PDA

View Full Version : Custom HAAR Strat: doen of niet ?



StevenStrat
2 oktober 2012, 13:34
Ik speel momenteel op een Fender AVRI 62 strat, toffe gitaar, maar hoe langer ik er op speel, hoe meer het duidelijk wordt dat ik liever een gitaar zou hebben die volledig naar mijn wensen is gebouwd.
Hij weegt vrij veel, en heeft niet zoveel sustain. Ook de neck en frets zijn niet volledig hoe ik het zou willen etc.

Nu hoor ik veel positieve dingen over de sound van Haar Guitars.

Door het feit dat ik linkshandig ben, kan ik dus niet een tiental HAAR strats testen en de beste voor mij er uit kiezen. Hij zou dus op bestelling moeten gemaakt worden.


Nu lees ik ook veel tegenstrijdige informatie omtrent HAAR guitars, vooral over de afwerking en service.
Sommigen zijn dolblij met hun perfecte gitaar, anderen vinden dat de afwerking te wensen overlaat en Erik er weinig wil aan doen om dat recht te zetten.
Sommigen vinden dat de klank van Haar strats te vergelijken valt met standaard USA fenders, anderen vinden dan weer dat ze in vele gevallen beter zijn dan Custom Shop Fenders.


Hoe staan jullie hier tegenover ?

barno
2 oktober 2012, 13:41
net als die andere dingen die je al gelezen hebt op het internet zal je hier reacties krijgen van voor- en tegenstanders, van mensen die met kennis van zaken spreken en van mensen die dat beweren te doen zonder ooit een Haar te hebben vastgehad. Dus ik zou gewoon es naar daar afzakken voor een goed gesprek en testing.

Hendriks
2 oktober 2012, 13:47
Waarschijnlijk ben je minder gelukkig met de vintage radius en frets op je AVRI62? Als dat het geval is kun je overwegen om hem opnieuw te laten radiusen en te herfretten.
Anders wat Barno zegt , hier zul je er niet veel wijzer van worden .

muziekschuur
2 oktober 2012, 13:49
Ga eens naar Duitsland bij Thomann of Musicstore. Of bezoek eens mensen thuis die een linkshandige gitaar in de aanbieding hebben. Er zijn een berg linkshandige gitaren in omloop die een nieuw baasje zoeken. Of zet eens een zoekertje. Veel mensen willen hem niet aanbieden omdat ze die toch niet kwijt denken te raken...

Ook hebben veel muziekzaken in je buurt een linkshandige gitaar hangen. Misschien niet eentje die je aanspreekt. Maar dat maakt weer wel iets duidelijk..

Ik zie ook wel eens linkshandige Jacksons of Charvel's. Die voldoen ook aan de Strat body, licht elsen hout. En vlak ESP ook niet uit.

En een brede comfortable strap in combinatie met een afstelbeurt kan jouw nee gitaar zomaar veranderen in een ja gitaar...

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/590850121-linkshandige-fiesta-red-gold-fender-usa-stratocaster.html

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/590735274-linkshandige-fender-stratocaster-gitaar-69-reissue-te-koop.html?return=eJwtilEOgjAQBe9CAp9QQEkoaQwegRs0t NKmpd10SzQa7%2B4a%2FZt58yRv%2BctyNiFvh5EXqGVazWRyB t40LoIO9S6Ty%2BClzFgH3%2FwuNRi4PLxoK4Uix7Kf27K%2F% 2BkzwtECIN4X%2FFb4rI9gpzOHYdbIrqbuTehscGhmU3XTZnTu 22SxlohzRUu8qgEOwCiLmNSotTsM4LEsxvT%2Bs4Tyv&df=1&fta=eNotkU1u6zAMhO8i4GVN%2FdiSaOQKXfQCASXRqVEnNiKn NVr07hX9uvs0kGbIEaHH74oB1fMxXz5ormqoGDtU%2B3zWp1LP 24J6mDf8mtahjqW207ohDLcV788bP6Y8vH%2FiPN3f6xvdy3Tl fwau00b0GJY6oTmt6%2FMMp3WpW14Kn10f%2B9dXiXGoVrqyGq ZmWtGimsqRb2KPyqZYbI7jblMKZHvXgLTjpHdjiyEHLACJ2TfI 7KCEBtZTcFGU3gL8B2NB7qRkOWW507EnEoU8eCsQUqROoIdg5V XShqIRgEhGlBapyQlYXaAIaG%2FA7DpH1gG6Q%2BmAxTCmvvMt tJn4juV5YF2MDB86%2BlNahOcDgKIY%2BjHyKFtA7zKJTz%2Fm zMfMMQbHx%2FDZQhu%2BLc8mJilMt%2B62ZaVSLzPfr9ubdGrl J1HdaL9Iza3ZcvRsUNGnGl7%2B8EMNhIDfPz%2B%2FRbmcEw%3 D%3D&fta_ind=11&fs=1

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/590977102-lag-met-emg-s-linkshandige-linkshandig-lefty.html?return=eJwtilEOgjAQBe9CAp9QQEkoaQwegRs0 tNKmpd10SzQa7%2B4a%2FZt58yRv%2BctyNiFvh5EXqGVazWRy Bt40LoIO9S6Ty%2BClzFgH3%2FwuNRi4PLxoK4Uix7Kf27K%2F %2BkzwtECIN4X%2FFb4rI9gpzOHYdbIrqbuTehscGhmU3XTZnT u22SxlohzRUu8qgEOwCiLmNSotTsM4LEsxvT%2Bs4Tyv&df=1&fta=eNotkU1u6zAMhO8i4GVN%2FdiSaOQKXfQCASXRqVEnNiKn NVr07hX9uvs0kGbIEaHH74oB1fMxXz5ormqoGDtU%2B3zWp1LP 24J6mDf8mtahjqW207ohDLcV788bP6Y8vH%2FiPN3f6xvdy3Tl fwau00b0GJY6oTmt6%2FMMp3WpW14Kn10f%2B9dXiXGoVrqyGq ZmWtGimsqRb2KPyqZYbI7jblMKZHvXgLTjpHdjiyEHLACJ2TfI 7KCEBtZTcFGU3gL8B2NB7qRkOWW507EnEoU8eCsQUqROoIdg5V XShqIRgEhGlBapyQlYXaAIaG%2FA7DpH1gG6Q%2BmAxTCmvvMt tJn4juV5YF2MDB86%2BlNahOcDgKIY%2BjHyKFtA7zKJTz%2Fm zMfMMQbHx%2FDZQhu%2BLc8mJilMt%2B62ZaVSLzPfr9ubdGrl J1HdaL9Iza3ZcvRsUNGnGl7%2B8EMNhIDfPz%2B%2FRbmcEw%3 D%3D&fta_ind=31&fs=1

DarknessAwaits
2 oktober 2012, 13:57
Waarschijnlijk ben je minder gelukkig met de vintage radius en frets op je AVRI62? Als dat het geval is kun je overwegen om hem opnieuw te laten radiusen en te herfretten.
Anders wat Barno zegt , hier zul je er niet veel wijzer van worden .

In dat geval zou je ook kunnen denken aan enkel een nieuwe hals, custom made of prefab. Maar de TS geeft aan ook met de body niet helemaal gelukkig te zijn, dus ik weet niet in hoeverre dat dé oplossing gaat zijn.

StevenStrat
2 oktober 2012, 14:00
het is niet mijn bedoeling om laten te werken aan mijn 62 strat, en de strat met de specs die ik wil zal ook nergens te vinden zijn linkshandig. Hij zal dus weldegelijk moeten gebouwd worden.

De vraag is, laat ik dat bij Haar doen, of is de kans dat het geen betere gitaar wordt qua sound tov mijn huidige strat reëel ?
Ik woon in Belgie, dus Steffsen guitars is ook een optie. Die maakt zijn bodies en halzen wel niet zelf.

Brum
2 oktober 2012, 14:10
Eric Haar z'n communicatieve vaardigheden laat in ieder geval nogal te wensen over, laat ik het daar maar op houden en persoonlijk doe ik geen zaken meer met deze man. Het erge vind ik, het boeit hem nog weinig ook als klanten dit tegen hem zeggen, je krijgt niet eens reactie terug.

Ik ben ook linkshandig en kan je echt aanraden; ga bij Warmoth kijken. Ook Warmoth is tegenwoordig niet heel goedkoop meer, maar nog altijd goedkoper dan zaken zoals Haar en de kwaliteit is echt erg goed. Laat eventueel je Warmoth onderdelen via een gitaarbouwer bestellen en in elkaar zetten, dan ben je echt verzekerd van een hele goeie gitaar, helemaal naar jouw specs.

Zwier is ook een goeie optie en ook goed betaalbaar.

arjanb01
2 oktober 2012, 14:19
Smitty guitars maar contacten ! Reageert supersnel op mails. Binnen 10 minuten heb je antwoord ! Hele prettige vent communicatief en maakt echt mooie dingen ! Timo Somers op dit forum heeft er ook gitaren laten maken en is er lyrisch over. Enige nadeel is wel de forse aanbetaling die je moet doen, ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar kan je het beste via de mail met hem communiceren.

Succes !

thierry1982
2 oktober 2012, 15:07
Smitty guitars maar contacten ! Reageert supersnel op mails. Binnen 10 minuten heb je antwoord ! Hele prettige vent communicatief en maakt echt mooie dingen ! Timo Somers op dit forum heeft er ook gitaren laten maken en is er lyrisch over. Enige nadeel is wel de forse aanbetaling die je moet doen, ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar kan je het beste via de mail met hem communiceren.

Succes !

+1 ik heb er ook een gitaar besteld, is nu in de maak. Inderdaad erg goede communicatie. En de proefmodellen die ik getest heb was ook helemaal niets mis mee, super spul.

humbucker
2 oktober 2012, 15:35
Je kan Stijn Kenens (http://stijnkenens.eu) (ook actief hier op het forum als "stijnekens") eens contacteren.

stratestic
2 oktober 2012, 16:05
Als lefty begrijp ik je probleem. Wat is je budget ongeveer?

In de Duitse winkels zie je redelijk veel Fender CS gitaren.

Als je echt precies weet wat je wilt hebben zou ik een gitaar laten bouwen i.p.v. net zo lang klussen aan je gitaar tot dat het nog niet is wat je wilt.

Het kiezen voor een bouwer heeft ook met een bepaalde stijl te maken.
Zelf hou ik bijvoorbeeld erg van een relic stratocaster en zou daarom best een Haar gitaar kopen.
Erik heeft trouwens mijn gitaar eens afgesteld (PLEK methode) en dat was heel erg goed.

barno
2 oktober 2012, 16:32
Hilko, stijn kenens, Gun guitars: allemaal kleinere zeer bekwame bouwers (from scratch) die meer (de kans hebben) aandacht (te) geven aan indiv. klanten.

zelf bouw ik ook maar bij voorkeur mijn eigen modellen (bij uitzondering bouw ik momenteel wel een lefty tele deluxe voor iemand). Lefty's zien bouwers graag komen omdat het voldoening geeft iets te bouwen dat niet en masse door de grote merken gebouwd wordt. voor ik van spam wordt beschuldigd: ik ben dus geen kandidaat bouwer hier :)

Rick trodat
2 oktober 2012, 16:39
Haar gitaren zijn erg goed. Fantastisch materiaal en goed hout. Hij heeft qua afwerking echter wel wat blunders gemaakt. Wellicht zijn dit op de duizenden gitaren die hij heeft gemaakt een handvol, maar goed die worden dan wel uitgelicht.

Qua communicatie is hij wat dwars, in real life is het een aardige vent.

arjanb01
2 oktober 2012, 16:59
Ik heb die ervaring met Erik niet. Had een tijdje terug een mailtje gestuurd met de vraag of hij ook sparkle black kon spuiten op een bestaande gitaarbody en ik kreeg binnen een paar uur antwoord. En ook voor een heel schappelijke prijs. Bij andere bouwers kreeg ik kribbige mailtjes en die waren een stuk onvriendelijker.
Maar goed, misschien ligt het er ook aan hoe je Erik benadert.

Orpheo
2 oktober 2012, 17:09
ik ben heel huiverig wat vd Haar betreft. ik hoor redelijk goeie verhalen maar ook minder fijne verhalen. Wil ik aan zo iemand mijn geld spenderen? liever iemand met een nagenoeg onberispelijke staat. Kijk, het instrument hoeft niet perfect te zijn. Als de nazorg dat maar WEL is. als de bouwer zich het vuur uit de sloffen rent om alles OK te maken, is dat voor mij al OK. daarom zou ik dus weer bij Crimson kopen, omdat Ben zich de vuur uit de sloffen rent (en omdat ik dikke korting krijg; eurootje of 2000....).

Wat ik zou doen qua strat? een strat is imho snel overpriced. Ik zou dus een precieze wenslijst opstellen en gewoon bij warmoth bestellen. hun kwaliteit is immens, iets goedkoper dan veel bouwers (Smitty is ietsjes duurder) en je kan heel ver gaan in je wensen. Dat gezegd hebbende, voor mij is een warmoth echt cheap. ik hoef alleen maar het kale hout en wat hardware te hebben. lakken doe ik zelf, pickups krijg ik. Voor 500 euro heb ik dus een geweldige strat, gelakt in nitro met een nagenoeg kale (maple) neck, 3 te gekke customshop singlecoils en top notch hardware.



waar ik alleen maar mee wil zeggen dat het af hangt van wat jij kan en wilt en hoe ver je wilt gaan.

maar als we het hebben over bouwers: Smitty is te gek.

muffstuff
2 oktober 2012, 17:20
:seriousf: je bedoelt het waarschijnlijk goed orpheo, maar toch wel weer noemenswaardig hoe jouw postings altijd over IK gaan. Die korting krijgt de TS niet en die pickups ook niet en het lakken misschien ook niet, dus wat is je punt?

Orpheo
2 oktober 2012, 17:32
exact: IK bedoel er alleen mee te zeggen dat de TOPICSTARTER heel goed bij zichzelf te rade moet gaan WAT hij wil en vooral HOE hij dat gedaan wil krijgen. En als achtergrondinfo geef ik MIJN beweegredenen. Is dat niet hetgeen wij allen gemeen hebben, het eerste persoonsperspectief? IK.

barno
2 oktober 2012, 17:49
Ik zou gewoon wat ruw hout bestellen en zelf eentje bouwen, kind kan de was doen, ik krijg reductie op de pickups, ik heb alle tools en skills in huis. voor een dikke 600 euro ben je klaar. Da's zo'n beetje wat jij vertelt Orpheo, vanuit mijn ik-perspectief. Zijn we het erover eens dat dat tamelijk zinsloos gezever is ?

bass blom
2 oktober 2012, 17:53
als je een mooie boom in de tuin hebt kan het zelfs zonder hout bestellen :ok:

Ike57
2 oktober 2012, 18:07
Hilko, stijn kenens, Gun guitars: allemaal kleinere zeer bekwame bouwers (from scratch) die meer (de kans hebben) aandacht (te) geven aan indiv. klanten.

+1
Alle drie bouwers waarmee je zeker rekening kunt houden :ok:

Gun Guitars (http://www.gunguitars.nl/)
Stijnkenens (http://www.stijnkenens.eu/)
Hilko guitars (http://hilkoguitars.com/)

Duhsjaak
2 oktober 2012, 18:16
als je een mooie boom in de tuin hebt kan het zelfs zonder hout bestellen :ok:

En als de buurman een boom in de tuin heeft ook......

StevenStrat
2 oktober 2012, 18:17
is het voordeel bij bv v/d Haar tov Warmoth niet dat je je exact stuk hout kan kiezen voor body en neck (en zelfs beluisteren met een hamertje heb ik me laten vertellen) ?

Hendriks
2 oktober 2012, 18:26
is het voordeel bij bv v/d Haar tov Warmoth niet dat je je exact stuk hout kan kiezen voor body en neck (en zelfs beluisteren met een hamertje heb ik me laten vertellen) ?

Moet je wel weten wat je wilt horen.
Ik persoonlijk zou ook een mooie light weight bodie bestellen bij Warmoth of MJT en vervolgens een hals met de juiste specs en afwerking bestellen bij Warmoth , goede hardware en pickups en je hebt kans op de ultieme strat , maar het is allemaal afwachten hoe het uitpakt ,maar dat heb je bij een vd Haar net zo goed.

Brum
2 oktober 2012, 18:53
Warmoth is bijna gegarandeerd absolute kwaliteit. Ik ben dan ook Warmoth fan geworden en hoef in ieder geval geen Fender meer, als ik voor een dergelijke gitaar ga.

Alleen, die €500,-, da's iets wat al te positief hoor, daar lukt het je niet voor bij Warmoth. Ga een gitaar op de site naar je eigen specs bij elkaar bestellen en je komt op zo'n beetje het dubbele uit... Dan heb je nog geen hardware ook. Het is het waard, dat dan weer wel. Heb je geen ervaring met een gitaar in elkaar zetten, waar echt wel even wat meer bij komt kijken dan een kastje van de Ikea in elkaar zetten, dan is het verstandig het bij een gitaarbouwer in elkaar te laten zetten. Die doen dat natuurlijk ook niet gratis en dan kom je al gauw op het driedubbele uit van het bedrag waar Orpheo het voor schijnt te kunnen doen. Mijn telecaster, niet eens gelakt, maar geolied, kwam op meer dan €1600,- uit.

Ik zeg, Orpheo, ik zie een gat in de markt voor je.;)

StevenStrat
2 oktober 2012, 19:00
de reden dat ik voor een bouwer zou kiezen ipv warmoth is omdat ik er niet veel zin in heb om me bezig te houden met alles wat erbij komt kijken. Importkosten, laten lakken met nitro, etc.

Ik zou liever een afgewerkt product kopen, en dat mag dan gerust wat meer kosten.

Maar jullie zouden puur op kwaliteit gericht eerder voor een Warmoth gaan dan een Haar ?

Brum
2 oktober 2012, 19:11
Nee, da's niet de reden voor mij. Hoewel ik Haar gitaren heb gezien, de afwerking was nou niet echt geweldig te noemen...

Nogmaals, je kunt het ook laten doen hè, een Warmoth (laten) bestellen, in elkaar laten zetten en lakken. Zo heb ik het ook gedaan. Ik heb er niks voor hoeven doen, gewoon net zo als dat je een gitaar laat bouwen. Aangeven wat je wilt en alles komt wel goed. Nog een voordeel, het gaat nog snel ook.

soundbound
2 oktober 2012, 19:20
Volgens mij laten zowel Dick Dijkman en Erik v.d. Haar hun bodies en halzen voor een belangrijk deel buiten de deur frezen (reagerend op de reden waarom je niet bij Steffens zou bestellen, die doet waarschijnlijk hetzelfde). De afwerking doen ze in huis. Het voordeel is dat de maten van de onderdelen exact kunnen worden bepaald (CNC machine, maten ingeven en draaien maar). Het hout zoeken ze wel zelf uit. Dick maakt ook gebruik van hardware van Erik (in mijn DD strat zit ook een blok in van Erik). Ik heb al diverse strats van Haar gezien en ze zien er goed uit. Ze zijn ook in Duitsland redelijk populair. Dick Dijkman heeft vroeger zijn strats vaak ook uit Warmoth onderdelen samengesteld. Inmiddels heeft hij het weer helemaal in eigen beheer, zonder overigens Warmoth daarmee te dekwalificeren. Ik denk dat de kwaliteit elkaar niet veel ontloopt.

Het leuke van een eigen gitaar laten bouwen is dat je zelf ook meedenkt in het proces, dat je kan zien hoe hij langzaam ontluikt en dat het helemaal voor jou is. Overigens kan dan ook na een paar jaar weer gas ontstaan op iets nieuws :-)

Qua investering is een zelfgemaakte gitaar overigens niet de meest waardevaste belegging.

SBe
3 oktober 2012, 09:37
Ik heb een jaartje geleden voor hetzelfde probleem gestaan (wel niet linkshandig dus dat scheelt wel).
Ik heb toen ook een 10'tal bouwers afgelopen waaronder HAAR, mooi spul het leek mij zeker de moeite. Toen ik echter bij Rebelrelic aankwam was de keuze snel gemaakt, de algemene "feel" van de instrumenten past mij beter - moeilijk te beschrijven.
Ik heb er dan ook mijn CS strats én CS Tele voor verkocht.
Maakt zo ook 'from scratch' je kan je hout, PU's, neck, frets, etc.. kiezen in de shop.
Zeker eens checken, ik kom ook uit België en het is een trip naar Amsterdam zeker waard.
Hij nu bezig aan mijn 3rde bestelling (na een 50's en 60's strat nu een 50's Tele).
En als het Relic gebeuren je niet aanstaat maakt hij ze ook wel als nieuw.

Als investering niet interessant --- akkoord, her-verkoop zal inderdaad met wat verlies gaan maar ik koop me liever gitaren waar ik 100% tevreden van ben én bij een kleine bouwer dan een gitaar die van de band is gerold in een fabriek.

arjanb01
3 oktober 2012, 10:10
Volgens mij laten zowel Dick Dijkman en Erik v.d. Haar hun bodies en halzen voor een belangrijk deel buiten de deur frezen (reagerend op de reden waarom je niet bij Steffens zou bestellen, die doet waarschijnlijk hetzelfde). De afwerking doen ze in huis. Het voordeel is dat de maten van de onderdelen exact kunnen worden bepaald (CNC machine, maten ingeven en draaien maar). Het hout zoeken ze wel zelf uit. Dick maakt ook gebruik van hardware van Erik (in mijn DD strat zit ook een blok in van Erik). Ik heb al diverse strats van Haar gezien en ze zien er goed uit. Ze zijn ook in Duitsland redelijk populair. Dick Dijkman heeft vroeger zijn strats vaak ook uit Warmoth onderdelen samengesteld. Inmiddels heeft hij het weer helemaal in eigen beheer, zonder overigens Warmoth daarmee te dekwalificeren. Ik denk dat de kwaliteit elkaar niet veel ontloopt.

Het leuke van een eigen gitaar laten bouwen is dat je zelf ook meedenkt in het proces, dat je kan zien hoe hij langzaam ontluikt en dat het helemaal voor jou is. Overigens kan dan ook na een paar jaar weer gas ontstaan op iets nieuws :-)

Qua investering is een zelfgemaakte gitaar overigens niet de meest waardevaste belegging.

Wat body's en halzen betreft zit je fout met je bewering. Deze worden door Erik ZELF gefreesd en bewerkt, tenminste bij mijn haar strat is dit WEL het geval. Hoe hij dit tegenwoordig doet (de mijne is uit 2007) weet ik niet natuurlijk.

marc_o
3 oktober 2012, 10:29
Kijk eens bij Zwier, heeft heel erg veel ervaring in linkshandige gitaren bouwen in ieder geval.
Fijne vent, blaast niet hoog van de toren en onder zijn tevreden klanten heb je o.a. Lukather, Brian May, Adje Vandenberg, Kane, Blof, Doe Maar, Jan Akkerman, Haaksma, Counting Crows enz... en uiteraard ikzelf sinds 1998 :-)


Op dit moment hangt er geloof ik ook een linkse strat in zijn winkel...wie weet is het wat voor je.
Afijn, je hebt een berg namen gekregen....we zijn benieuwd!

soundbound
3 oktober 2012, 10:38
Wat body's en halzen betreft zit je fout met je bewering. Deze worden door Erik ZELF gefreesd en bewerkt, tenminste bij mijn haar strat is dit WEL het geval. Hoe hij dit tegenwoordig doet (de mijne is uit 2007) weet ik niet natuurlijk.

ik heb onlangs een strat laten bouwen bij Dick Dijkman en die gaf aan op deze wijze te werken en dat in samenspraak met Erik te doen. Dat geldt niet voor elke gitaar, Dick bijvoorbeeld werkt de Nitrobirds hij nog helemaal van hand uit op, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan. En ik kan mij voorstellen dat bij specifieke wensen ook nog zelf wordt gefreesd en dat kleinere series worden uitbesteed (ook Haar heeft verschillende verkooppunten in Nederland en Duitsland waar hij gitaren verkoopt, het lijkt mij bijkans onmogelijk dat hij zulke aantallen helemaal zelf uitfreest). Qua kwaliteit maakt het natuurlijk niets uit, de uiteindelijke afwerking wordt door de bouwer gedaan. Ik kan mij voorstellen dat de gitaarbouwers bijna geen andere keuze hebben om bepaalde stappen te automatiseren om ook in de prijsrange van 1500-2000 euro te kunnen blijven aanbieden. Maar zoals gezegd, het maakt voor de kwaliteit van het product weinig uit in mijn beleving.

In mijn geval heb ik een body en een hals geselecteerd die reeds in de basisvorm waren gefreesd (buiten de deur!). Die zijn vervolgens op basis van mijn wensen verder opgebouwd en daar is een dijk van een gitaar uit ontstaan!

arjanb01
3 oktober 2012, 11:56
Kijk eens bij Zwier, heeft heel erg veel ervaring in linkshandige gitaren bouwen in ieder geval.
Fijne vent, blaast niet hoog van de toren en onder zijn tevreden klanten heb je o.a. Lukather, Brian May, Adje Vandenberg, Kane, Blof, Doe Maar, Jan Akkerman, Haaksma, Counting Crows enz... en uiteraard ikzelf sinds 1998 :-)


Op dit moment hangt er geloof ik ook een linkse strat in zijn winkel...wie weet is het wat voor je.
Afijn, je hebt een berg namen gekregen....we zijn benieuwd!

Misschien off-topic maar ik ben benieuwd welke gitaar Lukather van Zwier heeft ? Hij speelt toch alleen op musicmans en akoestisch op yamaha ??

tillens
3 oktober 2012, 12:14
Belangrijkste advies is al paar gegeven, maar ga gewoon langs bij de bouwers. Als je het stadium bereikt dat je custom gitaren wil laten bouwen dan ben je behoorlijk ver in je smaak ontwikkelen. Zoals al eerder aangegeven Zwier en Haar zijn beide mooie gitaarbouwers. Tuurlijk Erik vd Haar kan soms nukkig overkomen maar.... zijn gitaren klinken wel. Twee stuks in Frankfurt gehoord, my god het klonk. En het speelde! Als ander alternatief; Dijkmans Breda, Axess gitaren. Errug mooi!

Brum
3 oktober 2012, 14:11
Dijkmans... mwah... Niet zulke hele goeie ervaringen mee... Het is voor mij echt 5 minuten lopen, maar ik kom er eigenlijk alleen nog maar voor een pakje snaren e.d. Afspraken zijn niet echt altijd afspraken bij die man, heb ik helaas ondervonden. Neemt niet weg, de man verstaat z'n vak wel, wat betreft gitaren dan. Ik betwijfel het ook of ie in linkshandige zelfbouw gitaren doet, maar daarvoor zou je moeten bellen, of mailen.

StevenStrat
3 oktober 2012, 21:10
Ik ga eerst de Belgische (en dichtstbijzijnde) bouwer Steff Peire- Steffsen zijn gitaren testen.
Hij heeft een lefty in stock, dus mijn AVRI eens meenemen en vergelijken.

2e keus zou dan Haar zijn, ik heb de indruk dat deze gitaren hun waarde bijna even goed behouden als Fender.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om deze gitaar te verkopen, maar dat denken we allemaal wanneer we iets kopen.


Kan ik bij Haar (en voor de mensen die hem kennen, Steffsen) custom shop kwaliteit verwachten qua tone en feel ?

Tristan
3 oktober 2012, 21:27
Soms bijna wel, vaak niet, naar mijn mening is een echt goede Fender CS Relic toch wel een aardige haar beter.
Aan de andere kant, de meeste van de vintage Strats die ik in mijn handen heb gehad vond ik slechter dan redelijk wat Haars, dus tja.

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt wat voor karakter je in je Strat zoekt, zoek je echt die vintage vibe met enorm dynamisch bereik en ballen dan gaat er naar mijn mening niets boven een echt goede Fender CS Relic.
Er zijn een aantal bouwers zoals Haar, Rebel Relic e.d. die voor wat minder geld wel redelijk in de buurt kunnen komen, maar het is het nooit helemaal.

Zoek je een wat meer veelzijdige iets moderner en opener klinkende gitaar met misschien net wat minder dynamisch bereik en ballen maar nog wel wat vintage vibe dan zit je met sommige Fender USA's wel goed (goed zoeken), maar dan zijn er wel een aantal bouwers zoals Smitty die dit volgens mij waarschijnlijk beter doen.

Wil je echt meer het klinische geproduceerde Strat geluid dan zijn Suhrs heel goed (ik haat die dingen, maar ze zijn wel heel consistent gebouwd), of Tom Andersons (vind ik zelf veel meer feel hebben dan Suhrs).

Waar ga je je Strat eigenlijk voor gebruiken, wat voor muziek ga je ermee spelen en is het voornamelijk solistisch of begeleidend of allebei?

StevenStrat
3 oktober 2012, 21:43
qua richting sound die ik opga, zowel clean als overstuurt is dit enig referentiepunt:

http://www.youtube.com/watch?v=rnIe59uLnCQ

http://www.youtube.com/watch?v=OHpXwQt8HbY


Ik ga voor een erg vintage uitziende strat en vooral klinkend, maar ook dik.
Harmonisch gebalanceerd, geen troebele overtonen maar een duidelijk geprojecteerde sound bij single notes.
Veel sustain (voor een strat).

Tristan
3 oktober 2012, 22:21
Okee, als je voor een open sound gaat dan denk ik toch niet per se aan een Haar eerlijk gezegd, een behoorlijk aantal van zijn gitaren die ik in mijn handen heb gehad klonken toch wel enigszins kaal, droog en nasaal, de betere mijns inziens hebben dat niet, maar ja, dan moet je dus net mazzel hebben.
Sowieso is een Alder body met een Maple neck en Indian Rosewood fretboard een vrij lastige combi om een mooi open en helder klinkende gitaar te krijgen hoor, naar mijn ervaring tenminste, dan kan je als je geen volledig Maple neck wil wat mij betreft sowieso beter voor Madagascar, Brazilian Rosewood of Pau Ferro gaan.

De video's die je post zijn naar mijn mening ook twee verschillende sounds.
Eric Gales zijn Stratachtige model klinkt wat moderner en heeft minder ballen dan de oude Strat van Philip Sayce, die laatste lijkt bijna alles te hebben en dat is moeilijk, heb ik tot nu toe alleen maar meegemaakt bij sommige Fender CS of oude Fender Strats, misschien nog een verdwaalde boutique Strat of Haar die er bij in de buurt kwam maar dat was het dan ook wel.
Zo'n Eric Gales achtige sound haal je wat mij betreft ook prima uit een goede Fender USA, of eventueel een Smitty.

Misschien een leuk idee, ik heb hier twee linkshandige Strats staan, eentje handgebouwd door Patrick Koopman met een Alder body en Brazilian Rosewood fretboard die wat rauwer en bluesier klinkt en een Fender USA 50th Anniversary met Ash body en volledig Maple neck, mijn zingende wat moderner klinkende Stratje met heerlijke boventonen waar ik eigenlijk meestal op speel, je bent van harte welkom ze eens aan de tand te komen voelen hier in Haarlem.

Voor ik het vergeet, de (dikte) snaren, actie en hoogte van je pickups doen heel veel met name bij Strats dus daar kan je ook behoorlijk wat mee tweaken.
Sommige Strats klinken bijvoorbeeld zo droog en nasaal dat ze werkelijk opleven bij een lagere actie met dunnere snaren )of bijvoorbeeld een skinny top heavy bottom set), ook hebben Ernie Ball snaren vaak de neiging nasaal te klinken (met name bij Strats) is mijn ervaring, ik weet niet of je die gebruikt.
Door de pickups omlaag te draaien kan je vaak je sound ook nog wat meer laten ademen.
Nou ja, goed, kom eens langs en neem je 62 AVRI mee zou ik zeggen.

Hendriks
3 oktober 2012, 22:59
Voor ik het vergeet, de (dikte) snaren, actie en hoogte van je pickups doen heel veel met name bij Strats dus daar kan je ook behoorlijk wat mee tweaken.
Sommige Strats klinken bijvoorbeeld zo droog en nasaal dat ze werkelijk opleven bij een lagere actie met dunnere snaren )of bijvoorbeeld een skinny top heavy bottom set), ook hebben Ernie Ball snaren vaak de neiging nasaal te klinken (met name bij Strats) is mijn ervaring, ik weet niet of je die gebruikt.
Door de pickups omlaag te draaien kan je vaak je sound ook nog wat meer laten ademen.
Nou ja, goed, kom eens langs en neem je 62 AVRI mee zou ik zeggen.

Ook hardware (tremblock,zadels) en elementen doe erin mee .

SBe
3 oktober 2012, 23:02
Er zijn een aantal bouwers zoals Haar, Rebel Relic e.d. die voor wat minder geld wel redelijk in de buurt kunnen komen, maar het is het nooit helemaal.

Hier moet ik u toch even tegenspreken, geen idee of u nog onlangs op een Rebelrelic strat hebt gespeeld maar ik heb 3 Fender custom shops, twee strats en een tele, verkocht om deze te vervangen door Rebelrelics. Ik heb deze dan ook zij aan zij uitvoerig kunnen testen en het verschil was overduidelijk!
U spreek van "net niet" wel ik zeg "met voorsprong". Had ik nu net 3 minder goede custom shop gitaren.... Zou kunnen maar lijkt mij niet zo waarschijnlijk. De sound, de feel, de algemene kwaliteit, etc... Zeker als je van de vintage strats houd én van het betere relic werk. Ik was zeer tevreden van mijn Fender CS's tot ik begon te vergelijken.
Heb dit weekend een vergelijking kunnen maken met een masterbuild, en zelf hier moest de eigenaar toegeven dat de Rebelrelic minstens even goed gebouwd is en even goed klinkt en speeld. Hij had het er lastig mee want zijn masterbuild kost meer dan 3x wat ik betaalde. Maar er staat natuurlijk geen Fender op..

Aan de TS: als collega Belg mag je zeker eens langskomen om mijn strats te testen en keuren, niet linkshandig maar voor de kwaliteit en de sound maakt dat niet uit. Regio Aalst.

StevenStrat
3 oktober 2012, 23:42
Tristan: Haarlem is een hele afstand voor mij als Belg, maar erg bedankt voor het aanbod!


SBe: toeval, ik ben zelf ook van aalst ! Je maakt me benieuwd naar je RebelRelic.
Zou graag eens langskomen met m'n 62 RI ter vergelijking.. priveberichtje of mail om af te spreken ?

Tristan
4 oktober 2012, 00:01
Ook hardware (tremblock,zadels) en elementen doe erin mee .

Zeker, ik ben zelf van de low output vintage pickups zoals de Fender CS '54s en Lollar Tweeds omdat deze ontzettend dynamisch zijn maar ook heel mooi ademen, veel pickups doen dat een stuk minder in mijn beleving.
Een vintage Fender trem geeft minder sustain maar meer twang, de Gotoh VSVG zit er weer een beetje tussenin, wat meer sustain en mooie harmonischen maar iets minder twang, klinkt iets moderner, de gewone USA trem heeft de meeste fundamentelen maar minder harmonischen en klinkt in vergelijk wat platter en minder dynamisch maar kan precies perfect zijn voor een bepaalde gitaar.

Tristan
4 oktober 2012, 00:04
Hier moet ik u toch even tegenspreken, geen idee of u nog onlangs op een Rebelrelic strat hebt gespeeld maar ik heb 3 Fender custom shops, twee strats en een tele, verkocht om deze te vervangen door Rebelrelics. Ik heb deze dan ook zij aan zij uitvoerig kunnen testen en het verschil was overduidelijk!
U spreek van "net niet" wel ik zeg "met voorsprong". Had ik nu net 3 minder goede custom shop gitaren.... Zou kunnen maar lijkt mij niet zo waarschijnlijk. De sound, de feel, de algemene kwaliteit, etc... Zeker als je van de vintage strats houd én van het betere relic werk. Ik was zeer tevreden van mijn Fender CS's tot ik begon te vergelijken.
Heb dit weekend een vergelijking kunnen maken met een masterbuild, en zelf hier moest de eigenaar toegeven dat de Rebelrelic minstens even goed gebouwd is en even goed klinkt en speeld. Hij had het er lastig mee want zijn masterbuild kost meer dan 3x wat ik betaalde. Maar er staat natuurlijk geen Fender op..

Aan de TS: als collega Belg mag je zeker eens langskomen om mijn strats te testen en keuren, niet linkshandig maar voor de kwaliteit en de sound maakt dat niet uit. Regio Aalst.

Zou best kunnen dat je drie mindere Fender CS hebt gehad, ik doelde ook zeker niet op elke Fender CS maar op een kleine greep hieruit, er zit ook veel minder spul tussen, het voordeel is echter dat je de gitaar an sich kan testen en de beste er voor jezelf kan uitzoeken en als je een echt goede te pakken hebt dan vind je naar mijn ervaring geen betere meer, maar dat verschilt natuurlijk in ieders belevenis.
De masterbuilds die ik in mijn handen heb gehad vond ik ook niet denderend, met name bij de teambuild relics zijn naar mijn ervaring echte topexemplaren te vinden.

Tristan
4 oktober 2012, 00:09
Tristan: Haarlem is een hele afstand voor mij als Belg, maar erg bedankt voor het aanbod!


SBe: toeval, ik ben zelf ook van aalst ! Je maakt me benieuwd naar je RebelRelic.
Zou graag eens langskomen met m'n 62 RI ter vergelijking.. priveberichtje of mail om af te spreken ?

Graag gedaan, met enige regelmaat ben ik wel in Breda te vinden dus we zouden er ook zo nog een pin aan kunnen draaien, kijk maar wat je wil.

Luke-wannabe
4 oktober 2012, 00:24
@ Tristan: Dat de sound van Sayce meer ballen heeft ligt denk ik ook (misschien meer?) heel erg aan de versterker. Hij speelt geloof ik op een Silverface 4x10 combo die gewoon vet hard staat en Gales speelt tegenwoordig op Two Rock volgens mij. Dan is zo'n oude Silverface wel meer een old school style no nonsense amp met een simpele, maar super goeie tone, dan zo'n Two Rock, waar volgens mij meer toeters en bellen op zitten.
Die Sayce is wel echt héél SRV zeg. Zowel sound als speelstijl.

Rick trodat
4 oktober 2012, 09:58
Pfff, er zitten hier wel een aantal toonexperts bij zeg. Voor mij is een strat al snel een strat, als je begrijpt wat ik bedoel. Qua feel kunnen die dingen onderling flink verschillen, maar de uiteindelijke toon blijft nagenoeg toch gelijk vind ik ( onder de haar en custom shops ). Een strat komt voor mij toch echt toch leven met een hoge actie, goede pickups en een dikke nek.

Ik speel zelf al jaren op een highway strat met lollars met 0.11. Die ik destijds voor 800,- heb gekocht en is een echt werkpaard. Als je goed hout hebt en goede pickups, dan heb je naar mijn mening al snel een goede strat, echter de afstelling bepaald veel, zo niet bijna alles.

Luke van rebel relic is daar erg goed in en Erik heeft een plekmachine. Zwier vind ik nog steeds onovertroffen, maar is wel prijzig ( en is ook weg van mijn gitaar trouwens ).

Persoonlijk ben ik meer een versterkerman, dus wellicht is mijn bijdrage minder bruikbaar.

arjanb01
4 oktober 2012, 09:59
Zou best kunnen dat je drie mindere Fender CS hebt gehad, ik doelde ook zeker niet op elke Fender CS maar op een kleine greep hieruit, er zit ook veel minder spul tussen, het voordeel is echter dat je de gitaar an sich kan testen en de beste er voor jezelf kan uitzoeken en als je een echt goede te pakken hebt dan vind je naar mijn ervaring geen betere meer, maar dat verschilt natuurlijk in ieders belevenis.
De masterbuilds die ik in mijn handen heb gehad vond ik ook niet denderend, met name bij de teambuild relics zijn naar mijn ervaring echte topexemplaren te vinden.

En dat terwijl Masterbuilts duurder zijn dan teambuilts, is voor mij al een reden nooit een Fender aan te schaffen gezien de wisselvalligheid van dit merk.
Verstandiger is er eentje te laten maken bij Haar, Smitty of bij je in de buurt ! Wel goed je eisen kenbaar maken en dan heb je een gitaar voor het leven !