PDA

View Full Version : Fender Super Reverb RI - Doof op het podium, te tam in de zaal



SaferSephy
1 oktober 2012, 11:31
Ik speel nu een tijdje op een Fender Super Reverb Reissue. Heerlijke amp voor datgene dat ik wil doen. Probleem is alleen dat ik em niet echt onder controle krijg, wat zich voornamelijk uit in het volgende probleem.

Ik heb de V1 tube getrokken zodat ie wat vroeger verzadigd. Daarnaast heb ik em als volgt ingesteld:

Input 1 op Reverb kanaal
Bright switch OFF
Volume op 3.5
Treble 5
Mid 5
Bass 3
Reverb 2

Hier plug ik een Fender Strat in met normaal vintage 60s klinkende strat pickups, volume en toon eigenlijk helemaal open bij solo. Deze gaat in onderstaand voorbeeld in een Maxon OD9 Tubescreamer (Drive op 10/11 uur, Level op 2 uur).

Nu staat hij met deze instellingen stevig te stampen op het podium qua volume, veel meer kan ik wat dat betreft niet doen omdat dit anders voor problemen zorgt.

Feit is dat als ik vervolgens opnames terug hoor vanuit de zaal, het allemaal erg mat klinkt, en snijdt het niet echt door de mix heen, in groot contrast van datgene dat op het podium gebeurd:


Goed voorbeeld hiervan, vanaf 4:00
http://www.youtube.com/watch?v=42eiBiIrA9A



Als je dit vergelijkt met een andere band op dezelfde dag en zelfde mix, hoor je direct dat hij veel harder door die mix snijdt (natuurlijk weet ik niet hoe het bij hem op het podium klinkt en hij heeft natuurlijk wel een andere setup):

http://www.youtube.com/watch?v=2wKJmNApueU&feature=related

Iemand tips om dit te verbeteren buiten m'n gitaarspel zelf? Moet ik gewoon een manier vinden om het ding qua volume omhoog te gooien zodat de amp beter verzadigd? Of wellicht met m'n tone instellingen aan de gang?

arjanb01
1 oktober 2012, 11:36
Volgens mij ligt het puur aan je zaalmix. Als je met zo'n amp niet door de mix heen komt met welke versterker dan wel ???
Lijkt me aan de geluidsman te liggen.

Erikt
1 oktober 2012, 11:46
Je geluid is zeker niet slecht, ook lekker gespeeld! Wellicht je volume harder en je EQ wat extremer zetten om wat meer door die mix heen te prikken.

Verder staat het best braaf en heb je zodoende ook een braaf geluid in vergelijking tot die andere band. Maar dat is denk ik ook wat je wilt als je in zo'n samenstelling speelt (met blazers etc.).

bass blom
1 oktober 2012, 12:12
die beide (verschillende) opnames vergelijken en dan zeggen dat jouw geluid te braaf is is onzin.

Erikt
1 oktober 2012, 12:20
die beide (verschillende) opnames vergelijken en dan zeggen dat jouw geluid te braaf is is onzin.

Bass, het is niet te braaf. Maar gewoon prima (braaf, wellicht verkeerde woordkeuze) ;)

bass blom
1 oktober 2012, 12:25
nee maar die andere band is met veel meer compressie opgenomen en klinkt daardoor vetter.
ik neem oefenen op met een zoom h4 en als ik die opnames kaal terughoor klinkt het tam, braaf, whatever.
gooi ik het door een maximizer dan gaat het ineens vet kickass klinken :D

Rick trodat
1 oktober 2012, 12:33
Via een simpele opname terughoren, of het zaalvolume of jouw solo goed door de mix prikt is bijna niet te doen. Als het probleem inderdaad zo is, als in het filmpje suggereert dan is het een geluidsman kwestie.

Eezz
1 oktober 2012, 12:52
De tweede gitarist lijkt een stuk meer sustain te hebben en hij heeft dat bijtende Stevie Ray Vaughn hoog. Het eerste wat ik zou proberen is iets meer drive op je OD-9 en de tone knop van het pedaal ook iets verder open. Of misschien wat meer treble op je amp.

marc_o
1 oktober 2012, 13:49
Ik weet niet hoe de opnames gemaakt zijn maar mocht dat zijn met een microfoon vanaf de camera valt me wel direct iets op:
Jouw versterker is gekanteld, wat 'm direct op jou richt en daarmee heb jij als muzikant de volle laag en direct een andere beleving.
De Vox van de 2e gitarist staat gericht op de camera en heeft in pure Vox traditie een dikkere sound.
Ik vermoed dat het publiek de kantelfunctie wel kan waarderen.....

jacky
1 oktober 2012, 16:28
De rol van de twee gitaristen is wezenlijk anders aan daardoor is de mix ook verschillend bij de veldman brother wordt een groot deel gedragen door de gitaar en die staat dus stevig aan en vett in de mix bij jou is het een meer begelijdende rol en dus iets verder in de mix.

Manier van spelen is denk ik ook anders maar goed lastig vergelijken dus

ellisvertellis
1 oktober 2012, 18:18
Ik weet niet hoe de opnames gemaakt zijn maar mocht dat zijn met een microfoon vanaf de camera valt me wel direct iets op:
Jouw versterker is gekanteld, wat 'm direct op jou richt en daarmee heb jij als muzikant de volle laag en direct een andere beleving.
De Vox van de 2e gitarist staat gericht op de camera en heeft in pure Vox traditie een dikkere sound.
Ik vermoed dat het publiek de kantelfunctie wel kan waarderen.....

Ik denk ook dat dit een cruciale rol speelt. Zet hem volgende keer eens gewoon recht ipv gekanteld, maak dan je sound en kijk wat het geeft...

barno
1 oktober 2012, 18:46
als je niet zo zou focussen op je gitaargeluid, zou je merken dat alles op die andere video luider klinkt... bas, drums... totaal anders, lijkt wel of het met andere camera is opgenomen (of settings, met zo'n zoom kan je incoming level aanpassen bv.)

Mr. Dynamite
1 oktober 2012, 18:51
Ik vind het het prima klinken, sterker nog, erg leuk bandje! :ok:

Verder klinkt alles plat, de blazers en bijv de snare knallen er ook niet bepaald in.
Wat ook al gezegd, je staat zelf met je kop boven de speakers, en misschien zelfs wel in de 'felle' beam van een speaker.
Dat brave herken ik wel, het is een beetje lief. Iets meer bijt en wat rauwer afgesteld zal veel schelen. Maar dan heb ik het dus over een filmpje met matige geluidskwaliteit. ;)

muziekschuur
1 oktober 2012, 20:40
Als je oren zeggen dat het klopt. Klopt het. Jouw gitaargeluid klopt live zeg je. Dus dan nog over de P.A. in orde maken...
Om dat goed te doen is gewoon even sleutelen..

Mitch
1 oktober 2012, 22:15
Ja, eigenlijk is alles al wel gezegd. Je benadert het echt teveel als gitarist en te weinig als geluidstechnicus. Opname is sowieso totaal anders, wellicht ook de mix? Joost mag weten hoe die FOH precies was, da's niet te vergelijken zo. Los daarvan de grote verschillen tussen de twee amps. Staat ook een behoorlijke boost of drive voor zo te horen, maar goed, dat is in deze vraagstelling eigenlijk ondergeschikt. Al moet ik zeggen dat ik er als gear nerd weinig van begrijp hoe je eerst in de Bonamassa hoek aan het zoeken bent naar de juiste Marshall en dan nu komt klagen dat je met je Fender/Fender setup niet genoeg door de mix bijt in vergelijking met een gast die een AC30 heeft ;)

Erikt
2 oktober 2012, 01:56
Ik mis hier een like knop.

Toaster
2 oktober 2012, 08:25
Ik hoor jouw versterker goed hoor!

En zou het misschien kunnen juist omdat je versterker al op 3,5 staat en richting geluidsman gericht staat, dat je bijna niet bent meegenomen in de zaalmix?


Dus als je de versterker op een andere manier richt zodat deze niet meer op de zaal staat maar meer op jou, dat je dan beter in de mix zit. Of gewoon wat zachter op het podium.

Voor de rest klinkt het vet hoor! En als je de hele mix van de band vergelijkt vind ik eerlijk gezegd dat je best hard staat op sommige momenten of precies goed juist.

arjanb01
2 oktober 2012, 09:13
Dat kan inderdaad de oplossing zijn. De amp niet in het publiek richten of op het podium neerzetten.
Extreem voorbeeld, een gitarist uit een professionele top 40 band waar ik les van heb gehad in het verleden, had een gereviseerde marshall/van weelden bak van 350 watt (opgevoerde amp) zelfs op de gang staan van het complex waar hij op dat moment speelde. Geluid stond kneiterhard maar geluidsman, publiek en medemuzikanten hadden geen last van de herrie ! Het enige dat je nodig hebt is een speakerkabel van 10 tot 15 meter, maart dat is te fixen lijkt mij....

Kan een oplossing zijn, heel extreem maar zo heb je en een lekker geluid waarbij de amp optimaal benut wordt en je medemuzikanten zijn niet op hun 40e al doof ;)

Dreverhaven
2 oktober 2012, 17:50
Hij had hem toch juist op z'n eigen kop gericht.

Eko
2 oktober 2012, 20:30
Veldman Brothers zijn een meer dan uitstekende band , live en op de plaat.
Gebruiken live de standen 2 en 4 niet tijdens solo`s als je beter door de mix wilt prikken. De Superreverb is retestrak met singlecoils , gebruik ze dan ook als singlecoils. Het maakt het geluid scherper en snijdender. Je bent op de opname best te horen alleen zonder hoog en zonder grommend laag. Het klinkt een beetje steriel. De andere opname komt van een AC 30 die leuk open staat en dus staat te scheuren. Kan met die SR ook meer dan uitstekend, maar dan staat hij wel harder.
Als je wilt kun je zelfs zo je solo beter uit laten komen, slag op stand 2 of 4 ( met een beetje volume terug op de gitaar ) en de solo of riff op de standen 1/3 of 5.

Aca Ilic
2 oktober 2012, 21:53
leer je je versterker kennen, SR klinkt pas goed na volume op 7 en hoger.....

SaferSephy
3 oktober 2012, 14:44
leer je je versterker kennen, SR klinkt pas goed na volume op 7 en hoger.....

power attenuator dan?

Aca Ilic
3 oktober 2012, 22:36
Heey Tijs,

by the way goed gespeeld op Dutch challenge, alleen dat je je een beetje te bescheiden opgesteld hebt met je volume instellingen. Ik weet het SR pain in the a.. is wat geluid in de zaal/cafe regelen betreft. Zoals al gezegd die klinkt pas na 7, maar dat is geen optie behalve als je iedereen in de band als enemy wil houden. Andere optie ( die je misschien niet wil horen ) is ampie met kleinere wattage aanschaffen. Neem dit in acht aangezien je als bluesband in Bluescirquit meestal in cafe's en zaaltjes zal optreden.Met 20 watt heb je genoeg aan. Ik heb na jaren lang deze compromis ook moeten sluiten, en mijn SR alleen voor festivals meeneem, en met Blues junior geneog aan heb voor kleinere gelegenheden.
cheers
Alex

SaferSephy
4 oktober 2012, 09:55
Heey Tijs,

by the way goed gespeeld op Dutch challenge, alleen dat je je een beetje te bescheiden opgesteld hebt met je volume instellingen. Ik weet het SR pain in the a.. is wat geluid in de zaal/cafe regelen betreft. Zoals al gezegd die klinkt pas na 7, maar dat is geen optie behalve als je iedereen in de band als enemy wil houden. Andere optie ( die je misschien niet wil horen ) is ampie met kleinere wattage aanschaffen. Neem dit in acht aangezien je als bluesband in Bluescirquit meestal in cafe's en zaaltjes zal optreden.Met 20 watt heb je genoeg aan. Ik heb na jaren lang deze compromis ook moeten sluiten, en mijn SR alleen voor festivals meeneem, en met Blues junior geneog aan heb voor kleinere gelegenheden.
cheers
Alex

Thanks Alex :) Ik heb voor de SR een Deluxe Reverb Reissue gehad met 22 watt, maar die vond ik ook net iets te hard moeten om echt lekker te klinken. Probleem bij die Deluxe Reverb was dat ie daarnaast ook nog eens enorm Boxy klonk in vergelijking tot die Super (logisch)

Zit dan ook best te azen op zo'n Blues Junior (is nu een leuke special edition beschikbaar met een Jensen Alnico speaker). Vraag is alleen of ik hier geen cabinet bij moet hebben? 1 keer 12 is wel iets anders dan 4 keer 10 namelijk :P

Zou het niet mogelijk zijn om de Super als Cabinet voor de Blues junior te laten fungeren?

Dreverhaven
4 oktober 2012, 12:18
Waarom zet je niet gewoon wat plexiglas voor/om dat ding, zodat je hem wel op 7 kunt zetten zonder dat iedereen als een dolle hond het podium af stormt.

arjanb01
4 oktober 2012, 12:36
Waarom zet je niet gewoon wat plexiglas voor/om dat ding, zodat je hem wel op 7 kunt zetten zonder dat iedereen als een dolle hond het podium af stormt.

Precies, Joe Bonamassa style ! Maar vindt de geluidsman dit wel grappig ? Prima oplossing !

FruscianteFan
4 oktober 2012, 13:01
Ik vind eigenlijk de gitaar beter in de mix liggen in het eerste filmpje. Niet te hard, maar zeker niet te zacht wat mij betreft.

Aca Ilic
4 oktober 2012, 21:07
Tijs, scherm helpt niks. Bonamassa heeft het puur om eerste rijen niet weg te blazen. Verder blijft geluid toch omhoog gaan, bandleden op het podium hebben evengoed last van , en een ding waar meeste voor huiveren bij cleane Fender amps ( en dat zijn hoge tonen ) blijven evengoed intact, alleen worden ze omhoog en naar zijkanten weerkaatst.

Wat ik al jaren lang doe is het volgende:

- sowieso amp met kleinere wattage, 15 tot 20 watt zat
- Beamer blockers voor mooie diffusie en menging van tonale spectrum
- evengoed nog steeds guitaramp naar achter omgedraaid, met gitaarkoffer "voor" de luidspreker, zodat rest op het podium geen last van mijn amp heeft.
Enige opmerking die ik nu krijg is "kan dat gitaar wat harder..", maar daarom staat een e 906 voor de luidspreker just in case....
Jezelf kun je altijdt nog uitversterken, maar op het moment dat ze je komen vragen om je amp zachter te zetten, dan weet je bij voorbaat al dat je geluid ( en algehele speelplezier en comfortabele "state of mind") om zeep geholpen zal worden.

cheerio
Alex

guitarnijboer
4 oktober 2012, 22:34
Gitaar hard of zacht is in mijn ogen een onzindiscussie. Het is niet per definitie zo dat de mix er beter van wordt als de gitaarversterker aan de zijkant van het podium staat op een zacht volume, ik zou zeggen: integendeel!
Wat wel waar is: menig gitarist (even los van deze youtubefilmpjes) staat op een constant volume continu overal doorheen te tetteren. Zonder dynamiek, zonder iets te vertellen, ritmisch als een krant... Tja, en dan is zelfs zachtjes al snel te hard.

In het eerste filmpje valt mij op dat de slagpartijen en licks vrijwel even hard gespeeld worden als de solopartijen. Hoewel best lekker gespeeld zit er weinig dynamiek in. In het tweede filmpje jankt de gitaar veel harder door de mix, maar gaat de gitarist begeleiden, zoals tijdens de toetsen solo, dan neemt ie flink gas terug en geeft ie ruimte aan de toetsenist. De tweede gitarist kan dus in de zaal veel harder staan: Bij de solo partijen mag het hard dus is het niet erg als de gitaar even hard of zelfs iets boven de PA uitgaat, maar hij weet ook wanneer hij weer moet inhouden en een ander de ruimte moet geven. Of dit nu bij de solo van de toetsenist is of bij de zangpartijen.
Zou bij het eerste filmpje de gitaar tijdens de solo's even hard in de mix zijn gezet als de gitaar bij het tweede filmpje, dan zou de rest van de band en zeker de zang tijdens de slagpartijen en licks overstemd worden. Het is natuurlijk niet aan de geluidsman om jou dynamiek te regelen.

Geluidsmensen willen een mooie mix maken en luisteren dus naar het totaal waarbij de zang altijd de voorkeur heeft. Ze stellen jouw gitaar af zodat de zang er nog goed uit komt, heb je niets over dan komt je solo er dus niet uit. Of andersom: als je slagpartijen even hard/vol zijn als je solopartijen dan zetten ze de gitaar zachter en komt je solo er niet meer uit. Als je op het podium zo hard staat dat ze ook tijdens de zangpartijen last houden van het podiumgeluid dan vragen ze of je versterker zachter mag. Zo simpel is het.

volumeknop, toneknop ze kunnen je allebei helpen:

Bekijk dit interview maar eens met steve morse die het naar mijn idee vrij goed uitlegt: (van 4.38 tot 6.00)
http://www.youtube.com/watch?v=ScAcG3vT7Wc&feature=related

SaferSephy
5 oktober 2012, 09:46
Tijs, scherm helpt niks. Bonamassa heeft het puur om eerste rijen niet weg te blazen. Verder blijft geluid toch omhoog gaan, bandleden op het podium hebben evengoed last van , en een ding waar meeste voor huiveren bij cleane Fender amps ( en dat zijn hoge tonen ) blijven evengoed intact, alleen worden ze omhoog en naar zijkanten weerkaatst.

Wat ik al jaren lang doe is het volgende:

- sowieso amp met kleinere wattage, 15 tot 20 watt zat


Dit ga ik proberen op te lossen met een Weber Mass.



- Beamer blockers voor mooie diffusie en menging van tonale spectrum


Ik ga dit maar eens testen door 4" kartonnen rondjes voor het midden te plaatsen. 4x 15 dollar + 60 dollar is toch prijzig



- evengoed nog steeds guitaramp naar achter omgedraaid, met gitaarkoffer "voor" de luidspreker, zodat rest op het podium geen last van mijn amp heeft.


dit klinkt zeer logisch, volgende gig maar eens proberen!



Enige opmerking die ik nu krijg is "kan dat gitaar wat harder..", maar daarom staat een e 906 voor de luidspreker just in case....
Jezelf kun je altijdt nog uitversterken, maar op het moment dat ze je komen vragen om je amp zachter te zetten, dan weet je bij voorbaat al dat je geluid ( en algehele speelplezier en comfortabele "state of mind") om zeep geholpen zal worden.


Dat dus. Ik word er sowieso stront ziek van dat als een kroeg eigenaar je als relatief jonge gast binnen ziet komen met dit 4x10 monster, je direct al een preek krijgt over dB's. Ik ben hierdoor zelfs nog voordat we startten met de eerste set al een keer bijna opgestapt. Sommige geluidslollies maken er echt een sport van om gitaristen te pesten, en dat terwijl je je juist erg netjes opstelt (volume technisch dan he ;) )





Geluidsmensen willen een mooie mix maken en luisteren dus naar het totaal waarbij de zang altijd de voorkeur heeft. Ze stellen jouw gitaar af zodat de zang er nog goed uit komt, heb je niets over dan komt je solo er dus niet uit. Of andersom: als je slagpartijen even hard/vol zijn als je solopartijen dan zetten ze de gitaar zachter en komt je solo er niet meer uit. Als je op het podium zo hard staat dat ze ook tijdens de zangpartijen last houden van het podiumgeluid dan vragen ze of je versterker zachter mag. Zo simpel is het.

volumeknop, toneknop ze kunnen je allebei helpen:

Bekijk dit interview maar eens met steve morse die het naar mijn idee vrij goed uitlegt: (van 4.38 tot 6.00)
http://www.youtube.com/watch?v=ScAcG3vT7Wc&feature=related

goed punt, thanks!

heavy-metal-thunder
5 oktober 2012, 19:57
de andere opname klinkt luider . Geen idee hoe dit komt. Misschien speelden ze luider? Of nadien het geluid nog bewerkt? Andere instelling van het opnametoestel? De gitaar v/d andere band zit iets luider in de mix (of laat ons zeggen: staat luider op de opname)

Wat me wel opvalt is, dat jouw versterker gekanteld staat. Hierdoor hoef je niet zo hard te staan om jezelf goed te horen, maar dat heeft natuurlijk zijn gevolgen voor het geluid in de zaal (ook al word je gemic'd), want de opname is vooraan in de zaal gebeurd, het directe geluid uit jouw amp gaat minder hard in de zaal. Jouw gitaar kwakt ook wat harder, waardoor het minder agressief over komt.

ik vind het trouwens allemaal goed klinken (gewoon rekening houden dat geen pro opname is).

LordRiffenstein
6 oktober 2012, 16:29
Ik veronderstel even dat je enkel die OD9 heb en dus verschillende sounds uit je volume control op je gitaar haalt. Dan zou ik zeker het volume van je OD9 een stuk hoger draaien. Want dat is je solo volume en mag best wat knallen. En dus ook je tone iets hoger voor wat extra bite. En ga je soundchecken, gewoon effe volume op je gitaar terug en wat ritme spelen. Door de combinatie volume knop, dynamisch spelen en extra volume op de OD9 moet dat helemaal goed komen.

Comfortably Daniel
7 oktober 2012, 12:41
Wat LordRS hierboven al zegt is inderdaad de makkelijkste oplossing.
Ik speel zelf altijd over een Twin Reverb en heb dit probleem ook wel gehad. Als ze je binnen zien komen met zo'n apparaat staan ze ook meteen; "Niet te hard hè dalijk!" zeer vervelend.

Wat ik doe met optredens is kijken hoe de ruimte in elkaar zit, bijvoorbeeld een grote vierkante zaal of een smal maar diep kroegje. Pas daaraan de richting van de versterker aan. Vervolgens gewoon volume op 4 of zo...even (draadloos) door de zaal heen lopen en kijken wat het doet. Volume terug op de gitaar voor slagjes, volume terug op m'n volumepedaal etc...
Solo moeten inderdaad wel knallen en mogen wat mij betreft echt wel net iets harder dan de zang zijn, maar ik zorg er altijd voor dat ik daarna weer terug ga naar een aangenaam volume.

Wel houd ik eigenlijk altijd iets volume over op m'n volume pedaal...om dus eigenlijk de geluidsman om de tuin te leiden en net ietsjes harder te kunnen, mocht dat nodig zijn...drummer gaat harder slaan is daar een goed voorbeeld van...ghehehe

Op je SR zou ik zeker wat meer mid en hoog bij draaien, dan kom je er al makkelijker doorheen. En zoals ook eerder gezegd de 2 en 4 stand op de strat iets minder gebruiken.