PDA

View Full Version : Op zoek naar een fuzz pedaal



allochthomas
5 oktober 2012, 20:16
Altijd al groot fan geweest van een smerige fuzz sounds maar gek genoeg heb ik nooit echt een fuzz pedal gehad(op een big muff na voor even). Voornamelijke fuzz achtige sound haal ik het bas kanaal van de c-type(jtm45 based amp) en een boss bd-2 maar er gaat toch niks boven een echte fuzz. Ik vond die reissue big muff eigenlijk iets te buzzy en door de midscoop niet echt goed te gebruiken live.

Voornaamste waar ik naar op zoek ben is een smoothe fuzz met een wall of sound. Denk voornamelijk aan iets als fu manchu, nebula etc maar ook aan bijv de lead sound van eric johnson. Het gaat mij voornalijk om een vieze stoner sound te krijgen maar ook iest waar je heerlijk smoothe lead tones uit kan halen. Ik hoef geen gele gritty gebroken fuzz die als schuur papier klinkt. Hij moet ook live te gebruiken zijn dus een extreme mid scoop is niet echt handig. Ik gebruik zelf nooit een echte clean tone dus het pedaal moet goed overweg kunnen met een al redelijk vervormde basis sound.

Ik heb misschien de mogelijkheid om een originele sovtek green big muff over te kopen maar ik ben niet helemaal zeker over wat zo'n pedaal nou moet kosten tegenwoordig. Verder heb ik al flink wat fuzz face demo's gekeken en daar kwam de bonamassa fuzz face steeds naar mijn oren als winnaar naar voren. Wel een vrij prijzige fuzz face. Ik geloof dat tgp zweert bij de analoge man sunface die ook heel erg interessant klinkt.

Heeft iemand verdere tips of woont iemand met wat fuzz pedalen in de buurt van utrecht die ik eens mag uitproberen?

Comfortably Daniel
5 oktober 2012, 23:31
Hmm...de eeuwige zoektocht naar "je eigen fuzz-sound" ;)

Ik ben zelf van de Big Muff achtigen en gebruik de laatste jaren live een Skreddy Pink Flesh. Hoop sounds uit te halen...van subtiele drive tot over the top wall of fuzz.

Aan de andere kant vind de sound van een fuzz face achtige ook erg lekker. Heb zelf een Analogman Sunface NKT275. Super lekkere sound, erg warm en totaal niet over the top.
Dan een Fulltone 70's Fuzz...silicon, dus wat scherper. Kan er veel geluiden uit halen en de mids knop geeft nieuwe opties op de "gewone fuzz face".

Ik denk zelf dat je meer naar een silicon fuzz neigt. Ze zijn meestal ruiger dan germanium. Al vind ik een germanium dan weer lekkerder werken met een drive erachter.
't Is echt een lastig iets...zo'n fuzz pedaal.

muziekschuur
6 oktober 2012, 00:35
Er is de distortion die fuzzig is.
De lage fuzz
De gewone fuzz
en de octave fuzz.

dat zijn volgens mij zo'n beetje de fuzzen. De nieuwe fuzzen van Roger Mayer zijn denk ik op dit moment het beste dat je kan kopen. Voor relatief een aangename prijs. Maar het blijft erg boetiek...

http://www.youtube.com/watch?v=ImVfpWtbkT0&feature=youtu.be

Dan is er de Danelectro serie. Heel betaalbaar.
De fab fuzz en fab distortion. Allebei fuzz georienteerd. Lage fuzz/gewone fuzz achtigen.
En dan is er de octave up fuzz. De French toast...

Die zou je kunnen overwegen als je het een beetje binnen de perken wil houden. En anders de nieuwe electro harmonix germanium OD...

http://www.youtube.com/watch?v=qbdzwuKd4bM

scabiosa
6 oktober 2012, 10:48
Aha, ik denk inderdaad dat je voor die sound best op zoek gaat naar de big muff achtigen, maar dan zonder die mid scoop!

zo zijn er
- de catalinbread hoof
- de black arts toneworks Pharaoh
- de blackouteffectors musket

Of een héél erg lekkere fuzz/distortion vind ik de t-rex mudhoney, veel laag, heavy, steeds met definitie en snijdt door de mix zoals ik het graag heb!

of gewoon je amp heel erg luid zetten, je snaren wat lager stemmen en dan nog eens dat blues driverke ervoor en rammen maar!
;-)

onrust nv
6 oktober 2012, 12:19
Misschien moet je de bass big muff 'ns gaan testen, volgens veel gitaristen lijkt hij op de sovtek en met de bass boost is de mid scoop ook zoek. Heb'm zelf ook maar durf niet te zeggen dat hij een trouwe copie van het sovtek geluid produceerd. Daar is het te lang voor geleden dat ik er zoeen onder de vingers had. De swollen pickle klinkt veel rauwer en is ook door het filter erg ruim in geluid.

E-J
6 oktober 2012, 12:53
Een Big Muff is een geweldig pedaal maar toch erg gelimiteerd, bovendien vind ik hem met humbuckers en in een rockband met twee gitaristen niet echt werken door die midscoop. Een Fuzzface lijkt me ook weer net wat te smooth, al is dat wel dat typische ronde Eric Johnson geluid.

Nu ben ik een leek wat betreft stoner, maar volgens mij gebruiken ze daar vaak een Tonebender achtig pedaal, een soort van opgevoerde fuzzface.

Ik vond enige tijd terug deze Engelse bouwer van fuzz pedalen. Naast het feit dat de prijzen erg laag zijn, heeft 'ie van ieder pedaal een paar soundclips. Misschien kan je er wat mee?
http://north-effects.co.uk/catalog/1

The Lo Lands
6 oktober 2012, 14:30
De swollen pickle klinkt veel rauwer en is ook door het filter erg ruim in geluid.
Als eerder gezegt heb ik weinig ervaring met fuzz pedalen, maar heb sinds enkele maanden de Swollen Pickle. Deze klinkt met tweaken van de interne trimpots lekker rauw en produceert zeker een wall of sound. Zelf heb ik een TS-achtig pedaal ervoor staan die de fuzz net wat strakker trekt wat fijn is voor solo's. Alleen in combinatie met een overstuurde amp komt de Swollen Pickle minder goed uit de verf imo! Een basis amp geluid met clean of een klein randje is perfect voor dit pedaal. Daarnaast vond ik de Swollen Pickle out of the box teveel mid scooped klinken. Een reden waardoor een hoop mensen in eerste instantie afhaken op dit pedaal!? Naar mijn eigen ervaring een zeer divers high gain fuzz pedaal waar ook zeker stoner sounds mee te maken valt.

allochthomas
7 oktober 2012, 17:50
Alvast bedankt voor alle tips!

@muziekschuur : het eerste filmpje is een mooi voorbeeld van waar ik niet naar op zoek ben, veel te gritty. De od klinkt wel mooi maar is imo veel te lief.

kwam na wat googlene dit pedaaltje tegen en kreeg spontaan gas:

http://youtu.be/xczwio46iS8

E-J
8 oktober 2012, 15:29
Ik heb het gevoel dat sinds bekend is wat voor Big Muffs David Gilmour (heeft) gebruikt, de prijzen van originele Electro Harmonix' en Sovteks enorm zijn gestegen en klonen als paddestoelen met dozijnen tegelijk uit de grond schieten.

De Red Muck is ook 'gewoon' een boutique Big Muff variant, en wel van de Sovtek Big Muff. Voor de prijs (222 euro bij Thomann) zou ik het niet doen, er zijn andere pedalen te koop die hetzelfde kunnen voor de helft van de prijs. Als je niets aan uiterlijk geeft kun je kijken naar de BYOC Large Beaver (80-100 euro tweedehands) of een model uit de 22/7 reeks van North Effects (http://north-effects.co.uk/catalog/1). Ik zou persoonlijk voor de BYOC Large Beaver gaan, die heeft nog een extra switch zodat je mids kunt toevoegen. Geweldig pedaal, ik heb zelfs een originele Electro Harmonix Ram's Head Big Muff ervoor verkocht.

Kijk ook hier voor reviews van Big Muff pedalen:
http://www.gilmourish.com/?cat=16

muziekschuur
8 oktober 2012, 15:45
Ik heb een Mesa v-twin op m'n board dus distortion & een fuzz en je hebt een heel scala aan mogelijkheden..

whoosh
8 oktober 2012, 16:45
Ik heb zelf een Blackout Effectors Musket waar ik erg blij mee ben.


http://www.youtube.com/watch?v=CpOQ71m2if8

Naast een preamp voor de fuzz zit er ook een midregeling op, dus je kunt scoopen of niet.
Je kunt van fizzy fuzzy naar dikke sustain zal ik maar zeggen. Wat ook wel fijn is, is dat deze fuzz het eigenlijk overal in je signaalpad wel doet, dus als je er een gebuffered pedaal voor hebt zitten, geen probleem.

geert1976
8 oktober 2012, 16:57
Wil je een vieze fuzz?

Ga dan maar op zoek naar een Shin-Ei Fuzz/Fuzzwah.
één van de meest agressieve en gore fuzz pedalen ooit gemaakt,
Het zijn oude beestjes en ze liggen niet voor het oprapen, maar voor rond de E 150,00 a E 200,00 moet het je lukken om er eentje te scoren.

Dreverhaven
8 oktober 2012, 17:36
http://www.youtube.com/watch?v=ESevU8aD6bM

Gaat van mid boost tot scoop tot bass heavy. E 150,-, da's nog best te doen.

yavin
8 oktober 2012, 17:45
... Als je niets aan uiterlijk geeft kun je kijken naar de BYOC Large Beaver (80-100 euro tweedehands) of een model uit de 22/7 reeks van North Effects (http://north-effects.co.uk/catalog/1). Ik zou persoonlijk voor de BYOC Large Beaver gaan, die heeft nog een extra switch zodat je mids kunt toevoegen. Geweldig pedaal, ik heb zelfs een originele Electro Harmonix Ram's Head Big Muff ervoor verkocht.

Kijk ook hier voor reviews van Big Muff pedalen:
http://www.gilmourish.com/?cat=16

Helemaal mee eens. Die Gilmourish site geeft je een geweldig overzicht en luister vooral even naar die BYOC op youtube. Het is een heel veelzijdig pedaal en je mag 'm ook nog eens zelf in elkaar solderen..! Dubbel feest!

Kijk ook eens op deze site, al gaat dit wel héél erg diep op de stof in...

http://www.kitrae.net/music/music_big_muff.html

allochthomas
8 oktober 2012, 18:53
Die website ken ik al:D

Ik ben zelf niet echt vies van boutique pedels etc en ik heb ook redelijk wat om uit te geven aan een goed pedaal. Het ziet er naar uit dat ik een originele tall font sovtek green russian big muff kan overkopen. Redelijk prijs en ik heb een beetje een fettish voor oude meuk:D

B-stone
8 oktober 2012, 19:01
misschien dat een d*a*m meathead wat voor je is? :D

verder lijkt een dby (death by audio) apocalypse lijkt mij ook wel erg vet, en erg veelzijdig(en prijzig)!


http://www.youtube.com/watch?v=W4GQItqeUyk

succes!! een russian big muff heeft natuurlijk ook al heel wat mojo :D (een earthquake hoof fuzz was volgens mij weten ook erg gebaseerd op een russian, wie weet? xD)

Dreverhaven
8 oktober 2012, 19:20
Ik moet wel zeggen, ik heb zo'n ouwe groene Sovtek Muff, en ook nog twee vintage op amp Muff's en ik speel echt nooit op die Sovtek. Die andere twee klinken veel rauwer. Natuurlijk gaat het om smaak, en dat is persoonlijk, maar ik denk wel dat er veel vergoddelijkt wordt. Als het moeilijk te krijgen is dan klinkt het automatisch beter op mythische wijze.

Comfortably Daniel
9 oktober 2012, 11:46
De ouwe Sovtek's waren inderdaad ook wat ronder van sound. Meer smooth, zeg maar. De Ram's Head e.d. zijn inderdaad rauwer.
Ik heb ook nog steeds een Sovtek staan...een overgangs model van de groene naar de zwarte. Dus de vorm van de kast is zoals de groene, maar dan in het zwart. Wel grappig. Ook ik gebruik 'm eigenlijk nooit meer.

Dreverhaven
9 oktober 2012, 16:15
Ik heb ook nog steeds een Sovtek staan...een overgangs model van de groene naar de zwarte. Dus de vorm van de kast is zoals de groene, maar dan in het zwart. Wel grappig. Ook ik gebruik 'm eigenlijk nooit meer.

Grappig dat je dat zegt. Een maat van mij heeft ook zo'n overgangsmodel, maar die klinkt ook weer anders dan de groene en anders dan de kleinere zwarte. Extreem ruig met akkoorden, maar een beetje iel met losse noten.

Comfortably Daniel
9 oktober 2012, 18:09
ghehe...opzich vind ik 't wel grappig dat ik er zo één te pakken heb gekregen. Net even anders dan de rest.
De mijne klinkt ook anders dan andere groene die ik gehad heb, maar niet bepaald iel op losse noten. Wel heel erg "boomy" bij akkoorden.

allochthomas
9 oktober 2012, 20:51
De eigenaar van de sovtek big muff heeft zich helaas bedacht. Misschien morgen eens proberen wat pedalen te testen bij feedback.

skyth
9 oktober 2012, 22:21
Iemand ervaring met de Red Witch Fuzzgod 2? Lijkt me een erg gaaf fuzzpedaal...

allochthomas
11 oktober 2012, 17:22
red witch fuzz god, klinkt zeker goed! Ik ben er nu wel achter dat ik toch in de silicon hoek moet zoeken maar de vraag is: welke? Deze week geen tijd gehad maar hopelijk zaterdag even langs bij feedback om de bass big muff uit te testen. De death by audio fuzz war klinkt ook eigenlijk wel erg brutal en is 2dehands te krijgen.

allochthomas
13 oktober 2012, 17:03
Vandaag een middagje feedback in utrecht onveilig gemaakt, hoop getest en heb eigenlijk geen keuze kunnen maken gezien het op het einde tussen 2 pedalen ging.

ehx germanium4: teleurstelling, was al snel duidelijk dat ik er helemaal niks mee kon.

mxr 108 fuzz: erg lekker en smooth, wel erg fuzzy fuzz. Was wel duidelijk dat germanium fuzz misschien niet mijn ding was door het behoud van hoog bij het terug rollen van de volume van mn gitaar.

fulltone ocd: niet echt een fuzz pedaal maar is zeker in staat om de amp naar fuzz land te sturen. De fender deluxe hot rod ging op zijn clean kanaal volledig over zijn nek. Had wel duidelijk minder gain naar dat is misschien op de losse met wat meer gain van de amp. Helaas is het 2de kanaal van de hot rod ruk dus dat heb ik niet echt kunnen testen.

fullzone fuzz 70: zelfde als de mxr maar dan nog dichtgesmeerder en beter. wel zelfde issue als met de mxr

dr no mad fly: meer distortion. Erg lekker en vies maar mist een beetje de bottom end die de andere pedalen vaak wel hadden.

dr no kafuzz: deed me heel erg denken aan een big muff maar dan beter(heb ook een normale big muff pi er naast gehad). Bakken met gain, een ton aan laag en een bruikbare tone knop(die van de big muff gaat van muff naar een zwerm met bijen). Redelijk aan de prijs maar dat mag de pret niet drukken. Was een absoluute winnaar geweest als het laatste pedaal niet aan bod kwam.

zvex mastotron: grootste verrassing van de dag. Kwa low end schijt hij echt over alles heen(de bas heeft een 3 standen schakelaar voor geen bas, beetje bas of heeeeel veeeeeel bas). De 12 inch speaker werd bijna zijn behuizing uitgedrukt en het hele hok stond te schudden. Kwa karakter wel anders dan de dr no, meer fuzzy fuzz en met wat tweaken kan je een hele gebroken fuzz sound er uit halen mocht dat nodig zijn. Kwa prijs ook 50 euro goedkoper dus dat is ook wel een plus punt.

Kortom: ik moet er nog even over na denken. Momenteel leun ik toch meer naar de dr no ivm de simpliciteit en de big muff like karakter(volgens mij is het gewoon bijna een big muff). Ik wil nog wel eens een bass mig muff testen om te kijken hoe de russische variant klinkt.

*edit: ik lees net het verhaal achter de kafuzz, en het is inderdaad gewoon een big muff kloon!

scabiosa
13 oktober 2012, 17:44
de kafuzz is inderdaad een muff, gebaseerd op de triangle muff dacht ik...

en die mastroton lijkt me ook al lang een interessant iets.

goede keuzes lijkt mij!

zoon van Piet
14 oktober 2012, 10:51
Jawel. De Kafuzz is gebaseerd op mijn triangle. De best klinkende Big Muff van puntennel (sprak hij zonder schroom..).

Dreverhaven
14 oktober 2012, 11:11
200 E voor een Big Muff... :makeup:

zoon van Piet
14 oktober 2012, 11:17
Mag veel lijken... maar voor de mijne zou ik drie keer dat bedrag vragen... dus wat is veel?

Er zijn tientallen geboutificeerde bm's te koop voor die prijs en zelfs nog meer...

allochthomas
14 oktober 2012, 13:14
Tja, het klinkt veel maar ik heb hem naast een nieuwe big muff gehad en daar bleef vrij weinig van over. Meer bottom end, beter controlle over de mids en het geluid klonk niet als een natte krant als je je volume van de gitaar terug rolt. Originele big muffs gaan idd voor veel meer en zijn vaak niet echt betrouwbaar.

De vraag is nu of er misschien andere big muff versies zijn die beter bij mijn smaak passen. Iets als een civil war muff klinkt erg interessant door zijn enorme bottom end en iets meer aanwezige mid freqenties. Maarja, ga zo iets maar eens proberen te vinden en testen.

Dreverhaven
14 oktober 2012, 13:21
Mad Professor Fire Red Fuzz?

E-J
14 oktober 2012, 13:30
Lees deze pagina over Big Muffs eens op na. Er is ook een deel 2 (Sovtek) en 3 (moderne reissue's) en meer... houdt je wel even bezig.
http://www.kitrae.net/music/music_big_muff.html

Hier is zijn review sectie van Big Muff replica's:
http://www.kitrae.net/music/Music_Muff%20Inspired%20Pedals%20and%20Clones.html

Ik zeg nogmaals de BYOC Large Beaver. Uitstekend pedaal, niet duur en met een handige extra 4-standen EQ knop.

allochthomas
14 oktober 2012, 13:50
Ik heb die site al helemaal doorgelezen. Ik denk dat ik er wel over uit ben dat ik het voornamelijk in de big muff hoek moet gaan zoeken kwa sound. Stomp under foot pedalen klinken erg leuk gezien ze verschillende klonen hebben maar dat is weer de vraag: welke. Ik test ook liever eerst pedalen dus dat kan problemen opleveren.

Probleem wat ik wel een beetje had met de kafuzz was toch weer dat beetje te gescoopte sound maar dat kon ook aan de hot rod liggen die al redelijk zompig klonk. Ik weet dat mijn c-type mede door de CCS mods een stuk minder signaal verliest en dus een stuk duidelijke klinkt(alsof je een deken van de versterker af haalt)

zoon van Piet
14 oktober 2012, 14:21
Ik wil niet (teveel ) reclame maken voor de kafuzz..
Maar hij is zondermeer betrouwbaarder dan een vintage eh bm. En het is een van de weinige bm's die goed door het bandgeluid heen prikken...

scabiosa
14 oktober 2012, 23:44
Probleem wat ik wel een beetje had met de kafuzz was toch weer dat beetje te gescoopte sound maar dat kon ook aan de hot rod liggen die al redelijk zompig klonk. Ik weet dat mijn c-type mede door de CCS mods een stuk minder signaal verliest en dus een stuk duidelijke klinkt(alsof je een deken van de versterker af haalt)

Hehe, één van de eigenschappen van een big muff is nu toevallig wel de gescoopte sound... maar als je die klank cool vindt én je wil toch wel degelijk wat meer in de mids dan moet je gewoon voor een Musket, Pharaoh, LSTR, of Hoof gaan. Man!

:crazyhappy:

Dreverhaven
15 oktober 2012, 09:13
En toch zou ik de DBA Fuzz War en MP Fire Red Fuzz niet vergeten. Beide muffig, uitgebreide tone knop, geschikt voor wat jij wilt.

allochthomas
15 oktober 2012, 10:27
DBA blijft aantrekkelijk maar het probleem blijft: waar ga ik zo'n pedaal uittesten? Gezien het 2dehands is kan ik wel een gokje wagen, als hij niet bevalt verkoop ik hem voor dezelfde prijs weer door. Er staat nu een fuzz god te koop in utrecht, zeker iets wat ik wil testen.

zoon van Piet
15 oktober 2012, 10:50
Dat is een tijdrovende en kostbare manier,fuzzen kopen tot je de voor jou ultieme vindt..

Maar misschien is het de enige manier. Zeker met de enorme hoop suggesties hier, waarvan een groot deel niet gewoon in iedere winkel ligt.. en waartussen de verschillen vaak klein zijn, en waarbij een slechte ( of juist te goeie) batterij een test om zeep kan helpen, waarbij kabeltjes cruciaal kunnen zijn, of de stand van de maan en het getij..

Dreverhaven
15 oktober 2012, 15:14
DBA blijft aantrekkelijk maar het probleem blijft: waar ga ik zo'n pedaal uittesten? Gezien het 2dehands is kan ik wel een gokje wagen, als hij niet bevalt verkoop ik hem voor dezelfde prijs weer door. Er staat nu een fuzz god te koop in utrecht, zeker iets wat ik wil testen.

Ga naar http://digitaar-wil-ik.nl/ in Haarlem. Daar kun je een hele hoop fuzzpedalen testen die je in andere zaken niet zult vinden.

allochthomas
15 oktober 2012, 15:32
hmmm, red muck, fuzz war etc etc, maar eens een afspraak maken

*edit: met dank aan zoon van Piet komt er een dr no kafuzz deze kant uit om te proberen! Kan ik lekker op mijn eigen spullen testen wat een stuk prettiger is.

Comfortably Daniel
16 oktober 2012, 00:44
Hmm...wel mig muff, maar zonder de scoop...kijk ook eens naar Skreddy ;)
Ik gebruik nu al een paar jaar de Pink Flesh en ben nog steeds super tevreden ermee. Prikt goed door de mix, zelfs met tweede gitaar en toetsen komt ie er duidelijk doorheen. Geloof dat de Pink Flesh niet meer gemaakt wordt, maar z'n andere pedalen hebben wel dezelfde eigenschappen.

allochthomas
22 oktober 2012, 15:44
Er staat een pink flesh voor 1000 dollar te koop op ebay:seriousf:

Vandaag de kafuzz van zoon van piet(echt super bedankt!) binnen gekregen op te testen. Moest helaas op laag volume testen en had niet super veel tijd gezien ik naar mijn werk moest maar de eerste indruk over de giablo c-type was zeer positief!

Dreverhaven
23 oktober 2012, 11:22
Dit topic heeft me geïnspireerd, ben zelf maar even langs gegaan bij Digitaar om wat spul te testen. Kon helaas maar kort, dus niet echt veel geprobeerd, maar wel de Devi Ever Beautiful Disaster, Malekko Chaos, Malekko Fuzz, Earthquaker Devices Hoof en nog een paar andere niet-fuzz pedalen.

De Hoof is een cloon van de groene Sovtek Muff, alleen zou die dan strakker zijn en er zit een mid shift knop op, naast de gewone tone knop. Hij klonk best wel vet, veel mogelijkheden qua sound. Maar ik mocht hem even naar huis nemen om over mijn eigen gear te proberen, en heb hem naast mijn eigen Muff's gezet. Tja, misschien zijn die minder strak, maar ballen hebben ze wel. Ik vind de Hoof ballen missen en de groene Sovtek is mij te smooth. Ik hou toch van een wat grovere korrel.

De Malekko Fuzz is een Univox Superfuzz kloon. Ik heb Mudhoney's Superfuzz Bigmuff echt helemaal grijs gedraaid sinds ik die 15 jaar terug voor het eerst in m'n handen kreeg, dus een Superfuzz moest ik proberen. Ik ben er nog niet helemaal over uit. Er zit echt dat lekkere krasserige garage geluid in, maar als je niet speelt hoor je ook een hoop bijklanken, gepiep etc. Ook zit er een octave up achtig en midscoop fuzz in (kun je met een switch aan de binnenkant regelen). Best wel lekker, maar is het lekker genoeg? Gelukkig kan ik die nog een paar dagen proberen.

Dan de Chaos, die doet z'n naam eer aan. Van dikke Muff achtige fuzz tot ruizige, gruizige stofzuiger sounds. Echt een moderne alles-moet-kapot fuzz. Best wel vet ergens. Ik wil die nog wat vaker testen. Veel sounds mogelijk.

De Devi Ever is apart. Hij zelfoscilleert namelijk voortdurend. Met een knop kun je het soort oscillatie kiezen wat weer invloed heeft op hoe het de noten die je speelt kapot maakt. Alles wordt grondig gesloopt, maar wel op een manier die zou kunnen werken. Althans, voor mij in de studio. Ik neem in mijn homestudio veel op, veel lagen over elkaar, beetje shoegaze/noise/industrial/ebm whatever, en dan zou het denk ik wel kunnen werken af en toe van die hele kapotte lagen ergens over heen te doen. Maar ik weet het nog niet zeker.

Dat is het moeilijke ook. Ga ik die sound gebruiken? Het klinkt vaak allemaal best tof, maar voegt het iets toe aan mijn arsenaal? Moeilijk, maar het blijft me trekken. Je kunt niet genoeg fuzzpedalen hebben.

zoon van Piet
23 oktober 2012, 13:20
Je kunt niet genoeg fuzzpedalen hebben.

Ziehier de enige terechte conclusie! ;)

HaroldA
23 oktober 2012, 13:27
Ziehier de enige terechte conclusie! ;)

Hmmm... Ik heb er volgens mij op dit moment maar 3: een THC Cream Fuzz (http://www.youtube.com/watch?v=YdKAr7luozE), een Coron Octaver 2 en een Big Muff. Misschien heb ik van die 2e nog wel een clone ergens rondslingeren ...

Dan heb ik er 4! :ok:



http://www.youtube.com/watch?v=YdKAr7luozE

Bassa
23 oktober 2012, 13:32
T-fuzz!!!!!!

zoon van Piet
23 oktober 2012, 14:28
Hmmm... Ik heb er volgens mij op dit moment maar 3: een THC Cream Fuzz (http://www.youtube.com/watch?v=YdKAr7luozE), een Coron Octaver 2 en een Big Muff. Misschien heb ik van die 2e nog wel een clone ergens rondslingeren ...

Dan heb ik er 4! :ok:


Te weinig!

onrust nv
23 oktober 2012, 14:34
Heb net voor 30 euro onderdelen gekocht om 2 fuzzen te bouwen.
Deze:
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=128619

allochthomas
23 oktober 2012, 14:42
@Dreverhaven: awesome en leuke reviews!

Vandaag de kans gehad om wat langer te testen. Deze keer met wat meer volume maar nog steeds niet al te hard. Probleem is niet zozeer het volume maar het feit dat ik bank ben de boven buurvrouw uit bed te laten trillen:seriousf:. Het blijft typisch big muff: enorme smoothe sound, misschien iets te smooth. icm de boss bd-2 als een boost(met een beetje extra gain) wordt alles al een stuk beter. De boss doet vrij weinig met de low end maar voegd net dat extra beetje tophoog toe die de kafuzz wel kan gebruiken. De hele sound wordt ook net een beetje korreliger, zit een beetje tussen distortion en fuzz in.

Valt me op hoe goed hij op het terug draaien van de mijn gitaar volume reageerd. De sound blijf helder zonder dat schreeuwerige van de germanium based fuzz pedalen. Over de hotrod was de sound een stuk zompiger dus ik denk dat het ook deels te danken is aan de CCS mods in de c-type.

allochthomas
24 oktober 2012, 14:29
Het ziet er naar uit dar een een kafuzz deze kant op komt. Is er vandaag 1tje op mp verschenen, heb nog wat van de prijs afgesnoept en hopelijk komt hij snel deze kant op.

zoon van Piet
24 oktober 2012, 14:42
Ik ben goed bezig! ;)
En omdat dit een 2ehandsje is, kan ik niet beticht worden van verkooptactieken mbt mijn geesteskind.
Is het een met de nieuwe of de oude vormgeving?

Ik hoorde van de dokter dat de teller inmiddels op 300+ staat bij de kafuzz..
oorspronkelijk plan was er 50 te maken.
Maar sindsdien is ie echt zelfstandig professioneel pedalenbouwer geworden.
Met eigen bedrijfsruimte en planmatige opzet:
http://imageshack.us/a/img819/684/20120626141527.jpg
Serieproductie! ;)

allochthomas
24 oktober 2012, 14:47
Oude serie voor de nieuwste serie kwam die nu in de winkel ligt. Geloof dat er wat problemen waren met de lak die los liep, vandaar dat ik deel van de prijs er af heb gesnoept. Lak is ondertussen gefixed met een extra clear coat en de orioginele knop die nu vervangen is door een mxr knop krijg ik er gewoon bij.

http://link.marktplaats.nl/608745907

Dreverhaven
24 oktober 2012, 14:59
Leuk! Tof dat je gewoon lekker voor een Big Muff (achtige) gaat, ondanks het gepappegaai op fora dat je daar niets aan hebt omdat je jezelf niet hoort in een band. Dat hoeft naar mijn ervaring echt helemaal niet zo te zijn (tenzij je bandleden een wedstrijd houden wie maar zoveel mogelijk mids in z'n geluid kan pompen).

Wat mids betreft. Ik heb nog wat meer op de Hoof gespeeld. Lekker strak hoor, al vind ik hem zelf dan te dun (ik speel wel met sc's, misschien dat het met humbuckers beter werkt). Hij heeft ook wat minder sustain dan m'n andere Muff's. Wel heeft ie dus, als je dat wilt, veel meer mids. Met de shift knop vanaf het midden tegen de klok in gaan ie steeds meer mids toevoegen. Daar heb ik vooral mee gespeeld, omdat ik dat geluid niet gewend ben, een Muff met veel mids. Wat me dan eigenlijk ook vooral opvalt is dat het dan ook echt niet meer als een Muff klinkt. Het is echt intrinsiek aan een Muff om een mid-dip te hebben. Dan heb je dat karakteristieke vette dichtgesmeerde geluid, anders wordt het te open. Dus een Big Muff met veel mids, dat is gewoon geen Big Muff.

zoon van Piet
24 oktober 2012, 15:36
http://link.marktplaats.nl/608745907

Dat is een van de dertien (of zo?) allereersten, voorzien van extra graphics.

De Kafuzz heeft, net als zijn Moederfuzz (mijn allergeilste triangle BM) geen enkel probleem om door ene bandgeluid heen te knallen. Dat geknepen BM-soundje zit er niet zo in, het is veel meer een dikke ronde heftige Distortion/fuzz met veel en vooral strak laag.

Comfortably Daniel
24 oktober 2012, 21:20
Even inhaken op Dreverhaven....Muff met mids = geen muff?
Niet helemaal mee eens, al snap ik je wel ;) Ik heb voordat ik de Pink Flesh ging gebruiken altijd een muff met een boost(tube driver/Keeley BD-2) erachter gebruikt. Dat geeft zo'n zelfde effect. Dus met de boost meer mids en wat meer definitie erin brengen.
Het klinkt inderdaad niet meer als een typische big muff, maar ergens toch wel. 't Is geen overdrive en geen distortion.
Ik vind 't zelf echt super lekker klinken en het werkt beter in bepaalde nummers.

Trouwens...die Kafuzz klinkt inderdaad wel erg lekker!

onrust nv
25 oktober 2012, 02:57
Ik zou nog wel zo'n groene sovtek BM willen hebben, die vind ik ook erg tof. Lastig alleen om fatsoenlijk geprijst te vinden.

Gitaar4LifeDude
29 oktober 2012, 20:55
Ik gebruik zelf al een behoorlijke tijd een blackout effectors musket fuzz, goede fuzz voor als je op zoek bent naar een big muff sound met meer instelbaarheid (sowieso beter te horen in de mix ook dus.)
Verder lijkt een earthquaker devices dirt transmitter me erg cool voor de aparte sounds.

Kafuzz heb ik ook wel eens geprobeerd maar was ik niet erg kapot van als ik eerlijk ben.

dickdekrijger
30 oktober 2012, 20:54
Een leuke aanrader is de Höffner Fuzz, ik speel er zelf nu een half jaar mee, en gebruik deze fuzz om mn cleane kanaal op mn buizenamp te oversturen: een soort 'basisfuzz' dus. Het is een vrij open fuzz, niet echt extreem, maar zoals gezegd als basis erg ok! Door de dynamiek en simpelweg heerlijke vintage fuzzsound (is smaak natuurlijk) past hij goed bij mij, en bij mn band.

Voor de leads heb ik daarnaast een Little Big Muff en een Zvex Fuzz Factory staan, in deze volgorde : Höffner -> Muff -> Fuzz Factory. De Hoffner en de Muff kunnen het uistekend met elkaar vinden, de Höffner en de Fuzz Factory wat minder, maar de Fuzz Factory klikt dan wel weer erg lekker met de Muff. Waarom? De Fuzz Factory heeft een aparte 'gate'-knop, en die krijgt het voor elkaar om de Muff op volle kracht te muten, waardoor je pas bij voortdurende aanslag volle bak fuzz krijgt: een erg lekkere effectcombinatie die ik ook vaak live gebruik.

Als gitaar gebruik ik trouwens vaak low-output gitaren, liefst P90 of enkelspoels, dit in verband met de aversie van de Muff tegen humbuckers..

Hoop dat jullie er wat mee kunnen!

allochthomas
30 oktober 2012, 20:56
Vanwaar daat je hem dan weer de deur uit doet?

De kafuzz is vandaag om 20:30 alsnog binnen gekomen. Net effe een test run gedaan en er zit idd geen verschil tussen beide versies. Ook nog effe voor de grap beide pedalen aangehad, dubbel zo veel fuzz!

Dreverhaven
30 oktober 2012, 22:16
Als gitaar gebruik ik trouwens vaak low-output gitaren, liefst P90 of enkelspoels, dit in verband met de aversie van de Muff tegen humbuckers..



Dit verbaast me. Ik heb juist mijn brug element uit m'n Jaguar vervangen voor een keiharde SD Quarter Pounder, juist om mijn Muff's wat meer te geven om mee te werken. Met elementen met een vintage output klonk het allemaal toch net even wat te dun, had het te weinig ballen. Nu werkt ie lekker mee, had ik dat maar jaren geleden gedaan! Ik heb ook wel eens een Les Paul custom voor een Muff gezet en dat klonk super dik, dan heb je van die Robert Fripp achtige leads. Verder vind ik Les Pauls ongelooflijke kutgitaren, dat voegt hier niets aan toe, maar dat moet ik soms even kwijt. Afijn, het komt er op neer dat ik altijd heb gemerkt dat Muffs toch wel een minimum aan output nodig hebben om goed te klinken, daarom klinken ze ook zo verrot als je je volume pot terug draait (denk ik dan).