PDA

View Full Version : Fender CP-100 Parlor.



macwilliams
6 oktober 2012, 15:25
Een hele tijd geleden heb ik een akoestische staalsnaar gehad, een Walden. Helaas kwam ik er na verloop van tijd achter dat wanneer ik zittend speelde de bloedsomloop afgekneld werd en mijn rechterhand koud en doof begon te worden. Omdat ik dus eigenlijk alleen maar zittend speel heb ik de gitaar verkocht en ben ik me meer op het elektrische werk gaan storten.
Een paar jaar later kwam ik er achter dat er ook nog zoiets als parlor gitaren bestond en ik had het idee dat dit voor mij wel eens zou kunnen werken. Een gitaar met een wat kleinere body, geschikt voor mijn niet al te lange armen.
Het mocht me niet al te veel geld kosten dus ben ik voor de goedkoopste gegaan die ik kon vinden (nieuw)

Ik heb alle goed bedoelde adviezen in de wind geslagen en ben op mijn gehoor afgegaan en toen kwam ik net thuis met de fender cp100 parlor vintage sunburst.

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/20121006_145917.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/20121006_142055.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/20121006_142104.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/20121006_142035.jpg

Ik weet dat er veel beter klinkende gitaren zijn en die heb ik ook wel vastgehad vandaag.
Maar dan moest ik ook drie keer zoveel te besteden hebben gehad voor een akoestische en dan was het geen parlor...

LaurentB
6 oktober 2012, 15:48
Ja, als dat binnen jouw budget de best klinkende was heb je gewoon een goede keuze gemaakt. Bovendien kun je best verschillen per exemplaar hebben, dus soms heeft men ook wel eens een beter dan gemiddeld exemplaar te pakken, gefeliciteerd!

macwilliams
6 oktober 2012, 17:25
Ja, als dat binnen jouw budget de best klinkende was heb je gewoon een goede keuze gemaakt. Bovendien kun je best verschillen per exemplaar hebben, dus soms heeft men ook wel eens een beter dan gemiddeld exemplaar te pakken, gefeliciteerd!

Thanks


Ik ga niet beweren dat het een supergitaar is, dit is toch smaakafhankelijk. Ik vind hem leuk klinken en hij speelt redelijk licht voor wat ik van akoestische gitaren ken. Niet zo licht als m'n elektrische gitaren natuurlijk maar ik denk dat dit heel goed aan te wennen is.

Dat fenders akoestisch niet zo sterk zijn zal best maar als je niet beter gewend bent :D

bass blom
6 oktober 2012, 17:32
manufactured.. handgemaakt betekent dat toch? :cheerup:
hij oogt in ieder geval goed :ok:

LaurentB
6 oktober 2012, 17:34
Ja, maar soms kan dat raar uitpakken. Ik gaf ooit eens anderhalf jaar gitarales, en af en toe kwamen er mensen langs met uiterst goedkope gitaren die toch nog bruikbaar waren. Het record was een of andere 40 euro kostende spaanse gitaar, die als vakantiegitaar best bruikbaar was. Intonatie was goed, en er zat nog een mi of meer acceptabel geluid in ook. Voor 40 euro vind ik dat ongelooflijk.

macwilliams
6 oktober 2012, 18:28
manufactured.. handgemaakt betekent dat toch? :cheerup:
hij oogt in ieder geval goed :ok:

Ik denk dat de machines met de hans bediend worden. :D
Hij ziet er iig goed uit, nog wel errug nieuw.


Ja, maar soms kan dat raar uitpakken. Ik gaf ooit eens anderhalf jaar gitarales, en af en toe kwamen er mensen langs met uiterst goedkope gitaren die toch nog bruikbaar waren. Het record was een of andere 40 euro kostende spaanse gitaar, die als vakantiegitaar best bruikbaar was. Intonatie was goed, en er zat nog een mi of meer acceptabel geluid in ook. Voor 40 euro vind ik dat ongelooflijk.
Daar lagen ook gitaren van 40/50 euro, ik pakte er één op en dat was echt heeeeel erg slecht. En ze waren te groot.

Deze vond ik gewoon het leukst en het meest comfortabel. Klank is van secundair belang :p

Rizz
6 oktober 2012, 18:32
Ja, maar soms kan dat raar uitpakken. Ik gaf ooit eens anderhalf jaar gitarales, en af en toe kwamen er mensen langs met uiterst goedkope gitaren die toch nog bruikbaar waren. Het record was een of andere 40 euro kostende spaanse gitaar, die als vakantiegitaar best bruikbaar was. Intonatie was goed, en er zat nog een mi of meer acceptabel geluid in ook. Voor 40 euro vind ik dat ongelooflijk.

Leuk gitaartje Macw, gefeliciteerd! Hij smoelt iig goed zo.. :ok:

Ik heb hier die acoustische Squier hangen en ik verbaas me iedere keer weer over de zuiverheid en bespeelbaarheid voor die 58 euri.. Ik heb gitaren die veel duurder zijn en minder spelen! Dan wel weer beter klinken, dan dan wel, al valt die Squier qua spreiding en overall geluid ook echt niet tegen... Heb er niets aan gedaan tot nu toe, en hij blijft goed..

macwilliams
7 oktober 2012, 11:54
Zelfs met de fabrieks snaren klinkt hij mooi helder, niet scherp of pinnig. De noten rollen heel mooi door.
Hij stond in E gestemd en omdat ik elektrisch gewend ben vond ik de snaren nog wat te strak. Ik heb nog niet genoeg kracht in mijn vingers om de snaren netjes te fretten. Nu staat hij in D en dat gaat al een stuk fijner en als ik genoeg kracht en techniek heb dan zet ik hem naar Eb. Als dat dan helemaal goed gaat dan zet ik hem terug in E.

Rizz
7 oktober 2012, 11:56
Kan je er niet wat dunnere snaren opzetten? Meeste fabrieksgitaren komen met .012. met .011 speelt hij al heel wat lichter..

LaurentB
7 oktober 2012, 12:13
Ja, ik zou er eens 011 op zetten.

macwilliams
7 oktober 2012, 13:55
Kan je er niet wat dunnere snaren opzetten? Meeste fabrieksgitaren komen met .012. met .011 speelt hij al heel wat lichter..


Ja, ik zou er eens 011 op zetten.

Ik heb gisteren al wel direct nieuwe snaren meegenomen, elixir phosphor bronze 0.11 nanoweb (bladiebla). Misschien zit op deze standaard al 0.11 omdat het zo'n klein ding is?
Wel erg duur die snaren, die schijnen er lang mee te gaan.

Mocht er standaard al 0.11 op zitten dan is het gewoon een kwestie van wennen en kracht opbouwen. Ook nog wat de juiste technieken aanleren dan komt het vast allemaal goed.

Rizz
7 oktober 2012, 13:59
van de site van fender (http://www.fender.com/products/cp-100-parlor): Strings: Fender® Dura-Tone® Coated 80/20 Bronze (.012-.052 Gauge)

Maar idd, je zal er in het begin zeker wat moeite mee hebben.. Had laatst .013 op 1 van m'n gitaren gezet en als verstokte .011 speler heb ik hier ook wat moeite mee, maar de klank maakt het meer dan goed!

macwilliams
7 oktober 2012, 14:09
Als ze toch 0.12 zijn dan speel ik er gewoon een paar weken op, dan de 0.11 er op en dan de hals weer bijstellen en dan maar shredden op dat ding.

geert1976
7 oktober 2012, 18:10
Leuke plank Willem, gekocht bij BigOne?

macwilliams
7 oktober 2012, 18:21
Leuke plank Willem, gekocht bij BigOne?

Nee niet bij BigOne maar bij Musicstore in Leeuwarden.