PDA

View Full Version : zelf een buizenversterker bouwen



blimb
14 januari 2002, 22:53
HE hallo,
Ik wil zelf graag een vox ac 30 gaan bouwen. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... K heb een schema en ben nu bezig een lijst met onderdelen te maken ... maar ja zo'n schema blijft een beetje incompleet ... of ik snap het niet; wat ook heel goed kan....
Is er hier iemand die dit ook al eens gedaan heeft en mij misschien kan bijstaan met wat behulpzame woorden ... .. waar moet ik op letten etc .. etc..
Dit zou ik echt onwijs op prijs stellen :smile:

Slowhand41
14 januari 2002, 23:16
Hoi,

Hier is een site waar veel info te vinden is over zelfbouw http://home.zonnet.nl/pgpeet/ misschien kan hij je eventueel helpen met vragen die je nog hebt na het lezen van alle tips e.d.

Greetz, Hans

SteavisSmokin
15 januari 2002, 01:06
Weet je al wat van buizen versterkers? Zo nee, schaf er dan wat boeken over aan, de boeken van Gerald Weber en Daniel Torres kan ik je aanraden. Zijn ze vooral georienteerd op Fender maar je leert er in ieder geval een hoop uit. Een schema zou niet incompleet moeten zijn trouwens, daar behoort alles op te staan wat je nodig hebt qua electronica.
Waar je op moet letten: het hoge voltage van buizenbakken! 450+ Volt gaat er rond in die dingen dus effe een verkeerde beweging en het is einde oefening voor je, weet dus wat je doet en hoe je de elco's moet ontladen.
Ik ga trouwens binnenkort zelf beginnen om een Fender Deluxe na te bouwen, een 5E3 tweed model! ben benieuwd hoe dat gaat worden.
grt,
Steven

blimb
15 januari 2002, 10:42
nee ikweet nog niet echt veel van buizen versterers ... behalve dat ze dan op een tering hoge spanning werken ... en dat je er altijd even een ontlaad schakelaar in moet maken ..

waar kan je die boeken trouwens kopen ...

k heb een van die boeken kunnen vinden .. bij bol .. 90 piek ... Gerald Weber (desktop vintage amps ).
Welke schrijver is volgens jouw het beste? Gerald Weber of Daniel Torres.
Weet je toevallig of er een site is waar ik de info ook vanaf kan halen ...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blimb op 2002-01-15 12:43 ]</font>

anoniem
15 januari 2002, 15:15
ok.. begin er NIET aan. als je niet ontzettend veel verstand van elektronica hebt, kom je er niet uit.

een schema van een buizenversterker ziet er misschien simpel uit, maar om zo'n ding werkend te krijgen is wel wat meer nodig.

bedenk ook dat het zelfbouwen waarschijnlijk net zoveel kost als een buizenversterker kopen en dat je bij zelfbouw altijd een 'ander' geluid krijgt als je wilde.

mocht je het toch gaan doen, let dan altijd op de hoogspanning. die condensatoren die erin zitten, blijven nadat je de stekker uit het stopcontact getrokken hebt nog minuten lang geladen met een dodelijke lading hoogspanning.

SteavisSmokin
15 januari 2002, 15:25
Een ontlaadschakelaar heb ik zelf nog nooit van gehoord, ik heb zelf een (ik doe het effe uit mijn hoofd dus kan het mis hebben) 10K 2 watt weerstand in serie gesoldeerd aan wat draad met krokodillenklemmen aan de uiteinden zo kan ik de elco's ontladen door de plus kant van de elco met dit snoertje naar aarde te laten kortsluiten.

De boeken kan je kopen bij amazon.com en ik d8 dat ik op de site van http://www.vanweelden.com er ook 1 te koop zag staan. Maar amazon is prima te doen.

Die van Gerald Weber is erg goed, ik heb beide boeken van hem. Ik vind Gerald Weber het beste omdat ik zijn ideeen over versterkers meer mag, maar daniel torres' boek zal ik je ook zeker aanraden omdat dat boek iedere trap van een versterker apart uitlegt en hoe je modificaties er op kan uitvoeren. Bij Torres' boek leer je echt wat er van binnen gebeurd. De modificaties van Torres zijn alleen niet zo geliefd, ik hoor op het FDP vaak veel negatieve verhalen daarover. Maar dat neemt niet weg dat ik dit boek je zeker aanraadt. Je kan misschien ook kijken of er een boek is dat speciaal over Vox versterkers gaat omdat je die na wilt bouwen.

Verder raad ik je ook aan veel op het FDP te lezen (www.fenderforum.com), met name het Fender Amp Mods And Repair Forum, en ook het weber bbs (http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html) en de pagina's van http://www.ampage.org.

Wat anoniempje hierboven zegt geldt MITS je er niet de tijd in wilt steken eerst te leren over buizenbakken en electronica en wat wat doet etc. Ook financieel is het niet goedkoper om een bak zelf te maken; Ik denk dat je voor een VOX AC30 kloon minstens 2000 piek kwijt bent. Ook het aanschaffen van de boeken en apparatuur (DMM, goede soldeerbout en evt. een variac) kost een hoop geld. Het voordeel is echter wel dat als je het eenmaal kan dat je je eigen versterkers zelf kan repareren en je ze kan modificeren om er een eigen geluid uit te krijgen.

grt,
Steven

blimb
15 januari 2002, 16:48
Het is me ook niet te doen om een snel een goedkope versterker in elkaar te flansen.... het leek mij juist leuk om te leren hoe je zoiets maakt ... en daarna eventueel kan modden ..
Ik heb ook geen haast en ik hoop een genoeg geduld ..

Maar ik zal eens zo'n boek aanschaffen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

zo'n ontlaadschakelaar/schakeling komt op hetzelfde neer als


10K 2 watt weerstand in serie gesoldeerd aan wat draad met krokodillenklemmen aan de uiteinden zo kan ik de elco's ontladen door de plus kant van de elco met dit snoertje naar aarde te laten kortsluiten.

maar dan met een schakelaar er tussen ...


en ja ik weet het .. ik moet nog een heel eind voordat ik ook maar iets ga solderen ..


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blimb op 2002-01-15 16:04 ]</font>

SteavisSmokin
15 januari 2002, 17:35
zo'n schakelaar kan je in een zelfgebouwde amp wel maken (alhoewel ik het dan nog niet zou doen) maar om zo'n ding in te bouwen in een amp lijkt me echt sonde, en al helemáál in een vintage versterker.

Ik raad je aan minstens 3 boeken te kopen, de 1e van gerald weber (hip vintage guitar) en die van Dan Torres, 'Inside Tube Amps'. Deze boeken zijn wel in het engels, dus je moet je standaard middelbare school engels wel ontgroeit zijn wil je het goed begrijpen. Daarnaast nog een boek over electronica waarin wordt uitgelegd wat een weerstand, potmeter, elco, diode etc doet, hoe het werkt en hoe je zoiets aansluit. Zoiets is vast bij je lokale electronica-shop te krijgen.

En zoals ik al zei, op internet lezen! Ik check dagelijks fenderforum.com en webervst.com en dat raad ik je ook aan om te doen. Ik heb van die forums erg veel geleerd.
succes d'r mee,

Steven

blimb
15 januari 2002, 19:09
ja die schakelaar zit er ook alleen maar even voor tijdens het bouwen daarna moet ie echt weer verdwijnen :smile:

Phizer
15 januari 2002, 23:26
pff klinkt allemaal ingewikkeld.....misschiene een domme vraag, maar wat is het verschil tussen een normal en een buizen-versterker ? (sorry ben nog een leek op dit gebied...)

anoniem
1 februari 2002, 16:17
> Ik wil zelf graag een vox
> ac 30 gaan bouwen.
Zou je dat nou wel doen? Ik heb voor jou een prachtige EKO Viscount top te koop, is een handgesoldeerde point-to-point wired versterker, LETTERLIJKE kopie van AC30, dus uiteraard met een kwartetje EL84 buisje. Klinkt dus ook echt als AC30. Prijsje: 300 Euro. Daar kun je waarschijnlijk nog niet eens de voedingstrafo en powertrafo voor kopen! Laathet maar horen! peevee@xtsr500.nl


Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... K heb een schema en ben nu bezig een lijst met onderdelen te maken ... maar ja zo'n schema blijft een beetje incompleet ... of ik snap het niet; wat ook heel goed kan....
Is er hier iemand die dit ook al eens gedaan heeft en mij misschien kan bijstaan met wat behulpzame woorden ... .. waar moet ik op letten etc .. etc..
Dit zou ik echt onwijs op prijs stellen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


[/quote]

anoniem
1 februari 2002, 16:23
Oja.. nog een tip.. begin inderdaad NIET met het bouwen van een AC30. Dat schema ziet er simpel uit, maar het is drommels niet eenvoudig. Koop een buizen amp (b.v. die top die ik aanbied) en ga daar eens in snuffelen en wat mods aan doorvoeren. Als eigenbouw project is ene AX84 heel aardig, zie http://www.ax84.com . Het is een klein basic single ended gitaar versterkertje met 1 EL84 (zit ook in AC30) buisje. Je zou b.v. ook kunnen proberen een Fender Champ na te maken. Onderdelen kun je krijgen bij Arie-Jan van FNS in Renkum, zie http://www.fns-tubetech.com, prijzen zijn zeer redelijk. Je moet natuurlijk ook een geschikt voedings- en output trafo hebben, ook daar kan AJ je aan helpen, of je zou een "noname" buizenversterker als uitgangspunt kunnen nemen. Succes! Het is een bereleuke hobby (doe wel voorzichtig, inderdaad altijd stekker uit het stopcontact en C's ontladen: 400V is DODELIJK!!!! >> zelfs dat kleine beetje uit een C!!)

sickpunk
2 februari 2002, 11:41
bedenk ook dat het zelfbouwen waarschijnlijk net zoveel kost als een buizenversterker kopen en dat je bij zelfbouw altijd een 'ander' geluid krijgt als je wilde.



zelf bouw is goed koper!! een leraar(heeft een installatie die als je hem in de winkel zou kopen +- 40000 kwijt zou zijn gebouwd voor +-4-5000) bij mij op school bouwd zelf versterkers en verkoopt ze daarna weer. zelf bouw is goedkoper!!!

anoniem
3 februari 2002, 00:38
zelf bouw is goed koper!! een leraar(heeft een installatie die als je hem in de winkel zou kopen +- 40000 kwijt zou zijn gebouwd voor +-4-5000) bij mij op school bouwd zelf versterkers en verkoopt ze daarna weer. zelf bouw is goedkoper!!!


jah. die leraar van jou doet dat waarschijnlijk al een tijdje en weet dus wat voor onderdelen hij nodig heeft en hoeft niet te expirimenteren en heeft al zijn meet/soldeer spul staan.

als je begint in de elektronica moet je eerst allerlei apparatuur aanschaffen en daarna veel expirimenteren voordat je iets werkend krijgt. dat kost vaak een bak geld. als je dit allemaal doet om 1 versterker te bouwen ben je waarschijnlijk duurder uit dan hem te kopen. ook is de kwaliteit waarschijnlijk minder (nog geen ervaring)

blimb
4 februari 2002, 20:14
hmmm ... ik probeer nu eerst boeken aan te schaffen ... maar dat is nog verdomd lastig ...

bol.com heeft een levertijd van 5 tot 7 weken en de bieb heeft niks ... credit card heb ik niet ... dus als iemand iets weet waar ik meteen terecht kan .. dan hoor ik dat graag ..

SteavisSmokin
5 februari 2002, 01:00
op amazon.com kan je ook met andere middelen dan een credit card betalen, moet je even kijken op de site wat de andere mogelijkheden zijn. Ik d8 dat ze bij van weelden in apeldoorn ook wat boeken te koop hadden, check http://www.vanweelden.com.

blimb
3 maart 2002, 00:09
zo ik heb nu wat boeken gescoord... (a desktop reference of hip vintage guitar amps en tube amp talk for the guitarist and tech). En ik moet toegeven dat als je zo een schema ziet met een layout het er te doen uitziet maar als je bedenkt dat je ook de hele kastwerk moet maken waar alles op moet, dan wordt het al een stuk lastiger ... dan weet ik zeg maar niet waar ik moet beginnen. Dus ik wil nu een trapje lager beginnen. Ik zoek nu een goede versterker die kapot is. (lijkt een contradictie maar dat is het niet)
Weet iemand waar ik dat zou kunnen bemachtigen?

aadplagiaat
15 maart 2002, 18:40
kijk eens op http://members.tripodnet.nl/aadplagiaat/index.html
Daar ben ik mee bezig. Het is geen point-to point wiring, ik geloof niet echt dat zoiets beter is dan een printed-circuit versterker.

Als je geintersseerd bent kan ik je tegen vergoeding wel een setje printen en schema's leveren. Zien we t.z.t. wel. Vragen kan je me van alles.

aad.sieraad@quicknet.nl

nicoverduin
15 maart 2002, 18:50
Om enig idee te krijgen waar je aan begint moet je mijn artikel maar lezen op http://www.gitaarnet.nl onder artikelen. Het gaat om de bouw van een Fender Super Reverb. Veel lees plezier toegewenst.
Nico

blimb
22 maart 2002, 13:47
he bedankt die artikelen en dagboeken zijn erg praktisch. Maar k blijf het lastig vinden. Hoe wet jen nu precies wat voor afmetingen je nodig hebt. .. de artuikelen hebben me trouwnes niet doen afschrikken ... juist meer het ideegegeven dat ik ook wel an scratchkan beginnen :smile:

aadplagiaat
22 maart 2002, 16:21
Afmetingen?
Ik denk dat het beste wat je kunt doen is:
Eerst bedenken wat je IN de versterker zou willen maken.
1 of 2 of meer kanalen. Wil je die allemaal voorzien van toonregeling en eventueel boostschakelingen dan moet je daarvoor plaats maken op het frontpanel.
Dus stel: Je wilt twee kanalen (lead en rithm), allebei met drie-bands toonregeling, gain en mastervolume.
Dat maakt vijf potmeters (knoppen) per kanaal. Wil je de boost(s) als schakelaars uitvoeren dan kun je die eventueel boven de potmeters plaatsen, b.v. Bass-boost boven de bass regelpotmeter enz. Dit maakt je frame wat hoger maar dus niet breder.
Wil je presence en reverb inbouwen dan heb je daarvoor ook twee potmeters nodig. En tenslotte de aan/uitschakelaar en de standby.
Alles bij elkaar dus 12 potmeters, twee schakelaars en niet te vergeten de inputjack (anders heeft het weinig zin).
Neem voor de potmeters een ruimte hart-hart van ongeveer 30mm. Hou een tussenruimte aan tussen de beide voorversterkers van bijv drie centimeter extra (dan zie je op het podium nog welk kanaal waar zit) en hou ook zo'n extra ruimte aan tussen presence-reverb, de voorversterker ernaast en de powerschakelaars.
bijvoorbeeld:

-o--O-O-O-O-O--O-O-O-O-O--O-O--[]-[]-

o=input jack
O=potmeter
[]=schakelaar (aan/uit en stdby)

achtereenvolgens dus:
inputjack, bass, mid, high, gain, master,, bass, mid, high, gain, master,, reverb, presence,, standby, aan/uit.
Denk elk streepje 30mm en je kunt de afmetingen ongeveer berekenen.

Michiel Moorthamer
5 april 2002, 14:57
hee cool, ik ben ook bezig om 2 ac30's te bouwen.
Ik heb al redelijk veel schema's verzameld. Ik bouw enkel de normal channel. Ik heb de trafo's, buizen, resistors enz al in huis.

Michiel Moorthamer
5 april 2002, 15:01
Op 2002-01-15 14:25, schreef SteavisSmokin:
Een ontlaadschakelaar heb ik zelf nog nooit van gehoord, ik heb zelf een (ik doe het effe uit mijn hoofd dus kan het mis hebben) 10K 2 watt weerstand in serie gesoldeerd aan wat draad met krokodillenklemmen aan de uiteinden zo kan ik de elco's ontladen door de plus kant van de elco met dit snoertje naar aarde te laten kortsluiten.

De boeken kan je kopen bij amazon.com en ik d8 dat ik op de site van http://www.vanweelden.com er ook 1 te koop zag staan. Maar amazon is prima te doen.

Die van Gerald Weber is erg goed, ik heb beide boeken van hem. Ik vind Gerald Weber het beste omdat ik zijn ideeen over versterkers meer mag, maar daniel torres' boek zal ik je ook zeker aanraden omdat dat boek iedere trap van een versterker apart uitlegt en hoe je modificaties er op kan uitvoeren. Bij Torres' boek leer je echt wat er van binnen gebeurd. De modificaties van Torres zijn alleen niet zo geliefd, ik hoor op het FDP vaak veel negatieve verhalen daarover. Maar dat neemt niet weg dat ik dit boek je zeker aanraadt. Je kan misschien ook kijken of er een boek is dat speciaal over Vox versterkers gaat omdat je die na wilt bouwen.

Verder raad ik je ook aan veel op het FDP te lezen (www.fenderforum.com), met name het Fender Amp Mods And Repair Forum, en ook het weber bbs (http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html) en de pagina's van http://www.ampage.org.

Wat anoniempje hierboven zegt geldt MITS je er niet de tijd in wilt steken eerst te leren over buizenbakken en electronica en wat wat doet etc. Ook financieel is het niet goedkoper om een bak zelf te maken; Ik denk dat je voor een VOX AC30 kloon minstens 2000 piek kwijt bent. Ook het aanschaffen van de boeken en apparatuur (DMM, goede soldeerbout en evt. een variac) kost een hoop geld. Het voordeel is echter wel dat als je het eenmaal kan dat je je eigen versterkers zelf kan repareren en je ze kan modificeren om er een eigen geluid uit te krijgen.

grt,
Steven


Correctie, Ik ben 2 ac30's aant bouwen en het kost me 1000 piek per stuk. (maar dan wel met celestion greenbacks)
Blue Alnico luidsprekers zijn 400 piek duurder.

nicoverduin
5 april 2002, 20:15
Waar laat jij je frontpaneel maken? Dit zijn vaak van die uit de hand lopende kosten.

nico