PDA

View Full Version : Demo 1981 Ibanez Musician 550



LaurentB
6 oktober 2012, 11:22
Ik heb een video opgenomen met wat achtergrondinformatie over en demonstratie van mijn Ibanez Musician 550. Als je hem vooral eens wilt horen en al mijn geklep wilt overslaan, spring dan naar 6:25

http://www.youtube.com/watch?v=GjHQEbSxUd4&feature=plcp

Hotpepper01
6 oktober 2012, 12:43
Dank je wel voor de goede demo en de uitgebreide toelichting. Een breed inzetbare gitaar, die Ibanez 550 !

soundbound
6 oktober 2012, 13:02
waanzinnig leuk Laurent! Ik kan mij nog herinneren dat de musician series uitkwamen en eigenlijk als eerste serieuze 'bedreiging' werd gezien voor Gibson en Fender. Een eigen model dat qua looks zeker kon concurreren en met innovatieve schakelingen. De gitarist van Spargo (voor de jongere leden waarschijnlijk niet al te bekend :) ) speelde er ook op en heeft mij ook een keer een gloedvol betoog over de kwaliteit van de gitaar geboden. Ik wilde er toen altijd wel een hebben, maar in de loop van de jaren ben ik de gitaar uit het oog verloren. Dus naast de uitstekende demo heb je bij mij aangename herinneringen opgeroepen. Dank daarvoor!

zoon van Piet
6 oktober 2012, 17:32
Het model met alle toeters en bellen! Mooi hoor....Gekocht bij Musica, destijds?

LaurentB
6 oktober 2012, 17:36
@Zoon: haha, dat is ook toevallig; ik heb hem inderdaad bij Musica gekocht, maar niet in Eindhoven doch in een - nu niet meer bestaande - gelijknamige winkel in Geleen (L). Ik ging daar regelmatig voor de etalage staan kwijlen als ik er na school op de bus wachtte, kocht er later mijn snaren en ik mocht er ook wel gewoon eens rondkijken.

LaurentB
6 oktober 2012, 17:39
@Hotpepper: graag gedaan :)
@Soundbound: ja, de Yamaha SG (had ik nog bijna tweedehands gekocht destijds, ipv deze Ibanez) was de eerste Japanse kwaliteitsgitaar die concurrentie begon te worden voor Gibson en Fender, maar Ibanez kwam daar vlak achteraan.

zoon van Piet
6 oktober 2012, 17:44
In mijn herinnering was Ibanez zelfs eerder, met de destijds veelbesproken Artist serie. De Musicians kwamen door rond 1980 bij.

LaurentB
6 oktober 2012, 18:11
Hmm, die bekende Yamaha SG begon in 1976 zo te zien: http://yamahaelectricguitar.org/yamaha-sg-guitar-history/. Maar inderdaad, als ik dit (http://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez) lees was Ibanez ze net wat voor met de Artist serie, dat wist ik niet. Wel maakte Yamaha al langer zijn eigen modellen, maar die SG was de eerste echt succesvolle.

mesaman
7 oktober 2012, 09:25
donderse mooi! maar toch een beetje een oude mannen gitaar, zonder dat negatief te bedoelen, net als een custom/prs. ik hoop dat iemand me begrijpt. zoiets wil ik altijd oooit nog eens hebben, later, beetje jazz pielen en een beetje blues sigaartje in de muil, af en toe een whiskeytje attend.


even op marktplaats kijken.....straks langs de slijter en de sigaren boer....

LaurentB
7 oktober 2012, 09:35
donderse mooi! maar toch een beetje een oude mannen gitaar, zonder dat negatief te bedoelen, net als een custom/prs. ik hoop dat iemand me begrijpt. zoiets wil ik altijd oooit nog eens hebben, later, beetje jazz pielen en een beetje blues sigaartje in de muil, af en toe een whiskeytje attend.


even op marktplaats kijken.....straks langs de slijter en de sigaren boer....

Nou ja, ik word volgende maand dan ook 49 :D Maar toen ik hem kocht was ik toch nog een jonge *kuch* god van 21...

grayfink
7 oktober 2012, 09:45
Mwoah, dat gevoel heb ik helemaal niet bij een Musician, maar nu ben ik ook maar liefst een half jaar jonger dan Laurent. :confused:
Hoe dan ook, thanks voor de leuke demo.

arjanb01
7 oktober 2012, 10:25
Hoe duur was die gitaar destijds ? Goeie tone Laurent ! Kan me zeker voorstellen dat in die tijd deze ibanez een bedreiging was voor Fender en Gibson ! Goeie demo ook ondanks het thee geleut -:)

Brewskie
7 oktober 2012, 11:14
,,Unless I get homeless, it will be mine for ever." Grappig :)

Brewskie
7 oktober 2012, 11:18
Hoe duur was die gitaar destijds ? Goeie tone Laurent ! Kan me zeker voorstellen dat in die tijd deze ibanez een bedreiging was voor Fender en Gibson ! Goeie demo ook ondanks het thee geleut -:)

1300 guilders, Laurens said in the vid.

sjoerd5
7 oktober 2012, 12:06
Ik vind dat 'thee geleut' juist altijd wel leuk. Meestal leer je ook nog eens wat.
Niet mijn soort gitaar, maar wat een opties! Idd geen wonder dat dit een bedreiging was voor Fender en Gibson.
Alles binnen handbereik. De veelzijdigheid spat er vanaf.

da Liks
7 oktober 2012, 12:39
do you this now all out your head? nice..

LaurentB
7 oktober 2012, 12:48
do you this now all out your head? nice..

I wrote down some notes for the things I wanted to say. I am from several markets at home.

peter_heijnen
7 oktober 2012, 13:10
Hey leuk Laurent!

En trok je voor je bij musica in de etalage verdween ook eerst een kroket of frikandelletje bij eggels? :)

Mooie tijden!

LaurentB
7 oktober 2012, 13:16
Hey leuk Laurent!

En trok je voor je bij musica in de etalage verdween ook eerst een kroket of frikandelletje bij eggels? :)

Mooie tijden!
Nee, ik gaf zelden geld uit aan snacks of snoep, dat at je op en dan was je geld én wat je gekocht had weg, vond ik.

peter_heijnen
7 oktober 2012, 13:19
Ja klopt helemaal, daarom oa had ik ook geen geld voor een nieuwe les paul of zelfs strat en werd het een tweedehands stratje uit 63...

LaurentB
7 oktober 2012, 13:56
Ja klopt helemaal, daarom oa had ik ook geen geld voor een nieuwe les paul of zelfs strat en werd het een tweedehands stratje uit 63...

En die natuurlijk weer verkocht voordat ze écht waardevol werden?

peter_heijnen
7 oktober 2012, 14:15
Nee, pas toen ie niks meer waard was. Ik heb er een eeuwigheid op gespeeld, maar het ding in de tussentijd ook helemaal verbouwd. Dat kwam de verzamelaarswaarde natuurlijk niet ten goede...

Nadat ik er ooit een nieuwe toets op heb laten zetten uiteindelijk, voelde het niet meer als mijn gitaar en heb ik de carrosserie verkocht.

soundbound
7 oktober 2012, 16:44
@peter_heijnen: nooit spijt van gehad dat je die gitaar weg hebt gedaan dan?

@LaurantB: over welke versterker heb je de demo ingespeeld?

LaurentB
7 oktober 2012, 16:58
@Soundbound: via een Line6 PodPro 1.0, direct via de line-out.

zoon van Piet
7 oktober 2012, 18:19
hij hoort eigenlijk nog in mijn verzameltopic voor messingsustaindoorlopendehalsfetisjisten (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148872-Topic-voor-de-doorlopende-hals-messing-sustain-hout-fetisjisten&highlight=fetisjisten)...

peter_heijnen
8 oktober 2012, 10:35
@soundbound: nee nooit gehad.