PDA

View Full Version : Jimmy hendrix hey joe solo cover



tomheerkens8
2 oktober 2012, 17:16
Heey beste mensen dit is mijn nieuw solo cover filmpje wat vinden jullie ervan?


http://www.youtube.com/watch?v=0wdtO8GVfSM&lc=ifKQDJqP0x0SLxvU0LoTCjrZTm4DSF8NHiJdrpUsBFA&feature=inbox

Met vriendelijke groet tom heerkens

bass blom
2 oktober 2012, 17:33
hoe lang speel je?

pasqual
2 oktober 2012, 21:46
Vooral je timing schiet echt te kort. De tonen zijn aardig goed. En je speelt met veel te veel gain voor dit lied. Maar zoals Bas hierboven al op merkte: hoe lang speel je al?

tomheerkens8
2 oktober 2012, 22:49
ja klopt de timing kan beter ik speel 1 jaar en 8 maanden

pasqual
2 oktober 2012, 22:52
Gezien de korte tijd dat je speelt: petje af!

tomheerkens8
2 oktober 2012, 22:58
Dankje aleen de timing is soms zo moeilijk om dat goed te krijgen kun je dat oefenen of is het een kwestie van tijd?

pasqual
2 oktober 2012, 23:07
Eigenlijk gewoon een kwestie van goed luisteren naar de muziek waar je op mee speelt en uiteraard gewoon veel oefenen...

bass blom
2 oktober 2012, 23:11
gewoon doorgaan :cheerup:

Harald
3 oktober 2012, 09:50
Op zich natuurlijk wel helemaal waar, timing is een kwestie van tijd ;)

Maar nee, misschien wel één van de lastigste dingen om goed te krijgen. Sommige mensen hebben het helemaal vanzelf, sommige mensen gaan dat steeds beter doen, en sommige mensen zullen het simpelweg nooit leren... Houdt ook niet op, bewust lui timen, of juist voorin hangen. Dit is een gebied waar je altijd baas boven baas hebt.

In jouw geval moet je het best kunnen leren, is ook zeker niet bij elk riffje het probleem. Vermoed dan ook dat het in dit geval meer een techniek issue is dan puur je gevoel voor timing.

Betreffende zo'n solo, vooral heel goed luisteren. Heb je het goed, en doe je de bends goed, zou je de originele solo zowat moeten horen verdwijnen. Je voelt dan wel dat je 'lockt' met de rest van wat je hoort. Wat zeker ook aan te raden is, zet die solo in een loopje, en vertraag hem. Oefen het gewoon een stuk langzamer. Heb je het langzaam goed, zal het op snelheid ineens een stuk beter gaan. Vertragen kan bij mp3 bestanden gewoon in de windows media player, maar met een programma als audacity ben je nog flexibeler. Je kunt dan ook makkelijk selecteren welk deel van het nummer je loopt.

Verder voor je timing:

Oefen met een drum computer of metronoom (evt. online)
Oefen (met metronoom) basic techniek dingen. Toonladders, slag, riffjes. NIET TE SNEL! snelheid komt vanzelf.
Oefen met platen en backing tracks mee (maar dan wel bands die redelijk strak spelen. De elastiek timing van de Stones is tegenwoordig eigenlijk toch een beetje not done) Voordeel hier is dat je evt. toch ook op lichte schommelingen in tempo in leert spelen.
Oefen niet te snel, maar op een tempo dat je beheerst. Merk je dat je jaagt of sleept, dan moet je langzamer oefenen. En meestal geldt, dat als jij vindt dat het langzaam gaat, je de snelheid best nog eens kunt halveren.

En, wat Bass zegt!

Duhsjaak
3 oktober 2012, 10:53
Hi vriend
Laatste keer zei je dat je anderhalf jaar speelt? (Geintje).
Verder:
- Wat Bass zegt
- Wat Harald zegt

En verder ga ik proberen je iets super ingewikelds héél kort te vertellen. Dat houdt in dat zuiver wetenschappelijk er wel wat hoeken worden afgesneden, maar ja.... keuzes hè.....

Senso-motorisch
De aansturing van je vingers, door dat wat je ogen zien of door dat wat je hoort, is een senso-motorisch traject.
Oneerbiedig: een mechanisch project.

Belangrijker: het is een proces dat relatief traag gaat, omdat je het alleen kunt toepassen met bladmuziek (ogen) of CD/MP3 ding of compu in de buurt.
Het resultaat is Aziatische precisie als je het maar lang genoeg drillt.

Als ik Hey Joe beluister, gok ik dat je hem senso-motorisch hebt ingestudeerd.
Dan hoef je geen Einstein te zijn, om te weten, dat dat allemaal een beetje moeizaam verloopt als je nog kort speelt.

Overbelasting
Bovendien zorgt het voor stress en overbelasting. Want iets dat je nog niet helemaal top beheerst, ga je toch doen en nog opnemen (tsjeeeeemig, het wordt nog opgenomen ook!!! Teeeeeering, hoe heb ik zo stom kunnen zijn) ook.

- Je hebt spanning van het opnemen
- Je belast senso-motorisch doordat je extra goed naar de backing luistert
- Je belast senso-motorisch doordat je extra je best doet rechterhand en ook linkerhand goed aan te sturen

Kan dat niet anders? Ja, gelukkig wel.

Andere lange termijn geheugens
Je zal mij niet horen zeggen dat senso-motorisch inferieur is. Toch kleven er nadelen aan.
Die nadelen ga je te lijf met andere lange termijn geheugens.

Je kunt Berend Botje zingen, zonder dat je gitaar kunt spelen.
Dus je bezit een lange termijn geheugen voor muziek.

Als je dat gaat inzetten (je zet een ander lange termijn geheugen tussen jou en de muziek) ga je het jezelf een stuk prettiger maken. En bovendien minder afhankelijk van input van buiten af.

Recept is tamelijk simpel:
- Luister nauwkeurig naar de solo van Hey Joe
- Zing hem zo nauwkeurig mogelijk mee
- Zing hem zo goed mogelijk mee, terwijl je in de kamer een beetje in het tempo heen en weer loopt
- Kauw daar kauwgom of een appel bij
- Ga slapen en doe de laatste stap nog een of twee keer

Je kunt Hey Joe overal zingen, behalve in de buurtsuper. Want dan word je afgevoerd. Minder afhankelijk dus van alleen thuis/alleen bij vrienden inprenten.

Ga in de loop van die dag, of na nog een nachtje slapen, vanuit je muziekgeheugen de juiste noten voor Hey Joe op je gitaar opzoeken. Zorg ervoor, dat je noot voor noot meezingt, zodat je gelijk controleert of je de goede vakjes te pakken hebt.

Klaar!

Nauwkeurig
Het is belangrijk, dat het inzingen van dat geheugen nauwkeurig gebeurt. Dat spreekt voor zich. Iets dat kinderlijk eenvoudig is, is niet direct kinderachtig!!!

Uitgaan van vertrouwen
Als je nu gaat opnemen, is die spanning er, maar tegelijk het zelfvertrouwen dat je de solo van binnen en van buiten kent. Zing hem desnoods gewoon mee. De meesten hier laten toch hun hoofd eraf van die filmpjes. Who cares?

Probeer het gewoon maar eens. Het is een werkwijze die je ook voor spreekbeurten of referaten kunt gebruiken. De wetenschap is al 80 jaar oud. Pas recent biochemisch onderzoek heeft aangetoond dat het ook inderdaad zit zoals het zit. Sommige dingen weten wetenschappers nog steeds niet, zoals de reden waarom een nachtje slapen zo belangrijk is voor de werking van lange termijn geheugens. Maar dat het zo is, is iedereen wel van overtuigd.

Voor alle leeftijden
Kopje is een geintje natuurlijk.
Voila. Ik ben benieuwd. Jongste coachee waarmee ik dit heb gedaan: 4 jaar, oudste: 52, meest recente: 33 jaar.

Aan de slag
Als iemand na anderhalf jaar + 2 maanden dit flikt, kan het nog een heel fijn gitaristje worden.
Ik zeg: Go go go, het is pleuris weer. Lekker aan de slag. Da's met muziek nooit een straf, toch?

@Harald
De 'elastieken timing' is geen verdienste. Dat is een hersenbeschadiging. Die hersenbeschadiging tast de aansturing (heb je m weer die aansturing) aan van je ledematen. De motoriek is dan aangetast. Of het komt van prettige substanties of van het uit de boom vallen kun je over speculeren. Ik gok maar dat ik wel een idee heb.

Boksers en mensen met caissonziekte hebben exact hetzelfde probleem. Verwant aan Parkinson. Kijk maar eens naar hun handschrift. Kwam vroeger vaak in een bokserscafé.

Buit je handicap maximaal uit, en je hebt een diep-persoonlijk geluid. Dat heb je me hier vaker horen zeggen.
Het enige is dat Keef niet anders meer kan, al zou ie het willen.

Vriendelijke groet, Gus

tomheerkens8
3 oktober 2012, 11:06
Bedankt allemaal voor de uitgebreide adviesen en tips ik heb ze nog nooit geprobeerd. Het meeste is allemaal nieuw voor mij want heb eigenlijk nooit gitaar les gehad. Heb alles wat ik nu kan geleerd via internet en youtube ik ga ze zeker oefenen dankje jongens:rockon:

Harald
3 oktober 2012, 14:38
@Gus, vooruit, ze zijn er jong mee begonnen. Ik hoorde vorig jaar ineens nog eens het origineel van Honky Tonk Women en schrok echt van de absurde temposchommelingen die daarin zaten. De Stones waren toen dat opgenomen is toch nog relatief jong. Dacht ook dat het vooral Charlie Watts was die ervoor verantwoordelijk was. Blijkbaar zijn mijn hersens in de tussentijd enigzins ontschadigt op dat gebied dan. Is me vroeger nooit opgevallen, dat het werkelijk zo erg was. Timing is dus wel degelijk te verbeteren...

@Tom: Las ooit iets over hoe Zappa in zijn studio 'recreatief' naar muziek luisterde, gezeten in een bank die daarvoor stond. Zappa was oorspronkelijk drummer. Heb het niet meer helemaal nauwkeurig, maar zoiets als dit was het idee De basispuls van de muziek stapt hij met zijn rechtervoet, Backbeats met één hand, en verschillende accenten in de muziek met de andere hand en voet. Tommy Emmanuel heb ik vaker licht drummend zien rond lopen, een liedje in zijn hoofd, basissnelheid in zijn wandelstappen. Handen drummen hihat en snare. Timing kun je dus op heel veel momenten oefenen. Niet alleen terwijl je een gitaar vast hebt. Je lichaam is er ook beter in dan je hoofd.

Duhsjaak
3 oktober 2012, 19:32
Hi
Sorry, effe Off Topic
@Harald
Je hebt gelijk met Honky Tonk Women. De TS krijgt het advies te werken aan zijn timing, en als ik vervolgens iets over elastieken timing lees, koppel ik dat in gedachten gelijk aan de meestr elastieke van allen, Keef. Van daar dat ik hem effe missloeg, die plank.

En het lopen en bewegen of drummen, is dus inderdaad niets meer of minder dan 'in' de muziek kruipen en (misschien bepaalde partijen) inprenten.
Vriendelijke groet, Gus