PDA

View Full Version : HOGD Fender Stratocaster



whoosh
30 september 2012, 17:50
Ik had gisteren de mogelijkheid om een van mijn lang geleden afscheid van genomen gitaren terug te krijgen, dus meteen gedaan :) Het is een hardtail Fender Stratocaster uit 1979, was "mint" toen ik hem weg deed maar heeft wat oorlogsschade opgelopen, niet echt spannende dingen.

De lak op de bovenste hoorn is aangetast door een weekmaker in een gitaarband (!!!) en deels "gesmolten" bij gebrek aan een beter woord. Erg lelijk, maar het speelt er niet minder door.

Er heeft een Hipshot B-Bender opgezeten, de oorspronkelijke zadels zijn kaduuk en vervangen door graphtec zadels en er zijn twee sleufjes gevijld in de brug. Vanwege de B-Bender werkten de standaard Strat zadeltjes blijkbaar niet en er zit een setje op dat eigenlijk op een andere gitaar hoort, zadels staan scheef. Ik heb alleen maar een setje zadels van een Japanse Fender brug liggen, die passen niet mooi, dus net een nieuw setje met de juiste maat besteld.

De pickups waren eigenlijk al niet al te best, verschrikkelijk lage output, heb ze nooit gemeten. Clean klinkt het nog wel maar met een beetje drive zakken ze door hun hoeven. Ze worden vervangen door Dimarzio Area 67's in de nek en midden positie en een Dimarzio Tone Zone S bij de brug. Mijn andere Stratjes hebben een conventionelere keuze voor het brugelement, dus ik dacht, kom doe eens gek :)

Fretjes waren al een aantal keren gevlakt, waarschijnlijk nog een keer gedaan en er is niet veel meer van over nu. Het is speelbaar als je akkoorden speelt en niets probeert op te drukken... Maandag dus even bellen naar Sjak Zwier voor een herfret met 6105.

http://www.debbyann.com//pics/IMG_9883.jpg

Voor 70s Strat is deze niet al te zwaar, lichter dan mijn Jimmy Vaughan Strat bijvoorbeeld. Halsje is prima, stevig maar niet te breed. Ik ben er wel blij mee!

bass blom
30 september 2012, 17:55
das mooiman :D

sjoerd5
30 september 2012, 18:09
Jij hebt dus ook wat met 70's strats?!

Ik heb dus de '77 strat die ooit aan jou toebehoorde.
Even ter bevestiging. Ik heb het toen nog eens gevraagd aan de gene waarvan ik hem kocht.
Die vroeg meteen: Komt ie uit Zeeland? Dus toen wist ik het wel helemaal zeker.

Tof ding dit weer.
Die niet al te beste elementen. Zijn dan de originele?

whoosh
30 september 2012, 19:12
Dank u dank u.

De '77 met de Kahler :) Ha, kijk, we wisten het eigenlijk wel zeker maar nu helemaal dus!

In de tijd dat ik deze (en de anderen) kocht, zo rond '86/'87 zal dat geweest zijn was er eigenlijk niet zo heel veel keuze, en het was redelijk logisch om naar een '70s te gaan kijken. Zaten nogal wat "gebakjes" tussen tussen...

Inderdaad, het zijn de originele elementen. Als ik ze wissel ga ik ze toch even meten, ben benieuwd.

soundbound
30 september 2012, 19:27
weekmaker in de gitaarband? Wat voor een pruttelband was dat dan? Wel cool dat je een gitaar weer in bezit krijgt die je al eerder in bezit gehad hebt en een stratocaster met playwear heeft toch echt wel wat.

Tabula Rasa
30 september 2012, 20:01
weekmaker in de gitaarband? Wat voor een pruttelband was dat dan? Wel cool dat je een gitaar weer in bezit krijgt die je al eerder in bezit gehad hebt en een stratocaster met playwear heeft toch echt wel wat.

Weekmakers zitten juist in heel veel zaken, net als muurhaken, standaards etc.... dat is nou juist niet hetgene dat mij verbaasd. Het verbaast mij meer dat deze lak er last van heeft omdat het polylak zal zijn, en juist nitro heel gevoelig is voor weekmakers, en poly naar mijn weten niet.

jutter
30 september 2012, 20:05
Maar wat voor moois staat daar achter?

Tabula Rasa
30 september 2012, 20:13
Maar wat voor moois staat daar achter?


Da´s een Gorm van Ikea.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/secondary_storage/10898/

Inderdaad prachtig en heel erg handig.

B-stone
30 september 2012, 20:19
Da´s een Gorm van Ikea.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/secondary_storage/10898/

Inderdaad prachtig en heel erg handig.

:seriousf:, hij zal het vast niet over die andere gitaar hebben.:sssh:

jutter
30 september 2012, 20:21
Da´s een Gorm van Ikea.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/secondary_storage/10898/

Inderdaad prachtig en heel erg handig.

Dank u, heel behulpzaam! Maar zou het ook zo kunnen zijn dat ik die gitaar bedoel, aangezien dit een gitaarforum is en geen Ikeaforum?:seriousf:

jutter
30 september 2012, 20:22
:seriousf:, hij zal het vast niet over die andere gitaar hebben.:sssh:

Vast niet :D

whoosh
30 september 2012, 20:23
De gitaarband die de schade heeft veroorzaakt was een originele Fender band, zo'n zelfde die je tegenwoordig bij een American Standard krijgt, alleen dan wat ouder. Om eerlijk te zijn was ik ook erg verbaasd want inderdaad, deze Strat staat in een dikke laag poly. Schijnt wel dat de band een paar jaar op de gitaar heeft gelegen in de koffer. Maar goed, het hoort er nu maar bij zeggen we dan maar.

De gitaar erachter is een Jimmy Vaughan Strat.

whoosh
30 september 2012, 20:24
Enne, het is geen Gorm van Ikea hoor ;) Iets van Leen Bakker als ik het me goed herinner :p

soundbound
30 september 2012, 20:59
maar het klopt dat de gitaarhaken weekmakers bevatten. Bij mijn gitaren zie je op de drukpunten van de haken inderdaad effect op de laklaag van de kop. Wat dat betreft kan je beter houten/kurken haken gebruiken.....