PDA

View Full Version : Marshall JCM 800 (81) of JVM410H



JDB7
5 oktober 2012, 12:57
Hallo,

momenteel heb ik een jcm 800 head 100wat uit 81, opzich de beste head die ik al gehad heb, marshall heeft zo zijn eigen geluid, nuja smaken verschillen natuurlijk, nu twijfel ik om mijn jcm 800 te vervangen door een JVM410H, reden: meer keuze kwa stijl en geluid en heeft blijkbaar het voordeel als je hem niet te hoog zet toch nog mooi te klinken voor in een kleinere ruimte te oefenen enzo nuja on stage is hij natuurlijk geweldig mijn JCM anders valt het ook goed mee hoor maar je hoort wel het verschil natuurlijk, vroeger speelde ik meenstal Guns N roses, vandaar de JCM 800 natuurlijk, maar nu speel ik beetje van alles: Van halen, zz top, the police, rolling stones, guns n roses, acdc, nirvana, metallica, megedeth, motorhead, ozzy osbourne, alice cooper, enzo....

Dus nu de vraag hij kan ongeveer het zelfde geluid leveren als een JCM 800, volgens het net, maar ik ben bang dat ik spijt ga krijgen de JCM is heerlijk kwa sound ik weet dat marshall achteruit is gegaan jammer genoeg buiten in de begin jaren, daarom had ik graag jullie menning wat jullie zouden doen in mijn geval.

Ik ga ze natuurlijk testen dat is normaal, maar toch graag jullie mening

Alvast bedankt

big dooley
5 oktober 2012, 15:39
zo'n 800 is een icoon, waar een JVM meer een massaproduct is... ethiek zegt, dat je de 800 moet houden, maar als jij daar mee kan leven is een JVM wellicht handiger
ja productie is tregenwoordig anders
maar eerlijk is eerlijk, de mijne is 5 jaar oud en heeft nog geen kik verkeerd gegeven, terwijl rapporten over serieuze problemen weinig te vinden zijn... zo af en toe zit er een maandagochtendmodel tussen, maar echt veel problemen geven ze niet, buiten falende buizen om... maar dat heeft elke versterker

qua sounds en feel is het een andere versterker... veel stijver, minder los en onbeschoft dan een 800 kan zijn, maar dat heeft mede te maken, dat er een compromis gezocht moest worden tussen kristalheldere cleans, een goeie cruch en de kanalen die bakken met gain leveren....

als je het echt ziet zitten zou ik in jouw geval voor de satriani sig JVM 410HJS gaan... dit is een serieus gemodde versie van de JVM, waarbij 1 van de modes een 1 op 1 kopie is van de 2203... ook de eindtrap is gelijks een JCM800, met een choke, een wat minder strakke voedingsfiltering en minder negatieve feedback... bijkomend voordeel is dat ie met ingebouwde noisegates komt (zijn eigenlijk expanders, maar goed) wel is het zo dat de kanalen/modes qua sounds en gain dichter op elkaar liggen

de satriani heeft meer de feel van de ouwe versterkers, waar de standaard JVM meer variatie biedt en ook meer gain heeft

take your pick :)

JDB7
5 oktober 2012, 16:13
merci voor de uitleg, als ik zou kunnen koopte ik gewoon een JVM bij, jammer genoeg moet ik mijn budget wat bij houden voor ons huis, dus kan het er momenteel niet af, maar toch bedankt voor jou menning te geven

MVG JDB

big dooley
5 oktober 2012, 16:52
eigenlijk is het heel simpel:
je moet absoluut 100% zeker zijn, dat je nooit spijt krijgt dat je een JCM800 verkoopt...
wat voor versterker er dan ook voor terugkomt

in mijn geval deed ik een DSL100 weg voor een JVM... ik heb er nooit meer naar omgekeken... dat wil niet zeggen dat het een slechte versterker was, want ik heb het ding 10 jaar lang met veel plezier bespeeld en het heeft me nog nooit in de steek gelaten

heb vorig jaar een AFD100 erbij gekocht en hoewel het een geweldige bak is, is het geen plaatsvervanging voor mijn JVM... ik gebruik tegenwoordig beide versterkers in een stereo setup

muziekschuur
5 oktober 2012, 16:58
Is je JCM recentelijk bij de ampdokter geweest? Niet? Nou dan is dat de eerste stap. De JCM800 is alweer van de '80'er jaren en kan dus wel een beurtje gebruiken...

Misery Signals
5 oktober 2012, 16:58
Als je bij Marshall wil blijven en je de extreemste stijlen bij elkaar wil spelen, zou ik een JVM nemen.
De bands die je echter opnoemt, kan je gemakkelijk met die ene JCM800 sound hoor.

Werken met eq, gainknop, hi en low input...

MS

Chris Winsemius
5 oktober 2012, 17:13
Kijk of je genoeg poen kunt vergaren om die JVM er bij te nemen.
JVM is echt ok voor 'n moderne Marshall maar qua design en onderdelen beduidend minder dan 'n 81-er 2203.
Qua clean en gain gaat ie wel een stukje verder.
Dit weekend weer verder met het modificeren v/h circuit v/e JVM, 't lijkt wel een computerprintplaat van binnen maar na wat geschroef is alles bereikbaar :)

Misery Signals
5 oktober 2012, 17:21
Ja dat heb ik ook eens gezien toen bij mij de C83 mod werd uitgevoerd ooit.

Vervelend, alles staat op de printplaten en ze eruit nemen is een hele klus. Ze zijn ook nog eens vrij dun dus was ff afwegen en voorzichtig bewegen toen.
Laat staan wanneer je iets moet vervangen, moeilijk bereikbaar en een reparatie kost al snel een fortuin aan werkuren alleen.

MS

big dooley
5 oktober 2012, 17:21
moet het perse een nieuwe zijn??? tweedehands poppen ze af en toe op
ik ga met chris mee... 800 houden en de JVM erbij nemen :)

reckless_life
5 oktober 2012, 17:34
... maar nu speel ik beetje van alles: Van halen, zz top, the police, rolling stones, guns n roses, acdc, nirvana, metallica, megedeth, motorhead, ozzy osbourne, alice cooper, enzo....

Als ik zie welke groepen je opnoemt, dan vind ik het wat zonde om extra onkosten te doen aan een JVM.
Al die groepen hadden vroeger ook geen JVM en ik veronderstel dat je je JCM800 een boost geeft? Dan kom je toch aan die bands?

Ik ga niet echt akkoord wanneer je zegt dat Marshall achteruit gegaan is. De nieuwe amps klinken moderner en ze hebben inderdaad een andere lijn van entry-level amps, maar hun professionele amps zijn altijd goed en betrouwbaar geweest. Dat is toch alleszins mijn ervaring.

Maar, rekening houdend met je budget: dan zou ik (persoonlijk) de 410H/JS laten voor wat het is en eens gaan kijken naar de JMD100.
Deze amp is deels lampen en deels digitaal: 16 ingebouwde pre-amps (waaronder je 2203 en 410H) , fx, noisegate, midi, headphone,... en kost de helft van een JVM410.
Ik heb de JMD100 maar even geprobeerd maar ik zou het toch serieus overwegen ipv de duurdere 410H.

jerome
6 oktober 2012, 10:42
Het aller-aller-aller belangrijkste, ga zo'n JVM eerst eens heel goed testen voordat je die JCM800 top te koop zet!
En test m dan vooral ook op bandvolume, want dan hoor je pas echt of de sound je wel of niet aanstaat.
Ik vond de JVM persoonlijk wel lekker klinken, vet strak en met sommige afstellingen kan je wel in de buurt komen van een 2203 en hij heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Maar ik persoonlijk vond ik m wat minder 3D klinken als mijn eigen JMP2203 (bijna de zelfde amp als jouw amp) en ik mistte vooral de eenvoud van een 2203...
Maar het heeft allemaal heel erg met smaak te maken, dus daarom... uitproberen en testen!

En als het financiëel enigsinds haalbaar is, erbij houden die JCM top!!
Je bent niet de eerste die vreselijk veel spijt heeft dat hij ooit zo'n brute fantastisch klinkende top verkocht heeft!

Mr.Bluesbreaker
6 oktober 2012, 11:31
Wat mijn voorganger zegt. Had een schitterende 2203, ook uit '81. Alhoewel ik hem de laatste jaren te weinig gebruikte, sla ik me momenteel nog regelmatig voor mijn kop dat ik hem niet meer heb. Maargoed, genoeg ander leuk speelgoed. Heb hem destijds wel gemod met een 2e mastervolume, en als ik hem nu nog zou hebben zou ik er ook een goede FX loop op laten zetten, ook al is dat negatief voor de resale waarde; wel zo praktisch.

Henri H
7 oktober 2012, 02:10
Ik heb meerdere JCM's gehad, en ook o.a. een JVM410H, maar was uiteindelijk niet zo weg van de JVM.
In eerste instantie dacht ik dat het de ultieme amp zou zijn voor (pop)rock covers, vanwege al die kanalen en opties e.d., maar vond het cleane kanaal maar plat en saai, crunch kanaal geen "ballen", en OD2 veel te dun.
OD1 oranje was de beste sound naar mijn mening, maar erg eenzijdig.
Sinds een paar jaar ben ik weer terug bij JCM 800/JMP 2204 1 kanaals 50 Watt, ik heb beide :D.
Die zijn veel dynamischer. Hard aanslaan > rock, zacht aanslaan > randje, volume van de gitaar iets dicht > prachtig clean (vooral met een Tele/Strat).

Ik zeg: niet doen.

big dooley
7 oktober 2012, 08:22
Ik heb meerdere JCM's gehad, en ook o.a. een JVM410H, maar was uiteindelijk niet zo weg van de JVM.
In eerste instantie dacht ik dat het de ultieme amp zou zijn voor (pop)rock covers, vanwege al die kanalen en opties e.d., maar vond het cleane kanaal maar plat en saai, crunch kanaal geen "ballen", en OD2 veel te dun.
OD1 oranje was de beste sound naar mijn mening, maar erg eenzijdig.
Sinds een paar jaar ben ik weer terug bij JCM 800/JMP 2204 1 kanaals 50 Watt, ik heb beide :D.
Die zijn veel dynamischer. Hard aanslaan > rock, zacht aanslaan > randje, volume van de gitaar iets dicht > prachtig clean (vooral met een Tele/Strat).

Ik zeg: niet doen.

en ik zeg dat jij de satriani sig eens aan de tand moet gaan voelen :)

svdijk
7 oktober 2012, 10:16
Wat mijn voorganger zegt. Had een schitterende 2203, ook uit '81. Alhoewel ik hem de laatste jaren te weinig gebruikte, sla ik me momenteel nog regelmatig voor mijn kop dat ik hem niet meer heb. Maargoed, genoeg ander leuk speelgoed. Heb hem destijds wel gemod met een 2e mastervolume, en als ik hem nu nog zou hebben zou ik er ook een goede FX loop op laten zetten, ook al is dat negatief voor de resale waarde; wel zo praktisch.

Hey Eric, ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik 'm van je gekocht heb!! Hij wordt veel gebruikt, en staat vaak op 't podium, en heb er idd een goede FX loop ingebouwd. Wat resale waarde betreft maakt me dat niet uit, want ik verkoop 'm niet meer!!

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar de JVM410JS, dat lijkt me wel een leuk ding wat misschien een 2203 kan benaderen, maar ik zou je 2203 niet verkopen!!

Henri H
7 oktober 2012, 12:43
en ik zeg dat jij de satriani sig eens aan de tand moet gaan voelen :)
Ja, en de AFD en YJM, en ,en, en, en ..... no way! 2204 that's it for me! :)

(En m'n Mesa Stiletto staat ook nog wel 's aan :lovelove:)

Misery Signals
7 oktober 2012, 12:51
Daar kan ik me ook in vinden.

Bij Marshall denk je aan die vette 2203/JMP sounds

Een JVM is veel bij elkaar onder de noemer Marshall, maar de sounds niet echt iets wat je aan die hoogdagen doet denken en je absoluut een Marshall moet doen kopen. Inderdaad veel platter, minder dynamisch enz. Heeft die Satriani dat wel, des te beter. Maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Die heeft gewoon gezien wat een squealbak dat is, eens je de gain wat opendraait om de dynamiek/vetheid wat op te krikken en die heeft er gewoon een hoop noise gates in geflikkerd :)

Mijn mening is nog steeds dat je al die bands die je speelt perfect met je 800 aankan. Ofwel low input en met een booster voor drives, ofwel met de high input en je volume van de gitaar terugrollen voor cleans.

MS

Chris Winsemius
7 oktober 2012, 13:10
Net de JVM410 van Serge Naberman gemodificeerd. Eerst heb ik er een andere OT in gezet en na 2 weken wilde Serge meer dus toen besloten het circuit te tweaken en 'n choke toe te voegen. Veel van de hier beschreven tekortkomingen zitten gewoon in het ontwerp van de preamps in deze versterker imo, op sommige plekken te veel gain, op andere plekken weer te weinig, te veel hoog-afkap en te weinig "ballen". Voor Serge is deze versterker gewoon ook handig omdat ie ook veel top 40 werk doet.
Die C83- en/of die neg.feedbackloop-afkoppelmods heb ik niet gedaan omdat ze bovenstaand weer zouden vernaggelen.

Verschillen tussen de gewone en de JS versie zijn mij niet helemaal duidelijk, iig. een coke in de jS-versie maar voor de rest is het mij nog onduidelijk.

We hebben ook besloten om samples te maken van een gemodificeerde JVM naast een stock exemplaar over dezelfde speakers.

Misery Signals
7 oktober 2012, 13:12
BTW als Satriani zelfs een gate op ch1 en 2 wil, moet er toch wel ergens een probleem zijn :)
Bij mijn 410 waren ch3 en 4 gewoon onbruikbaar met de gain vanaf 4 of zo, gewoon squal dat ik nergens onder controle kreeg...
Er moet toch wel ook een reden zijn waarom er op verkoopssites constant een paar te koop staan in allerlei versies (nu op 2dehands.be 7 en op gitaarmarkt 3). Vaak gekocht, vaak teleurgesteld, terug weg.

MS

Chris Winsemius
7 oktober 2012, 13:18
Ik kan nu alle gain-knoppen op alle kanalen gewoon voluit zetten zonder gepiep of wat dan ook, het ontwerp sucks gewoon om het maar netjes te zeggen......

Orpheo
7 oktober 2012, 15:06
Het lijkt me tof im de jvm te hebben en te modden of laten modden tot 2x jcm800 low input en 2x de high input. Qua voicing en gain bedoel ik. 2x hetzelfde. lijkt me gewoon geinig ;)

big dooley
7 oktober 2012, 18:14
...........

Chris Winsemius
7 oktober 2012, 18:18
chris, je verlaagT jezelf tot het niveau van tony mckenzie

leg even uit, ajb., ik kan je niet volgen

big dooley
7 oktober 2012, 18:22
............

Chris Winsemius
7 oktober 2012, 18:27
doe een google search

nog steeds niet......

Misery Signals
7 oktober 2012, 19:20
Winsemius is een versterkerBOUWER en tech die los door verkoopspraat ziet en weet hoe dat ding werkelijk in elkaar steekt... technisch, tov standaards en tov andere amps van het merk/ andere merken.

Dus stop nu eens met de puberale fanboy uit te hangen man. Damn... Er zijn hier gewoon meer mensen die niet jouw ervaring delen tov die bak, in andere topics en in dit topic, deal with it. Die amp is ZO goed uit zichzelf, dat het ongeveer dé modbak bij uitstek is geworden... Dat JVM forum alleen al met al die mods en issues... En de shit zit niet enkel bij die vierkanaals, bij die anderen is het natuurlijk ook.
Blij dat jij je gevonden hebt in die amp, maar da's volgens mij gewoon omdat je zo met kleppen naar Marshall kijkt dat je geen enkel ander merk durft proberen, uit schrik dat je oortjes en oogjes opengaan :)

Wat ik dus zeg is heeft die amp van Satriani dat, des te beter. Dus het kan. IK HEB een paar van die YT vids gezien. Maar ik persoonlijk geloof na alle verkoopspraat van die mannen het gewoon niet meer. En de sounds overtuigen me zeker ook niet. Dan is alles super top en highly anticipated vanaf de MG tot de JVM tot blablabla... En het is gewoon niet. BUH.

Mijn advies is sowieso, zie wat je met je oudere Marshall kan doen qua veelzijdigheid en indien niet, kijk eens naar andere merken, voordat je je richt op een nieuwere Marshall.

Voila DIT is een amp met Marshall clean en drive waarvan Marshall enkel maar kan dromen.

http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/splawn-quickrod-131843107.html?qq=splawn&pcpl=&pc_id=&afd=

MS

big dooley
7 oktober 2012, 21:34
.................

Misery Signals
7 oktober 2012, 22:15
Ja, wat klopt er dan niet?

Dat als hij Marshall als merk wil hebben en zonodig extreme dingen wil spelen, die JVM kan overwegen. Maar hetgeen hij opnoemt best met die 800 kan. Dat zo'n JVM kwalitatief en qua sound slap klinken vind ik, dat ze feedbacken als hel (en het ontwerp maar zo zo blijkt te zijn wat best een uitleg is), dat de Satriani beter KAN zijn maar dat ik er qua verkoopspraatjes en wat ik al gehoord heb nix van geloof, en dat er andere merken zijn nu die vette Marshall sounds beter doen dan Marshall nu. Dus?

LOL

MS

big dooley
7 oktober 2012, 22:22
...........

Henri H
7 oktober 2012, 22:36
Jongens toch, wel een beetje lief doen hoor, foei!

De meningen over de JVM lopen best uiteen blijkbaar, iets wat niet van de laatste tijd is, maar al vanaf de introductie zo ongeveer.
De meesten zijn het er wel over eens dat de JVM minder dynamisch is dan een 2203/4, maar dat de JVM uiteraard wel meer mogelijkheden heeft.
Nogmaals: Als het om sound gaat > JCM/JMP

JDB7
8 oktober 2012, 10:39
bedankt voor jullie reactie, ik kan idd van alles uit de amp nemen met behulp van een eq, tubescreamer, modernere metal wat minder daarvoor zal wel een goed pedaaltje voor bestaan waar ik nog op zoek naar ben, de reden waarom ik zou veranderen is omdat er zoveel mogelijk heden zijn met de JVM en opdat er op het net staat dat je er een jcm 800 sound uitkrijgt maar onder tussen heb ik gehoord dat het niet echt te vergelijken is met de oudere versies zoals ik heb, ik ben tevreden met al jullie reactie, ik zal dan toch bij mij JCM 800 blijven, ik weet genoeg toch bedankt voor de reacties

Orpheo
8 oktober 2012, 11:14
De jvm is een amp met een enorm potentieel. Hij is stock goed maar met mods kan ie pas echt helemaal knallen. Dan is ie te gek. Zó slecht is ie niet als M.S. Schetst.

Misschien moet ik mijn jmp maar weer eens onder het stof halen...?

Kim Wilson
8 oktober 2012, 11:32
Ik heb de JVM ooit eens getest, ik vond er maar een enorm gecompressed geluid uitkomen. Op het eerste gehoor best leuk, maar ondanks de vele kanalen niet echt veelzijdig. Voor een andere sound moet je gelijk een ander kanaal selecteren. Ik heb liever een ding die wat meer reageert op het ingangsvolume. Beetje spelen met dynamiek. De VintageModern deed dat al een stuk beter.

macwilliams
8 oktober 2012, 12:46
Ik vond de jvm met de mastervolumes opengezet en dan de voicing de rest regelen toch wel genoeg dynamiek leveren.

big dooley
8 oktober 2012, 13:44
bedankt voor jullie reactie, ik kan idd van alles uit de amp nemen met behulp van een eq, tubescreamer, modernere metal wat minder daarvoor zal wel een goed pedaaltje voor bestaan waar ik nog op zoek naar ben, de reden waarom ik zou veranderen is omdat er zoveel mogelijk heden zijn met de JVM en opdat er op het net staat dat je er een jcm 800 sound uitkrijgt maar onder tussen heb ik gehoord dat het niet echt te vergelijken is met de oudere versies zoals ik heb, ik ben tevreden met al jullie reactie, ik zal dan toch bij mij JCM 800 blijven, ik weet genoeg toch bedankt voor de reacties

toch eens gaan testen en dan zelf een oordeel geven...

Robbert v.d. Hanenberg
10 oktober 2012, 21:23
Heb hieronder ‘n JVM410h demo gepost die ik ‘n paar maanden terug heb opgenomen. Voornamelijk ‘brown sound’-pogingen met OD1 (orange). Ik houd vooral de gain behoorlijk laag...tussen 1,5 en 2,5.


http://www.youtube.com/watch?v=Lm_7VorKNLA

charlotte
10 oktober 2012, 21:32
+++++++++++++++++ 1

Ik ben het helemaal eens met Big Dooley.
Ik heb er zelf 2,een Jvm210H (100W) en een JVM205H (50 W),en door de vele mods die op het JVM forum staan er 2 geweldige versterkers van gemaakt.
je kunt er echt alle stijlen mee spelen,en ook kun je nog met andere buizen je geluid tweaken,ik heb zelf in de 100watter 2 x 6550 en 2 x EL34 geplaatst,wat kan dmv het Orange Divo/Tube sync systeem.
het geluid daarvan is waanzinnig.
Op mijn website kun je ook het e.e.a zien en horen van deze versterkers.
Verder heb je de hulp van een waanzinnig goed forum,als je zelf modificaties wil doen etc. en vragen hebt over de versterker.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan,

Zoals Big Dooley al zei;ga zelf er op spelen en vergelijken met andere versterkers.
Maar als je eenmaal Marshall in je hoofd hebt,gaat het er meestal niet meer uit,bij mij niet tenminste.

Veel succes met je zoek tocht,

Groetjes Charlotte. :lp:

Orpheo
12 oktober 2012, 13:37
Waarom koos je voor de 2 kanaals en niet de 4 kanaals versie?

Jasper.
12 oktober 2012, 14:36
Maar je kunt elke amp wel goed maken door er zoveel aan te lopen modden. Zou je hem ook gebruiken zo out of the box?

big dooley
13 oktober 2012, 00:32
ik heb hem licht gemod, dmv een choke en neg feedback pot...
maar als ik mijn stereosetup gebruik (JVM en AFD100) dan draai ik de neg feedback weer op standaard waarde, de versterkers komen qua gevoel dichter naar elkaar toe met minder feedback en dat wil ik juist niet

gemod of niet gemod, als er ergens een JVM klaar zou staan plug ik gewoon in... niks geen problemen mee...
het feit dat zoveel mensen van het JVM-forum lopen te modden is vooral, omdat ze elkaar gek lopen te maken en dan krijgen ze dus een soort van GAS...
ik heb het vooral gedaan omdat het een extra variabele toevoegt... die choke heb ik gedaan omdat ik die al een poosje had liggen... veel mensen zijn lyrisch over zo'n dng, maar ik vind het meevallen... dat 1M potje in de negatieve feedbackloop maakt VEEL meer verschil uit
de feedback modden is trouwens niet iets wat van JVM-eigenaren komt, de ouwe plexi's van welleer werden ook vaak genoeg gemod... EVH deed het ook...
marshalls werden eigenlijk altijd al gemod... van JTM45 tot aan de JVM...

SloeGin
13 oktober 2012, 14:48
Ik ben niet technisch aangelegd maar ben wel benieuwd maar puur ter info: welke mods worden zoal gedaan aan de JVM?

Chris Winsemius
13 oktober 2012, 17:13
ik heb een mod ontworpen voor de JVM die de preamp, voeding en eindtrap aanpast qua verdeling van de gain en het wat strakker en vetter maakt en minder fuzzy-buzzy; ook plaats ik andere trafo's en 'n spoel indien gevraagd
nog geen naam bedacht, binnenkort wel samples

mods op internet: gewoon googelen, er is ook een jvm-forum volgens mij
C83 en neg.feedback-mod vind ik zelf niet de moeite waard, problemen zitten echt op andere plekken imo

big dooley
13 oktober 2012, 17:50
Ik ben niet technisch aangelegd maar ben wel benieuwd maar puur ter info: welke mods worden zoal gedaan aan de JVM?

de meeste mods worden gedaan om nog meer mogelijkheden te krijgen, dan er al zijn... veelal worden er condensatoren toegevoegd of juist weggenomen,
enkele bekenden zijn de C83-mod en de plexi-mod, hier moet echter wel vermeld worden, dat de meesten deze mods schakelbaar maken, en sommigen kiezen dan 3 waardes voor zo'n bepaalde mod... 3 verschillende voicing op 1 gainstage dus

een andere bekende is om een 10K pot in serie te zetten met de cathode weerstand van de derde gainstage, je kan hiermee meer warmte erin of eruit draaien... deze is vrij populair aan het worden

dan zijn er ook mods, om OD2 hetzelfde te voicen als OD1... vooral bij mensen met een tweekanaals JVM is deze populair

ook mods om de hoeveelheid gain te verlagen op OD oranje en rood gebeurt vrij veel... dit is erg makkelijk, omdat deze modes de enigen zijn die gebruik maken van de tweede gainstage... de meesten willen alleen die modes verlagen en de rest ongemoeid laten... meestal worden waardes van anodeweerstanden verlaagd, of minder signaal naar de derde stage gestuurd, door meer signaal naar aarde te laten lekken

de negatieve feedbackmod is wel een van de populairste en ook ik heb deze gedaan,
sommigen houden het op een vaste weerstand, waarmee ze ongeveer net zoveel feedback hebben als een 2203, anderen gebruiken een 1M pot om zoveel mogelijk variatie te hebben...

ook een bekende is toevoegen van een choke van 3H, 5H of 10H... meestal in combinatie, met het vervangen van de elco's na de choke voor elco's met lagere waardes, om nog meer effect te krijgen... ook hier zijn weer talloze mensen die van alles schakelbaar maken zoals een enkel voorbeeld die kon switchen tussen de standaard weerstand, een 3H choke en een 10H choke

het valt me wel op, dat heel erg weinig mensen de trafo's vervangen en degenen die het hebben gedaan zeggen vaak dat het eigenlijk het vele geld niet waard is geweest... verlagen van de negatieve feedback en toevoegen van een choke geeft veel meer verschil... en dan ben je met 3 tientjes eigenlijk al klaar

Chris Winsemius
13 oktober 2012, 18:15
heb je zelf weleens een andere trafo geprobeerd?
hier nu bezig ,met een 410-mod in stappen en de klant vond een andere OT al enorm veel verschil maken, ik ook. Snap niet dat mensen dat niet kunnen horen.....

big dooley
13 oktober 2012, 18:29
nope en dat gaat niet gebeuren ook...
mensen zullen het verschil wellicht wel horen, maar vinden het de centen niet waard achteraf

op het JVM-forum lullen ze elkaar helemaal gek over mods en aangezien mensen toch allemaal kuddedieren zijn, willen ze na de nodige overdreven commentaren het ook proberen...
ik ben daar zelf altijd vrij nuchter onder... heb destijds de 10H choke van svdijk overgenomen en uit de meeste commentaren die ik lees kan opgemaakt worden, dat een choke meer verschil maakt dan een andere OT... als ik dan bij mezelf redeneer hoeveel de choke verschil heeft uitgemaakt, dan ben ik absoluut niet van plan om honderden euro's uit te gaan geven aan een bepaald merk trafo

svdijk
13 oktober 2012, 19:25
Klopt idd dat die andere OT erg veel verschil uitmaakt, maar is idd wel duur!
Toch vond ik het uiteindelijk wel waard, maar wil je de sound van een JCM800 2203, of 2210, dan ga je dat absoluut niet redden met een niet gemodde JVM!!

Henri H
13 oktober 2012, 21:04
Ik vond het resultaat van een MM trafo in mijn JVM destijds niet superschokkend, had er een beetje spijt van, en ook de choke-mod had ik niet het idee dat het een groot verschil maakte, maar heb er geen spijt van dat ik de JVM heb geruild tegen een Mesa Stiletto. Niet dat een Stiletto nu 1 2 3 te vergelijken is met een JVM, maar toch....

Misery Signals
13 oktober 2012, 21:36
Tochtoch hoor.

Met die Splawn Quickrod gaf ik al een voorbeeld, maar bv ook zo'n Stiletto van jou en een Diezel Einstein die ik heb, vind ik veel beter een vette kwalitatieve British rocksound produceren als Marshall tegenwoordig, van clean met randje tot een megacrunch en dan ook nog een vette lead erbovenop.

Daarom is een EL34 amp van een ander merk zeker een evenwaardige optie. Er zijn genoeg koopjes te doen tweedehands tegenwoordig.

MS

Henri H
13 oktober 2012, 21:43
Ja "British" is zeker mogelijk, maar zeker de Splawn, maar ook de Stiletto hebben toch weer hun eigen karakeristieke sound.

Misery Signals
13 oktober 2012, 21:49
Tuurlijk, dat is de bedoeling van die amps. Niet om perfect die 2203 sound te krijgen, maar gewoon een steengoed alternatief aan te bieden. British rocksound on another level als ik zo'n dingen speel.

TS, Gewoon eens alles testen, pedaaltje met je 2203, JVM, EL34 amps van andere merken. Weet je ineens welke sound je het meeste ligt.

MS

big dooley
14 oktober 2012, 08:08
Klopt idd dat die andere OT erg veel verschil uitmaakt, maar is idd wel duur!
Toch vond ik het uiteindelijk wel waard, maar wil je de sound van een JCM800 2203, of 2210, dan ga je dat absoluut niet redden met een niet gemodde JVM!!

jij had toch de OT tegelijkertijd met de choke gedaan? of heb je ze ook nog apart getest?
je ouwe choke zit er trouwens een maandje of wat in... tegelijkertijd de negatieve feedbackmod gedaan...
alleen stom geweest om die gloeizekeringen erin te laten zitten... was ik helemaal vergeten...

tommus42
14 oktober 2012, 10:13
......verlagen van de negatieve feedback en toevoegen van een choke geeft veel meer verschil... en dan ben je met 3 tientjes eigenlijk al klaar

Mooi lijstje, weet iemand overigens waar de kwaliteit van de choke, behalve het aantal H's, vanaf hangt?

charlotte
14 oktober 2012, 11:19
Waarom koos je voor de 2 kanaals en niet de 4 kanaals versie?

Voor mij bood de 2 kanaals alles wat ik zocht in een versterker; goede clean,goede crunch en goede meer traps distortion.
Waarom 2 Jvm's?
Ik kon mijn oude versterker,een Line6 flextone in ruilen op een 2de hands Jvm205 met cab, en hoefde niet al te veel bij te betalen.
Doordat deze 2de hands was, kon ik daar vast op gaan modificeren,en zo een goede vergelijking maken met de Jvm210 ,die ik nieuw gekocht had,en voorlopig niet kon modificeren.
Verder stuur ik de versterkers met midi aan,en kon dit voor beide dus gelijk maken.

Groetjes Charlotte :lp:

Orpheo
15 oktober 2012, 10:47
Joh ik snap best de aantrekkingskracht van 2marshalls. Ik heb er niet voor niets 3 en waarschijnlijk nummer 4 comin up. Was gewoon benieuwd naar de redenen en die weet ik nu

big dooley
15 oktober 2012, 16:18
Joh ik snap best de aantrekkingskracht van 2marshalls. Ik heb er niet voor niets 3 en waarschijnlijk nummer 4 comin up. Was gewoon benieuwd naar de redenen en die weet ik nu

een paar maanden geleden stond er een YJM100 te koop met een 1960TV cab voor 1500
ik had er bovenop moeten springen, maar ja...

Marc Oblivian
15 oktober 2012, 16:51
Ik heb die YJM ook getest bij Guitarking, maar ik kreeg er op de een of andere manier echt geen goede sound uit. Hij klonk ook heel anders (lees: slechter) dan de standard plexi van Marshall die ik heb uitgeprobeerd...

Orpheo
15 oktober 2012, 18:12
een paar maanden geleden stond er een YJM100 te koop met een 1960TV cab voor 1500
ik had er bovenop moeten springen, maar ja...

Ja jij wel... Ik heb een 79 jmp 2203 en een 74artiste modded naar 1959slp/jtm45. .. Heb de yjm niet nodig. Liever de jvm410 gemod door chris.


Oh wacht... Die kómt er ook

Brum
15 oktober 2012, 18:17
Mocht je die JMP binnenkort nog kwijt willen voor, ik noem maar wat, een Framus Dragon of zo...:soinnocent: Mooi spul hoor, Framus...

big dooley
15 oktober 2012, 18:32
Ja jij wel... Ik heb een 79 jmp 2203 en een 74artiste modded naar 1959slp/jtm45. .. Heb de yjm niet nodig. Liever de jvm410 gemod door chris.


Oh wacht... Die kómt er ook

gaat er niet om dat ik hem nodig heb... zo'n prijs is gewoon een buitenkansje
het gezond verstand wint het echter vaak van het hart (en das maar goed ook, hahaha)

maarreh... al een JVM gekocht dan?

Orpheo
15 oktober 2012, 22:27
Sorry Brum... Je mag je framus voor mijn 5150 ruilen. Maar ik sta nog eerder mijn teelballen af dan die amp ruilen.

@b.dooley nog niet. Maar komt er wel.

Brum
16 oktober 2012, 02:13
Ha nee, die Framus vreet die 5150, met alle respect, helemaal op!

Orpheo
16 oktober 2012, 10:36
Ha nee, die Framus vreet die 5150, met alle respect, helemaal op!

Modded naar slo specs.


Meer zeg ik niet ;)


Ok nog 1 ding dan. Ik heb 3 marshalls oa dus een 1979 jmp. En die 5150 doet geen seconde onder voor de jmp in termen van push en ballen.

Brum
16 oktober 2012, 12:17
Ja, maar jij kent de Framus Dragon denk ik niet (zoals de meesten helaas :().

Misery Signals
16 oktober 2012, 12:41
Da's toch relatief hoor, opvreten dan.

Een Framus Dragon ken ik, een 5150 ook. Heb al eens een Dragon in de studio gehad, de 5150 heb ik al in alle vormen en formaten gehad. De 5150 stock vind ik toch veel bruter en vetter klinken hoor. En zeker bij opnamens. Dragon klinkt wat gelikter, braver.

MS

Brum
16 oktober 2012, 12:56
Braver is ook relatief hoor. Ik zou eerder zeggen warmer, wat ronder. Aan gain sowieso geen gebrek, bij beide versterkers niet, maar de Framus is wat lomper. De 5150 heeft wel een heel eigen geluid, dat sowieso (niet mijn geluid), maar dat heeft het lead kanaal van de Framus ook. Beetje tussen Marshall en Mesa in, die Framus. Sowieso twee hele verschillende versterkers. Het cleane kanaal is sowieso waar de Framus het wat mij betreft wint van de meeste schakelbakken, daar kan de 5150 echt niet tegenop.

Maar goed, SLO specs of niet, ik doe er m'n Framus niet voor weg. Als die 5150 gemod is, dan kan ik 'm nog moeilijker slijten dan de Framus en da's al een moeilijk beestje om te slijten, want vrijwel niemand kent dat ding echt goed. Wat raar is, want toch een high-end versterker en echt niet de minste. Beetje de Mercedes onder de versterkers. Nieuw een rib uit je lijf, maar tweedehands hou je er geen drol aan over. En toch blijft het een geweldige versterker hoor, al doe ik 'm weg. En daar is weinig spammerigs aan, want het zal me een worst zijn hoe mensen over deze versterker denken verder.:)

Orpheo
16 oktober 2012, 13:03
Ik zat maar te 'trollen' mbt de ruil. Ik heb nu een 6tal amps waar niks op de nominatie staat te vertrekken.

Ik ken de framus wel hoor. Ik ben t eens met MS dat de 5150 wat rauwer is. En nu ga ik thin lizzy rammen op t rhythm kanaal van mijn 5150 zonder de gainboost maar met de bright. Want dat klinkt hotdamn goed.

HaroldA
16 oktober 2012, 13:30
Waarom trouwens een 100-watter en geen betaalbaardere, draagbare, goedkoper-in-onderhoud 50-watter?

Misery Signals
16 oktober 2012, 13:47
@ Brum Ook ribben zijn relatief :)
Een Dragon is van 1400 in 2005 naar 1750 in 2010 gegaan of zo. De Cobra was altijd een 200 duurder. Tweedehands gaan ze voor 1000 dus zo'n miskleun is dat tweedehands niet hoor. Je hebt wel gelijk dat ze moeilijk weggaan, ook al is het kwaliteit/prijs een topamp (want inderdaad ze klinken goed).

@Harold 50W kies je omdat het geluid iets bruikbaarder op lagere volumes zou zijn. Die twee eindpitten extra, dan moet je geen gitaar gaan spelen, en het verschil in gewicht is ook verwaarloosbaar. Mijns inziens is het pas echt een voordeel bij 15-20W tov 100, daar zit echt verschil. Die 3db van 50 tov 100W is verwaarloosbaar, da's zever, da's je volume 0.5 op tien naar links of rechts schuiven. Dan neem ik liever een 100 Watter want het verschil in headroom en breedte van je geluid hoor je wel vind ik. Je kan trouwens een 50 Watter even luid maken als een 100 Watter door speakers met 3db meer rendement te nemen he.

Er zijn gewoon veel teveel mogelijkheden om de TS van antwoord te voorzien.
* Je amp gewoon blijven gebruiken en wat aan de knoppen draaien
* Booster voor je 2203
* JVM bijkopen als aanvulling
* JVM kopen en laten modden tot je tevreden bent van mix flexibiliteit/sound
* Andere EL34 amps testen (Splawn Quickrod, H&K Duotone, Diezel Einstein,...) en verder kijken dan het merk...

Gezien je plaats- en budget issues denk ik gewoon dat je voor één of twee gaat kiezen, aangezien je nog steeds verliefd bent op je 2203.

MS

HaroldA
16 oktober 2012, 13:52
@Harold 50W kies je omdat het geluid iets bruikbaarder op lagere volumes zou zijn. Die twee eindpitten extra, dan moet je geen gitaar gaan spelen, en het verschil in gewicht is ook verwaarloosbaar. Mijns inziens is het pas echt een voordeel bij 15-20W tov 100, daar zit echt verschil. Die 3db van 50 tov 100W is verwaarloosbaar, da's zever, da's je volume 0.5 op tien naar links of rechts schuiven. Dan neem ik liever een 100 Watter want het verschil in headroom en breedte van je geluid hoor je wel vind ik. Je kan trouwens een 50 Watter even luid maken als een 100 Watter door speakers met 3db meer rendement te nemen he.

Ik heb zowel een JMP 2203 als 2204 en er zit toch wel een flink verschil in gewicht in. Meer dan het verschil in geluid of volume. Het wisselen van een preampbuis levert meer verschil op dan het verschil tussen de 2203 en 2204 en dat is ook al marginaal. De 2203 heeft iets meer druk in het laag, maar daar heb je in je band helemaal niets aan.

Ik hoef iig geen 100-watters meer.

Brum
16 oktober 2012, 15:11
@ Brum Ook ribben zijn relatief :)
Een Dragon is van 1400 in 2005 naar 1750 in 2010 gegaan of zo. De Cobra was altijd een 200 duurder. Tweedehands gaan ze voor 1000 dus zo'n miskleun is dat tweedehands niet hoor. Je hebt wel gelijk dat ze moeilijk weggaan, ook al is het kwaliteit/prijs een topamp (want inderdaad ze klinken goed).

Dat ding staat op de Warwick site voor bijna 2400 eurootjes. Da's wel de nieuwste versie en da's die van mij niet. De Cobra is nieuw €100,- duurder. Maar da's adviesprijs wellicht, je zult ze hier en daar nieuw wel goedkoper kunnen krijgen inderdaad. Hoewel er tegenwoordig maar moeilijk aan te komen is.

@de topicstarter: Ik zou die JCM 800 absoluut wegdoen, inruilen vooral.:D Nee gein, ik zou 'm absoluut niet wegdoen voor een JVM. Met die JCM kan je net zo goed alle kanten op, al dan niet met een boostertje.

Misery Signals
16 oktober 2012, 21:42
Op de prijzen van die Warwick site moet je écht niet op afgaan, dat heb ik in 't verleden al ervaren. Een band die ik goed ken werd indertijd door Framus gesponsord en kregen 50% korting op de prijzen op die Warwick site.

De gitarist wilde zo'n Cobra cab maar vond het belachelijk dat zo'n cab op die site met 50% eraf op 150 Euro goedkoper uitkwam dan zo'n Cobra kast gewoon bij Music Store.

Als je weet dat de WA600S van Warwick 850 Euro op de Warwick site staat, terwijl hij bij Thomann 695 Euro kost... Als je die Dragon op dezelfde basis reduceert kom je van 2400 op 1950, dat zou nog wel best kunnen hoor.

Sowieso veel betere bak dan vele concurrenten voor die prijs, maar wel een héél andere amp als die 2203, dus je moet net iemand vinden die de ongekeerde gekke verandering wil maken :)

BTW Die Dragon heeft midi om kanalen en master te schakelen maar niet de fx loop?

MS