PDA

View Full Version : Snaren zelfde dikte minder spanning?



stratestic
1 oktober 2012, 14:13
Ik speel altijd met normale snaren met een dikte van 010 - 046 op mijn elektrische gitaar. Hij is daar perfect voor afgesteld en speelt normaal heel erg makkelijk. Nu heb ik onlangs een set gecoate snaren van een ander merk erop gezet en de snaren lopen aan en ratelen als een gek. Kan het zijn dat dit komt doordat ze gecoat zijn en daardoor minder spanning/trekkracht hebben of hebben bepaalde merken hele kleine verschillen in dikte waardoor dit komt?

Nu zit er niets anders op dan de hals weer aan te passen om de actie hoger te krijgen. Dit is natuurlijk veel gezeur voor het verwisselen van alleen een set snaren.

LGK
1 oktober 2012, 14:23
De actie is toch zo veranderd?

stratestic
1 oktober 2012, 19:24
De actie heb ik niet verandert maar door de andere snaren is de hals rechter komen te staan.
Nu is de vraag of dat door het andere merk snaren komt ondanks dat de dikte van de snaren gelijk is gebleven.

barno
1 oktober 2012, 19:27
De actie heb ik niet verandert maar door de andere snaren is de hals rechter komen te staan.
Nu is de vraag of dat door het andere merk snaren komt ondanks dat de dikte van de snaren gelijk is gebleven.

theoretisch zou het kunnen dat de hals zich nog moet zetten maar dat heb je enkel als je de hals enkele weken snaarloos hebt laten rusten.
Snaren - kern - buitenkant kunnen van verschillende legeringen zijn, dat kan een verschil geven in relatieve spanning.
Oplossing: bijstellen van de truss rod: inlezen hoe je dat doet, of laten doen door een pro

stijnkenens
1 oktober 2012, 22:52
Normaal kan je op de sites van de desbetreffende merken vinden hoeveel trekkracht een snaar nodig heeft om bij een standaard lengte (24 3/4" of 25,5") in standaard tuning te staan.

Dan weet je het direct !


s.

zoon van Piet
2 oktober 2012, 10:53
Ligt aan de diameter van de binnenkern vd gewonden snaren. Zij bepalen de trekkracht/snaarspanning. Dat kan behorlijk verschillen, ook bij snaren van gelijke dikte.

Opnieuw afstellen, dus...

lindstrom
2 oktober 2012, 15:53
Als snaren er een maand of 4 of langer op de gitaar zitten dan kan het zijn dat de rek er een heel eind uit is. als je nieuwe snaren monteerd dan kun je het verschil zeker merken. nieuwe snaren hebben dan nog wat meer rek en kunnen hierdoor verder "heen en weer" bewegen.

vulvasonic
3 december 2012, 00:40
Er bestaat inderdaad een verschil van 'trekkracht' tussen diverse merken/soorten snaren van dezelfde dikte. Er is zefs een snarenfabrikant geweest die setjes 0.009, 0.010 of 0.011 verkocht waarbij IEDERE snaar uit het setje dezelfde dikte had, maar door de verschillen in 'trekkracht' ieder apart gestemd kon worden (zoiets). Ik heb er daarna niets meer over gehoord. Logisch, want niemand vond het prettig spelen.

Enfin, de enige oplossing voor jouw probleem lijkt het opnieuw afstellen van de gitaar.