PDA

View Full Version : afstel probleem



Ijselrobo 07
7 oktober 2012, 16:22
goedemiddag :D

ik heb een "klein" probleem met mijn Blade Dayton Standard.
de laatste tijd was er al wat fretbuzz, maar dat was niet echt storend. maar nu wilde ik van de floating bridge af, dus heb ik er een extra veer opgezet en de floating bridge was weg, alleen was de fretbuzz een stuk meer geworden. dus ik dacht, draai de hals wat boller, zodat de fretbuzz weg is, want de zadels stonden al bijna op 't hoogste. dus ik een klein stuk gedraaid, is er opeens zeer veel fretbuzz.. dus een klein stuk de andere kant opgedraaid. en nu is er dus alleen nog maar fretbuzz. zelfs de losse snaren komen tegen de fretten aan. niet goed dus :(

Weet iemand een oplossing of kan me in redelijk simpele taal vertellen hoe ik de afstelling weer goed krijg?
En ja ik kan de gitaar ook naar een gitaartech brengen, maar dan heb ik zoiets van: oke nu is het goed maar hoe heeft hij het gedaan en hoe kan ik zelf ook doen? (dus leren van je fouten) al het benodigde materiaal heb ik toch thuis, dus dat is geen probleem.

hier een foto van de gitaar:
http://i359.photobucket.com/albums/oo38/Redaccion/BladeDaytonStandard.jpg

Groet,
Luc

Fiendish
7 oktober 2012, 16:25
Waarschijnlijk een kwestie van de hoek van de hals wat aanpassen, misschien met wat shims d'r bij/af, afhankelijk van hoe de situatie nu is.

Tabula Rasa
7 oktober 2012, 16:47
Terug naar de oude situatie gaan en niet de brug strak tegen de body aan trekken als je zadels niet verder omhoog kunnen. Neem een blokje hout en schuur/vijl dat op de dikte dat het achter je tremeloblok past en haal dan juist een veer weg.

soundbound
7 oktober 2012, 16:56
Als je te snel achter elkaar aan de trussrod hebt gezeten en twee verschillende kanten op hebt gedraaid, kan het zijn dat de hals zich niet direct heeft aangepast. Normaal is de stelregel dat als je de trussrod naar links draait, de hals meer bolling krijgt en naar rechts juist wat strakker/rechter trekt. Je kan alleen niet ongelimiteerd draaien, want dan kan het hout barsten. Circa een halve slag en dan een tijdje laten staan om de hals de tijd te geven zich aan te passen. Als het niet genoeg is, nog een halve slag. Als je de floating bridge vast zet, komen de snaren dichter bij de hals te staan, je kan dan de brug/zadels wat verhogen. In combinatie met een iets hollere afstelling, moet dat al helpen. Op internet zijn veel tips op dat gebied te vinden

Ijselrobo 07
7 oktober 2012, 17:02
Het blokje hout ga ik even proberen. maar ik wilde juist van de floating bridge af, omdat ik veel omstem en dat zo niet ideaal is.
De hals heb ik na het draaien steeds 1 á 2 dagen de tijd gegeven zich aan te passen.. maar zonder succes.
Ik weet wel dat de hals nu boller moet, alleen weet ik niet welke kant dat op is bij de blade (de "ingang" van de tussrod zit aan de bodykant van de hals, onder het "levison" plaatje. bij de strat weet ik: met de klok mee is boller en tegen de klok in is rechter. maar hoe het bij de blade zit, weet ik niet.

Tabula Rasa
7 oktober 2012, 17:06
hoe het bij de blade zit, weet ik niet.

meten is weten. Capo op de eerste fret. 15e fret indrukken en in het midden meten. Noteren dat je de 15e fret ingedrukt had en noteren boven welke fret je je meting gedaan hebt. halspen verstellen (noteren of het met de klok mee, of tegen de klok in was.) en het geheel opnieuw opmeten.

Orpheo
7 oktober 2012, 17:07
Hollee juist. Niet boller! Door de brug vlak tegen de body te schroeven verlaagde je effectief de actie. Brug omhoog if eventuele shim eruit. Of de truc van tabula rasa

Tabula Rasa
7 oktober 2012, 17:08
Het blokje hout ga ik even proberen. maar ik wilde juist van de floating bridge af, omdat ik veel omstem en dat zo niet ideaal is.


Met het blokje is ie niet meer floating. Door het blokje kan je de spanning niet laten zakken, doordat je een veer verwijderd zal de spanning niet omhoog gaan als je bijvoorbeeld je hand op de brug rust.

barno
7 oktober 2012, 17:09
Gitaar afstellen: is vooral een kwestie van de zaak eerst goed bekijken. Je stelt de truss rod pas nadat je de visu hebt vastgesteld dat een te grote holling/ bolling oorzaak is van fretbuzz resp hoog en laag op de hals of vanaf het midden tot aan de kam. Idealiter stel je 'm zo af dat ie onder spanning kaarsrecht is of een hele lichte holling. Ivm met fretbuzz heb je verder parameters zoals hoogte brug/ zadels, diepte neckpocket, ev. shim, afwerking frets...

Ijselrobo 07
23 oktober 2012, 21:19
zo. even nog een vraag hierop. het trucje met het blokje hout heeft gewerkt en ik ben nu al bijna van de fret-buzz af.
mijn enige vraag is: de hals staat niet bol, maar tegenovergesteld!! weet iemand welke kant ik op moet draaien met het sleuteltje om de hals weer bol/rechter te krijgen? (de opening van de halspen zit aan de onderkant van de gitaar. zie openingspost voor foto)

bertje1
23 oktober 2012, 21:49
Waarschijnlijk tegen de klok in voor holler Kijk even op de side van Don Hofstee
daar wordt het duidelijk uitgelegd

oigun
23 oktober 2012, 22:08
Bol/hol....volgens mij is hier sprake van een spraakverwarring. :D
Linksom is losser dus trekken de snaren de hals holler.
Rechtsom is vast dus trekt de trussrod de hals boller.
Gebruik het snaartruukje wat Tabula al aangaf om te kijken wat er precies aan de hand is, de trussrod is niet bedoelt om de actie af te stellen. Stel de hals onder snaarspanning iets hol of recht af, de rest regel je met de hoogte van de zadels. Zijn de zadels uitgesteld kan je met een shim in de neckpocket de halshoek veranderen zodat eea wel af te stellen is. Blijf je buzz houden op bepaalde fretten dan kan het ook zijn dat er gevlakt moet worden of dat er fretten omhoog gekomen zijn...

bertje1
23 oktober 2012, 22:17
Als je de trustrod bij de [B]body moet verstellen is tegen de klok in draaien de hals holler maken. Met de klok mee boller maken Als je de trustrod boven aan de hals bij de kop moet verstellen is met de klok mee holler maken Tegen de klok in boller maken.Is toch logisch

Gearjunkie
23 oktober 2012, 22:30
Als je de trustrod bij de [B]body moet verstellen is tegen de klok in draaien de hals holler maken. Met de klok mee boller maken Als je de trustrod boven aan de hals bij de kop moet verstellen is met de klok mee holler maken Tegen de klok in boller maken.Is toch logisch

Nee Bertje, dat zou zijn als je vanaf dezelfde kant blijft kijken. Een moer gaat linksom los en rechtsom vast. Of hij nou bij de body of de kop van de gitaar zit, dat maakt niet uit.

bertje1
23 oktober 2012, 22:58
Het is bij een gitaar niet zo dat je de trustrod zowel bij de body als bij de kop kunt verstellen.Bij de ene gitaar kun je hem verstellen bij de kop bij een andere bij dse body het verhaal van de moeren gaat dus niet op..

Rizz
23 oktober 2012, 23:04
Jawel hoor, je draait de halspen toch om en kijkt er vanaf de andere kant tegenaan en dus draait hij dezelfde kant op los (of vast). Right tighty lefty loosy..

oigun
23 oktober 2012, 23:13
Ik geeft het op... Holler boller los vast, blijkbaar flexibele begrippen|:D
Ik raad iedereen die niet begrijpt wat hij aan het doen is even langs een tech te gaan...

Ijselrobo 07
24 oktober 2012, 19:21
oke. voordat ik nog maar één draai ergens aan ga geven wil ik effe weten of mijn handelswijze om dit te herstellen goed is. de foto's zijn om te laten zien (hoe erg) de situatie nu is.

http://imageshack.us/a/img87/9290/imag0390x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/87/imag0390x.jpg/)
http://imageshack.us/a/img547/5913/imag0393r.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/547/imag0393r.jpg/)
http://imageshack.us/a/img513/5900/imag0394u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/513/imag0394u.jpg/)
http://imageshack.us/a/img404/1774/imag0400i.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/404/imag0400i.jpg/)

ik ga de hals holler draaien. bij de blade is dat tegen de klok in (volgens de site van don hofstee) en dan doe ik dat zo'n 4 á 5 keer. 1x licht draaien per half uur. want nu krijg ik doordat de snaren tussen de 4e en de 6e fret de fretten raken amper geluid eruit. (die snaren heb ik er vanmiddag opgelegd)

barno
24 oktober 2012, 19:32
ik zou de post van oigun nog es goed lezen ...

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 20:04
Ik denk dat Barno dit stukje bedoeld:


Ik raad iedereen die niet begrijpt wat hij aan het doen is even langs een tech te gaan...

BTW Hoe heb je die hals zo krom als een banaan gekregen? Dan moet je echt als een malle hebben staan draaien.

Ijselrobo 07
24 oktober 2012, 20:19
geen idee hoe ik die hals zo gekregen heb.. maar nu moet ik alleen weten hoe ik 'm weer recht/boller(toch?) krijg. dus naar rechts of naar links draaien?

En ik zou wel naar een tech willen gaan, maar A: als ik het zelf doe leer ik er meer van en B: als ik weet welke kant ik op moet draaien kan ik dat ook rustig zelf doen. dus dan hoef ik er niks voor neer te tellen dan hoef ik de gitaar niet een week voor te missen

E-J
24 oktober 2012, 20:45
Antwoorden op je vragen zijn al eerder gegeven. Je hebt duidelijk de verkeerde kant (en wellicht te veel) gedraaid.

Wat staat je tremolo abnormaal ook trouwens. Ik zou er twee veren bij zetten, ik heb nog nooit een tremelo met maar één veer gezien!

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 20:59
Oke, je moet systematisch werken en als je geen ervaring hebt een kladblok gebruiken. Heb toevallig vandaag hetzelfde klusje op mijn strat gedaan en het is echt heel erg simpel:

Stem eerst je gitaar in de stemming die je altijd hanteert.
Zet een capo op de eerste fret en druk de lage E in bij de 17e fret. Noteer "17e fret" in je kladblok.
Meet de afstand tussen E snaar en 7e fret. Noteer "7e fret" in je kladblok.
Meten doe je met een voelermaatje of desnoods met een Post-It blokje waarvan je het aantal blaadjes noteert dat exact in de tussenruimte past.
Hierna hetzelfde verhaal met de hoge E snaar.


Spanning van de snaren af, (bij een zwevend blok eerst een Post-It blokje pakken en de juiste dikte vanachter onder de bodemplaat schuiven). Dan hals eraf.
Aan de halspen draaien. Noteer in je kladblok hoeveel je draait en welke kant op.
Hals er weer op schroeven, gitaar recht overeind zetten en stemmen. Als het goed is is ie op stemming op het moment dat het Post-It blokje onder de bodemplaat valt. (het enige nut van dit Post-It blokje is dat je de werking van de veren wegneemt en veel sneller kan stemmen.)

Vervolgens zie je in je kladblok "17e fret" en "7e fret" staan en op die punten doe je je nieuwe meting.

Dit herhaal je totdat de kromming van je hals naar wens is. Daarna stel je de actie in door je zadeltjes in hoogte te verstellen. Als je het niet met zadeltjes red, dan wordt shimmen de laatste optie. Maar de kromming van de hals laat je vanaf dat moment met rust.

Hendriks
24 oktober 2012, 21:01
Ik ben bang dat hij wat teveel gedraait heeft. Ik doe altijd een 1/8 slag en dan even laten rusten , het duurt wat langer , maar je hebt dan geen kans dat je te ver draait en ja een paar veren erbij in , staat wel heel slapjes zo.

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 21:03
Die ene veer is op zich prima hoor. De brug staat vast middels een houten blok achter het tremeloblok. Er hadden net zo goed geen veren kunnen zitten tussen de klauw en het blok (maar dan was er ook geen aarding meer geweest via de snaren).

Hendriks
24 oktober 2012, 21:07
Die ene veer is op zich prima hoor. De brug staat vast middels een houten blok achter het tremeloblok. Er hadden net zo goed geen veren kunnen zitten tussen de klauw en het blok (maar dan was er ook geen aarding meer geweest via de snaren).

Ah , een blokje :) .

Gearjunkie
24 oktober 2012, 21:07
geen idee hoe ik die hals zo gekregen heb.. maar nu moet ik alleen weten hoe ik 'm weer recht/boller(toch?) krijg. dus naar rechts of naar links draaien?

En ik zou wel naar een tech willen gaan, maar A: als ik het zelf doe leer ik er meer van en B: als ik weet welke kant ik op moet draaien kan ik dat ook rustig zelf doen. dus dan hoef ik er niks voor neer te tellen dan hoef ik de gitaar niet een week voor te missen
Probeer je voor te stellen wat de halspen doet: hij compenseert de kracht waarmee de snaren aan de hals trekken. Bij jou staat de hals bol, de halspen trekt veel harder dan nodig is. Je gaat de halspen dus losser zetten, om de hals recht ( of eigenlijk ietsjes hol) te zetten.

Tav het blokje: waarom fixeer je de brug niet tegen de body? Het zou je zo maar betere klank kunnen opleveren.

Ijselrobo 07
24 oktober 2012, 21:12
oke. goede tips, vooral die van Tabula rasa, maar.. omdat die snaren tegen de fretten klatsen, krijg ik de gitaar niet eens gestemd... zodra dat weer kan, kan ik de hals ook goed afstellen

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 21:15
Tav het blokje: waarom fixeer je de brug niet tegen de body? Het zou je zo maar betere klank kunnen opleveren.Zadeltjes stonden al maximaal hoog. Dan moet je dus of de neck shimmen of de bodemplaat wat omhoog brengen.

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 21:18
oke. goede tips, vooral die van Tabula rasa, maar.. omdat die snaren tegen de fretten klatsen, krijg ik de gitaar niet eens gestemd... zodra dat weer kan, kan ik de hals ook goed afstellen

Hals eraf. Waterpas met twee elastieken op de hals zetten en draaien en meten. Probeer hem dan gewoon zonder snaar spanning kaarsrecht te krijgen als startpunt. Noteer gelijk je bevindingen mbt hol/bol, linksom en rechtsom.

Gearjunkie
24 oktober 2012, 21:19
Zet hem maar eens een flinke slag losser! Edit, doe wat Joris zegt, of breng hem alsnog naar iemand die snapt waar hij mee bezig is.

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 21:21
Zet hem maar eens een flinke slag losser!
Dat is het probleem. Hij weet niet wat losser of vaster is. Bij een hals die flink onder spanning staat (halspenspanning) is dat ook niet altijd even makkelijk aan te voelen wanneer je maar kleine slagen draait. DUS METEN!!!

EDIT Gearjunkie, is zie nu je edit pas.

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 21:22
Dat is het probleem. Hij weet niet wat losser of vaster is. Bij een hals die flink onder spanning staat (halspenspanning) is dat ook niet altijd even makkelijk aan te voelen wanneer je maar kleine slagen draait. DUS METEN!!!

Laat maar, ik zie je edit!

EDIT Dit had een aanvulling op mijn eerdere post moeten zijn, niet een quote daarvan.

Gearjunkie
24 oktober 2012, 21:22
Zie mijn toevoeging! ;)
Dan dit bericht maar met een anekdote van mijn kant verrijken....
Mijn eerste echte Strat kocht ik, trots als een aap met wel acht lullen het ding aan de andere kant van het land opgehaald...
Weekje later vond ik dat hij een afstelbeurtje nodig had, ik wilde ala SRV ook met 013 snaren spelen. Dat van een halve toon lager had ik niet zo begrepen overigens, internet was nog niet zo als nu gevuld met info.

Op een goed moment zie ik witte lijnen langs de Skunk stripe verschijnen, mijn afstelwerk had de hals om zeep geholpen....

Tabula Rasa
24 oktober 2012, 21:24
Zie mijn toevoeging! ;)
Zie mijn edit :-)

guitarkid
25 oktober 2012, 09:56
Ik weet wel dat de hals nu boller moet, alleen weet ik niet welke kant dat op is bij de blade (de "ingang" van de tussrod zit aan de bodykant van de hals, onder het "levison" plaatje. bij de strat weet ik: met de klok mee is boller en tegen de klok in is rechter. maar hoe het bij de blade zit, weet ik niet.

Dus je hebt aan die halspen zitten draaien zonder dat je weet wat je doet......???? Slim!

Ike57
25 oktober 2012, 10:27
Misschien is het te verduidelijken met een plaatje (?)

http://www.kitarr.eu/wp-content/uploads/2010/01/2waytrussrod.jpg

Leg anders even een bout met een moer naast je hals:

De bout is je truss rod.

Als je de moer op de bout aandraait is dat dezelfde richting die je moet opdraaien om meer spanning op de truss rod te zetten zodat je nek boller gaat staan (waardoor er minder ruimte komt tussen de snaren en het fretboard) = met de wijzers van de klok mee.

Als je de moer op de bout losdraait is dat dezelfde richting die je moet opdraaien om minder spanning op de truss rod te zetten zodat je nek holler gaat staan (waardoor er meer ruimte komt tussen de snaren en het fretboard) = tegen de wijzers van de klok in.

Het beste advies is hierboven al meerdere keren gegeven: Ga ermee naar iemand die er verstand van heeft als je er zelf niet uitkomt!

angel-eyes18
4 november 2012, 18:43
Kep niet alle berichten gelezen dus wellicht kom ik met een spuit11 opmerking...heb je geen last van stringpull...waarbij je Sc te hoog staat afgesteld?...Als dat zo is geldt dat geloof ik alleen voor je lage E snaar weet het niet zeker...ideetje?