PDA

View Full Version : Hoe kan ik mijn gitaar in "F#" tunen met een guitar tuner?



daniel20
2 oktober 2012, 11:28
Beste,

Ik wil graag het nummer "In your atmosphere" leren van John mayer

Maar ze willen dat ik mijn gitaar tune: E B E F# B E

Maar, hoe krijg ik in godsnaam een F#?

bvd

http://www.youtube.com/watch?v=vvfcbCzTSm0&feature=related

bass blom
2 oktober 2012, 11:35
als je tuner niet in te stellen is duw je gewoon de eerste fret op die snaar en dan heb je een g en stem je hem daar op :ok:

daniel20
2 oktober 2012, 11:39
http://www.derringers.com.au/product_images/d/414/korgga30__27010_zoom.jpg
Dit is mijn tuner, moet ik nu gewoon zorgen dat hij F in het rood (#) komt te staan?

ik kan namelijk echt niet op gehoord tunen.. heb dat al vaak geprobeerd, maar ben echt doof op dat gebied.

bedankt voor je reactie.

bass blom
2 oktober 2012, 11:41
nee zo te zien is dat ding niet anders in te stellen.
1e fret op die F# snaar moet dan een G op de tuner geven en groen zijn.

daniel20
2 oktober 2012, 11:50
dus:

E _ A _ D _ G _ B _ e

Ik druk dus de 1e fret op de G snaar in, en draai dan terug tot hij groen staat?

Ben echt een leek, sorry.

mvg

bass blom
2 oktober 2012, 12:06
dus:

E _ A _ D _ G _ B _ e

Ik druk dus de 1e fret op de G snaar in, en draai dan terug tot hij groen staat?

Ben echt een leek, sorry.

mvg

dat is de gewone stemming :dontgeti:

je wilt: E B E F# B E

ok 1e (dikste) snaar moet dus E zijn.
de volgende draai je omlaag tot je tuner A aangeeft en groen is.
de volgende die normaal D is moet omhoog tot je tuner E zegt en groen is.
dan de G, die moet (iets minder) omlaag en dan zo dat als je de eerste fret indrukt de tuner G zegt en groen is.
de B is gewoon de B en de E ook.
:ok:

Ernest01
2 oktober 2012, 12:18
dat is de gewone stemming :dontgeti:

je wilt: E B E F# B E

ok 1e (dikste) snaar moet dus E zijn.
de volgende draai je omlaag tot je tuner A aangeeft en groen is.
de volgende die normaal D is moet omhoog tot je tuner E zegt en groen is.
dan de G, die moet (iets minder) omlaag en dan zo dat als je de eerste fret indrukt de tuner G zegt en groen is.
de B is gewoon de B en de E ook.
:ok:

Uitgaande van de standaard tuning lijkt het mij dat de tweede snaar omhoog moet,
totdat de tuner een B aangeeft, toch ?

bass blom
2 oktober 2012, 12:22
ohja lol, meer koffie :p

B~Rock
2 oktober 2012, 12:25
Volgens mij gewoon het "Flat" knopje gebruiken. Op een gitaar is F# (sharp/kruis) hetzelfde als Gb (flat/mol).

daniel20
2 oktober 2012, 12:26
Volgens mij is het gelukt mannen, ik denk dat hij zo wel goed staat.
hij klinkt iig hetzelfde ;)

bedankt voor de hulp.

-=JEROEN=-
2 oktober 2012, 12:30
Ben benieuwd of jouw tuner de B (A-snaar) en E (D-snaar) herkent.

daniel20
2 oktober 2012, 12:38
Als ik de A hoger tune, en de E lager tune, geeft hij groen aan. dus denk dat hij ze wel herkent.

bedankt. mvg

Harald
2 oktober 2012, 13:42
Chromatisch stemapparaat gebruiken... zijn al die problemen in één keer opgelost. (juist als je helemaal niets op gehoor kunt. Oefen dat iig elke dag even, een snaar op een referentietoon goed zetten. Je kunt het tenzij je echt toondoof bent leren. Sterker nog, als je dat niet kunt, hoe wil je dan een bend goed intoneren? Dan kijk je toch ook niet naar je stemapparaat?) Al die gitaar, bas, viool etc. standen zouden er gewoon beter niet op zitten, net als calibratieknopjes voor halve tonen omhoog of omlaag.

Rare stemming trouwens, was ik nog niet eerder tegengekomen.

j3r03n
2 oktober 2012, 13:49
Met de knop 'flat' op je tuner kun je een halve toon lager stemmen. (of meerdere halve tonen als je er vaker op drukt).

F# is een halve toon hoger dan F, dus ook een halve toon lager dan G. Dat is dus een Gb.

Stel je stemapparaat in op één mol (dus één keer op flat, dan verschijnt er een 'b' in je scherm) en stem dan de snaar zodat het apparaat G aangeeft.

daniel20
2 oktober 2012, 14:09
Met de knop 'flat' op je tuner kun je een halve toon lager stemmen. (of meerdere halve tonen als je er vaker op drukt).

F# is een halve toon hoger dan F, dus ook een halve toon lager dan G. Dat is dus een Gb.

Stel je stemapparaat in op één mol (dus één keer op flat, dan verschijnt er een 'b' in je scherm) en stem dan de snaar zodat het apparaat G aangeeft.

Jip en janneke taal, hier houd ik van! dankjewel.
Als ik de 1e fret op de G-snaar indruk, komt er precies hetzelfde uit als ik het met één mol doe. Dus dit werkt perfect.

dankjewel voor de hulp.

mvg

(ps. is er iemand die dit nummer kan spelen? :D )

j3r03n
2 oktober 2012, 14:23
Haha, graag gedaan! Succes met het oefenen en spelen van het nummer. (daar kan ik je helaas niet bij helpen ;) )

daniel20
2 oktober 2012, 14:38
dankjewel, alleen gaat nog moeilijk worden! ben een beginner en weet niet eens wat een "harmonic" spelen is.

maar komt goed, ik ga mijn best doen en geef niet zomaar op ;)

Gr.

The Unforgiven
3 oktober 2012, 00:05
Harmonics zijn absoluut niet lastig, een kwestie van de snaar niet indrukken, maar heel lichtjes aanraken met je vinger. Vooral goed te horen op de 12e, 7e (en dus 19e, het oktaaf, exact dezelfde klank) en iets minder op de 5e (17e) fret. Zoek anders op youtube eens naar "natural harmonic".

daniel20
3 oktober 2012, 09:00
In het liedje "in your atmosphere" moet ik inderdaad op het 12e fret een harmonic spelen, op de hoge B + e.
Ik moet ze dus samen aanslaan, en dan tegelijkertijd lichtjes aantikken?

bedankt voor je reactie!

gr

Harald
3 oktober 2012, 09:38
b en e snaar samen, meest waarschijnlijke oplossing (maar het kan ook anders) linker pink zachtjes tegen de b en e snaar aan leggen (als een barreetje dus) precies boven de 12e fret, niet induwen, alleen ertegenaan. Dan aanslaan, en onmiddelijk na het aanslaan de pink van de snaren af halen, om onnodig dempen te voorkomen. Hoe je aanslaat maakt niet zo veel uit, kan tokkelend, maar kan ook met een plectrum.

In tegenstelling tot normaal fretten dus exact boven de fret (bij de 12e, 9 en 4 net niet helemaal, maar die zijn ook lastiger), niet tussen de frets in!

daniel20
3 oktober 2012, 13:00
Oke top, hier kan ik wel wat mee! Dankjewel Harald.

Ik heb geen zin om een nieuw topic te openen, dus probeer het zo wel even:

Ik heb de open G tuning nodig, alleen kan het niet op gehoor horen, dus vroeg me af, of iemand in jip en janneke taal kan vertellen, welke snaren ik moet indrukken om op mijn stemkastje de juiste toon te krijgen.

Want nu moet ik bijvoorbeeld mijn A in een G veranderen, en als ik hem zover aandraai, ben ik bang dat mijn snaar knapt.

Ik heb : E A D G B E - en ik heb nodig: D G D G B D

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want van youtube wordt ik niet veel wijzer.

Alvast bedankt, gr

bass blom
3 oktober 2012, 13:02
de A en de hoge E moeten beiden 2 halve tonen omlaag.

zoek eens uit hoe dat zit met tonen en toonladders, dat helpt echt :D

daniel20
3 oktober 2012, 13:26
de A en de hoge E moeten beiden 2 halve tonen omlaag.

zoek eens uit hoe dat zit met tonen en toonladders, dat helpt echt :D

haha, ja ik probeer het, maar ik begrijp niet waar ik mijn vingers moet plaatsen om de toon te krijgen. Als ik ze te ver aandraai knappen mijn snaren, en als ik bijvoorbeeld mijn lage E in een D moet veranderen, krijg ik hem nooit hetzelfde klinkten als mijn standaard D

http://www.full-score-guitar-lessons.com/open-g-guitar-tuning.html

hier ben ik nu mee bezig, maar het is moeilijk voor een leek! :D

humbucker
3 oktober 2012, 13:34
Dat komt dan ook omdat ie een octaaf lager is. Ik zou zeggen: Lees je eens een beetje in op gebied van tunen en tunings :)

daniel20
3 oktober 2012, 13:48
Dat komt dan ook omdat ie een octaaf lager is. Ik zou zeggen: Lees je eens een beetje in op gebied van tunen en tunings :)

Ik probeer me eigen volop te verdiepen, maar had wel gehoopt dat er een makkelijk manier zou zijn om via mijn tuner dit eenvoudig te verstellen.

maar dat zit er helaas niet in :(

mvg

Harald
3 oktober 2012, 14:26
I'll say it again, chromatische tuner! En op gehoor leren stemmen... is de eerste keren heel erg veel moeilijker dan met je stemapparaatje, maar daarna wordt het leven als gitarist juist veel makkelijker.

Open G, eigenlijk appeltje eitje, flageoletten gebruiken (heb je ze weer ;) ), even speciaal, combi jouw stemapparaat, jouw oren (ooit zul je ze toch echt moeten trainen, now is the time):

Zorg dat je makkelijk flageoletten op de 12e positie kunt spelen, even oefenen. 7,5,9 fret komen later wel.
Zet je gitaar in standaard stemming met het stemapparaat, DGB snaar daarna niet meer aankomen.

12e fret flageolet op de lage E gelijk aan de open D snaar, de lage E moet dus omlaag gestemd worden
12e fret flageoloet op de A snaar gelijk aan de open G snaar, de A moet omlaag gestemd worden
Dan de hoge E snaar gelijk stemmen aan de 12e fret flageolet op de D snaar, de hoge E moet dus ook omlaag gestemd worden.

Je vergelijkt dan op gehoor steeds twee tonen die hetzelfde moeten worden. Je moet ze dus tegelijk kunnen HOREN. Dus niet luisteren, toon weg, en dan draaien. Je draait aan de mechanieken terwijl je hoort wat er gebeurt.

Voor je oren is het makkelijker om van laag naar hoger te stemmen. Het beste zet je de snaar die je stemt dus eerst net iets te laag. Dit is ook voor de stemvastheid van je gitaar beter, aangezien je de snaar vast, ipv los draait. Je voorkomt zo speling die er later nog uit moet.

Hoe hoor je dat ze gelijk zijn? Let op zwevingen. Als beide tonen (daarom moet je ze ook tegelijk horen) bij elkaar in de buurt komen zul je een soort helikopterslagen in het geluid horen, alsof een leslie of chorus aanstaat. Hoe langzamer, hoe dichter bij je komt. Zijn de tonen echt gelijk is dit effect helemaal weg. Het kan zelfs zo zijn dat je de toon ineens duidelijk harder hoort worden als de snaar precies goed aangespannen wordt.

En geloof me, er zijn zoveel verschillende stemmingen voor gitaar, er is echt geen stemapparaat dat die er allemaal als standaard preset op heeft. Alleen daarom al een chromatisch stemapparaat!

daniel20
3 oktober 2012, 14:47
Bedankt voor je bericht Harald, ik vind het wel moeilijk allemaal.. bleh! rot tunen ook.

Ik ga er mee aan de slag, ik zal het toch ooit moeten leren..alhoewel dat voor nu echt een onmogelijke opgave lijkt.

Gr.

-=JEROEN=-
3 oktober 2012, 16:56
Misschien een rare tip ofzo, maar begin eens met een makkelijk liedje ^_^

Als je nog niet zo lang speelt, raad ik 't in ieder geval niet aan om al meteen met alternatieve stemmingen te gaan spelen. Je oren zijn (kennelijk) nog niet eens gewend aan de standaard tuning, dus ja, waarom het je zelf zo moeilijk maken. Vind je 't niet al moeilijk genoeg ofzo, gitaar leren spelen???

Don't make a great song sound rotten, make an easy song sound great!

Harald
3 oktober 2012, 18:16
Don't make a great song sound rotten, make an easy song sound great!

Zat me ook al af te vragen of het niet verstandig was om even bij standaard stemming te blijven. Maar dat laatste zinnetje, in open G is er natuurlijk genoeg te doen dat al heel snel heel leuk klinkt met een of twee vingers. Makkelijker dan standaard stemming wat dat betreft. De stemming kan een liedje juist makkelijker maken. En op een gegeven moment ben je het vanzelf wel zat als je tussen elk nummer dat je wilt spelen eerst je gitaar radicaal moet omstemmen ;) (ik spreek uit ervaring trouwens)

Hoewel, Michael Hedges heeft die fase nooit bereikt geloof ik :D

grayfink
3 oktober 2012, 18:43
...
(ps. is er iemand die dit nummer kan spelen? :D )

Jazeker, John Mayer. :ok:

Maar er zijn ook wel wat youtube tutorials. Ze gebruiken allemaal die zelfde bijzondere stemming
Deze kun je goed zien: http://youtu.be/C8ALoY0G__c
Dit is een prima uitleg lijkt mij: http://youtu.be/6eLz7ODoxvY

Maar inderdaad niet echt een beginnersliedje, die oneliner van -=Jeroen=- sluit ik me bij aan.
Over chromatische tuners, op een iPhone of Android smartphone zijn verschillende tuners te downloaden. Ook chromatische. Ik gebruik zelf Polytune naar tevredenheid.

grayfink
3 oktober 2012, 18:59
Is ook zo natuurlijk, met een gitaar in een akkoord gestemd kun je al heel veel nummers spelen als je je vinger over de vijfde en zevende fret kunt leggen. :)

Vanaf vijf minuut tien:


http://youtu.be/YJlVzC0Icwc?t=5m10s

daniel20
4 oktober 2012, 12:15
Bedankt voor de reacties heren. De enige rede dat ik nu al naar andere stemmingen ga, is omdat ik gewoon zoveel mogelijk wel leren spelen, ook al ben ik nog maar een beginner. Ik mijn ogen, hoe meer verschillende dingen, hoe meer je leert. Maar moet soieso eerst goed de basis onder controle krijgen, dat is ook waar.

Ik vind het echt een prachtig nummer, vandaar dat ik hem graag wil leren.

Mvg