PDA

View Full Version : makkelijk vraagje



Janne
15 juni 2003, 21:29
Wat zijn de akkoorden in zo'n standaard blues, ik ben zelf niet zo in die akkoorden en heb geen verstand van blues schema's ofze dus ik dacht ik vraag t hier ff want dit zal waarschijnlijk niet zo'n moeilijke vraag voor jullie zijn.

moretel
15 juni 2003, 23:24
Dit is geen moeilijke vraag maar als je wat wil weten op dat gebied kun je het beste op internet wat blues sites zoeken, daar zijn er ontelbare van of nog beter een goed basis boek want van blues kun je nog een hele studie maken.
Op gitaarnet zelf staat ook wat info over blues bij solo.

Janne
16 juni 2003, 16:46
Ohw ok maar ik bedoelde eigenlijk gewoon welke akkoorden ze bijvoorbeeld gebruiken bij een blues in E ofzo. Je kent wel van die nummers waar je eerst een stel akkoorden hoort en dan zeggen ze wat dan weer wat akkoorden en dan zegt ie weer wat enz. en dan beginnen ze wat te zingen (basslijn is dan zo'n boogie achtig gebeuren :???: ). Ik bedoel dus geen ingewikkeld blues iets maar gewoon zoiets standaards

moretel
17 juni 2003, 11:58
Een standaardblues in E heeft b.v. de volgende accoorden

4 maten E7
2 maten A7
2 maten E7
1 maat B7
1 maat A7
1 maat E7
1 maat B7

12 maten totaal die steeds herhaald worden, in de laatste twee maten wordt vaak een zogenaamde turnaround gespeeld, wat ook als intro kan dienen, een stukje wat voorbereid om de nieuwe ronde.

Speel deze accoorden maar op de verschillende posities op de hals en je zult zien dat het makkelijk is om toonsoort te veranderen. Blues in C. Bb, G, hebben dan allemaal dezelfde opbouw.
Ook is het goed om de accoorden als drieklanken te spelen waarbij je de
bluesladderposities in je achterhoofd hebt i.v.m. de vingerzetting.

Dat boogie ritme is nog simpeler en bestaat uit 1 accoord, b.v. A met een aantal basnoten maar samen ment een goede bassist en drummer kan je daar aardig wat mee doen.

Janne
18 juni 2003, 19:45
ok bedankt :)