PDA

View Full Version : welke brugzadel



elena75
30 september 2012, 09:30
hoi

ik heb een richwood RD-17-CE artist serie semi akoestisch

nu wil ik de brugzadel vervangen maar welke kan ik het beste kiezen ?

en hoe om moet hij in de brug had hem eruit gehaald maar niet goed opgelet dom natuurlijk:D
weet nu niet of hij goed zit hij loopt iets schuin af

alvast bedankt

Rizz
30 september 2012, 10:48
De laagste kant aan de onderzijde dunste snaren.. Is het een gecompenseerd zadel? ofwel: staat er bij 1 snaar (tweede van onder) het zadel iets naar achter tov de rest van het zadel?

Je kunt het zadel wel vervangen, maar dan heb je kans dat de intonatie niet meer klopt en zal hij afgesteld moeten worden..

Als je het doet, doe er dan een benen of graphtech zadel op. En als je het helemaal goed wil doen, gooi er dan ook gelijk een benen topkam op! Zal je geluid heel erg verbeteren. Maar, als je er verder geen kaas van gegeten hebt, zou ik er niet aan beginnen en een prof inschakelen, je kan meer kwaad dan goed doen!

Edit: Als je het toch wilt doen, lees dan de info op deze site heel goed door: -> klikkerdeklik (http://charlestauber.com/luthier/Home.html)

elena75
30 september 2012, 15:07
bedankt voor de reactie alvast

het is geen gecompenseerd zadel

dat van die topkam zal ik over nadenken weet niet wat dat kosten moet
hier in de buurt zit volgens mij iemand die reparaties doed maar het is geen hele dure gitaar geweest wil er ook niet meer aan laten doen dan hij waard is :-)

speel nog niet zo lang en wilde de actie wat lager hebben ik heb ook gelezen achteraf dat deze gitaar voor beginners nogal lastig is maar goed mijn budget is nu nog even niet toereikend om zomaar een andere gitaar aan te schaffen

ik zal die site ook eens bestuderen ik ben wel heel makkelijk pruts gauw zelf met soms idd gevolgen van dien maar vind ook dat je zo wel weer je gitaar leert kennen ;-)

Rizz
30 september 2012, 15:14
Begin dan eens met het lezen van het gedeelte over trussrod afstellen. De kromming van de hals.. (de link)

En een afstelbeurtje zonder nieuwe topkam en zadel kost je ergens tussen de 3 en 5 tientjes, dus is het overwegen waard als je er niet uitkomt en het zal je speelplezier zeker verbeteren!

Edit: op youtube zijn ook een hoop dhz tutorials te vinden hierover.

elena75
30 september 2012, 16:03
had zelf ook al op verschillende tutorials gelezen staat heel veel en bruikbaar

denk zelf wel dat ik hem een keer laat afstellen hier in de buurt kost dat bij de verschillende die er zijn ongeveer 55 euro dus dat is nog te overzien

nogmaals bedankt

elena75
30 september 2012, 16:05
ps welk zadel raad je aan been of graphtech

Plant
30 september 2012, 16:47
ps welk zadel raad je aan been of graphtech

Alleen al om geen snaren bij het zadel te breken Graphtech Stringsaver. Ik heb 2 gitaren hiermee uitgerust en heb geen centje pijn en het klinkt prima.

Ik heb onlangs al een paar keer op het podium gestaan met een gitarist die tijdens elke avond minimaal 2 snaren breekt op het zadel. Dat heb ik gewoon nooit (en ik speel niet heel zachtzinnig). Hij heeft ook al een deel van een optreden op mijn gitaar gedaan en dan krijg ik alles heel terug.

Maar let op, je hebt blijkbaar een elektro-aktoestische gitaar gezien het achtervoegsel CE (Cutaway Electro acoustic).

Of het waar is weet ik niet, maar bij undersaddle pickups heb ik weleens Graphtech horen afraden omdat het de trillingen voor de pickup teveel afdempt. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet, omdat het akoestisch dan ook merkbaar zou moeten zijn. Maar als het wel zo is, wil ik je natuurlijk niet iets aanraden wat voor jou niet (goed) werkt.
Zelf gebruik ik klankgat-elementen dus dan maakt dat niks uit.

elena75
30 september 2012, 18:47
Maar let op, je hebt blijkbaar een elektro-aktoestische gitaar gezien het achtervoegsel CE (Cutaway Electro acoustic).



klopt maar speel eigenlijk nog niet versterkt dus kan hem nu rustig gebruiken, de graphtech bedoel ik

ik ga het proberen en wat bertreft snaren nu al mijn tweede x dat de dunne E breekt maar geheel mijn eigen schuld:( te strak draaien en met los draaien ook een x de verkeerde kant op stom maar ja gelukkig kosten losse snaren niet zo veel :)

ik ben trouwens wel heel blij met deze gitaar voor mij komt er een super mooi geluid uit

elena75
30 september 2012, 19:31
wat ik nu trouwens vergeet is hoe om het zadel in de brug moet
probeerde een foto in te voegen maar lukt niet

het is dus een ongecompenseerde zonder inkepingen dus
er zit een hoog stuk en een laag stuk welke moet bij welke snaar

Rizz
30 september 2012, 19:35
De laagste kant aan de onderzijde dunste snaren..

;)





10tekens

elena75
30 september 2012, 20:07
;)
De laagste kant aan de onderzijde dunste snaren..






Sorry Rizz overheen gelezen

elena75
30 september 2012, 20:10
ps ik zal mijn resultaten ook vermelden als ik er wat aan gedaan heb :)

Cue Zephyr
30 september 2012, 20:45
Been schijnt ook niet altijd geweldig te zijn voor undersaddle pick-ups. Kan het dun van gaan klinken. Akoestisch klinkt 't wel beter dan TUSQ (wat ik eerst had).

Ik koop mijn brugzadels (been) bij www.guitarsaddles.com - geweldig spul.

elena75
1 oktober 2012, 18:17
ik heb heel aardig van onze lokale muziekwinkel een gecompenseerd zadel gekregen maar hij is zeg maar korter dan het zadel die erin zat

nou was de hoogte goed alleen had ik het idee bij de b snaar wat fretbuzz te hebben

dus actie goed, b snaar iets fretbuzz

is het erg als hij korter is of maakt dat niet uit als je hem goed in het midden plaatst ? ik speel niet versterkt dus voor het element maakt het niet uit

Rizz
1 oktober 2012, 18:33
tja, in principe wordt het zadel op z'n plaats gehouden door de snaren, dus het kān wel, maar of het wenselijk is? Iedere keer als je je snaren vervangt, moet hij op dezelfde plek weer terug.. En hoort er wel een gecompenseerd zadel op? Het is niet gezegd dat als er een nieuw zadel inzit, dat de intonatie ook gelijk klopt. Daar komt nog wat precisiewerk bij kijken.. Ik vraag me dan af of het zadel werkelijk geschikt is, misschien kan iemand anders daar z'n licht beter over laten schijnen??

Je kan er natuurlijk aan weerszijden iets tussen doen wat het zadel op z'n plek houdt.. En als je b buzzt, kan je je halspen iets losser draaien.. Imbus, ws door het klankgat iets minder als een kwartslag tegen de klok in, of als je je gitaar normaal vast hebt, naar boven.

elena75
1 oktober 2012, 18:48
En als je b buzzt, kan je je halspen iets losser draaien.. Imbus, ws door het klankgat iets minder als een kwartslag tegen de klok in, of als je je gitaar normaal vast hebt, naar boven.

bedankt hiervoor wist niet welke kant op te draaien

en dat van het zadel ik probeer verschillende dingen en kijk wat bevalt en ik heb hem gratis gekregen kon het altijd proberen ik weet ook niet of het zo hoort of niet er zat idd geen gecompenseerd zadel in

ik ga gewoon kijken wat het makkelijkste speelt en uiteraard goed klinkt

bij de muziekhandel was de meneer niet zo heel gecharmeerd van een richwood geloof ik ik weet het niet heb nooit andere gitaren geprobeerd

en deze verkopen dan krijg ik er waarschijnlijk niet genoeg voor on daar weer een andere te kopen

tja wie zegt het

elena75
2 oktober 2012, 21:15
ik heb nu toch de gecompenseerde zadel erin gedaan heb toch het gevoel dat hij zo lekkerder speelt en beter klinkt

fretbuzz op B lijkt ook mee te vallen

of de intonatie helemaal juist is weet ik nog niet ik heb ook geen flageolet misschien maar aanschaffen

zijn er nog meer met een richwood RD-17-CE die misschien nog wat tips hebben bij deze gitaar ?

wat mij bij deze gitaar wel opvalt is dat hij erg goed gestemd blijft stem elke keer maar dan zijn er eigenlijk geen of minimale afwijkingen :-)

Rizz
2 oktober 2012, 21:48
ik heb nu toch de gecompenseerde zadel erin gedaan heb toch het gevoel dat hij zo lekkerder speelt en beter klinkt

fretbuzz op B lijkt ook mee te vallen

of de intonatie helemaal juist is weet ik nog niet ik heb ook geen flageolet misschien maar aanschaffen

zijn er nog meer met een richwood RD-17-CE die misschien nog wat tips hebben bij deze gitaar ?

wat mij bij deze gitaar wel opvalt is dat hij erg goed gestemd blijft stem elke keer maar dan zijn er eigenlijk geen of minimale afwijkingen :-)

Leuk, lekker eigenwijs dus, dat zie ik graag! :ok: Maarre... als je een flageolet gevonden hebt, laat het dan ff weten, ga ik er ook 1 halen! :seriousf:

elena75
2 oktober 2012, 22:09
haha ja eigenwijs ben ik zeker daar zullen meer mensen het met je eens zijn :cheerup:

en dat van die flageolet ik had dat wood zo vaak gelezen dat ik het ook zo getypt heb haha beginners foutje :crazyhappy:

maar ik neem aan dat het met een stemvork gedaan moet worden of kan het ook anders ? of heb ik het nu helemaal mis oeps wel lekker eigenwijs maar ook verschrikkelijk onervaren haha als dat maar goed komt met me

ben al meer met snaar los brugzadel uit weer in etc. bezig geweest dan spelen :rockon:

elena75
2 oktober 2012, 22:13
Sluit je gitaar aan op een stemapparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk doe dit ook op de 19e fret!

zoiets haha hoop dat ik dat kan ;-)

Rizz
2 oktober 2012, 22:17
Lach je verder niet uit hoor, alleen maar toe! :D

Ik denk dat je een stemapparaat bedoelt? Je kan je intonatie controleren door eerst je snaar goed te stemmen met een stemapparaat, daarna sla je een flageolet ;) (ondertoon) aan door je vingers lichtjes tegen de snaar te houden boven de 12e fret. Dan fret je de snaar op de 12e, deze moet ook volledig zuiver zijn. Als hij dat niet is, is je gitaar niet goed geīntoneerd. Maar ik zou me daar niet druk om maken zolang je nog aant leren bent..

Stemapparaatjes (chromatisch) kosten geen drol, maar als je een smartphone hebt, kan je daar ook meerdere apps voor downloaden, alleen ff zoeken voor een goede..

En nu stoppen met kloojooen en speule met die handel!

Edit: tegelijk! haha Nu weet je hoe het werkt.. zie mijn opmerking hierboven..

elena75
2 oktober 2012, 22:17
gelijk maar even uitgeprobeert en het leek wel goed te klinken maar naast eigenwijs ook maar een leek natuurlijk ;)

nu maar weer spelen veel beter idee :lp:

elena75
2 oktober 2012, 22:20
Lach je verder niet uit hoor, alleen maar toe! :D

Ik denk dat je een stemapparaat bedoelt? Je kan je intonatie controleren door eerst je snaar goed te stemmen met een stemapparaat, daarna sla je een flageolet ;) (ondertoon) aan door je vingers lichtjes tegen de snaar te houden boven de 12e fret. Dan fret je de snaar op de 12e, deze moet ook volledig zuiver zijn. Als hij dat niet is, is je gitaar niet goed geīntoneerd. Maar ik zou me daar niet druk om maken zolang je nog aant leren bent..

Stemapparaatjes (chromatisch) kosten geen drol, maar als je een smartphone hebt, kan je daar ook meerdere apps voor downloaden, alleen ff zoeken voor een goede..

En nu stoppen met kloojooen en speule met die handel!

Edit: tegelijk! haha.. Nu weet je hoe het werkt.. zie mijn opmerking hierboven..


eerlijk gezegd dacht ik een stemvork een stemapparaat heb ik en toevallig probeer ik er één te downloaden op mobiel

en de rest nou je zag het toevallig net getypt :)

elena75
2 oktober 2012, 22:24
vergeet ik nog bedankt voor je uitleg/hulp :) super blij mee

Rizz
2 oktober 2012, 22:27
vergeet ik nog bedankt voor je uitleg/hulp :) super blij mee

Geen dank en graag gedaan!

elena75
7 oktober 2012, 13:40
voor een duidelijke uitleg voor intoneren kwam ik op de site gitaarheld.nl misschien handig voor mensen die dit ook graag zelf doen :)