PDA

View Full Version : Hoe doen jullie dat live? DI?



PT1989
2 oktober 2012, 17:43
als jullie akoestisch spelen gebruiken jullie dan een amp (fishman, AER) of een DI? En welke DI box vinden jullie het beste? Lees veel goeds over de Avalon U5 maar kan er op het forum nog niet zoveel over vinden....

Martijn-w
2 oktober 2012, 17:52
Ik gebruikte gewoon altijd de DI die de aanwezige geluidsman bij zich had.

Plant
2 oktober 2012, 18:24
Ik gebruikte gewoon altijd de DI die de aanwezige geluidsman bij zich had.

Hier hetzelfde, simpelweg omdag ik geen amp voor akoestische gitaar heb.

Harald
2 oktober 2012, 18:36
Eigen backline, inprikken op de DI van de AER, of line, klaar. En als ik alleen een gitaar meeneem (voor echt korte dingetjes met één gitaar) zie ik wel wat er is. Dan is het inprikken op een aanwezige DI en hopen dat er iig nog een beetje een leuke galm is. Maar goed, galm is tegenwoordig nooit een probleem.

-Martijn-
2 oktober 2012, 19:22
Ik gebruik zowel een versterker als een DI, omdat ik het line-out signaal van mijn versterker wil hebben.

De Avalon U5 schijnt erg goed te zijn, maar wel groot en zwaar voor hetgeen je er mee kan doen. Leuk voor in de studio, op een podium vind ik het wat te veel van het goede. Radial DI's zijn ook erg goed.

skanky
2 oktober 2012, 19:24
Een Avalon is nog altijd kleiner dan een versterker.

-Martijn-
2 oktober 2012, 20:00
Ja, maar als je dusdanig bezig bent dat je zulke apparatuur nodig hebt dan wil je ook wat kunnen inregelen. Dan heb je aan die paar knopjes op je Avalon niet genoeg. Een kleine AER versterker bijvoorbeeld is helemaal niet zo veel groter en zwaarder.

Eko
2 oktober 2012, 20:08
Ik heb tijdens optredens altijd de AER ( Compact ) bij me. Gewoonde DI daar van gebruiken en de AER als monitor bij me. De DI van de AER is heel betrouwbaar.

Bladerunner
2 oktober 2012, 20:15
Voor de akoestische nummers die we spelen (ongeveer een een vijfde van de totale setlist) gebruik ik een Phonic DB2. Deze neem ik zelf mee, gewoon voor het geval dat. Maar geluidsmensen hebben volgens mij altijd wel meerdere DI's bij zich, ook voor toetsen e.d.
Van deze nummers zijn er volgens mij maar 2 met alleen een akoestische gitaar, de rest van de nummers speelt de band ook mee. Daarom vind ik een DI voldoende. Het geluid kan beter maar ik stel voor deze 2 nummers geen hoge eisen omdat de nummers dusdanig bekend zijn dat er meestal wel meegezongen wordt en hierdoor het gitaargeluid redelijk overstemd wordt...

Cue Zephyr
3 oktober 2012, 00:20
als jullie akoestisch spelen gebruiken jullie dan een amp (fishman, AER) of een DI? En welke DI box vinden jullie het beste? Lees veel goeds over de Avalon U5 maar kan er op het forum nog niet zoveel over vinden....

Een Roland AC60 als er geen PA is. Of omdat ik niet durf te vertrouwen op de monitor mix. Precies de reden waarom ik 'm kocht.

Als er een PA is en er wordt voor goede monitoring gezorgd of het maakt niet zoveel uit wat ik speel (bij een volle mix), dan neem ik mijn LR Baggs Para DI mee.

Eerst was het plan om voor het laatste ook de AC60 mee te nemen maar ik won de Para DI bij een wedstrijd op Facebook. Lekker verdiend dus.

Pepe
3 oktober 2012, 00:34
Ik heb een tijdje een Boss AD-5 meegezeult, het is me teveel gedoe. Ik prik gewoon in de DI die men neerlegt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat die dingen er niet lagen.
Je kan een dedicated amp meenemen maar waarom zou je? Daar zijn monitors juist voor.

Een DI met ingebouwde tuner en een kill switch, dat zou een goed idee zijn.

barno
3 oktober 2012, 07:22
Ik heb een tijdje een Boss AD-5 meegezeult, het is me teveel gedoe. Ik prik gewoon in de DI die men neerlegt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat die dingen er niet lagen.
Je kan een dedicated amp meenemen maar waarom zou je? Daar zijn monitors juist voor.

Een DI met ingebouwde tuner en een kill switch, dat zou een goed idee zijn.

dit vind ik op een of andere manier grappig...
omdat het zo wààr is :) ze liggen der altijd

Harald
3 oktober 2012, 09:30
Je kan een dedicated amp meenemen maar waarom zou je? Daar zijn monitors juist voor.

Voor optredens met een rockband op de betere podia, heb je gelijk.

Bij de solo optredens in kleinere gelegenheden is het altijd afwachten. Kan van mooie systemen gaan tot een brakke zanginstallatie die nog van Mozart is geweest ;) Mooiste geluid dat ik me kan herinneren was via mijn AER en lexicon galm, door naar twee van die Bose zuiltjes, waanzinnig goed! En met een goede monitor voor je, en de AER achter je, is het net alsof je in je gitaar woont :) Dat lukt niet met alleen maar monitor. Maar goed, de keerzijde, genoeg optredens die een stuk minder waren omdat er simpelweg geen goede installatie was, en/of de man achter de knoppen er niet mee om kon gaan. Heb je dan een gitapurist die vind dat een pickup zijn geluid verpest, en dus maar afwacht wat voor microfoon er toevallig aanwezig is, dan kan het resultaat ronduit desastreus zijn, zowel voor de gitarist, als voor het publiek.

Il_Falco
3 oktober 2012, 09:58
ik gebruik voor zulke dingen mijn Tc Helicon HArmony g xt. Heeft ingebouwde Di (met xlr uit) waar je gitaarsignaal kan mixen met je zang. (of helemaal je gitaar dus ook. JE kan er galm, detune en delay op zetten, heeft een ingebouwde tuner en mute. Als je ook af en toe zingt, is dit wel heel praktisch!

-Martijn-
3 oktober 2012, 09:58
Je kan een dedicated amp meenemen maar waarom zou je?


De equalizer en galm gaan via mijn versterker, want die wil ik wel kunnen veranderen tussen de nummers door. En bij grotere optredens maak ik een mix van de beide elementen die in m'n gitaar zitten.

Ik ben al genoeg gitaristen tegengekomen die een piezo in hun gitaar hebben laten zetten en vinden dat ze daarmee klaar zijn om versterkt te spelen. Dan heeft een eigen versterker inderdaad niet zoveel zin. Maar als je er zo gemakkelijk vanaf probeert te komen en het klinkt eens wat minder krijgt de geluidsman of de zaalapparatuur vaak meteen de schuld, dat is dan weer niet netjes.

zoon van Piet
3 oktober 2012, 10:01
Ik ben een stapje verder gegaan..
In de theatershow waarin ik speel gebruikte ik aanvankelijk gewoon gitaar>DI>mengtafel en monitor om het terug te horen.
DI's liggen idd overal klaar. En hoewel ik eigenlijk nooit op- of aanmerkingen had op die dingen, werd onze geluidsman er gek van. Want ik gebruik van die rare ouwe gitaren met rare ouwe pickups met te hoge ohmages of zoiets. En tja, pas als je DIs gaat vergelijken, hoor je verschillen.
Ik heb sinds enige tijd een prototype DI, gemaakt door de technicus. daar is wat testrijden aan vooraf gegaan, maar ik moet zeggen dat het geluid er beter op geworden is. Nr 2 ligt op de soldeertafel, zodra ik die heb, zal ik eens een eigen topic openen over mn custom-made DI.. ( want dat hebben alleen echte sterren, toch?)
Ik gebruik normaliter nog altijd monitoren. Maar voor kleine optredens ( we doen bijv signeersessies in boekenwinkels voor het boek bij de onze show..) gebruik ik een clean ampje, eerst een fendertje, maar tegenwoordig een handig klein Session ampje.

Pepe
3 oktober 2012, 10:22
zijn eigen......wat een spatsies heeft Eindhoven weer...


;)

skanky
3 oktober 2012, 10:26
Waarschijnlijk zijn dat piezo elementen. Die vragen een preamp met een ingangsimpedantie van rond de 10MOhm. Normale DI's hebben een ingangsimpedantie van +/- 1MOhm. Ik heb voor m'n contrabaselement een preamp van Rebel pickups, van daaruit kan ik een normale DI in.

zoon van Piet
3 oktober 2012, 10:41
Ja, spatjes alom, lekker hoog in mn bol en lekker laag uit mijn gitaar! ;)
niks piezo, skanky! Ga je mond wassen! ik mag geen piezo's gebruiken van mijn geloof!
Het gaat om ouwe gitaren met ouwe magnetische elementen, van Schaller en DeArmond. Oudere pickups zijn uitermate hoogohmig ( veel meer dan hedendaagse) en wel in zodanig variërende mate dat Ron aanpassing nodig vond. Mijn Di heeft twee dedicated kanalen, voor ieder element een..
En dat via DI naar de tafel.
Ik vind het ook wel stoer, zo'n custommade ding. Het had van mij niet gehoeven en Ron heeft er aardig wat uurtjes in gestoken om het prototype en nu de tweede versie te bouwen. En ja, ik hoor wel dat het geluid veel constanter is, nu. Dat was vroeger niet en ik kon niet precies zeggen waarom.
En het hoeft geen betoog dat ik als spatjesmuzikant gene cent heb betaald voor al dat moois, he? ;)

Pepe
3 oktober 2012, 11:03
http://board.jokeroo.com/images/smilies/bored-smiley.gif nee, most er nog bijkomme

skanky
3 oktober 2012, 11:26
Ik zei niet dat ik van het geluid van piezo's hield. ;-) Maar ik ben wel benieuwd wat er precies anders is aan de DI.

Swaag
3 oktober 2012, 11:35
Gitaar via wat Fishman FX naar een Fishman Loudbox. Via DI-uit op de Loudbox naar de tafel, bij kleine opzetjes alleen vanuit de amp zelf geluid.
Kan ik zelf nog wat bijregelen en ik vind het op één of andere manier lekkerder als mijn gitaargeluid van achteren naar mij toe komt.

zoon van Piet
3 oktober 2012, 12:23
Ik zei niet dat ik van het geluid van piezo's hield. ;-) Maar ik ben wel benieuwd wat er precies anders is aan de DI.

nee, idd.. maar ik voelde me beschuldigd van piëzogebruik en dat was tegen het zere been.. :)

Er is weinig anders, alleen hebben we wat dingen getest. De schakeling van die DI's is nagenoeg altijd dezelfde, Ron bouwde drie printjes ( goedkoop, normaal en superdure componenten)daaruit heb ik een keuze gemaakt en die hebben we gefinetuned. Daarnaast had de eerste versie zes miniswitches voor vanallesenogwat. Hij is er inmiddels uit wat het best klinkt, model twee zal die mini's niet meer hebben. Twee kanalen,als gezegd, een voor mijn ouwe Duitser en een voor mijn twaalfsnarige Amerikaan.

@ Pepe: ik had m bij me op de Brood-dag in Paradiso, dus je hebt 'm gehoord. En zeg nou zelf:ik klonk beter dan de Wild Romance stergitarist van de avond! :crazyhappy:

skanky
3 oktober 2012, 13:10
Wat is de ingangsimpedantie van die DI?

zoon van Piet
3 oktober 2012, 13:31
Geen idee.:hide:
Maar het is niet zo dat ie per se een hogere impedantie heeft dan een standaard-di. wel dat de ingangen afgeregeld zijn op de bestemde gitaren. De Dearmond va mn guild wijkt niet zo veel af van bv een strat pu. de schaller wel, die gaf volgens hem vaak problemen. en dat is nu opgelost. Hoe dat gebeurt is, interesseert me niet zo! :punk:

Pepe
3 oktober 2012, 19:12
n
@ Pepe: ik had m bij me op de Brood-dag in Paradiso, dus je hebt 'm gehoord. En zeg nou zelf:ik klonk beter dan de Wild Romance stergitarist van de avond! :crazyhappy:

Je klonk niet alleen beter, je kon veel beter op je benen blijven staan.

Maar serieus, die Guild zag er indrukwekkend uit.

zoon van Piet
3 oktober 2012, 19:28
:)
Zo moeilijk was het niet: spelen en staan. En niet over je marshall vallen :)

Maar eigenlijk was het best knap, want toen hij op moest, moesten ze eerst de plee openbreken en hem bijbrengen..

Maar dank voor het compliment!

Mijn Guild is een bitch om te spelen, en ziet er uit alsof ie op een crossbaan heeft gelegen. Maar hij klinkt inderdaad groot en ...eh.. als een Guild! De koning van de twaalf snaren.

zjanke
3 oktober 2012, 19:49
De laatste keer hadden we toch echt te weinig kanalen op het podium en dus heb ik mijn acousteling bij de toetsenist op zijn mengpaneeltje geprikt. Viel niet tegen....
Normaal liggen er wel genoeg DI's...