekocht en mogelijk is het de beste gitaar die ik ooit heb gehad. Ik baal nog steeds enorm om het feit dat ik deze heb weggedaan.