PDA

View Full Version : Wat voor riedeltje is WEL cool om te spelen in een winkel



Anders Destium
15 juni 2003, 20:54
Zo, draaien we de zaken toch maar weer eens om in tegenstelling tot wat de huidige tijdsgeest ons leert....

Wat zijn dingen die altijd met luid gejuich in plaats van gegaap worden ontvangen in gitaarwinkels?

Voor mij:
De intro van At the Edge of Eternity van Symphony X (is een niet al te moeilijk maar wel mooi klinkend akoestisch stukje)

Night's Blood van Dissection (vooral de melodische tussenstukken)

Spirit Crusher van Death (ziet er als je het speelt super ingewikkeld uit, maar valt best mee, het zijn gewoon uitgewerkte add2 akkoorden :)

Wat spelen jullie als jullie in een winkel wat uitproberen (en dan niet de zwarte-lijst dingen natuurlijk :wink: )

/Edit/ Ik zal the Mule woensdag maar even trakteren op het een en ander uit de Dream Theater trukendoos om te bewijzen dat ik "worthy" ben op een JPM te spelen :wink: :D /Edit/

Bins
15 juni 2003, 21:15
Een "bluesy" pingeltje, probeer ik een beetje over de hele nek heen te gaan, met wat bends enzo. Dan open e, a ,d ,g enz strummen en picken.
Dan wat powerchords, met en zonder palm-mutes, liefst lekker snel. En dan een stukje "beat em down" van No Fun At All, of iets vergelijkbaars. In ieder geval iets waar van die "glijers" (sorry, ik weet echt niet hoe dat heet, gewoon snel heen en weer glijden met een powerchord) inzitten.
Dan heb ik et meestal wel gezien cq. gehoord. Ik doe nooit echt hele liedjes. Meeste liedjes die ik ken klinken toch vrij loos zonder band erachter.

Ik voel me meestal wel een beetje ongemakkelijk als ik zomaar in een winkel zit te spelen, omdat mijn repertoire toch vrij beperkt is. Slaat eigenlijk nergens op. Als ik volgende maand (eindelijk) een nieuwe plank ga kopen, zal ik me er iets minder van aantrekken, omdat ik dan ook daadwerkelijk iets ga kopen. Dan ga ik ook echt letterlijk elke fret bespelen.

<edit>
D'oh! Ik bedoel natuurlijk: Ik begin met Racer-x "technical difficulties", gevolgd door een Malmsteen-medley. Meestal kom ik niet verder omdat het personeel dan vraagt of ik op wil houden, omdat ik de andere klanten demotiveer of zoiets.... </edit>

Negative K3 fan
15 juni 2003, 21:29
de E akkoord manier

en dan langzame chromatische dingetjes

kan niemand je beoordelen op spelkwaliteiten.

Mithrandir
15 juni 2003, 21:55
Ik ga ook voor een simpele E mineur op alle mogelijke manieren :D, lekker simpel en klinken doe je toch nooit in een winkel.

Eigenlijk reden ervoor is dat ik een kneus ben en niet kan spelen :sssh:

pimmetje
15 juni 2003, 23:09
Ik speel meestal een paar blues dingetjes.
Daar voel ik me 't fijnst bij, dus zal 't ook wel 't beste klinken.

Ik vind 't ook eigenlijk vrij vreemd om dingen in te gaan studeren om de verkopers en winkelend publiek tevreden te gaan stellen. Dan kan je misschien beter met je akoestische gitaar op de stoep van die gitaarzaak gaan zitten... verdien je misschien nog wat :D.

moretel
15 juni 2003, 23:13
Ik lijd altijd aan geheugen verlies, althans de eerste 15 minuten ofzo, loop ik een beetje te kloten, vaak b.v. bij Feedback op slecht afgestelde gitaren met van die ruwe snaren.

De namen die Anders noemt ken ik niet, meestal doe ik wat funk actige slagjes en eindig met riffjes van Rush, Deep Purple etc.

Zat me vanmiddag trouwens te bedenken dat een grote muziekzaak als feedback met zoveel personeel in dienst die ook wel iets zullen spelen het wel leuk zou zijn om eens in de week o.i.d met een echte band je gitaar uit te testen i.p.v. in die benauwde hokjes.

Nemesis
16 juni 2003, 09:34
ik heb ook altijd geheugenverlies in gitaarwinkels, misschien moet ik eens een keer op een briefje schrijven wat ik ga spelen :D , meestal kloot ik wat funky akoordjes met improvisatie-geintjes erdoor, een keertje blackbird van de Beatles om te kijken of alles lekker zuiver is en ik ga weer.....

soms koop ik ook wel eens een gitaar :D

moretel
16 juni 2003, 09:46
Ja een lijstje met riffs van jaren 60 - tot nu,
als je dan in Feedback loopt en die riedeltjes hoort weet je gelijk dat er iemand van het forum is :D

fuck nu-metal
16 juni 2003, 11:16
Wat zijn dingen die altijd met luid gejuich in plaats van gegaap worden ontvangen in gitaarwinkels?

Ik heb geen idee. Zal wel een beetje onbekende muziek zijn, niet die zogenaamde platvloerse riffjes. Ikzelf vind de blues erg mooi om naar te luisteren, dus beetje BB King? Little angel of zoiets? Bleeding Heart van Jimi Hendrix. Megadeth is ook gewoon goed. Judas priest vindt ikzelf ook top, maar daar houden niet zoveel van.
Komt bij dat het er ook vanaf hangt welke mensen er op dat moment in de zaak zijn. Als daar dus een twintiger met zijn slayer T-shirt staat en jij gaat wat jazz doen, kleine kans dat ie met open mond naar je komt kijken. Ik denk ook dat je niet om tien uur s'ochtends slayer moet gaan spelen, liever wat later op de dag.
Het is dus niet zo makkelijk om wat te kiezen waarmee je indruk zal maken en waardoor mensen hopen dat je snel weer eens langskomt.
Eigenlijk zouden de medewerkers gewoon naar vaste klanten elke week een lijstje moeten sturen met hun favomuziek, die moeten de vaste klanten dan instuderen en over een week zullen ze je verwelkomen omdat je zulke gave muziek speelt.
Trouwens wat een cool onderwerp, een beetje positieve praat in plaats van al die negatieve zeurstukjes, da's precies wat ik nodig had... :roll:

Je begrijpt ik vind dit een bull-shit onderwerp, speel gewoon wat je zelf leuk vindt, je hoeft toch geen bevestiging van de medewerkers daar?

BLOK182
16 juni 2003, 17:04
Meestal speel ik voor het cleane werk een paar metallicastukkies (to live is to die, dat stukkie van MOP, and justice for all) en wat oud rockspul of blues, en dan een beetje met flinke scheur a la 80s (palmmute en pinched harmonics) een paar solootjes of licks, en eindigen in zwaar gebeuk en weer een slechte poging tot shredden :-P

Super Slinky
16 juni 2003, 17:21
dit is een leuke topic! Het is namelijk heel herkenbaar dat je niet goed weet wat je moet spelen. En al helemaal niet als er anderen omheen staan!

Ik speel om iets uit te testen het liefst in een apart hokje. Maar ja dat kan niet overal. Eigenlijk moet je gewoon de dingen spelen die je altijd thuis ook speelt. Dan kun je vergelijken of die gitaar of dat effect beter klinkt.
Schijt hebben aan de rest. hoewel , Smoke on the Water kan echt niet meer en Stairway ook niet, of Nirvana's hits.

Wat wel? Een improvisatie op een schemaatje dat je goed beheerst.
Een stukje waar zoveel mogelijk posities en snaren aan bod komen. Zodat je een goed beeld van de gitaar krijgt. Het hoeft geen bekend liedje te zijn toch?

Lacrimosa
16 juni 2003, 17:34
Flight Of The Bumble Bee :D

Wilson
16 juni 2003, 18:32
hmm nou, ik heb dus een week stage gelopen in een gitaarwinkel, maar volgens mij boeit het die mensen van de gitaarwinkel echt niet wat je speelt. Ik luisterde persoonlijk ook amper wat er gespeeld werd toen ik daar bezig was, je merkt het gewoon niet omdat je met andere dingen bezig bent. Ik heb ook verder de andere medewerkers er ook nooit over gehoord. iets van:
ooh hoorde je die gast! die kon er nix van!
of iets dergelijks, hoorde je nooit, omgekeerd ook niet trouwens.

dus volgens mij houden die verkopers zich daar helemaal niet mee bezig, die zijn het wel gewend, al dat gepingel de hele dag.

Ik zelf heb dan ook geen last van in de winkelspeelangsten.

schaap
16 juni 2003, 20:02
Flight Of The Bumble Bee :D
jij hebt zekers nu wel het beste nummer te pakken dude :D

meestal ga ik tof klooien, wat malmsteen ofzo, klinkt altijd geil maar is niet supermoeilijk.

savecracker85
16 juni 2003, 20:53
ik speel meestal een beetje blues achtige solo's(beetje frusciante style )... of wat funky slagwerk en een paar stevige powercords..
als je maar geen cliche nummers gaat spelen als smells like teen spirit ofzo :D

Vai Himself
16 juni 2003, 22:28
Eugenes trick bag natuurlijk, doet ut altijd goed

Phoenix Rising
17 juni 2003, 00:16
Ik kloot altijd maar wat aan waarna ik vaak (met recht) ga klagen dat de boel slecht afgesteld staat :D

Maar ik weiger absoluut om Metallica of Nirvana te spelen, meestal is het een riffje of lick die ik zelf heb bedacht, dan kan ik ook het beste de gitaar beoordelen.

Lacrimosa
17 juni 2003, 12:20
Eugenes trick bag natuurlijk, doet ut altijd goed

je bedoelt Paganini's 5th caprice?? :D

TB
18 juni 2003, 22:52
Je voelt je altijd zo voor Jan lul zitten als de gene die naast jouw een gitaartje zit te testen veel beter als jij speelt. Daarom liever in een testhok, dan horen ze tenminste niet wat je speelt. Wanneer veel andere onbekende mensen het kunnen horen voel ik me ook zo gedwongen om alleen mijn beste stukjes te spelen en ken ik dus niet echt op mn gemak een gitaartje testen en beoordelen.
Ik speel trouwens vooral blues en dan een paar jimi hendrix lickjes erdoorheen gooien.

fuck nu-metal
20 juni 2003, 10:10
Je voelt je altijd zo voor Jan lul zitten als de gene die naast jouw een gitaartje zit te testen veel beter als jij speelt.

Als je gewoon een simpel stukje speelt, zonder fouten, dan kunnen zij toch niet beoordelen hoe goe dje precies bent. Ik denk dat je beter wat simpele stukjes zonder fouten kan spelen, dan een poging te wagen een of ander onmenselijke solo te spelen waarbij je af en toe de mist in gaat.
Kijk naar Tommi Iommi, dat is ook geen supergitarist, die vooral erg simpele riffjes en solos speelt, maar het klinkt erg goed en daar gaat het om. Ikzelf speel nu bijna drie jaar gitaar en probeerde de eerste tweeeneen half jaar, de hele tijd allerlei moelijke stukken in te studeren, zoals songs van Joe Satriani, wat dan maar half lukt. vooral omdat ik die vingervlugheid nog niet had die voor die stukken nodig zijn, nog steeds niet trouwens, en nu speel ik wat makkelijkere liedjes en die klinken veel beter. Het gaat er dus om dat wat je speelt goed klinkt niet per se of het moeilijk fo makkelijk is wat je speelt.
Maar dat had je zelf ook al kunnen bedenken. enniewee, Wat maakt het uit dat die ander wat beter is dan jouw?

iam
20 juni 2003, 11:55
ik ben echt bang om in een winkel te gaan testen... mede ook omdat ik eerder een toetsenman ben

op gitaarvlak me= :chicken: :-(

denniseindhoven
20 juni 2003, 12:16
No "Stairway"! :D

Wicked Willy
20 juni 2003, 13:18
Ik vind het altijd moeilijk om iets te spelen als ik in een winkel iets uit wil testen, ik wissel een beetje slaggitaar af met wat ladders (pentatonisch, jazz, blues) gewoon een beetje standaard, gaat tenslotte om hoe de gitaar/amps/iets anders klinkt, daarom varieer ik gewoon een beetje.

urezna
20 juni 2003, 13:47
toch wel een voordeel, in een band spelen met zelf geschreven repertoire, dat speel ik dus.... :-)
en tussendoor wat geklooi, om mezelf de tijd te gunnen kritisch te luisteren naar het geluid dat er uit komt....
soms een een vlug loopje om te voelen hoe het speelt, maar ik stel mezelf niet op als virtuoos, ben ik niet, dus ga ik ook niet doen alsof ;-)

Mitch
20 juni 2003, 20:13
toch wel een voordeel, in een band spelen met zelf geschreven repertoire, dat speel ik dus.... :-)
en tussendoor wat geklooi, om mezelf de tijd te gunnen kritisch te luisteren naar het geluid dat er uit komt....
soms een een vlug loopje om te voelen hoe het speelt, maar ik stel mezelf niet op als virtuoos, ben ik niet, dus ga ik ook niet doen alsof ;-)

Hè, dat wou ik net zeggen ! :roll: De overeenkomst is echt griezelig :o


Heel flauw topic, schaam je Anders ! Ik ga dus ook vooral testen hoe iets klinkt en that's it !
Als ik een overdrive test dus veel wisselen tussen clean en overdrive om te kijken of er te veel mid-hump in zit, of er nog wat dynamiek overblijft, dat soort dingen.... Test ik een modulatie-effect dan wil ik er gewwon een stuk of twee naast hebben staan om te vergelijken en als ik een gitaar test neem ik één van mijn eigen gitaren mee om verschil te horen.

Simpel hè ?

danios
20 juni 2003, 21:51
lekker een uur lang het intro van stairway! of alleen de eerste tonen van nothing else matters, de Em dus.....hehe

en je dan lekker zorgen maken over de mensen in de gitaar winkel met hun quasie nonchelante ik hoor je wel maar dat kan ik ook blik...heerlij!!!!!

Zijn er ook winkels waar je je niet bezwaart voelt wanneer je binnen loopt? Zo vannuh , ahhh sorry dat ik binnen loop, en ook , het spijt me zo maar i ga toch ff spelen, en als je daar door heen bent, stairway to heaven!! lalalallalalalala!!!!

Ic3gl0vE
25 juni 2003, 20:32
Flight Of The Bumble Bee :D

Ik moet zeggen dat ik heel stiekem ergens niet helemaal geloof dat jij die op volledige snelheid kunt spelen.. Of speel je al wat langer gitaar? (ik dacht dat je pas begonnen was..)

Lacrimosa
25 juni 2003, 21:27
Flight Of The Bumble Bee :D

Ik moet zeggen dat ik heel stiekem ergens niet helemaal geloof dat jij die op volledige snelheid kunt spelen.. Of speel je al wat langer gitaar? (ik dacht dat je pas begonnen was..)

Heeeeey Ic3gl0vE :D ....duuuhh....ik zei dat ie leip was, nie dat ik em kan spelen :D :-D !!!
Maare allus goed verder??

BLOK182
26 juni 2003, 11:30
dinges, dat liedje van die uitvaartverzekeraar op tv, waarheen gaat de weg of zoiets, die heb ik laatst in een muziekzaak gespeeld, je weet wel, superzielig met een mooie toon, tja, zo'n kerel bij de drums keek me wel ff nut aan, maar ach :-)

moretel
26 juni 2003, 11:44
Amacing Graze !

Jeff Buckley, Daniel Lanois, Low hebben daar mooie versies van neergezet,
die van Mieke Telkamp is ook OK maar meer iets voor in de Keyboardzaak .

Ic3gl0vE
26 juni 2003, 11:54
Heeeeey Ic3gl0vE :D ....duuuhh....ik zei dat ie leip was, nie dat ik em kan spelen :D :-D !!!
Maare allus goed verder??

aaah op die fiets :)

Ja gaat wel aardig hoor. Voeg me eens toe aan je MSN lijst ofzo

Neals
29 juni 2003, 21:55
muse kent iedereen en is op zich ook niet zo heel erg afgezaagd, of privilige, dat intro riffje... simpel en klinkt leuk

PetrucciFan
2 juli 2003, 03:35
Ytse Jam van Dream Theater

robpeters87
22 juli 2003, 20:39
Probeer is de wat sneller solo stukies van rage against the machine klinkt ook altijd leuk vind ik.......

danielblikman
22 juli 2003, 22:46
Laatste keer dat ik in een winkel een gitaar heb geprobeerd en gekocht heb ik een beetje AC/DC gespeeld. Whole lotta Rosie en Back in Black, vonden die lui van de gitaarwinkel wel leuk en hebben meteen een DVD van AC/DC op gezet 8-)

Verder een beetje Vai en Satriani, nog wat Paul Gilbert ultra-fast stukjes.....en dan betalen :P

Pegasus
22 juli 2003, 23:05
dinges, dat liedje van die uitvaartverzekeraar op tv, waarheen gaat de weg of zoiets, die heb ik laatst in een muziekzaak gespeeld, je weet wel, superzielig met een mooie toon, tja, zo'n kerel bij de drums keek me wel ff nut aan, maar ach :-)

Dan moet je dat nummer eens spelen in de Steve Vai versie. Daar is namelijk niets zieligs aan, maar is het een best wel tof nummer.

danielblikman
22 juli 2003, 23:58
Amazing Grace?

Rubenios
23 juli 2003, 08:09
stukkie out of the ashes - symphony X zou ook wel cool zijn om te raggen :)

fenderfreak
23 juli 2003, 13:41
Het is helemaal niet cool om in een muziekzaak je technisch kunnen te etaleren!
Ik erger me altijd dood aan die wannabe's die met veel gevoel voor drama een stukgerepeteerd riedeltje van een of andere lulhannes als Vai of Satriani proberen na te spelen en ondertussen om zich heen kijken of er iemand is die dat opvalt! Gedverdemme! Pak een gitaar speel wat en luister of het wat is...en zo niet, zet weer terug dat ding, probeer een andere of rot op!

Harry
23 juli 2003, 14:04
Het is helemaal niet cool om in een muziekzaak je technisch kunnen te etaleren!
Ik erger me altijd dood aan die wannabe's die met veel gevoel voor drama een stukgerepeteerd riedeltje van een of andere lulhannes als Vai of Satriani proberen na te spelen en ondertussen om zich heen kijken of er iemand is die dat opvalt! Gedverdemme! Pak een gitaar speel wat en luister of het wat is...en zo niet, zet weer terug dat ding, probeer een andere of rot op!

hallelujah!!!! http://forum.fok.nl/i/s/worshippy.gif

musicmaniac
23 juli 2003, 20:49
Het is helemaal niet cool om in een muziekzaak je technisch kunnen te etaleren!
Ik erger me altijd dood aan die wannabe's die met veel gevoel voor drama een stukgerepeteerd riedeltje van een of andere lulhannes als Vai of Satriani proberen na te spelen en ondertussen om zich heen kijken of er iemand is die dat opvalt! Gedverdemme! Pak een gitaar speel wat en luister of het wat is...en zo niet, zet weer terug dat ding, probeer een andere of rot op!

Vink ook !! Waarom moeten jullie er trouwens van te voren over nadenken als je iets wilt gaan spelen ? Gitaarspelen is toch gewoon wat aanklooien ? :)

Pegasus
23 juli 2003, 21:11
Het is helemaal niet cool om in een muziekzaak je technisch kunnen te etaleren!
Ik erger me altijd dood aan die wannabe's die met veel gevoel voor drama een stukgerepeteerd riedeltje van een of andere lulhannes als Vai of Satriani proberen na te spelen en ondertussen om zich heen kijken of er iemand is die dat opvalt! Gedverdemme! Pak een gitaar speel wat en luister of het wat is...en zo niet, zet weer terug dat ding, probeer een andere of rot op!

Vink ook !! Waarom moeten jullie er trouwens van te voren over nadenken als je iets wilt gaan spelen ? Gitaarspelen is toch gewoon wat aanklooien ? :)

Het is namelijk best wel geinig als dat "aanklooien" ook nog ergens naar klinkt.

bert k
23 juli 2003, 21:33
Ik speel gewoon iets van mezelf, ik ken helemaal geen covers. Meestal vallen er wel wat bekken open...
:-D :-D :-D :-D :-D

Barret Wallace
23 juli 2003, 21:39
bij mij is het nog erger bert

als ik gitaren uit probeer kom ik met men supersonische shred licks en gaat iedereen ff stil staan en kijken hoe ik men fretboard burn daarna vragen ze kan je ook vai dan doe ik ff een paar vai nummers en wat een kwijlende bekken zie je dan joh

:D :D :D

bert k
23 juli 2003, 23:13
Lekkerrrrrr, hihi...
Tja, ik ben een bescheiden mens, maar af en toe dan mag ik graag een beetje patsen :-D

Een goeie jazzgitarist kan vreselijk goed spelen. Bij een goeie popgitarist denkt het publiek dat hij vreselijk goed kan spelen. :metal:

Polytheme Pam
24 juli 2003, 08:18
[ultra-arromode]ik ga nooit naar een winkel...ik heb endorsements met PRS, Gibson, Fender, VHT, Mesa en Diezel..ieder nieuw uitgebracht model wordt in 3-voud bij mij thuisbezorgd[/ultra-arromode]



:D

El Drecko
24 juli 2003, 09:16
Ik ben er nog niet uit of deze thread nu aantoont dat veel gitaristen irritante patsertjes zijn, of hopeloos onzekere priegelmannetjes. Je een beetje druk maken hoe je overkomt in de muziekhandel....http://www.eldrecko.nl/emoticons/flipa.gif

bert k
24 juli 2003, 09:17
[ultra-arromode]ik ga nooit naar een winkel...ik heb endorsements met PRS, Gibson, Fender, VHT, Mesa en Diezel..ieder nieuw uitgebracht model wordt in 3-voud bij mij thuisbezorgd[/ultra-arromode]


:-D :-D :-D En alleen de allerbeste exemplaren mogen blijven...

Ik heb ooit eens een mooi verhaal gelezen over Les Paul (de vent, niet de gitaar) Hij toerde de wereld rond om voor Gibson demonstraties te geven op beurzen. Hij nam nooit een gitaar mee, maar hij pakte er op zo'n beurs altijd gewoon eentje uit het rek. Zei hij:"Ach, het is Gibson, is altijd goed"

Neals
24 juli 2003, 10:01
[ultra-arromode]ik ga nooit naar een winkel...ik heb endorsements met PRS, Gibson, Fender, VHT, Mesa en Diezel..ieder nieuw uitgebracht model wordt in 3-voud bij mij thuisbezorgd[/ultra-arromode]


:-D :-D :-D En alleen de allerbeste exemplaren mogen blijven...

Ik heb ooit eens een mooi verhaal gelezen over Les Paul (de vent, niet de gitaar) Hij toerde de wereld rond om voor Gibson demonstraties te geven op beurzen. Hij nam nooit een gitaar mee, maar hij pakte er op zo'n beurs altijd gewoon eentje uit het rek. Zei hij:"Ach, het is Gibson, is altijd goed"

Toen hadden ze nog Quality Control