PDA

View Full Version : Ibanez RG 770 met JS neck



RedBuell
3 oktober 2012, 12:58
Ik heb een RG 770 uit 1992. Het was destijds mijn eerste echte gitaar, hij is enkele jaren geleden door een vriend van mij refinished met special paint met als thema mijn toenmalige motor, hij is begin dit jaar gestolen en weer terug gevonden.

Zoals jullie zullen begrijpen gaat deze gitaar noooooit meer weg. Hij klinkt klinkt erg goed maar speelt alleen niet zo comfortabel als mijn JS1200. Die JS1200 heb ik 2e hands gekocht toen mijn RG was gestolen.
Nu mijn RG inmiddels geruime tijd terug is merk ik dat de JS vele malen comfortabeler speel maar dat ik liever de RG niet aan de kant zet.

Nu ben ik wat gitaren aan het opruimen, mijn Charvel is al weg, mijn Fireman staat nu te koop en ik vind 1 gitaar met een Floyd meer dan zat dus de JS1200 zou plaats moeten maken. Wat bespeelbaarheid en tone betreft gaat het aan mijn hart om die JS weg te doen maar ik wil gewoon niet meer dan 1 Floyd gitaar.

Ik zit er nu aan te denken om bijvoorbeeld bij Warmoth een hals te bestellen volgens de JS specs maar dan met 24 fretten voor een RG 770. Alleen heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

RS-Rik
3 oktober 2012, 14:08
Ik denk een mailtje naar Warmoth met de uitleg van je probleem. De halsvoet moet dezelfde vorm hebben, de goede hoogte en mensuur. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de halsvoeten van alle Ibbi superstratachtigen hetzelfde zijn ivm productie.

Gewoon Warmoth mailen dus. Als je extra info nodig hebben mailen ze wel terug toch.

Orpheo
3 oktober 2012, 14:16
Doen ze niet. Ze doen geen custom werk. Alleen de opties die je ziet staan op de site.

Terminus
3 oktober 2012, 21:03
Je kunt volgens mij gewoon de hals van de JS op de RG770 schroeven, zolang het allebei normale Strat-style neck pockets zijn. Een 24-frets Warmoth hals moet in principe ook passen, want de Ibanez 24 frets RG halzen zonder AANJ hebben ook een fretboard extension (al loopt er daar nog een klein stukje halshout onder).

mesaman
4 oktober 2012, 00:02
de vorm is anders, en de montage punten verschillen.en hoe zit de intonatie?

ik zie het probleem niet, waarom niet 2 gitaren?ze zijn anders en allebei leuk.

RedBuell
4 oktober 2012, 11:14
Het probleem is eigenlijk dat ik 1 gitaar met een "Floyd" meer dan zat vind. Anderzijds vind ik die JS echt fantastisch spelen, goed klinken en om te zien lelijk. Op z'n standaard ziet hij er nog wel goed uit maar hoewel ik slechts 1.72 meet heb ik het gevoel een mini gitaartje in mijn handen te hebben. Die RG gaat gewoon nooit meer weg en blijft te gek om mee op te treden, ik krijg zo veel te gekke reacties over dat ding. Alleen de hals is niet echt mijn ding, te smal, dun en te plat.

Ik wil er een gitaar bij die ik gemakkelijk van E naar Dropped D naar Eb kan stemmen. Vaste brug of dive only zou dan top zijn. Die JS dive only maken vind ik dan weer zonde van de Edge trem die erop ziet en dan blij ik nog met de lock nut zitten die even makkelijk van tuning wisselen ook redelijk in de weg staat.

mesaman
4 oktober 2012, 12:05
ik heb nog zn hals, en body, heb net gepast, en het gaat lukken!alleen weet ik niet of de intonatie klopt, maar pas je dat zogoed mogelijk aan, ik zeg schroeven! wel goed kijken, dat ik onderdelen heb dat past,zegt niet of het van jou ook precies past.
ik heb namelijk de 540 hals,de voorloper van de JS.en een jem body.

hou ons op de hoogte.

ik zeg doen

Johannes
4 oktober 2012, 12:09
Bij twijfel zeker niks weg doen! Beter een gitaar "te veel" dan spijt van een verkoop. Daarbij vreet ie geen brood toch?

RedBuell
4 oktober 2012, 14:22
Eehm 2 Floyd gitaren is mij gewoon te veel, heb dan liever een goeie USA strat met HSS/single humbuckertje of een MM Luke waar de EMG's plaats maken voor passief. Een gitaar met een full floating tremolo systeem is meer dan genoeg. Ik zoek dan eigenlijk een goeie allrounder voor bij mijn RG.