PDA

View Full Version : Geluid valt compleet weg!



M@rtijn
6 oktober 2012, 13:23
Hey allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb gepost maar zit nu met een vervelend probleem.

De afgelopen twee keer dat ik in de oefenruimte stond met de band viel het geluid van de buizenversterker in de oefenruimte compleet weg. Als ik dan eventjes wacht kwam hij weer terug waarna hij af en toe weer compleet weg viel. Dat was ontzettend vervelend aangezien we bezig waren met opnames. Het vreemde ervan was dat het pas na zo'n anderhalf uur gebeurde, daarvoor was er niets aan de hand! De andere gitarist die over hetzelfde type versterker speelde had geen problemen (wel gehad in het verleden). De versterker maakt totaal geen geluid meer voor enkele minuten/seconden. Als ik de kabel uit de gitaar haal en de jack aanraak hoor je ook geen 'plop' geluid wat je normaal wel hoort.

Nu kan dit natuurlijk aan de versterker liggen maar het is nu twee keer gebeurd bij twee verschillende versterkers, welliswaar dezelfde types. Het gaat om een Koch top met een Koch speaker kast eronder. Is dit gewoon een euvel van het type versterker dat hij nadat hij flink is opgewarmt (lees: bloedheet (koelrooster kun je bijna niet aanraken) het geluid eraf gooit om weer wat af te koelen? Of zijn die dingen gewoon misbruikt waardoor ze dit soort problemen laten zien?

De reden dat ik dit vraag is dat ik ga twijfelen of het misschien aan mijn gitaar of kabel ligt. De electronica van de gitaar heb ik nagekeken en op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ben geen expert maar alles ligt er netjes gesoldeerd en goed aangesloten bij. De kabel die ik gebruik is een nieuwe Klotz kabel, was nog een duur ding ook dus die zal waarschijnlijk ook niet het probleem zijn. Ik neem aan dat als er sprake is van een kabelbreuk dat je gekraak hoort als je de kabel op alle plaatsen wat beweegt? En dat je niet pas na anderhalf uur last hebt van het weg vallen?

Mijn vragen zijn dus, kan dit aan mijn gitaar of kabel liggen? Of is het puur een versterker probleem? Nog ter informatie, op mijn eigen buizenversterker thuis heb ik nog geen problemen hiermee gehad.

Thanks!
Gr. Martijn

cluseau
6 oktober 2012, 14:18
Mijn vragen zijn dus, kan dit aan mijn gitaar of kabel liggen? Of is het puur een versterker probleem? Nog ter informatie, op mijn eigen buizenversterker thuis heb ik nog geen problemen hiermee gehad.

Thanks!
Gr. Martijn

Gezien het laatste lijkt het wel aan de amp te liggen. Moet wel op te lossen zijn hoor maar vele componenten kunnen zo'n klacht veroorzaken dus is het lastig aan te geven waar je moet zoeken.

M@rtijn
6 oktober 2012, 14:30
Gezien het laatste lijkt het wel aan de amp te liggen. Moet wel op te lossen zijn hoor maar vele componenten kunnen zo'n klacht veroorzaken dus is het lastig aan te geven waar je moet zoeken.

Oke, als het uit te sluiten is dat het aan mijn spul ligt dan is het helemaal goed. Dan geef ik bij de beheerder gewoon aan wat het probleem is en dan moet ie maar kijken hoe het opgelost wordt. Als het probleem dan maar niet bij mij ligt... En inderdaad zo lijkt het niet.

M@rtijn
7 oktober 2012, 20:06
Iemand anders die hier nog wat kwijt over wilt? Of is het gewoon duidelijk dat het aan de amp ligt?

Tabula Rasa
7 oktober 2012, 20:55
Is heel duidelijk een probleem in de versterker of in je kabel. Als je de kabel uit je gitaar trekt, dan moet je dat merken. Dus is je kabel verrot of die versterker. Als je weet dat je kabel goed is, dan staat jouw antwoord op de vraag al in de eerste post.

Braindead
9 oktober 2012, 00:34
Check ook even je speakerkabel. Als die een breuk heeft kan je versterker soms ook even wegvallen en even later spontaan weer beginnen.

sjors078
9 oktober 2012, 13:40
lees: bloedheet (koelrooster kun je bijna niet aanraken

Volgens mij is bloedheet niet echt de bedoeling. Ik heb precies het zelfde probleem met een Orange. Ik ben er bijna van overtuigd dat er iets mis is met de hoeveel stroom/warmte die door de buizen heen trekt. Ik ga hem binnenkort kouder/lager laten biassen en dan hoop ik dat hij het gewoon weer doet. Als het wel een kabel probleem is kan ik maar 1 ding zeggen; zorg er gewoon voor dat je altijd extra kabels bij je hebt, want dan kan je het altijd gelijk testen.

Lees ook even dit. Dit heb ik nog gevonden op internet erover.

Bias

De bias kan te laag of te hoog ingesteld zijn. Is de bias te laag, dan is de versterker te koud afgeregeld. De versterker klinkt letterlijk kil, dun en afgeknepen.
Door een te hoge bias zal de buis sneller slijten, de versterker staat dan te warm afgeregeld. Nu is het zo dat een warm ingestelde bias een goed klinkende versterker oplevert.

In de praktijk zal bij een correct ingestelde bias het vermogen van de buis op ± 70% van zijn maximaal vermogen ingesteld worden. De in te stellen ruststroom is dus afhankelijk van de spanning op de buis. Hoe hoger de spanning, hoe lager de in te stellen ruststroom.

cluseau
9 oktober 2012, 15:09
Volgens mij is bloedheet niet echt de bedoeling.

Dit is soms juist wel de bedoeling en hangt samen met het type versterker en vaak krappe koeling. Dik 100 graden is voor een buis eerder regel dan uitzondering dus een rooster wat daar vlak boven zit kan zomaar de 60 graden halen wat wij al als bloedheet ervaren.

Ik zie dat je nieuw bent op dit forum dus bij deze welkom. Misschien ook handig te weten dat er op internet veel onzin rondwaard van mensen die het denken te weten. Wees dus aub een beetje voorzichtig met het overnemen van verhalen welke op internet staan. Vermeld eventueel de bron erbij zodat gezien kan worden waar het citaat vandaan komt.




In de praktijk zal bij een correct ingestelde bias het vermogen van de buis op ± 70% van zijn maximaal vermogen ingesteld worden.

Zo is bovenstaand citaat ook te algemeen en in dit verband mogelijk onjuist omdat niet bekend is om welke versterker het gaat. Zoals gezegd ligt het er maar net aan wat voor type versterker je hebt en dat geld ook zeker voor jouw Orange.

sjors078
9 oktober 2012, 20:48
jij gaat mijn amp dus repareren als ik er niet uit kom?

patrick0108
9 oktober 2012, 20:56
Probeer is een nieuwe kabel.... Heb hetzelfde gehad ook met 2 versterkers en verweet mijn T/C Polytune omdat de kabel Fender CS het daarna gewoon weer deed totdat de 2de keer het probleem zich melde... kabel vernieuwd en probleem was opgelost en de kleinere broer van de Poly T/C rijker daar ik echt dacht dat de bypass van het stem app het probleem gaf.........

cluseau
9 oktober 2012, 22:59
jij gaat mijn amp dus repareren als ik er niet uit kom?

Als jij dat wil, altijd welkom. ;)

sjors078
10 oktober 2012, 21:53
Als jij dat wil, altijd welkom. ;)

Nice to know, ben altijd wel op zoek naar mensen die het ambacht nog beheersen.

cluseau
10 oktober 2012, 22:40
Nice to know, ben altijd wel op zoek naar mensen die het ambacht nog beheersen.


Hmmm, ben er al een tijdje mee bezig, leuk vak hoor ;)