PDA

View Full Version : Pedalboard shielden, help?



Herman
2 oktober 2012, 01:30
Leute!

Ik ben begonnen met m'n pedalboard opnieuw in elkaar te zitten. Paar pedaaltjes er af, nieuwe dingen er op en nieuwe kabels (George L's).

Een van de redenen dat ik m'n board aan wou pakken was dat ik redelijk last van brom had. Nu dacht ik dat dat vooral aan m' voeding lag, dus heb ik een Pedal Power II aangeschaft. Hier voed ik nu al m'n pedalen mee, behalve m'n Whammy, die zijn eigen voeding heeft. Deze zitten onder het board verwerkt samen met een stekkerdoos waarin deze aangesloten zijn. De stekkerdoos zit een powercon (?) aan die ik bij het klepje vna de showmaster met zo'n aparte stekker kan voeden. (Is dit duidelijk genoeg?)

Nu ben ik vanavond bezig geweest en heb de voeding onder m'n board gelegd en alle pedalen aangesloten die voor m'n versterker komen te liggen (Pedalen in de Fx-loop moet ik dus nog bekabelen).

Al met al heb ik nu in de volgende volgorde aangesloten:
Patchbay in -> True Bypass loop in -> Crybaby -> Whammy 4 -> True Bypass uit -> Ts9 -> Korg DT 10 -> Patchbay uit. Alles gevoed dus met de PP II en de whammy met z'n eigen adapter.

Toch heb ik nu al een behoorlijke brom in m'n geluid. Als ik de plank die in m'n pedalboard ligt op til (waar de pedalen dus ook op staan) merk ik dat het minder wordt. Volgens mij mag ik daaruit dus concluderen dat het waarschijnlijk de voeding(en) is/zijn. Echter de PP II zou dit niet mogen doen toch? Kan het dan zijn dat dit door de voeding van de Whammy komt?

Overigens heb ik ook enorme brom in m'n Wah als ik deze aan trap. Ik had hiervoor ook een Crybaby (deze is alleen gemod en heeft een led) en m'n vorige had ik dat niet bij.

Is het wijs om m'n board/voeding/patchbay oid te shielden? Zo ja, hoe doe ik dit? Of zit ik er naast en kan iemand anders mij de goeie richting in duwen?

Heb atm geen foto van waar ik nu mee bezig ben, maar nog wel een oude foto die redelijk goed laat zien hoe m'n board in elkaar zit denk ik.

Shoot!

http://desmond.imageshack.us/Himg696/scaled.php?server=696&filename=p1050800l.jpg&res=medium

Herman
2 oktober 2012, 01:31
http://i897.photobucket.com/albums/ac180/deevit/herman/P1050803.jpg?t=1315083753

Hier nog een foto waarbij je kunt zien hoe ik m'n board voorzie van stroom, mocht dat nog niet duidelijk zijn.

Rick trodat
2 oktober 2012, 09:00
Altijd lastig. Ik denk dat je pedalpower niet het probleem is. Gaat die PP in een verlengdoos ? en in welk stopcontact gaat ie ? Waar gaat je versterker naar toe? Heb je elders, op podia ook dat probleem ? Is de boel geaard ? Gebruik je een daisychain ? Staan je pedalen tegen elkaar aan fysiek ? ( doordat de kabel de aardeverbinding dan al legt, kan het zijn dat er een aardlus ontstaat )

JeroenSchaaf
2 oktober 2012, 09:08
He Herman,

Ik heb helaas nu geen tijd voor een uitgebreid antwoord. Maar neem hem donderdag even mee! Kunnen we even samen naar kijken!

The Lo Lands
2 oktober 2012, 09:21
Ik had een zelfde probleem en dit lag bij mij aan de aparte adapter van mijn T-Rex delay. Ik heb een PP2+ en om deze reden een extra ISO5 gekocht welke nu ook mijn delay kan voeden zodat de adapter weg kan. Dus misschien stoort de adapter van de Whammy!? Soms helpt het ook bepaalde pedalen iets verder van de voeding af te zetten, bepaalde pedalen kunnen toch hiervoor gevoelig zijn. Je kan ook proberen de aansluitingen op de voeding te wisselen tot de ruis/brom weg of minder is. Helemaal stil krijgen blijft altijd lastig en het kan inderdaad ook door de patchkabels (aardlus) komen. Ik gebruik ook George L's patchkabels en test deze altijd even vooraf met een kabeltester. Zeker bij de dunnere kabelvariant is dit wel nodig :-)

Je komt het beste tot de oorzaak van het probleem door één voor één je pedalen, kabels en adapters uit te sluiten. Vervelend, maar succes!

iWishmaster
2 oktober 2012, 09:39
Inderdaad alles eruit halen en één voor één aansluiten om te kijken welk pedaal/voeding de brom veroorzaakt. Ik vermoed de voeding van de digitech omdat het een AC voeding is, maar het kan ook het draadje van je stekkerdoos of zelfs een slecht contactje ergens zijn.

Herman
2 oktober 2012, 11:16
Ik moet alles nog proberen hoor, maar de voeding van de Whammy dacht ik gisteren ook al aan. Stel, het is dat.. Wat is dan de beste oplossing? Dat ding heeft wel z'n eigen voeding nodig namelijk.

the sure thing
2 oktober 2012, 12:29
Shielden: koop een plaat blik bij de doet-t-zelf zaak. En een schaar die het blik kan knippen. Blik buigt ook makkelijk. Mijn voedingen heb ik er mee afgeschermd en gaat prima! De tip van hierboven: per pedaal checken, is ook een hele goede

VDB
2 oktober 2012, 12:44
Check eens of alle adaptors uit de buurt liggen van je Crybaby. Wah's zijn daar redelijk gevoelig aan.

Nog een mogelijkheid is om je adaptors in Aluminiumfolie (voor keukengebruik) te wikkelen en deze dan te verbinden met de aardingspin op je voedingsblok bijvoorbeeld.

iWishmaster
2 oktober 2012, 12:56
Check eens of alle adaptors uit de buurt liggen van je Crybaby. Wah's zijn daar redelijk gevoelig aan.

Nog een mogelijkheid is om je adaptors in Aluminiumfolie (voor keukengebruik) te wikkelen en deze dan te verbinden met de aardingspin op je voedingsblok bijvoorbeeld.

Het zal inderdaad een combinatie zijn. Mijn educated guess: de voeding van de digitech die instraalt op de wah.

Herman
2 oktober 2012, 17:02
Dat laatste zou goed kunnen, want die ligt onder de wah. De Pedalpower ligt aan de andere kant onder het board, die kan d'r niet heel veel verder van af dus.

Wel bijzonder trouwens, die adapter ligt daar al de hele tijd, en had er met mijn vorige wah geen last van. Toen had ik wel gewoon al de "algemene" brom. Die is nu met de PP wel íetsjes minder maar nog steeds erg aanwezig. De Wah is er alleen bij gekomen.

Ik probeer wel even het een en ander en plaats m'n bevindingen hier weer!

the sure thing
2 oktober 2012, 22:27
Mijn wah ging brommen in de buurt van de PP2.

sandert1978
2 oktober 2012, 22:44
Ook mijn crybaby wah staat bij mijn voeding en geeft inderdaad een brom. Ik heb een Pedaltrain 2 en ben zo slim geweest om de Carl Martin voeding te monteren aan de rechterzijde:( waar je in de meeste gevallen de wah zet, dus dat moet ik nog omzetten;). Mijn overige pedalen hebben hier geen last van, alleen de wah...

Herman
4 oktober 2012, 20:23
Oke, het is dus niet de PP2+. Als ik m'n board op til blijft de brom op zelfde niveau aanwezig.. Suggesties? Iemand? Hoe zit het met aardlussen en dat soort ongein? En is shielden nu van de kaart?

The Lo Lands
5 oktober 2012, 09:44
Oke, het is dus niet de PP2+. Als ik m'n board op til blijft de brom op zelfde niveau aanwezig.. Suggesties? Iemand? Hoe zit het met aardlussen en dat soort ongein? En is shielden nu van de kaart?Externe factoren als lampen met dimmers, tl lamp, computer, tv een brom in de netspanning etct etc. Sluit je pedalboard en de rest eens ergens anders aan in je huis. Bromt het dan nog steeds? Heb je al een andere gitaar en gitaarkabel geprobeerd? Het kan ook aan je versterker liggen, dus pedalboard er even tussenuit en hopsa hopsa direct in je versterker. Zijn maar suggesties hoor ;-)

groovieguitarguus
5 oktober 2012, 21:26
Hoe ver ligt je 220 kabel uit de buurt van je 'gitaar kabels'? Ik heb gemerkt dat dat ook 'interventie' kan geven.
Misschien heb je de 220 v ook nog onder je pedalen lopen, naar je adapters toe.
Hou dat zoveel mogelijk van elkaar....

Brom is ruk!

Succes...

Herman
9 oktober 2012, 00:56
Lampen, dimmers, tv etc is het niet. Ik heb het op verschillende plekken (ook al op verschillende plekken geprobeerd dus). Andere gitaar en kabels ook al geprobeerd. Versterker rechtstreeks is zo goed als schoon, dus het zit 'm wel in m'n board. Patchbay heb ik eigenlijk nog niet gechecked, kan daar ge-etter in zitten?

De stroom kabel van mn board ligt niet per se echt in de buurt van m'n kabels. Wel zit er onder mn board nog een stekkerblokje waar m'n wahmmy adapter en PP2 op aangesloten zijn. Die stekkerdoos zit op zo'n powercon aangesloten, op die manier voed ik de boel. Een stekkerdoos onder je board is geen heel gekke plek toch?

Brom is er iig nog steeds!