PDA

View Full Version : Nieuwe MXR chorus +reviewtje



lindstrom
4 oktober 2012, 15:59
Titel zegt het al, Happy New Chorus Day.. (eigenlijk gisteren al)

Een kleine inleiding over mijn eeuwige zoektocht naar een geschikte Chorus:

Mijn eerste en wellicht beste chorus was een Boss EC-2 (oudje)
Zonder de waarde te kennen en nog zonder vergelijkingsmateriaal ging ik er vanuit dat het gewoon een doorsnee pedaal was, niks bijzonders in mijn ogen.

Ga lange tijd goed ge(mis)bruikt te hebben is die weggegaan en is er een tijdperk aangebroken van choruspedalen die kwamen en gingen. DOD, Boss CE-3, HBE THC, 2 carl martin’s, Rocktron en een hoop andere chorussen hebben de revú gepasseerd.

De één was niet bedrijfzeker, de ander had een volume drop, dan weer één die in het hoog snoepte dan vond ik het geluid weer niet mooi en dan was de behuizing weer te lomp.
Frustrerend tot op het bot.
Bijna was ik in staat om weer terug te gaan naar Boss CE-2 maar heb, nadat ik al mijn boss pedalen eruit heb gedaan, gezworen nooit meer gezien te worden met die ge-hypte kastjes.

Dus,… er moest toch iets komen wat aan al mijn wensen zou voldoen.
Lang ben ik opzoek geweest met de volgende wensen:
- Vierkante behuizing met pluggen allemaal aan één kant.
- Iets met een metalen mechanische switch.
- Grote knoppen.
- Blauwe LED
- 9V
- Iets met instelbare depth en rate (op zijn minst).

Maar nu! Heb voor de grap eens mijn voorkeuren aan de kant gezet en eens in een wilde bui iets totaal anders aan de tand gevoeld. Geheel open gestaan voor iets nieuws.
Heb de MXR 345 Analog Chorus tussen een Les Paul Classic Tobacco en een Kool & Elfring 40W buizenbak geprikt en eens getest.

Pedaal is smal, pluggen in de zijkanten, 5 kleine knopjes. Qua uiterlijk totaal niet wat ik zocht.
Wel een mooie blauwe LED.
Maar dan,.. het geluid…….
Sprankel heldere Chorus met diepte zonder oppervlakkig (plat) te worden. Neemt, door het gebruik van een soort 2 band eq) het gehele spectrum mee in een organische chorustone zonder te snoepen in frequenties.
Geen volume drop (door aanwezige “level” knop)

Resumé:
Ik heb nu dus eindelijk een goede (niet Boss) chorus gevonden en heb het idee dat dit een blijvertje is.
En toen ik hem op mijn pedaltrain monteerde werd het me gelijk duidelijk. Ik ben een MXR man.
MXR CAE boost, MXR Carbon Copy Delay, en nu dan de MXR Chorus.

Ik ben blij met mijn nieuwe Chorus.

http://imageshack.us/a/img507/2231/260725.jpg

jim__
4 oktober 2012, 16:20
Mooi ding! Kennis van me heeft hem ook, was ook blij verrast van het apparaat. Inderdaad erg goed instelbaar. Veel plezier ermee!

Midwolda
4 oktober 2012, 20:13
Yup, mooi spul, dat MXR... dat wordt een fraai pedalboard in huize Lindstrom!
Eigenlijk heb ik net zo'n ervaring, maar dan met de MXR M134 Stereo Chorus.
Heel veel chorii (?) geprobeerd maar de M134 heeft het beste geluid en de beste bediening.
Ik gebruik 'm wel solo hoor, heb nu de opstelling niet voor stereo, ook de behoefte niet.
Maakt me wel nieuwsgierig naar de klankverschillen tussen de 345 en de 134!

Thiez
4 oktober 2012, 21:42
Ik wil deze ook nog graag eens hebben. mooie uitgebreide chorus maar toch makkelijk in te stellen vond ik. Je krijgt vlot goede sounds eruit terwijl hij toch veel te tweaken is.

Jan Buurman
4 oktober 2012, 22:18
Ik heb die Wylde chorus van MXR. Qua lay-out helemaal het zelfde maar is dat ook hetzelfde apparaat?

Mr. Dynamite
5 oktober 2012, 00:14
Gaaf ding maar ik vond dat hij ook met extreme afstelling erg subtiel bleef, dat had van mij wel wat meer gemogen.
Terwijl ik zelf eigenlijk altijd met een redelijk subtiele chorus speel, maar deze mocht van mij nog wel wat meer in de mix liggen.
Verder wel gaaf pedaal :ok:

Thiez
5 oktober 2012, 20:46
Ik heb die Wylde chorus van MXR. Qua lay-out helemaal het zelfde maar is dat ook hetzelfde apparaat?

Ik heb mxr hier een keer over gemaild. dit is precies hetzelfde pedaal alleen een ander doosje.

lindstrom
8 oktober 2012, 20:21
Ik heb mxr hier een keer over gemaild. dit is precies hetzelfde pedaal alleen een ander doosje.

Gek is dat, als ik dat zakk pedaal zo zie, trekt me dat helemaal niet.. kleurtje etc doet dus toch iets met je.

Thiez
8 oktober 2012, 22:18
Ja ik ben eigenlijk ook niet zo van de signature spullen. Als de engl blackmore te krijgen was zonder blackmore had ik die ook liever gehad ;). Ik vind ''blackmore'' op die versterker grote bullshit want daar klinkt het totaal niet naar. maar goed.

Zelfde verhaal geldt voor de GT-OD en de ZW. zijn zelfde overdrives met een interne switch te verzetten blijkbaar.

Dirk_Hendrik
9 oktober 2012, 08:14
. zijn zelfde overdrives met een interne switch te verzetten blijkbaar.
Bijna goed. Geen interne switch maar door het vervangen van 1 weerstandje.

Jan Buurman
9 oktober 2012, 09:18
De ZW was er eerder ( dacht ik). Als ik de keus had gehad had ik waarschijnlijk ook niet voor de ZW gekozen.....