PDA

View Full Version : London City Comet: Elzen of populier?



DrHanz
2 oktober 2012, 19:56
Ik heb onlangs een London City Comet telecaster in 2-tone sunburst gekocht, uit de allereerste serie. Nu vond ik online een oud testartikel, waarin die eerste serie erg goed uit de bus kwam. In het artikel wordt gesteld dat het niet duidelijk is of het om een populieren of elzen body gaat. Weet iemand of voor die eerste serie inderdaad populieren bodies zijn gebruikt? Hoe herken je eigenlijk het verschil tussen populier en elzen?

barno
2 oktober 2012, 20:06
Als het uit Azië komt (en dat doet het) is het hout wsch een inheemse variant op iets dat op elzen lijkt, zou ook linde kunnen zijn, maar de houtsoorten ginder verschillen wat van de klassiekers elzen, essen en mahonie die men kent in europa en usa.

trouwens: het Engelse poplar kan je niet zomaar vertalen naar populier. bij instrumenten gaat het meestal om yellow tulipwood ipv de witte populier van hier

muziekschuur
2 oktober 2012, 20:16
Interessant. Ik weet hier echt geen biet van. Behalve dan dat in de vloeren van containers je vaak dingen kan vinden als ebben... Geweldig dus voor toetsen en weet ik veel...

Cool..

DrHanz
2 oktober 2012, 23:59
Yep, ebben, heb een VoxHumana neck met ebben toets. Spul is,alleen nogal zwaar.

Maar voor wat betreft mijn LC, niemand hier die kan bevestigen dat het toch gewoon alder is waarvan de bodies van de Comets gemaakt zijn?

guitarkid
4 oktober 2012, 07:51
Yep, ebben, heb een VoxHumana neck met ebben toets. Spul is,alleen nogal zwaar.

Maar voor wat betreft mijn LC, niemand hier die kan bevestigen dat het toch gewoon alder is waarvan de bodies van de Comets gemaakt zijn?

Klinkt hij goed? Dan is hij gemaakt van de houtsoort die je voorkeur heeft..... :)

LaszloVersteeg
4 oktober 2012, 08:36
Ik heb zelf sinds oktober een Comet MKI. Bij mij ging het andersom, ik had op internet al gelezen over de MKI en zag 2 linkshandige versies in Zeeland hangen. Gelijk meegenomen.

De body is volgens mij van Elzen, en de hals van Esdoorn.

Voorderest zijn de pickups erg goed, heel erg veelzijdig. De hardware is iets minder, toen ik probeerde te intoneren waren de koppen van de schroeven binnen 'n paar keer draaien kapot.

DrHanz
4 oktober 2012, 17:18
Mja, dan is het elzen :) Ding klinkt unplugged mooi helder en open, en versterkt klinkt hij mooi houtig en open. Ik vind de elementen ook helemaal niet slecht. Ben benieuwd of iemand weet waar die vandaan komen?

Ik heb de tuners gelijk vervangen door Japanse Gotoh tuners uit de jaren 80 die ik had liggen. Misschien nog een keertje naar de brug kijken. Vooralsnog erg tevreden, deze gitaar-voor-de-prijs-van-een-pedaaltje...

guitarkid
4 oktober 2012, 17:57
Ik denk dat er al heel lang consensus is over het feit dat die LC MkI gitaren veel waar voor hun geld bieden!

DrHanz
4 oktober 2012, 21:11
Heb gegoogled, maar weet iemand herkomst hardware? Pickups met name? Tuners zijn volgens mij Planet Waves. Zou vervangen pots en switch nog nut hebben, klankgewijs?

Jan H
11 oktober 2012, 10:47
Zo ver ik weet is het een elzen body.
Maar eigenlijk is dat niet zo interessant vindt ik als de gitaar klinkt zoals je zou willen.

Destijds is Harold Koenders daar in China bezig geweest om met zijn gedegen kennis van gitaren en gitaarbouw een gitaar te bouwen die geheel aan zijn verwachtingen zou moeten voldoen. En volgens mij heeft zijn formule prima gewerkt...een uitstekende gitaar bouwen voor een betaalbare prijs.

Vooral die eerste series LC's waren van absolute top kwaliteit, dat kwam ook omdat hij steeds op en neer vloog om de kwaliteit mede te bewaken.
De tuners zijn misschien niet de beste maar die zijn te vervangen door een setje van Gotoh bijvoorbeeld.
Voor de rest moet je niks aan de gitaar veranderen en al zeker de elementen niet want die zijn top.
Probeer dat ding gewoon zo origineel mogelijk te houden is mijn advies.
Mocht je ooit iets willen vervangen? Bewaar dan de originele onderdelen.

Proficiat verders met je Comet.

DrHanz
11 oktober 2012, 16:52
Tnx. De mijne is inderdaad van de eerste serie, met het serienummer op een mini stickertje op de hals. Jammer dat er nergens iets te vinden is over hoe je die serienummers moet lezen. Mijn nummer begint met: LCCI00nogiets. Weet niet of die I meetelt met het serienummer, of hoort bij de letters LCCI: london city comet (mk) 1.