PDA

View Full Version : geslaagd? eerste project: fretten vlakken



savale
1 oktober 2012, 23:46
Ik als echte elektronica man durf inmiddels best te knutselen aan de elektronica van gitaren. Halsen / intonatie afstellen lukt ook nog wel, maar als het om ingrijpende metaal / hout bewerking gaat durfde ik dat toch niet meteen aan op mijn fender...
Daarom 2 weken terug besloten om een (goedkoop) oefenobject (Richwood stratocaster) te kopen waar werkelijk alles aan mankeert, zodat ik wat feeling kan krijgen:

- onspeelbaar afgesteld
- waardeloze topkam
- beschadigde / onvlakke fretten
- ruwe hals
- brakke elementen
- te slappe tremelo veren
- etc...

Eén van de grote dingen die ik niet eerder heb gedaan is het opknappen van een hals / fretten. Er is overal wel wat informatie te vinden, maar een volledig verslag was toch wat lastiger. Ik heb geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk vast te leggen, zodat anderen er later ook wat aan kunnen hebben. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Feedback is meer dan welkom zodat ik het verhaal nog wat kan aanpassen en het kan gebruiken bij een volgende reparatie / opknap verslag.

de situatie vooraf:
http://www.savale.com/assets/IMG_1283-930x620.jpg

het artikel:
http://www.savale.com/2012/09/24/fretten-vlakken/

aaronstonebeat
5 oktober 2012, 23:03
Wat mij betreft geslaagd. Goed werk, mooi verslag :ok:

Heb je ook nog frets gelijmd of was een tikje met de hamer voldoende?

Rickenbender
6 oktober 2012, 11:15
Ik had de link naar het verslag over het hoofd gezien en begreep daarom de kop met geslaagd? niet:makeup:
Maar om je vraag te beantwoorden, ik denk zeker dat het geslaagd is, ging het goed met de driekantigevijl?
Ik vond het de eerste keer erg spannend om met een vijl over de frets te gaan, maar achteraf viel het erg mee.

Meneer I.
6 oktober 2012, 11:45
Prima uitleg! Ik wil binnenkort m'n Tele USA neck (uit '96) gaan vlakken, is hoognodig na 16 jaar intensief gebruik! Zal de eerste keer worden, dus een uitdaging (en risico). Maar ik doe graag alles zelf aan m'n gitaren.

savale
8 oktober 2012, 10:58
Wat mij betreft geslaagd. Goed werk, mooi verslag :ok:

Heb je ook nog frets gelijmd of was een tikje met de hamer voldoende?

Een tik met de hamer was voldoende, maar helemaal los en opnieuw lijmen zal nog net wat beter zijn denk ik. Als ik een een keer een refret moet doen, dan ga ik met lijm aan de slag.

@Rick: ja het linkje is niet zo duidelijk... Het vijlen ging zoveel makkelijker dan ik had gedacht. De eerste fret was even eng, maar ging eigenlijk al zo goed dat het op een gegeven moment nog maar een minuutje per fret werk was. Het afplakken was nog het meeste werk, dus misschien dat ik daar de volgende keer even iets op ga verzinnen.

@Meneer I: na 16 jaar voor het eerst vlakken zegt wat over de kwaliteit van de fretten of hoe ernstig de situatie is ;) Als je nog twijfelt kun je net als ik ook eerst even oefenen op een goedkope hals.

savale
14 oktober 2012, 23:21
Even een update: inmiddels zitten er fender PU's in en is de hals afgesteld (echt een minuscule holling) en de topkam vervangen door eentje van been. De gitaar is bijna klaar voor zijn maiden optreden met de band donderdag ;) Alleen de hals nog even 2 dagen extra laten settelen en dan nog even intoneren.
Voorheen was de actie ongeveer 6mm gemeten op de 12e fret. Op de laatste fret was dit waarschijnlijk dus nog meer...
Voor een actie zonder fret buzz zit de D snaar nu op 3,2mm gemeten op de laatste fret. Dit is de afstand tussen het hoogste punt van de fret en de bovenkant van de snaar. Best heel netjes volgens mij. Het speelt in ieder geval echt lekker licht!

aaronstonebeat
15 oktober 2012, 01:13
Bij de meeste van mijn gitaren kom ik op krap 2 mm tussen de dunne e en de frets en ruim 2 mm tussen de dikke E en de frets (gemeten tussen snaren en bovenkanten van de frets) bij de hoogste frets. Wat mij betreft, zou je nog iets verder kunnen gaan; maar het is ook een kwestie van smaak. Ik heb wel gitaren in handen gehad waarvan naar mijn gevoel de actie te laag was; niet dat het dan ratelt tegen de frets maar ik krijg mijn vingers niet goed tegen de snaren om bends te doen.

muffstuff
15 oktober 2012, 08:51
Bij de meeste van mijn gitaren kom ik op krap 2 mm tussen de dunne e en de frets en ruim 2 mm tussen de dikke E en de frets (gemeten tussen snaren en bovenkanten van de frets) bij de hoogste frets. Wat mij betreft, zou je nog iets verder kunnen gaan; maar het is ook een kwestie van smaak. Ik heb wel gitaren in handen gehad waarvan naar mijn gevoel de actie te laag was; niet dat het dan ratelt tegen de frets maar ik krijg mijn vingers niet goed tegen de snaren om bends te doen.
Ik heb sinds dit weekend een goedkope semi hollow staan. Daar krijg ik de actie ook echt niet lager dan 4 mm. Op mijn zelfbouw telemaster is dat 2 mm(dikke e en dunne e) Maar wat zegt over die bends heb ik ook ervaren. ik dacht, na al dat lezen over afstellen dat een lage actie een must is. Nou ik vind het dus ook eigenlijk helemaal niet lekker spelen. maar dat kan liggen aan mijn onervarenheid hoor, maar een hogere actie dan 2 mm is eigenlijk veel fijner.

savale
15 oktober 2012, 09:11
Bedankt voor info! 2mm is wel laag, zeker voor de lage e. Gemiddeld zit ik nu op ongeveer 2,7mm van fret tot onderkant van de snaren. Ik zit bij de hoge e op 2,1mm trouwens, maar ik hou van een iets hogere actie bij de dikkere snaren, anders gaat het wel erg snel kletteren.
Verder is de hals vrij recht. Ik heb de halspen al helemaal los, maar de holling is bijna niet zichtbaar met een setje 0.010 snaren. De actie tot ongeveer de 12e fret is wel laag, maar vanaf de 12e eigenlijk een iets hogere actie dan nodig. Ik hoop dat de hals nog een beetje holler wordt in de loop van de tijd, waardoor de actie nog een fractie lager kan. Ik zou anders een setje 0.011 / 0.012 kunnen proberen omdat die de hals waarschijnlijk wat holler zullen trekken.

Bartcore
12 november 2012, 14:38
Ten eerste: een pluim voor de duidelijke beschrijving!

Ik wil de frets van m'n SG ook eens vlakken, want dat is wel nodig. Het zal de eerste keer zijn en ik durf het dan ook niet zo goed aan, maar gelukkig heb ik nog een oude hals liggen waarop ik het wil oefenen. Daarmee loop ik echter al tegen een probleem aan waarvoor ik nog geen goede oplossing heb kunnen bedenken.
Het probleem is dat de hals te bol staat. Ik heb de halspen al zo ver los gedraaid dat het onderdeel waar de imbussleutel in past van de halspen is losgedraaid. Nog is de hals te bol.
Ik heb al wat gewicht op het midden van de hals laten rusten, in de hoop dat 'ie daardoor rechter wordt, maar dat mocht niet baten.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,
Bart.

muffstuff
12 november 2012, 15:14
Ten eerste: een pluim voor de duidelijke beschrijving!

Ik wil de frets van m'n SG ook eens vlakken, want dat is wel nodig. Het zal de eerste keer zijn en ik durf het dan ook niet zo goed aan, maar gelukkig heb ik nog een oude hals liggen waarop ik het wil oefenen. Daarmee loop ik echter al tegen een probleem aan waarvoor ik nog geen goede oplossing heb kunnen bedenken.
Het probleem is dat de hals te bol staat. Ik heb de halspen al zo ver los gedraaid dat het onderdeel waar de imbussleutel in past van de halspen is losgedraaid. Nog is de hals te bol.
Ik heb al wat gewicht op het midden van de hals laten rusten, in de hoop dat 'ie daardoor rechter wordt, maar dat mocht niet baten.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,
Bart.
staat hij te bol of te hol? Dat is nogal een verschil.Dene kan wijzen op een te strak afgestelde trusrod en de ander op krom getrokken hout.

Bartcore
12 november 2012, 15:41
staat hij te bol of te hol? Dat is nogal een verschil.Dene kan wijzen op een te strak afgestelde trusrod en de ander op krom getrokken hout.

Hij staat bol, er is sprake van wat hier een 'back-bow' wordt genoemd: http://gitaarombouw.drupalgardens.com/sites/gitaarombouw.drupalgardens.com/files/styles/large/public/hals.gif
Er zou dan dus sprake zijn van krom getrokken hout. Maar wat is een verstandige wijze van het hout 'de andere kant op trekken'? Misschien de hals een poosje op een gitaar schroeven en de snaren de hals weer de andere kant op laten trekken? Is dan niet het risico dat de hals daarna, zonder snaren, toch weer bol trekt?

muffstuff
12 november 2012, 15:57
Hij staat bol, er is sprake van wat hier een 'back-bow' wordt genoemd: http://gitaarombouw.drupalgardens.com/sites/gitaarombouw.drupalgardens.com/files/styles/large/public/hals.gif
Er zou dan dus sprake zijn van krom getrokken hout. Maar wat is een verstandige wijze van het hout 'de andere kant op trekken'? Misschien de hals een poosje op een gitaar schroeven en de snaren de hals weer de andere kant op laten trekken? Is dan niet het risico dat de hals daarna, zonder snaren, toch weer bol trekt?
De trusrood fungeert ter compensatie van de trekkracht van je snaren. Indien jouw hals een back bow heeft, probeerd jouw trusrod te compenseren terwijl er niet door snaren een tegen kracht gegeven wordt. Wat er dan technisch met je trusrod aan de hand is weet k niet, maar je hebt waarschijnlijk de verkeerde kant op gedraaid totdat hij kapot ging?

Dus de reden van je kromme hals is een te strak afgestelde trusrod.

Je hals staat nu overigens bol = back-bow, hol = up-bow of small gap..

muffstuff
12 november 2012, 16:01
Welke kant op gaat jouw trusrod los staan. Het is tighty righty(de hals bol maken) lefty loosy(hol maken). In jouw geval moet hij loosy worden. Oftewel naar links draaien, tegen de klok in. Je moet dan van de kop af naar je body kijken. niet van de body naar de kop. Want dan is link en rechts precies in het spiegelbeeld. Om het simpel te houden, jij moet de inbus van middenstand naar de kant van je je dunste e snaar draaien.

Bartcore
12 november 2012, 16:02
Ja, ik hij staat inderdaad bol, zoals ik zei.
Dat de trussrod kapot is lijkt me niet echt het geval, aangezien ik 'm wel strakker kan draaien. Het probleem is dat ik 'm niet meer losser kan draaien. De trussrod is m.i. dus niet te strak, want hij zit ondertussen helemaal los.

muffstuff
12 november 2012, 16:05
Ja, ik hij staat inderdaad bol, zoals ik zei.
Dat de trussrod kapot is lijkt me niet echt het geval, aangezien ik 'm wel strakker kan draaien. Het probleem is dat ik 'm niet meer losser kan draaien. De trussrod is m.i. dus niet te strak, want hij zit ondertussen helemaal los.

Bedoel jij moet strakker draaien, dat je van het midden naar je dikke e snaar toedraait? Dat hij los wordt als je naar links draait klopt! Draai hem eens een kwart slag naar links en kijk of de bolling dan minder wordt.

Bartcore
12 november 2012, 16:05
Het is tighty righty(de hals bol maken) lefty loosy(hol maken).
Ha, dat is wel een goede ezelsbrug :). Ik heb 'm inderdaad tegen de klok in gedraaid.

muffstuff
12 november 2012, 16:07
Ha, dat is wel een goede ezelsbrug :). Ik heb 'm inderdaad tegen de klok in gedraaid.

Tegen de klok ingedraaid zegt niks he. vandaar dat ik nu refereer aan de dikke of dunne e snaar. Want als je van de kop naar body kijkt is het inderdaad tighty righty, lefty loosy. Als je van body naar kop kijkt, precies andersom.

Bartcore
12 november 2012, 17:45
Tegen de klok ingedraaid zegt niks he. vandaar dat ik nu refereer aan de dikke of dunne e snaar. Want als je van de kop naar body kijkt is het inderdaad tighty righty, lefty loosy. Als je van body naar kop kijkt, precies andersom.

OK, goed dat je dit nog even benadrukt!

Bij de hals waar ik het over heb zit het punt waar ik de truss rod kan aanpassen aan de kant van de brug/hoogste frets/gitaar/niet de kop-kant (om maar even overdreven duidelijk te zijn ;) ). Dit zou dus betekenen dat ik juist met de klok mee zou moeten draaien.
Vergeef me me scepticisme, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het uitmaakt aan welke kant van de hals je draait. 'Loosy' zou toch altijd 'left' moeten zijn, aangezien dat de standaard is voor schroefdraad, ongeacht hoe de truss rod in de hals zit?
Maar onder het mom van 'meten is weten' kan ik natuurlijk ook gewoon eens stukje bij beetje de andere kant op draaien om te kijken hoe de hals daarmee verandert. Dat ga ik dan maar eens doen!

muffstuff
12 november 2012, 17:54
OK, goed dat je dit nog even benadrukt!

Bij de hals waar ik het over heb zit het punt waar ik de truss rod kan aanpassen aan de kant van de brug/hoogste frets/gitaar/niet de kop-kant (om maar even overdreven duidelijk te zijn ;) ). Dit zou dus betekenen dat ik juist met de klok mee zou moeten draaien.
Vergeef me me scepticisme, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het uitmaakt aan welke kant van de hals je draait. 'Loosy' zou toch altijd 'left' moeten zijn, aangezien dat de standaard is voor schroefdraad, ongeacht hoe de truss rod in de hals zit?
Maar onder het mom van 'meten is weten' kan ik natuurlijk ook gewoon eens stukje bij beetje de andere kant op draaien om te kijken hoe de hals daarmee verandert. Dat ga ik dan maar eens doen!
Een beetje draaien zal weinig effect hebben ben ik bang. Ik had even op google naar de epihone sg gezocht en zag dat de trusrod op de kop zat, vandaar dat ik daar aan refereerde. Maar lees nu dat je aan een andere hals refereert? Maar inderdaad als je jouw hals pakt en je kijkt van de trusrod naar de kop, is het ook naar links wat jij moet draaien.

Wat je zegt over left loos is inderdaad waar, maar het is wel belangrijk van welke kan je kijkt, de kop of de body ;) Maar als ik het zo hoor is jouw hals veels te strak gedraaid en moet hij weer losser gezet worden.

http://www.sunsetstudio.net/images/trussadjust.jpg

Bartcore
12 november 2012, 18:02
Het is inderdaad niet de hals van m'n SG, maar een andere om te oefenen (voordat ik de hals van m'n SG verneuk).
De truss rod van de 'oefenhals' heb ik inderdaad eerder behoorlijk strak gedraaid toen ik 'm op een soort van zelfbouw met Floyd Rose had gezet. Ik wil de truss rod dus inderdaad weer losser, maar het probleem is dat 'ie niet meer losser kan terwijl de hals wel nog steeds bol is/een back-bow heeft.

aaronstonebeat
12 november 2012, 21:17
Wat wel eens kan gebeuren, is dat een goed rechte hals door het inbrengen van de frets een back bow krijgt. Daar is wel iets aan te doen maar het is meer werk dan alleen een vlakbeurt.

Tabula Rasa
12 november 2012, 21:41
Wat wel eens kan gebeuren, is dat een goed rechte hals door het inbrengen van de frets een back bow krijgt. Daar is wel iets aan te doen maar het is meer werk dan alleen een vlakbeurt.

Dat zal hier niet het geval zijn aangezien het al een bestaande hals is die eerder kennlijk eens gewoon gebruikt is.

Ik maak er tegenwoordig altijd de gewoonte van om een hals eerst zonder frets een heel klein beetje op spanning te brengen (bol) dan vlakken, dan losser zetten en dan fretten. Met name met een hele dikke stabiele neck krijg je soms met alleen snaarspanning niet genoeg holle vorm erin.

Bij de oefenhals die hierboven staat kan ik maar 1 ding zeggen: Zonder spanning zou ie zogoed als recht moeten worden. Ds als het busje van de halspen helemaal los is en vrij draait, moet ie recht zijn. Zo is de hals in eerste instantie ook gebouwd. Mogelijk heeft ie te lang zonder snaren met spanning op de pen gestaan en is ie echt krom.

Ik zou hem eventueel een aantal weken met snaarspanning laten staat en meten met voelermaatjes of schuifmaat wat er gebeurd.

Eventueel kan je hem met een stuk stevig stalen vierkante buis en wat stukjes fineer en spanbanden langzaam dwingen in de juiste vorm en wachten op wat er gebeurd.

Laatste redmiddel als hij niet al te krom is: Frets eruit, vlakken, opnieuw inzagen en nieuwe frets instaleren.

barno
12 november 2012, 21:57
http://www.sunsetstudio.net/images/trussadjust.jpg

ha, die tekening, zo kan je alles moeijlijk maken, een beetje zoals voorrang van rechts is eigenlijk voorrang van links als je achteruit aan het rijden bent... pfff :)

truss rod: het is simpel: tijdens het draaien aan de truss rod kan je gewoon zien welke kant te hals buigt, goed kijken uiteraard, maar bij 90 procent van de truss rods zie je de hals boller buigen als je aandraait. dan weet je dat de andere kant losser (holler) is, en dat kan idd even duren eer het hout zich terug zet in natuurlijke stand na wegvallen van de druk.

Tenzij je een double action truss rod hebt, dan kom je bij het losdraaien op een dood punt, waarna je verder naar links draait en de hals onder spanning hol zet.