PDA

View Full Version : Brug pup gezocht voor PRS CU-24



Raffel
1 oktober 2012, 14:55
Ik zoek wat ervaringen van mensen met brug pups voor in een Custom 24, die ik met name gebruik voor punk, melodic hardcore en metal(core). Waarom een switch? Ik wil eens een keer proberen of ik uit de brug wat meer output kan krijgen en een wat strakker geluid. Ik zie dat vaak de combi SD '59/JB voor o.a. custom 24's (en les paul modellen) wordt aangeraden, maar ik weet niet of ik dat nu zoek omdat ik geen ervaring heb met Seymour Duncans (alleen DiMarzio).

Eisen/wensen:
- strakke low-end
- volle klank met akkoorden
- meer sustain
- niet te ielig hoog
- veel mids
- balans in volume
- passief maar wel redelijk hoge output

Ik gebruik in andere mahonie gitaren nu evolutions van DiMarzio en daar ben ik op zich altijd blij mee geweest in andere gitaren afgezien van het feit dat ze me net een tikkie te dynamisch (lees twangy) klinken met weinig gain (dan draai ik vaak de tone wat dicht). Evolution is dus eventueel een optie als dat ook klink in een CU-24 met een esdoorn top, maar ik sta open voor andere suggesties :)

Dan misschien ook leuk om meteen de neck pup te vervangen, maar dat komt een stuk minder spits voor mij, ik ben op dat vlak altijd redelijk blij geweest met air nortons.

Graag jullie ervaringen!

Fiendish
1 oktober 2012, 15:31
Bare Knuckle Pickups, Cold Sweat.

Raffel
1 oktober 2012, 15:56
Ze vragen er nogal wat voor. Echt zo'n kwaliteitsverschil met DM/JD of beetje hype?

Orpheo
1 oktober 2012, 16:14
Die cold sweats hebben teveel bite man. Kijk eens naar de wensenlijst!

Blues saraceno model patb3 of de alternative 8. Dát geeft je wat je wilt. De eerste heeft watmeer een open karakter. De tweede is hotter en strakker.

Over bkp. Hij jat ontwerpen.is duur. Imho overrated.

Raffel
1 oktober 2012, 16:23
wat me vooral opvalt is dat de prijzen serieus 2x zo hoog liggen dan SD/DM pickups.

Die cold sweats schijnen wel een beetje het nasale uit de sound van de Custom 24 te halen als ik dat zo lees, daar ben ik wel naar op zoek, want genoeg midden zit eigenlijk al in de gitaar. Dus een pup met een beetje neutraal midden is prima, maar moet ook niet te scooped zijn.

lindstrom
1 oktober 2012, 16:33
Dimarzio Norton..

Fiendish
1 oktober 2012, 16:34
Die cold sweats hebben teveel bite man. Kijk eens naar de wensenlijst!


Hij vraagt ;

- strakke low-end : check, klinkt flink strak
- volle klank met akkoorden : check, wel (heel erg) veel definitie per snaar, maar da's altijd bij BKP, zelf vind ik dat wel fijn, maar smaken verschillen.
- meer sustain : check, sustain zat
- niet te ielig hoog : check, mijn Koreaanse CU 24 klonk veel ieliger in het hoog met de stock pickups dan nu met de Cold Sweat set
- veel mids : Hmm, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen; zou ze niet scooped noemen iig, maar ik draai zelf van huis uit al wat meer mid in m'n geluid dan de gemiddelde gitarist, dus 't zou kunnen dat ik dat niet hoor.
- balans in volume : check
- passief maar wel redelijk hoge output : check

Dus, lijkt me prima geschikt voor wat Raffel zoekt.

@ Raffel : klopt, ze zijn erg duur, maar je bepaalt dan ook zelf wat je precies wel en niet wil, spacing, 2 of 4 conductor, wel of geen cover(s), soort covers en mogelijke relic (of zoals ik altijd doe bij BKP's, burnt chromme covers) kleur van de bobbins kun je zelf bepalen als je geen cover(s) neemt, wel of niet wax potten, etc etc., alles valt aan te passen bij BKP, je kunt ook vragen om een set nog iets meer windingen te geven, of andere magneten, etc.
Daarnaast heb je een leven lang garantie; gaat er iets stuk dan word het gefixed.

Of het hype is, tja...
Een groot deel wel, maar ja, SD is nu eenmaal een standaard merk, BKP is veel meer boutique.
Zelf heb ik bij SD's nooit exact kunnen vinden wat ik zocht, bij BKP kwam ik altijd op exact de juiste pickups uit, heb nu meerdere gitaren met BKP's, elke gitaar klinkt precies zoals ik dat wil.

Raffel
1 oktober 2012, 16:38
ik herken het ook wel in de beschrijving, maar het zou mooi zijn als er ook een alternatief is bij Seymour Duncan en DiMarzio. Ik lees namelijk ook veel dat BKP's overkill zijn in sommige situaties en daarnaast kan ik de prijs niet echt rechtvaardigen. Kun je nog wel enigszins subtiel spelen met dergelijke pickups of neigt het meer naar EMGs?

Fiendish
1 oktober 2012, 16:48
Lijkt juist in de verste verten niet op EMG.
De BKP pickups reageren heel duidelijk op je spel, rustiger spelen klinkt ook echt anders, bij EMG's klinkt het (in mijn beleving iig) gewoon altijd hetzelfde, of je nu hard of zacht speelt.
Ik zou zeggen, check Youtube, zijn zat BKP clips waarin je verschillende speelstijlen terughoort.

Qua SD alternatieven zul je het aan Orpheo moeten vragen; ik ben de BKP fanboy hier, hij is de SD man ;)

Raffel
1 oktober 2012, 16:53
haha dat had ik al door ja. Thx voor de input ik ga eens wat materiaal checken. Ik kwam net een filmpje van een CU-24 met een crunch lab tegen, klonk ook niet verkeerd op zich.

Brum
1 oktober 2012, 17:05
Over bkp. Hij jat ontwerpen.is duur. Imho overrated.

Verbeteren naar eigen smaak bedoel je? Anders zou Seymour Duncan ook jatten lijkt me. Ik bedoel, het wiel is allang een keer uitgevonden. Of wil je beweren dat ze bij BKP één op één elementen van andere fabrikanten op de markt hebben gegooid?

Ze zijn duur, misschien wel te duur. Daar ben ik het dan op zich nog wel mee eens. Neemt niet weg dat BKP in mijn ogen gewoon goeie elementen zijn en vaak een absolute upgrade.

nusti
1 oktober 2012, 17:08
wat me vooral opvalt is dat de prijzen serieus 2x zo hoog liggen dan SD/DM pickups.

Die cold sweats schijnen wel een beetje het nasale uit de sound van de Custom 24 te halen als ik dat zo lees, daar ben ik wel naar op zoek, want genoeg midden zit eigenlijk al in de gitaar. Dus een pup met een beetje neutraal midden is prima, maar moet ook niet te scooped zijn.

Dan ga ik met orpheo mee op de alternative 8. Ik heb deze even in mijn lp gehad, maar veel te heftig voor mij. Wel retestrak op de lowend, het midden was voor mij iets te weinig, ik draai zelf de mid altijd bij. IMO een echt metal/punk element.

Orpheo
1 oktober 2012, 20:30
Verbeteren naar eigen smaak bedoel je? Anders zou Seymour Duncan ook jatten lijkt me. Ik bedoel, het wiel is allang een keer uitgevonden. Of wil je beweren dat ze bij BKP één op één elementen van andere fabrikanten op de markt hebben gegooid?

Ze zijn duur, misschien wel te duur. Daar ben ik het dan op zich nog wel mee eens. Neemt niet weg dat BKP in mijn ogen gewoon goeie elementen zijn en vaak een absolute upgrade.

Nee jatten. Bkp jat windpatronen. Duncan ontwikkelt zijn eigen patronen.

De cold sweat heeft te weinig mids en een te bijtend hoog imho voor wat de ts wilt. Te gek in een full thickness lp. Te fel in prs. Imho.

Brum
1 oktober 2012, 20:37
Ah kom Orpheo, een humbucker is geen nieuwe uitvinding. Dan zou iedereen jatten van het origineel. Versterkers, pedalen, gitaarmodellen, weet ik het, het is allemaal gejat man. De techniek van een humbucker is toch niets nieuws. Maakt Seymour Duncan ook niet replica's van ouwe paf's? Jatten.

En ik blijf er bij, het zijn gewoon erg goeie elementen, in veel, zo niet, de meeste gevallen een upgrade van standaard elementen.

Overigens, jij was toch altijd BKP voorvechter? Zowel hier, als op het BKP forum?;)

Raffel
1 oktober 2012, 22:49
Dan ga ik met orpheo mee op de alternative 8. Ik heb deze even in mijn lp gehad, maar veel te heftig voor mij. Wel retestrak op de lowend, het midden was voor mij iets te weinig, ik draai zelf de mid altijd bij. IMO een echt metal/punk element.

Dan past ie wellicht juist heel goed in een Custom 24. Die zijn standaard (vind ik) net wat te nasaal door de hoeveelheid mids. Ik denk dat ik die eens ga checken :)