PDA

View Full Version : Snelle Review: Harley Benton GA15 + G112



Cinaed666
8 oktober 2012, 00:52
Hallo! Ik ben nu reeds enkele weken de gelukkige eigenaar van een Harley Benton GA15 Lampenversterker met G112 extention cab, en ik dacht "Laten we even mijn mening over dit beestje geven."

Harley Benton is het huismerk van Thomann, een duitse gitaarshop. Ze maken heel wat verschillende dingen, van bagger tot degelijk materiaal, voornamelijk entry-level stuff. Van wat ik hoor is de GA15 gebaseerd op een ouwe Gibson Amp (De afkorting klopt toch al!), maar aan de andere kant hoorde ik weer dat hij vanbinnen een Epiphone Valve standard zonder de effecten is. Ik gok dat de waarheid wel ergens tussen beide in zal zweven. Maargoed.

De GA15 is een prachtige versterker voor het geld. Ik heb er een 150€ voor neergeteld, en ik daag je uit om een goedkopere 15watt lampenversterker te vinden. En hij klinkt nog lekker ook! Een tikje muddy met de wijzers op 12, maar met wat gedraai schreeuwt hij al snel. Clean begint hij rond 1 a 2 uur op te breken. De Lampen die erin zitten zijn merkloze, chinese dingen, dus ik ga er van uit dat met wat duurder spul erin, hij alleen maar beter kan klinken. Hij heeft een headphone out, maar deze klinkt vrij crap. Niet aan te raden.

Ik heb de Cab erbij gekocht omdat ik binnenkort met mijn band begin op te treden, en ik niet wou onderdoen voor de grotere stacks die sommige mensen daar binnenslepen. Het is een waardevolle uitbreiding aan mijn geluid gebleken, aangezien hij nu veel ruimer klinkt. De 12" speaker erin is merkloos, maar heeft iets weg van de standaard speakers die ze in Marshall cabs steken tegenwoordig. 8ohm impedantie, dus ik heb hem maar even parallel op de 10" speaker gezet in die GA15, en deze samen in de 4ohm gestoken. Later zag ik dat de GA15 ook een line-out heeft, maar ik heb deze dus niet getest. De cab zelf is zeer stevig gebouwd, en ik ga er van uit dat deze wel wat mishandeling aankan. Hij kostte me ongeveer 70€.

Ik gebruik mijn Amp samen met een Boss MT2 metalzone, en deze heeft een enorm vet geluid. Ik gebruik hem voornamelijk om Thrash en Black metal te spelen, maar wat blues gaat hem evengoed af. Een combinatie om aan te raden!

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/223193_4149386184341_153945_n.jpg

FruscianteFan
8 oktober 2012, 08:24
vet hoor, black metal met zo'n ding. Vind ik gaaf. Geluidsmannen zullen er ook blij mee zijn ;)