PDA

View Full Version : EHX Black Finger en andere compressors



FruscianteFan
4 oktober 2012, 18:42
Ik heb nu net iets meer dan een weekje de Black Finger in huis. Leuk en aardig, maar ik merk toch dat het niet is waar ik naar op zoek was. Vandaar dat ik vandaag toch even wat comps heb geprobeerd in de winkel - achteraf gezien had ik dat natuurlijk beter wat eerder kunnen doen.

Wat zoek ik? Een compressor die fingerpicken wat steviger in de mix plaatst, en die hard clean raggen wat temt - niet qua agressie maar wel qua volume. Daarnaast moet-ie zo transparant mogelijk zijn. Met z'n buizenpreamps is de BF wel lekker, maar niet transparant. Hij warmt het geluid nog een beetje op, maar juist daardoor wordt m'n gitaar ook wat minder pregnant. Daarnaast is-ie gewoon veel te subtiel.

MXR Dynacomp: knijpt veulstehard. Dat wordt 'm niet.

EHX Soul Preacher: best lekker, maar wel een tikje kunstmatig. Je hoort teveel dat-ie echt aan het werk is, ook in het verloop van de compressie bij langere noten.

T-Rex Comp Nova: can't really get my head around it. Jaap (verkoper @ Schreeven) probeerde er nog een goede setting in te draaien, maar het klikte niet zo. Is maar goed ook, die T-rexjes zijn me eigenlijk veel te duur (ook met korting ;))

En de winnaar: de Aphex Punch Factory. De oude, oranje versie. Met twee knoppen lekker simpel, makkelijk in te stellen, transparant en hij doet gewoon wat ik wil.

Dus ik ben eruit, in theorie. In praktijk moet ik eerst de EHX Black Finger nog verkopen, maar dat komt vast goed...

Comfortably Daniel
5 oktober 2012, 13:18
Kan me voorstellen dat de black finger iets te subtiel is.
Maar de Dyna Comp...hmm...ik hoor vaak mensen zeggen dat ie te veel knijpt, wat ik best vreemd vind. Ik gebruik ze al jaren en het is voor mij m'n meest subtiele compressor. Je moet 'm alleen wel zo afstellen dat je eigenllijk niet hoort dat ie aanstaat, maar als je 'm uitzet merk je wel dat er iets mist.

Maar ik denk dat je met de Aphex ook een mooie hebt ;-)

ellisvertellis
5 oktober 2012, 13:26
Kan me voorstellen dat de black finger iets te subtiel is.
Maar de Dyna Comp...hmm...ik hoor vaak mensen zeggen dat ie te veel knijpt, wat ik best vreemd vind. Ik gebruik ze al jaren en het is voor mij m'n meest subtiele compressor. Je moet 'm alleen wel zo afstellen dat je eigenllijk niet hoort dat ie aanstaat, maar als je 'm uitzet merk je wel dat er iets mist.

Ik heb de dynacomp ook en vind hem toch echt nogal extreem wat compressie betreft. Maar op minimum doet hij het erg goed.

Enige grote nadeel is de (eenmalige) felle attack bij het begin van een strumsessie bv. Echt irritant!

Een getemde Dynacomp met attackregeling zou dus ideaal zijn. Want de klank van de Dynacomp is op zich wel goed bruikbaar.

DrHanz
5 oktober 2012, 23:58
Ik heb de Dynacomp ook, had eerst de 'normale' versie, nu de '76 re-issue, en ik hou juist van dat ding *omdat* 'ie zo lekker knijpt en kleurt. Al kan hij ook subtiel ingesteld worden.

FruscianteFan
6 oktober 2012, 10:29
ja, en dat is dus iets wat ik niet zoek ;)

Sowieso, ik vond het toch wel prettig om de pedalen direct met elkaar te vergelijken. Met de BF had ik nog de indruk dat ik er maar aan moest wennen. En natuurlijk moet je ook wel een beetje met de knoppen spelen als het niet meteen helemaal bevalt, maar feitelijk was de Aphex de enige waarvan ik had 'wow, dat is wat ik zoek'.

Ik zie overigens dat er ook een nieuwe Punch Factor is, maar die is gelijk weer veel duurder. Wel interessant met z'n instelbare ratio, maar ik ga gewoon voor die kekke oranje ;)

DemolitionColorScheme
7 oktober 2012, 11:32
Ik zie overigens dat er ook een nieuwe Punch Factor is, maar die is gelijk weer veel duurder. Wel interessant met z'n instelbare ratio, maar ik ga gewoon voor die kekke oranje ;)
Ja, en ook een gigantische bak. ;)

FruscianteFan
7 oktober 2012, 11:48
Dat is het probleem niet eens. De Black Finger past, en ik kan me voorstellen dat ik een goede compressor een heel optreden aan laat staan (voor clean en niet volume swells althans). Dan is formaat toch ondergeschikt...

FruscianteFan
7 oktober 2012, 18:11
Maarrr... net bij repetitie heb ik m'n ampeg eens op 30 watt gezet ipv 60. Bevalt eigenlijk toch wel beter, maar dan zit ik toch wel echt tegen de rand van de headroom. Wat dus ook betekent dat er sowieso wat meer compressie op m'n gitaar zit, al helemaal als ik echt hard rag.

Dus de Black Finger gaat er sowieso uit, maar ik weet nog niet zeker of er wel een andere compressor komt.