PDA

View Full Version : Opinie gevraagd van de Martin 000X1AE



k1ngray
6 oktober 2012, 20:12
Ik ben opzoek naar een nieuwe akoestische gitaar rond de 500 euro, en ben bij Tonika in Groningen
de Martin 000X1AE tegengekomen, en vond hem zeer fijn spelen en klinken. Wat is jullie mening over deze gitaar?

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=OOO1xae

Andere gitaren die ook nog een optie zijn:

Blueridge BR-43
Fender CD320ASCE
Eastman AC220/AC222

Ernest01
6 oktober 2012, 22:23
Ben niet zo weg van de 'goedkopere' Martins, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Zou zeker de Eastman proberen. In die prijsklasse zeker een aanrader.

Wat veel belangrijker is dan mijn mening is hoe jij het vindt. Koop de gitaar die jij het mooist vindt klinken
en het beste bespeelbaar is.

Succes !

Ruudj
7 oktober 2012, 09:02
Ik vind die x series van Martin verre van slecht. Heb zelf een DX1 en ben er nog steeds heel tevreden mee :lovelove:

k1ngray
7 oktober 2012, 19:03
Thanks voor jullie reacties.

En wat vinden jullie van de Martin 001XAE in vergelijking tot de Blueridge br-43? Ik zag dat de zijbladen van de Martin gelamineerd zijn, en die van Blueridge van mahonie. Maakt dit veel uit?

Ik wil btw wel graag een pre-amp in mijn gitaar

Ernest01
7 oktober 2012, 19:54
Als je pre-amp wil, dan komt van jouw lijstje de Martin in beeld. De zij- en onderkant zijn dan wel van
HPL, maar of dat te horen is, weet ik niet. Hangt er ook vanaf of de klank jou bevalt.
Zou het gewoon in de winkel proberen en indien mogelijk vergelijken met andere electro-akoestische gitaren.

northernlake
7 oktober 2012, 21:27
Die BR-43 is ook gelamineerd. Alleen met mahonie :-)

k1ngray
7 oktober 2012, 22:18
Thanks voor de hulp. Denk dat ik er wel uit ben. Kon de Martin bijna niet wegleggen, dat lijkt mij een goed teken;)

LaurentB
7 oktober 2012, 23:01
Thanks voor de hulp. Denk dat ik er wel uit ben. Kon de Martin bijna niet wegleggen, dat lijkt mij een goed teken;)

Ja, ik heb daar ook wel eens een goed klinkende van in mijn handen gehad.

k1ngray
9 oktober 2012, 12:48
Was ik er eindelijk uit dat ik de Martin wil, stuit ik op een tweedehands Blueridge br-163 voor ongeveer 500 euro(zonder element, wel evt in te bouwen voor 120,-). Wat nu wat nu?

LaurentB
9 oktober 2012, 12:53
Was ik er eindelijk uit dat ik de Martin wil, stuit ik op een tweedehands Blueridge br-163 voor ongeveer 500 euro(zonder element, wel evt in te bouwen voor 120,-). Wat nu wat nu?

Oei, dat is moeilijk zo te zeggen. Blueridge maakt ook goede gitaren, vaak gebaseerd op Martins. Die zou je echt allebei moeten testen om een beslissing te kunnen maken.

ruudjes
9 oktober 2012, 13:05
Was ik er eindelijk uit dat ik de Martin wil, stuit ik op een tweedehands Blueridge br-163 voor ongeveer 500 euro(zonder element, wel evt in te bouwen voor 120,-). Wat nu wat nu?

Ik ben eigenaar van 2 blueridge gitaren en ben dus niet zonder voorkeur. De 100 serie van blueridge is wel volledig massief in tegenstelling tot de martin. Verder blijft het een kwestie van smaak. Succes.

northernlake
9 oktober 2012, 20:31
Een BR-163 is voor EUR 500 echt veel meer gitaar dan een br-43 of een Martin X series. Maar uiteindelijk bepaal jij met je handen en je oren.

vulvasonic
14 oktober 2012, 02:47
De akoestische kwaliteit van de 'budget Martins' is niet te vergelijken met hun duurdere en bekende modellen, maar op het podium (en met name in een bandsituatie) komen ze behoorlijk goed uit de verf. Althans, in die zin dat het grote publiek het verschil met de duurde modellen amper hoort en dat je je niet zo druk hoeft te maken dat je voortdurend op je peperdure Martin met ingebouwd element hoeft te letten.

Laat ik het anders zeggen; ik ken meerdere gitaristen die zo'n dure jongen bezitten, maar die op het podium altijd op hun goedkope Martin vertrouwen. En ik heb ze gehoord, ik heb er op gelet en ze wisten me altijd in positieve zin te verrassen.

De andere twee ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.