PDA

View Full Version : Strat bedraden...



Nocki
4 oktober 2012, 09:42
Hi,


Even een snelle vraag. In mijn stratje komen 2 humbuckers en een single coil.

De single coil word anders aangesloten volgens de schemas dan de humbuckers (wit is zwart en zwart is wit zeg maar).
Krijg je hierdoor dat leuke tussenstandjes geluid zoals bij een normale strat?

Ook vraag ik het mij af of het uitmaakt of je de sc omdraait... Ik weet namelijk niet welke kant van het element richting nek is en vraag me af of dat wat uitmaakt met de sound? Ik ben nu mn soldeerdbout aan het opwarmen en werd opeens onzeker. Ik heb namelijk 0 ervaring met stratjes... :-)

Bedankt alvast!

peter_heijnen
4 oktober 2012, 09:53
Je moet natuurlijk wel de plus en min van je elementweten. Als dat bij de sc omgedraaid is, moet je die uiteraard ook omgedraaid solderen.

Voeg je in de tussenstanden de beide spoelen van de humbucker samen met de sc of tap je daarvoor een spoel van de humbucker af? Als je sc 'reversed' is, heb je alle baat bij de 'tap'.

Heb je ook de juiste waarde volumepot?

Orpheo
4 oktober 2012, 09:55
De richting maakt niet uit. Electronisch eel maar dat hoor je direct. Dan zijn de tussenstanden uit fase.

Als je wat quacky wilt op 2 en 4 dan zou ik de humbuckers coilsplitten

Nocki
4 oktober 2012, 10:25
Ik zal wat uitgebreider zijn

Ik heb 3 Seymour duncan pickups. 2 Alternative 8 HB's en een ssl5 SC.

Dit diagram gebruik ik:
http://cdn.seymourduncan.com/images/support/schematics/HSH_1v_1t_5w.jpg

De humbuckers worden idd doormiddel van een pushpull pot naar een SC gemaakt (weet de juiste term even niet)

De 3 elementen hebben een opdruk (seymour duncan) erop staan. De nek-hb zou ik willen omdraaien zodat het netjes oogt maar dan zit hij wel achterste voren in de gitaar.
Verder vraag ik me af of dat voor de SC ook kan.

Dat leuke kwak geluidje maak ik idd doormiddel van de SC schakeling. Bij de brug en mid heb ik dat op het moment wel maar bij de hek en mid samen niet. Komt dat door het draaien van het element?

bedankt!

Orpheo
4 oktober 2012, 12:54
Alt8 in de hals?! Dat gaat een wollige brei worden. Maar oke.

Omdraaien heeft NIKS te maken met quack. Dat heeft te maken met output en tonal characteristics. Het kan iets helpen om de schroefjes weer naar de hals te laten wijzen maar daar geef ik je ook weinig kans mee. Mid omdraaien is zinloos voor wat jij wilt.

Even logisch nadenken... Het is geen rocket science.

Nocki
4 oktober 2012, 15:08
Hihi. Ik sta er anders in dan je denkt. Ik vroeg me alleen af waarom zwart en wit in dit schema andersom gesoldeerd zijn bij het middelste element.
Quack was minder goed te horen doordat de humbucker in single coil stand teveel output had in vergelijking met de midden pu.
Met het naar beneden schroeven werd dat al beter.
Wollig is het zeker niet. Ben best wel happy met deze pickups eigenlijk... :-)


Ik zit alleen nog met het volgende: Ik heb een schakelaartje erbij gezet waarmee ik het brug element erbij kan schakelen. Dus dan is nek en brug paralel naar de vol pot. Dit klint toch ergens neit helemaal jofel... Ben benieuwd hoe dat komt. Het is een beetje uit fase lijkt het wel.... kan dat?

Orpheo
4 oktober 2012, 16:51
Dat t bij de single anders zit dan bij humbuckers hoort. Heeft met de historie te maken. Wat dat laatste betreft. Tis uit fase of niet. Een beetje kan niet. Die ssl5 zou voldoende power moeten hebben voor de alt8 gesplit.

muziekschuur
4 oktober 2012, 21:28
Met twee kleine schakelaars kun je de humbuckers single en humbucker schakelen en als ze 3 weg zijn ook uit fase schakelen.

Zoals je in het schema ziet zijn de single coil outputs afgedopt. Er is ook een faseschakelaar zoals op de oude ES modellen. Een stappen schakelaar met chickenhead. Die kan ook.

Want met 3 elementen en twee elementen met 3 schakelwijzen heb je 7 aansluitingen. En die 7 kun je weer op 7 manieren aan elkaar aansluiten.

Als je twee humbuckers hebt en je kan de singlecoil uit fase zetten dan heb je vast een tof geluid. En beide humbuckers omschakelen naar singlecoil.
Als je die hebt dan heb je volgens mij de mooiste dingen uit de keuzes die je kan hebben.

De BC Rich Eagle had bij deze schakeling een booster ingebouwd. Dat is best mooi. En die gitaar had alleen twee humbuckers waarbij de humbuckers single en humbucking deden en de single coils ook uit fase gezet konden worden. Dat geeft een wat dunnere toon die onvoorspelbaar is een ook snel gaat zingen. Die door een fuzz en een overdrive en je hebt een mooie dikke lead toon.

Het grote nadeel is veel knoppen. Er gaat niets boven goed spel. Dus da's een afweging.
Als je toch iets anders wil hebben dan zou ik 1 van de humbuckers of juist de single coil vervangen voor een P90.. En in deze schakeling zou ik niet te hete pickups plaatsen. Verder denk ik dat Orpheo er meer van weet dan ondergetekende. Maar ik heb sinds de BC Rich Eagle geen uitgebreidere schakeling meer gezien...

muziekschuur
4 oktober 2012, 21:50
Hier een filmpje van een BC Rich Perfect 10.

Hier zit dezelfde schakeling in als in de BC Rich Eagle Supreme.

De 4 laagste snaren zijn dubbel om een dik laag te krijgen. En de schakeling heeft een booster en kan dus singlecoil en uit fase.
De sound die deze schakeling kan is in dit filmpje goed te horen...


http://www.youtube.com/watch?v=Pe92PGeS1SU


Maar hij kan zelfs nog heftiger waardoor je de zware toon door kan laten klinken in een fluit. Als je dat goed in de hand weet te houden met de handpalm kun je heel snel flagioletten spelen die een andere gitarist niet weet te vinden...

Maar er is veel te zeggen voor een simpelere schakeling... Ik zie nu regelmatig BC Rich Biches voorbij komen met de Perfect 10 schakeling voor weinig (dit waren gitaren van door de 2000 euro). BC Rich zat de afgelopen 2 jaar in geldnood en heeft een flinke lading van deze gitaren gedumpt. En je ziet ze nu regelmatig op Marktplaats voor tussen de 300 en 500 euro. Want het blijft een gecompliceerde gitaar. In die modellen zat niet de booster. Maar die kun je via een gitaarbouwer in de States voor een relatief klein bedrag erbij kopen.

Plant
4 oktober 2012, 22:00
Het kan best zijn dat de single coil andersom word bedraad (dus zwart en wit omgedraaid) t.o.v. de humbuckers, maar dat hoeft niet te betekenen dat het element qua klank uit fase klinkt.

Elektrisch is de spoel dan wel uit fase, een veelgebruikt trucje om de tussenstandjes humbucking te krijgen (met name als alle elementen SC zijn). Maar als de polariteit van de SC magneet ook is omgedraaid, is het resultaat t.o.v. de andere elementen effektief 2x uit fase = weer in fase.

Kleurtjes alleen zeggen dus niks, je moet ook weten hoe de magneten in de elementen zitten.

Nocki
4 oktober 2012, 22:05
Bedankt allemaal. Het gaat een beetje een eigen leven leiden...

De gitaar is af. Ik zat alleen een beetje met de vraag hoe het zat met de single coil. Deze zat andersom aangesloten. Volgens Orpheo iets wat zo onststaan is dus...

Ik gebruik een push pull pot voor de single coil schakeling en een schakelaar om het brug element erbij te schakelen... Niks moeilijks dus. Alleen reageerde het allemaal wat onvoorstelbaar als de hoogtes niet helemaal lekker staan. Dat luisterde wat nauw waardoor ik even wat vragen had. Nu klinkt het zoals het moet.

Ik heb ook nog even gespeeld met een phase schakelaar op het nek elemen om eens te kijken wat ik daarmee kon. Het is niet leuk maar hij gaat er weer vanaf. Less is more en ik speel liever dan dat ik schakel.
Ik weet nog dat ik die jimmy page schakling had op mn les paul en maar bleef controleren hoe de controlls stonden... Niet fijn dus...

Omdat het een strat is en ik daar nog geen kaas van had gegeten dacht ik even wat dingen te vragen maar eigenlijk naar de bekende weg dus... :-)

bedankt allemaal1

frekie
4 oktober 2012, 23:36
Ik gebruik altijd de andere rij lipjes op de 5 standenschakelaar om in standje 4 de hum automatisch single coil te schakelen. Dus standje 5 de brughum, standje 4 de brughum in SC mode + de mid SC etc. Rood en wit aan elkaar verbonden = hum, los van elkaar SC.