PDA

View Full Version : Geluidstechnici op het forum



skanky
2 oktober 2012, 18:24
Ik ben nu wel eens benieuwd wie op dit forum wel eens als geluidstech werkt. Hobbymatig of professioneel maakt niet uit.
Ik ben zelf een freelance geluidstech en doe allerlei soort klussen, zowel FOH als monitors. Ik werk oa. in de Melkweg, voor de Volendamse artiesten, kandidaten van the voice en vele losse klussen en bands.
En jullie?

Jimi Hendrix
3 oktober 2012, 11:13
ik heb laatst voor 't eerst klankregie + foh gedaan bij een promsconcert. Zo'n concert met orkest, band en zangers. Dus partituur meelezen en schuiven, na op de generale repetitie te hebben ge-eq'd/klank gemaakt. Naast mij de projectleider / andere foh'er die de zang + 't bandje in stems aan mij aanleverde.
was wel een aardige binnenkomer, adamson line-array en verder een topteam/superwerksfeer.
ik vond het heel leuk om te doen, 't ging ook super, dus hopelijk vaker!

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss//11667868/Zomerpodium-Heesch%3A-muziekfestijn-van-formaat.ece

skanky
3 oktober 2012, 11:23
Te gek! Wat voor tafel had je?

Jimi Hendrix
3 oktober 2012, 11:29
Digico sd8. Moest ik eerst ook nog ff leren ;-) maar thuis lekker je routing/indeling/groepen etc verzinnen en dan lekker intuitief werken. Echt heel gaaf dat ik de kans kreeg en 't goed ging.
kan raar lopen: de projectleider kende ik van zelf spelen en hij geluid, is toch lastig als je veelzijdig bent om netwerken te integreren merk ik.
Jij speelt zelf toch ook?

skanky
3 oktober 2012, 12:07
Klopt, maar alleen thuis en bij jamsessies.
Maar wat vind je van de sd8? Ik vind ze vreselijk slecht klinken, en onhandig werken. Ze hebben nl. geen latency compensatie.

Jimi Hendrix
3 oktober 2012, 12:23
Het systeem als geheel klonk goed. Ik kan niet beoordelen welk deel nou de mengtafel is, welk deel de speakerprocessing etc. Ik vond de dynamische eq erg handig en de routingsmogelijkheden super.
headroom was dik in orde.

Bedoel je latencycompensatie voor externe fx?

bass blom
3 oktober 2012, 12:48
compenseren ze dan de latency door het geheel te vertragen? :crazyhappy:

skanky
3 oktober 2012, 13:08
Nee, als je op 1 kanaal een compressor aanzet, en op een andere niet lopen ze niet meer precies gelijk omdat de compressor een bepaalde latency heeft. Als je die grappen op bv 48 kanalen hebt gaat het er niet beter van klinken.

Jimi Hendrix
3 oktober 2012, 13:19
aha, dat wist ik niet. maar heb ik ook niet gemerkt. ;-)
maar goed, inderdaad lijkt me de enige mogelijkheid om dit te implementeren door alle kanalen iets te vertragen. je kunt de input van het te bewerken kanaal immers niet naar voren plaatsen?

als je dan in een kanaal bewerkt en dan weer in een groep zouden alle kanalen vanzelf nog meer vertraagd worden...

bass blom
3 oktober 2012, 14:15
ja dan moeten ze dus bufferen en alles mooi sync uitklokken.
bij een ook vertraagde mix.
handig dat digitaal spul :D
maarja, als de zaal groot genoeg is is er toch al een flinke dosis delay :cheerup:

skanky
3 oktober 2012, 14:38
Midas heeft wel latency compensation. Van analoog in naar analoog uit is minder dan 2ms, dat is zelfs bij IEM verwaarloosbaar.

bass blom
3 oktober 2012, 14:50
ja daar is niks mis mee.

Arvoitus
3 oktober 2012, 14:59
Als "hobby" ben ik bezig als geluidstechnicus in een jongerencentrum. Eerst 4 jaar voornamelijk monitors gedaan en nu ben ik het laatste jaar meer bezig met mijn FOH vaardigheden te verbeteren. Ik zou graag meer willen doen, maar mijn " learning curve" gaat daar heel traag omdat het gewoon zo'n klote ruimte is.

Daarnaast in de zomer ook nog stagehand/manager op verschillende festivals en als bijbaantje voornamelijk het op en afbouwen van licht en geluidstechniek op kleine bruiloftjes tot alle grote dingen van Loc7000, ID&T en Q-dance.

bass blom
3 oktober 2012, 15:26
ik heb het vroeger vaak gedaan, live mixen, best leuk, behalve al dat gesjouw.

Han S
3 oktober 2012, 16:37
Maar als je minimale verschillen krijgt in het tijdsdomein tussen de kanalen, zit je met fasefouten en een plat geluid.

skanky
3 oktober 2012, 17:00
Precies Han, dat is juist het probleem bij Digico.

Han S
3 oktober 2012, 17:27
Het is eigenlijk een ingewikkelde en kansloze discussie over digitaal versus analoog. Het zijn twee totaal verschillende disciplines, wat je digitaal kunt doen met geluid is analoog onmogelijk en andersom zijn er ook zaken die digitaal niet kunnen en analoog wel.

Een goede analoge tafel mengt honderden signalen moeiteloos met bijna de lichtsnelheid. Digitaal moet alles berekend worden en dat kost gewoon tijd. Analoog kun je een tafel flink in de stress jagen, digitaal kun je dat niet doen. Aan de andere kant is een brick wall limiter alleen digitaal mogelijk, analoog schiet er wel eens wat in het rood en dat is op zich ook geen probleem.

Ik vind analoog nog steeds heerlijk om mee te werken, maar zou de mogelijkheden van digitaal niet willen missen. Man, breek me de bek niet los, ik heb wel eens een digitale tafel in de studio gehad (we noemen geen merken maar het begint met een B) en die klonk volkomen kut met peren op sap.

skanky
3 oktober 2012, 17:38
Maar dit heeft niets met de discussie over analoog of digitaal te maken maar over digitale tafels onderling. Naar mijn mening mixt een Digico wel maar het blend niet. Dat gevoel heb ik met de meeste andere digitale tafels niet. Dan heb ik het wel over het hogere segment: Midas, Digico, Avid, Soundcraft VI, enz.

skanky
3 oktober 2012, 17:40
Ik heb trouwens wel altijd een eigen microfoonset mee, soms weet je niet wat je voor je neus krijgt en in welke staat.

Jimi Hendrix
4 oktober 2012, 08:41
Maar dit heeft niets met de discussie over analoog of digitaal te maken maar over digitale tafels onderling. Naar mijn mening mixt een Digico wel maar het blend niet. Dat gevoel heb ik met de meeste andere digitale tafels niet. Dan heb ik het wel over het hogere segment: Midas, Digico, Avid, Soundcraft VI, enz.

Het verschil tussen mixen en blenden, kun je dat toelichten? (graag zonder termen als warm etc. te gebruiken hahaha). Dat is voor mij een te subtiel verschil (voor zover het er taalkundig al is).

sja, je werkt met iets en zorgt dat het goed klinkt toch? Waarmee ik niet wil zeggen dat je ongelijk hebt ofzo, als je die tafels naast elkaar zou zetten hoor je ongetwijfeld verschil.
Maar live en in dit geval met zo'n 90 kanalen moet je snel werken... niet teveel neuzelen cq de aandacht op je vestigen. Zorgen dat de musici geen 'last' van je hebben en je hen in hun concentratie laat/brengt. Die zaken zijn 1000x belangrijker voor een goede show dan wat voor fronttafel er staat. Maar dat ben je vast met me eens.

De mix die uit de tafel kwam was bij afluistering in studio wat omgekeerd smiley curve zeg maar, dit zal te maken hebben met fletcher munson en met de inregeling van het systeem + de akoestiek op locatie.
Met wat mastering was die mix zo bruikbaar voor DVD. Ik heb dus geen klachten, ben zelfs aangenaam verrast! Wat er beter kan ligt bij de musici en bij de foh-technici (ikzelf dus).

peter_heijnen
4 oktober 2012, 10:11
Maar als je minimale verschillen krijgt in het tijdsdomein tussen de kanalen, zit je met fasefouten en een plat geluid.

Dat begrijp ik niet: als verschillende kanalen -met allemaal verschillende geluidsbronnen- niet gelijk worden weergegeven, dan heb je toch alleen last van ongelijkheid? Als je te lui speelt ten opzichte van de rest van de band wordt je geluid echt niet opeens fase onrein in je inears weergegeven. Je bent gewoon te laat. ;)

Faseproblemen ontstaan toch pas wanneer een enkele bron meer dan een keer en dan fase ongelijk wordt weergegeven?

Edit:

Btw, ik ben tegenwoordig ook vaste technicus: bij mijn eigen bandje. Ik neem mijn eigen mini pa'tje mee en daarbij ook nog eens het licht, ik ben dus ook lichttechnicus haha. Ik zet de boel aan en het moet werken. :)

Mijn grens ligt trouwens bij autocue, daar begin ik niet aan... :)

showband
4 oktober 2012, 11:12
ik doe ook geluidsklussen in het "bedrijfsfeesten, bruiloften en partijen" circuit.
Free lance. Dus busje met spullen ophalen, bouwen/afbouwen, aansluiten, bedienen enz

in het 0 tot 200 man circuit is het een kwestie van het maximale halen uit de combinatie
-aanwezige spullen
-aanwezige muzikanten
-akoestiek
-geluidsnormen/volume acceptatie publiek
-wie is de beslisser die avond. (meestal gelijk aan: wie betaald?)

en dat hoeft niet altijd te leiden tot een fijn compromis. Optimaal is dan een breed begrip.

Bates15
4 oktober 2012, 15:54
Yup.. hobby die uit de hand is gelopen. 2 a 3 x per week Allen&Heath Ml5000 of Gl 5000. Laatste klus was een conferentie in theater van de Rai, 5 dagen lang 15 koppige band, 10 backing/vocals en koor van 20. Doe en bemoei me eigenlijk overal mee. Tijdens de voorbereiding FOH, monitors, lichten en video registratie. Tijdens de show alleen FOH (voor deze klus) op de midas van de Rai (H1000) Verder freelance voor van alles. Ik mag op mn werk ook met audio spelen en vindt het erg prettig dat ik mag kiezen wat ik wel of niet doe voor klussen. Digitaal ben ik de Digicos aan het bestuderen. Wel eens achter een Yamaha gezeten maar moet me wel ff inwerken.

Arvoitus
5 oktober 2012, 18:31
Ik heb trouwens wel altijd een eigen microfoonset mee, soms weet je niet wat je voor je neus krijgt en in welke staat.
Welke mics neem je dan mee als ik het vragen mag?


Dat begrijp ik niet: als verschillende kanalen -met allemaal verschillende geluidsbronnen- niet gelijk worden weergegeven, dan heb je toch alleen last van ongelijkheid? Als je te lui speelt ten opzichte van de rest van de band wordt je geluid echt niet opeens fase onrein in je inears weergegeven. Je bent gewoon te laat. ;)

Faseproblemen ontstaan toch pas wanneer een enkele bron meer dan een keer en dan fase ongelijk wordt weergegeven?
Wat voorbeelden: Het mooie van digitale tafels is dat je zelf helemaal je routing kan instellen. Zelf zou ik dus helemaal gek gaan met paralelle compressie op de drums, maar dat geeft dus weer een grotere kans op fasefouten. Ook met meerdere mic's op 1 bron, zoals snare top & bottom. Als je alleen compressie op je snare-top wil kan je weer verschil krijgen met je bottom, etc.

Ik heb trouwens verder geen ervaring met digitale tafels, behalve de 01v voor DJ's + presentatie en de DM1000 voor een gehele dag op een festival.

peter_heijnen
5 oktober 2012, 20:03
Ook met meerdere mic's op 1 bron, zoals snare top & bottom. Als je alleen compressie op je snare-top wil kan je weer verschil krijgen met je bottom, etc.
Dat zijn dus wel verschillend bronnen, ook al is het dezelfde snare. ;)

Bij paralelle compressie op drums kan ik me weinig voorstellen behalve dat je aan het origineel signaal gecompressed signaal toevoegt. Of dat nou live zo handig is? Doorgaans heb je niet de tijd om er zo diep in te duiken.

skanky
5 oktober 2012, 23:18
Als je bij een Bass DI en Bass mic dat latency probleem hebt krijg je wel degelijk te maken met uitdoving rond bepaalde frequenties, evenals bij 2 kickmics.

skanky
5 oktober 2012, 23:24
Welke mics neem je dan mee als ik het vragen mag?



Wat er nu in mijn mic-koffer zit:
1x AKG C411pp
1x AKG d112
1x Beyer m201
1x Sennheiser e609
1x Sennheiser e845
1x Sennheiser MD421n
1x Shure beta52
1x Shure beta57
1x Shure beta58
1x Shure beta91
2x Shure sm58
2x Studio Projects B1
3x Shure sm57
4x Sennheiser e604
1x Radial ProD2
2x Radial J48
3xLatin Percussion Mic Clamp

Arvoitus
9 oktober 2012, 00:43
Dat is een mooi zelf voorzienend lijstje.

Hoe bevallen die LP mic clamps en waar gebruik je ze meestal voor? Ik zat er aan te denken om er eentje aan te schaffen voor de kickdrum (en het liefste ook voor de snare). Ik begin een hekel te krijgen aan bands die de hele tijd op kleine podia de kick microfoon omlopen.

showband
9 oktober 2012, 08:15
drums makkelijker...
Ik gebruik meestal een hengelstatief bij de drums
-waar ik bovenop een t-stuk heb voor de overheads en
-onderaan nog een aanklem-hengelstatief stukje voor de kick.
(bij mij meestal D112 wegens weinig eq nodig op de meestal goedkope mengtafels)

zo een ding aan de voet van een hengelstatief dus:
http://www.quiklok.com/catalog/files/A107_m.jpg

scheelt sjouwen en best een hoop plaats op het toneel

skanky
9 oktober 2012, 08:44
Als ik echt weinig ruimte heb op het podium: beta91 in de kick, 604 op snare en toms. LP mic clamp + kleinmembraams voor Hihat en Underheads. Zo heb ik helemaal geen mic stands nodig bij de drums.. :-)

showband
9 oktober 2012, 09:02
ik laat de tommics meestal weg. ;)
Pas als de drummonitor te veel problemen geeft ga ik closemiken. En dan ben je al met probleem management bezig in plaats van goed geluid.

skanky
9 oktober 2012, 09:12
Het ligt eraan welke stijl ze spelen. Soms gebruik ik de OH's om een drumtotaal op te vangen, en soms plaats ik ze echt gericht op de cymbals voor een meer inyourface geluid dmv close mic'ing. Het ligt natuurlijk ook aan de ruimte en aan voor hoeveel man publiek het is.

RobinH
9 oktober 2012, 14:36
Op school ben ik 1 van de 6 'vaste' technici. Voorkeur gaat wel uit naar licht, maar ook geluid doe ik weleens. En dat kunnen bandjes of koren zijn, maar ook een debat of gewoon 1 microfoon voor een presentator. We werken op school met een Yamaha LS9-16 tafel. Ik werk er nu 1 schooljaar mee, en nog altijd heb ik momenten dat ik denk 'hoe moet dit'. Maar met een analoge tafel zou ik meer moeten wennen.

Verder ook weleens een klusje extern gedaan, maar ik ben over het algemeen meer licht dan geluid. Licht ligt mij meer :).

keenoncoolstuff
23 oktober 2012, 23:15
Als je bij een Bass DI en Bass mic dat latency probleem hebt krijg je wel degelijk te maken met uitdoving rond bepaalde frequenties, evenals bij 2 kickmics.

Dit heeft echt niks met "alleen maar latency in de tafel" te maken.
Bij een bass-DI en bass-mic heb je ALTIJD gezeik met fases omdat de 2 signalen een ander pad volgen. Waar het signaal uit de DI al na de bron richting mengtafel gaat, zit er bij de mic minstens nog een preamp>EQ>amp>speaker>lucht en de microfoon zelf tussen. En jij gelooft dat die beide signalen faserein zijn?

On-topic: Ja, ik doe dus ook wel eens wat met geluid... :)


Groet, Rob.

Han S
23 oktober 2012, 23:20
De electrische stroompjes gaan idd langzaam, ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid, dus je zult vast wel een fasefout hebben bij 300 khz.

keenoncoolstuff
23 oktober 2012, 23:35
De electrische stroompjes gaan idd langzaam, ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid, dus je zult vast wel een fasefout hebben bij 300 khz.
Dus je haalt voor het gemak de speaker zelf (impedantie + traagheid) en de overgang lucht > mic ook maar uit de vergelijking? Los daarvan dat een EQ ook een fasefout aan een signaal toevoegt. En ik denk dat 99% van alle bassisten de EQ van zijn versterker gebruikt...


Groet, Rob.

Han S
23 oktober 2012, 23:48
De microfoon staat vlak voor de speaker en we hebben het bij de bas over golflengtes waarbij je geen last zult hebben van fasefouten als gevolg van die paar centimeter tussen speaker en microfoon. De versterker is zo snel dat het electrische signaal van de bas onmiddelijk bij de speaker arriveert.

showband
24 oktober 2012, 09:19
het probleem ban (bas)ampmicrofoon en DI samen is bekend en oplosbaar.
In de studio allign je het gewoon achteraf met verplaatsen van een van de twee sporen op je sequencer, live gaat dat niet. Dan kun je het goed doen of niet. Gezien budgetten in nederland en tijd/moglijkheden kies ik meestal voor minder spul. Kies je wel voor een mike+DI? Dan:
Goed: http://www.radialeng.com/r2011/phazer.php

anders.... keuzes maken.

dit probleem is voor mij ook de reden dat twee microfoons bij snares zetten voor de sound overrated is. het is niet " flip de phasebutton en presto". Terwijl de microfoons er in de praktijk wel in 99% van de gevallen er haastig door een stagehand waardeloos bij geplaatst worden. Omdat het nu eenmaal op die bluf-rider verplicht was. Grote praat over meer apparatuur nodig maar geen aandacht voor het gebruiken ervan. enzo.

gebruik minder stereo, minder bossen microfoons, minder kanalen, minder EQ. Fix niet in de mix.

Plaats een paar goede microfoons en luister goed of die juist geplaatst zijn.
Bij acoustische instrumenten moet je, Voor je de EQ geraakt hebt, minimaal een keer ter plaatse getest hebben wat de sweet spot voor elke microfoon is. Anders sla je gewoon de boel over. Ben je aan de goden overgeleverd.

Han S
24 oktober 2012, 09:38
Als je acht tot twaalf microfoons om eeen drumstel zet ontkom je niet aan fasefouten. De kunst is om er geen last van te hebben. Het grootste probleem is fouten tussen overheads en snare en tom mics. Het is mij meerdere keren opgevallen dat de FOH technicus die fouten helemaal niet in de gaten had.

Ik heb altijd een rolmaat bij me en meet de afstand tussen beide overheads en centrum snarevel.

showband
24 oktober 2012, 09:52
+1 vandaar een paar post terug..."ik laat de tommics meestal weg." Live met weinig tijd. een drumstel wat uit zichzelf al best hard is. publiek tussen de 100 en 200 man (standaard nederlands feest met band + PA) En behoorlijke microfoons. heb je meer last dan plezier van bakken microfoons.

johantipker
24 oktober 2012, 11:15
compenseren ze dan de latency door het geheel te vertragen? :crazyhappy:


sorry, zie dit vandaag pas.. maar wat een briljante reaktie LOL! :D:D:seriousf::punk:

Arvoitus
24 oktober 2012, 17:26
+1 vandaar een paar post terug..."ik laat de tommics meestal weg." Live met weinig tijd. een drumstel wat uit zichzelf al best hard is. publiek tussen de 100 en 200 man (standaard nederlands feest met band + PA) En behoorlijke microfoons. heb je meer last dan plezier van bakken microfoons.
Voor 100-200 man laat ik normaal gesproken de overheads weg, tom mics vindt ik dan wel weer handig om die floor even lekker diep te maken.

alexander92
19 maart 2013, 14:01
Met bovenstaande reactie ben ik het eigenlijk wel eens, in de zaal waar ik eigenlijk vast mix met een capaciteit tot 135 man pak ik altijd kick snare toms en als er veel rustige stukken in de drums zitten pak ik er dan 1 overhead bij ofzo.