PDA

View Full Version : Geluid solo's wat "dikker" maken



TopRob
30 september 2012, 10:48
Ik mijn bandje ben ik de enige gitarist. We spelen voornamelijk Punk en New Wave-covers. Mijn versterker is een Egnater Renegade, waar ik heerlijk vette sounds uit weet te halen. Echter wanneer ik een solo speel, klinken deze vaak wat dun en iel. Weet iemand hoe ik deze solo’s wat vetter en dikker kan laten klinken zonder dat het volume wordt beïnvloed? Een extra overdrive/distortion pedaal misschien, of misschien een booster of compressor?

schizo910
30 september 2012, 11:07
Tsja, weer een kwestie van veel testen en uitproberen ben ik bang.
Ik zou persoonlijk eens kijken naar een tubescreamer achtige, als het geluid van je amp je al bevalt.
Zelf gebruik ik, naar voole tevredenheid, een Maxon OD 808 hiervoor.

Erikt
30 september 2012, 11:11
Ik doe dit met een Keeley Katana Boost en ben daar heel tevreden over. Het is een cleanboost die, als je de potmeter uittrekt, je geluid wat dikker maakt.

obiwanjacobi
30 september 2012, 11:54
Compressor kan helpen om bij lange noten een lekker nivo te houden. Ook kan het helpen om de EQ wat meer op het midden te richten - mensen horen midden wat beter (harder) dan hoog en laag. Denk ook aan de kleur (tone) van je overdrive (gebruik je alleen je amp?). Alle stappen in je 'chain' kan invloed hebben. Soms kan een klein beetje delay ook helpen...

Tja, proberen en experimenteren ;D

TopRob
30 september 2012, 11:55
Ik zal proberen mijn vraag wat te verduidelijken. Ik ben dus niet op zoek naar een volumeboost, maar wil alleen het geluid wat dikker en vetter zien te krijgen zonder dat het een modderige brij wordt. Ik heb nog een aantal pedaaltjes liggen die dit misschien zouden kunnen bewerkstelligen: Marshall Guv’nor, OCD, Rat, LPB1, TS9 en een MXR GT-OD en Dyna Comp.
Het probleem is dat ik e.e.a. alleen in de oefenruimte kan uittesten en ben bang dat het gewissel met pedaaltjes te veel (oefen)tijd zal gaan vergen, vandaar deze vraag.
Wat zouden jullie in mijn geval als uitgangspunt nemen, een OD-pedaal (ongeacht welke) met hierin iets meer gain, of toch een compressor? Iemand een idee?

Pepe
30 september 2012, 12:29
De klon Centaur is natuurlijk de onbetwiste 100% pure beef champ. Er zit een boost in maar die knop hoef je niet te gebruiken natuurlijk.

Ik vind hem vooral handig voor slides -hoge strings klinken dikker- en voor solo's. Betere focus en projectie zonder meer volume.
De klon doet niet aan compressie en de overdrive zit helemaal ergens aan het eind van de schaal en rond die tijd is je signaal zo vet dat het niet meer grappig is.

the sure thing
30 september 2012, 13:21
de klon centaur is natuurlijk de onbetwiste 100% pure beef champ. Er zit een boost in maar die knop hoef je niet te gebruiken natuurlijk.

Ik vind hem vooral handig voor slides -hoge strings klinken dikker- en voor solo's. Betere focus en projectie zonder meer volume.
De klon doet niet aan compressie en de overdrive zit helemaal ergens aan het eind van de schaal en rond die tijd is je signaal zo vet dat het niet meer grappig is.

oeps! Gas :-)

Erikt
30 september 2012, 13:35
oeps! Gas :-)

IK OOK! Beetje offtopic; waar vind je nou een betaalbare Klon (copy)?

telecastermaster
30 september 2012, 14:19
Probeer dit eens: http://www.thomann.de/gb/artec_parametric_eq.htm

ErikM
30 september 2012, 14:42
Ik zal proberen mijn vraag wat te verduidelijken. Ik ben dus niet op zoek naar een volumeboost, maar wil alleen het geluid wat dikker en vetter zien te krijgen zonder dat het een modderige brij wordt. Ik heb nog een aantal pedaaltjes liggen die dit misschien zouden kunnen bewerkstelligen: Marshall Guv’nor, OCD, Rat, LPB1, TS9 en een MXR GT-OD en Dyna Comp.
Het probleem is dat ik e.e.a. alleen in de oefenruimte kan uittesten en ben bang dat het gewissel met pedaaltjes te veel (oefen)tijd zal gaan vergen, vandaar deze vraag.
Wat zouden jullie in mijn geval als uitgangspunt nemen, een OD-pedaal (ongeacht welke) met hierin iets meer gain, of toch een compressor? Iemand een idee?

Ik zou gewoon alles op een bord gooien en een keer proberen in de oefenruimte eventueel zondere bandleden. Dan weet je wat je kunt met wat je hebt....

Brum
30 september 2012, 16:00
IK OOK! Beetje offtopic; waar vind je nou een betaalbare Klon (copy)?

http://www.velvetpedals.com/

http://www.velvetpedals.com/minitaur2small.jpg

toddzilla
30 september 2012, 16:17
Als je je geluid alleen wat wil aandikken, misschien wat (korte) delay gebruiken?

TopRob
1 oktober 2012, 11:53
Als je je geluid alleen wat wil aandikken, misschien wat (korte) delay gebruiken?

Aan deze optie had ik nog helemaal niet gedacht, dom van me. Ik ga het proberen!