PDA

View Full Version : Keuze: Electriscshe gitaar/Akoestische lessen



Zeob
4 oktober 2012, 16:28
Ik ben sinds januari begonnen met gitaarspelen. Tot op heden zonder les op een akoestische Cort Earth70 NS. Ik vind zelf dat het redelijk gaat. Ik merk nog steeds dat ik progressie boek, wissel af tussen Leer Jezelf Gitaar (nu Blues gitaar), riffjes, nummers die ik leuk vind en stof van internet. Ik speel al redelijk wat open akkoorden en oefen de barre akoorden mee, al kan ik die (kramp) nog niet toepassen in nummers.

Ik heb in eerste instantie een akoestische gitaar gekocht omdat ik dacht dat dat het beste is op mee te beginnen. Nu lees ik regelmatig dat dat niet zo is, toch kan ik niet zeggen dat ik er spijt van heb.

Mijn muzikale voorkeur gaat uit naar de Peppers, Oasis, Police en bluesy (Ryan McGarvey, Tedeschi Trucks Band, John Mayer). Dat (vooral Peppers) is ook muziek die ik graag elektrisch zou willen spelen.

Nu wil het feit dat ik momenteel iets meer te besteden heb en doet zich een dilemma voor. Aan de ene kant zou ik graag een elektrische gitaar aanschaffen. Mijn voorkeur ligt bij de strat/tele. De gitaristen uit merendeel van die bands gebruiken ze ook. Echter wordt het dan een strat of een tele? Wat raden jullie aan? En wat voor versterker erbij, mijn budget is max. 400 voor beiden. En wat is jullie mening over het merk Farida? Ervaringen mee?

Ik zou met mijn geld ook lessen kunnen nemen. Maakt het in dat geval veel uit of je les krijgt op een akoestische? Hoe is de overstap naar elektrisch? (heb nog nooit elektrisch gespeeld namelijk). De overgang van zittend naar staand (paar keer gedaan met mijn akoestische) vond ik al enorm ;-). Wellicht kent iemand een goede gitaarleraar in Amsterdam/Amstelveen.

Bedankt voor het lezen en evt. de reactie,

Gr, Zeob

bass blom
4 oktober 2012, 16:38
elektrisch is makkelijker, althans, minder pijnlijk als je begint, dunnere snaren..
niks mis dus met leren op akoestische.

muffstuff
4 oktober 2012, 16:54
Ik ben ooit in ijn jeugd begonnen op akoestisch maar snel op electrisch over gegaan. Merk toch dat ik sneller mijn akkoorden pak op een electrische gitaar dan een akoestische ,maar dat ligt denk ik meer aan mij.

Qua les kan ik je de www.guitaracademy.nl aanraden. Ik heb nu les van lars de rijck. Die weet mij aardig te motiveren door zijn enthousiasme. Ik was eerst een beetje sceptisch omdat hij nog begin 20 is. maar na de eerste les bleek al dat leeftijd niet veel zegt over iemand zijn les geven capaciteiten. De lessen zijn niet goedkoop, maar ik kan dan ook niet in je portomonnee kijken.

deejee
4 oktober 2012, 17:35
Met een Cort Earth70 NS is niets mis om mee te beginnen en zou daar zeker mee doorgaan om te leren spelen.
Een electrische gitaar speelt wat "makkelijker", maar verdoezelt nog wel eens fouten, zeker als je met veel vervorming speelt.
Als je ook voor een electrische gaat zou ik kiezen voor een telecaster model, deze zijn wat minder "vergevingsgezind" dan stratocasters. Farida maakt prima telecasters, maar kijk ook eens naar een london city comet, bij mijn weten uit dezelfde fabriek en voor een zacht prijsje aan te komen, hou je mooi geld over voor lessen.

Zeob
4 oktober 2012, 21:44
Dank voor alle reacties. In hoeverre is het aan te raden om als beginner zowel akoestisch als electrisch te spelen. Maakt dat je diverser en pik je het sneller op of wordt je juist meer geremd in de snelheid waarmee je leert? Guitaracademy ziet er goed uit, ik zal het zeker overwegen. Wat raden jullie aan als minimum aantal lessen? Misschien dat iemand me nog iets meer kan vertellen over het benaderen van de RHCP/Frusciante sound? Ik neig sterk naar een Farida Tele. Is alleen de vraag wat voor versterker daarbij zou passen (de gewenste sound in het achterhoofd houdend).

Nogmaals bedankt,

smullie
5 oktober 2012, 11:19
Ik denk eerlijk gezegd dat het ene het andere niet uitsluit...
Vergelijk het met fietsen. Je leert niet minder snel fietsen omdat je soms op een MTB rijdt en soms op een koersfiets... ;-)