PDA

View Full Version : vraagje over verbetering van mijn gitaar



Pep
29 september 2012, 14:25
hoe kan ik van mijn klassieke gitaar de laagste tonen harder laten klinken?

barno
29 september 2012, 15:03
je post dit in zelfbouw maar ik vrees dat dit niet te verhelpen valt met een verbouwing :)

Afhankelijk van houtsoort, model en constructie kan een acoustische gitaar meer nadruk hebben op lage of hoge tonen, in het beste geval heb je een uitgebalanceerde sound.

Veel kan gecompenseerd worden met speelstijl. bassen harder aanslaan/ hoge tonen minder hard

bij een steelstring gebruikt men bv thumbpick om dit probleem te counteren maar da's niet echt een optie bij een nylonstring

D3nnis
29 september 2012, 15:05
Mijn antwoord heeft niks met zelfbouw te maken, maar toch..
Heb je al eens andere snaren geprobeerd?
Ik vond bij mijn klassieke gitaar de G snaar altijd nogal "duf" klinken, en ben op een gegeven moment overgestapt naar pro arte extra hard tension snaren, wat voor een heel eind mijn probleem oploste.

Pep
30 september 2012, 13:38
Het is een zelfgebouwde gitaar, vandaar. Hte is een zo klein mogelijke klassieke gitaar. Kan ik wat hout aan de binnenkant erbij plakken, voor extra massa? of moet ik ergens wat afschuren, om het bovenblad meer te laten bewegen?
Extra hard tension snaren ga ik proberen.

barno
30 september 2012, 13:57
bij een kleine body is het evident dat er minder basrespons is, dat valt niet te verhelpen met kunst- en vliegwerk achteraf.
Om een voller geluid te krijgen is destijds de oversized dreadnought ontworpen, hoe groter de body, hoe meer bas, cfr contrabas...

Ideaal excuus om aan een nieuwe bouw te beginnen ... :)

Noid
1 oktober 2012, 17:07
Wat Barno zegt: klein volume = weinig bas. Hout er bij plakken helpt alleen als je het aan de buitenkant doet, om het volume van de de klankkast groter te maken, maar dan kun je inderdaad beter aan een nieuwe bouw beginnen ;).

Rizz
1 oktober 2012, 18:15
Wat Barno zegt: klein volume = weinig bas. Hout er bij plakken helpt alleen als je het aan de buitenkant doet, om het volume van de de klankkast groter te maken, maar dan kun je inderdaad beter aan een nieuwe bouw beginnen ;).

Toch ligt het ook aan de constructie en het gebruikte hout.. Ik heb hier een oude Yamaha (WR cedar/mahonie) klassieke gitaar hangen, die dreunt als een malle, veel meer als andere klassieke gitaren. Hij produceert bijna meer bas als m'n jumbo en die is behoorlijk wat groter! Nou kan dat wat zeggen over de jumbo, maar het zegt meer over de Yamaha denk ik..