PDA

View Full Version : hoe brom in geluid weg te halen?



Mesa-Man
29 september 2012, 14:09
Hebben meer mensen last van een brom in hun geluid?
Als ik mijn rechterhand op de snaren demp valt het mee, maar als ik het loslaat heb ik last van een zoemerige brom.

Ligt dit puur aan de (vervuilde) stroom?

bass blom
29 september 2012, 14:20
ja, heel normaal, je bent niet de enige.
vooral met single coils kan het vet irri zijn.

Mesa-Man
29 september 2012, 14:21
Zou een netfilter daarop uitkomst bieden? Of is dat minimaal?

Guitarleon
29 september 2012, 14:24
inderdaad, ligt vaak aan het stroomnet. ik had er zelf vaak thuis geen last van, ging spelen in kroegen dan had ik het weer.
mijn oplossing was een boss ns-2. werkt erg goed hiervoor.

Gearjunkie
29 september 2012, 14:34
Hebben meer mensen last van een brom in hun geluid?
Als ik mijn rechterhand op de snaren demp valt het mee, maar als ik het loslaat heb ik last van een zoemerige brom.

Ligt dit puur aan de (vervuilde) stroom?

De stekker zit in een geaard stopcontact?

Mesa-Man
29 september 2012, 14:35
De stekker zit in een geaard stopcontact?

nee, stopcontact is helaas niet geaard...

cluseau
29 september 2012, 15:32
nee, stopcontact is helaas niet geaard...

Dat is voor 90% je probleem en bovendien ben je levensgevaarlijk bezig.

Mesa-Man
29 september 2012, 16:17
Dat is voor 90% je probleem en bovendien ben je levensgevaarlijk bezig.

Tja wat kan ik eraan doen dat ik in een oud jaren 30 huis woon..

Levensgevaarlijhk, volgens mij is dat erg overdreven... er zit op de groepen een aardlek schakelaar.

bluegate
29 september 2012, 16:39
Maakt niet uit hoe oud je huis is, in nieuwe huizen wordt helaas ook bijna nergens randaarde geinstalleerd behalve keuken, badkamer en wasmachine etc.

Ik trek met een haspel 230V met randaarde vanuit de keuken naar de kamer waar ik mijn amp aansluit.

Gearjunkie
29 september 2012, 17:49
Tja wat kan ik eraan doen dat ik in een oud jaren 30 huis woon..

Levensgevaarlijhk, volgens mij is dat erg overdreven... er zit op de groepen een aardlek schakelaar.

Dat klopt! Nadat de stroom via jouw lichaam naar aarde is gegaan reageert de aardlekschakelaar onmiddelijk!

Mesa-Man
29 september 2012, 18:10
Crap, dan moet ik daar eens wat aan doen, wel balen zeg... Wat dat betreft kut met die aarde....

Zomaar draden vanuit de meterkast bijtrekken is geen optie....

cluseau
29 september 2012, 18:34
Tja wat kan ik eraan doen dat .......

Zorgen dat de installatie veilig is :soinnocent:

Ik heb 16 jaar in een huis van 1919 gewoond waar bij aankoop de originele bedrading (vintage katoen isolatie) nog aanwezig was en!!!!! gaslicht....jawel, gas uit het plafond. Natuurlijjk gelijk alles eruit geflikkert en een nieuwe installatie erin volgens de huidige normen. Die normen zijn er gekomen door schade en schande.



Levensgevaarlijhk, volgens mij is dat erg overdreven... er zit op de groepen een aardlek schakelaar.

Goed, stel dat de kans één op honderdduizend is. Wil jij dan dat korte strooitje trekken?

Zit er in de meterkast geen aardleiding dan, het doortrekken is een makkie hoor. Heb je dat niet vraag ik me af hoe jouw wasmachine, ijskast, droger, oven etc volgens de huidige normen is aangesloten.

Midwolda
29 september 2012, 19:16
Maakt niet uit hoe oud je huis is, in nieuwe huizen wordt helaas ook bijna nergens randaarde geinstalleerd behalve keuken, badkamer en wasmachine etc.

Ik trek met een haspel 230V met randaarde vanuit de keuken naar de kamer waar ik mijn amp aansluit.

Hier een dikke kabel met een verdeeldoos met overspanningsbeveiliging of hoe heet dat er tussen.
De kansen dat er iets met mij of met m'n vintage Champjes gebeurt zijn nu danig gereduceerd.

Tabula Rasa
29 september 2012, 22:53
Ligt dit puur aan de (vervuilde) stroom?

Is het wel groene stroom?

muziekschuur
30 september 2012, 07:13
ik denk dat toch wel 50% van de huizen die spontaan zijn afgefikt terug te voeren is op kortsluiting. En de helft daarvan heeft zeker te maken met kortsluiting in de buizen a.g.v. verteerde isolatie..

De isolatie om de koperen kernen was voor 1950 gemaakt van katoen. Later werd dat hoogwaardig plastic. Nog later ging men over van ijzeren buizen naar plastic buizen waarin de leidingen werden getrokken. Niemand had denk ik verwacht dat die electriciteitsinstallaties 60/80 jaar later nog steeds zouden worden gebruikt.

Heb jij bakelieten schakelaars, stalen leidingen en geen geaarde stopkontakten in je keuken. Dan zou ik toch eens ernstig laten kijken naar de electrische installatie van het huis. Veiligheid voor alles...

Mesa-Man
30 september 2012, 11:01
heb alles boven op zolder gezet, daar is het wel geaard... iets minder leuk maar wel beter.

bluegate
30 september 2012, 11:40
Zeker als je een zware Mesa top en oversized 4x12" hebt :)

Mesa-Man
30 september 2012, 12:58
nee heb 1 19inch rack met daarin

- mesa triaxis
- Mes 90/90 poweramp
- TG elec. G-Force

2x 12 inch Mesa Black Shadow speaker kabinets

7ender
30 september 2012, 14:26
Is het wel groene stroom?

...als 't maar geen 2ehands stroom is ,.....dan weet je nooit wat je krijgt :soinnocent:

groovieguitarguus
30 september 2012, 19:11
Ik had vroeger aan de stekker van een stekkerblok, een lange losse aardedraad gemonteerd (geel groen).
Die had ik vastgezet aan de Radiator...

Hielp absoluut... weet niet hoe veilig dit is...

cluseau
30 september 2012, 20:04
Ik had vroeger aan de stekker van een stekkerblok, een lange losse aardedraad gemonteerd (geel groen).
Die had ik vastgezet aan de Radiator...

Hielp absoluut... weet niet hoe veilig dit is...

Als oplossing van het bromprobleem.....prima, dwz dat werkt maar.......

Als veiligheidsoplossing niet. Ik dacht zelfs dat het niet eens is toegestaan vanwege het toenemend aantal kunstof leidingen in water en CV installatie's.

Logisch want ik kan me namelijk zo voorstellen dat een versterker op de CV aangesloten de niet of slecht geaarde CV installatie juist onder spanning kan zetten en zo voor verrassingen kan zorgen.

muziekschuur
30 september 2012, 21:17
Ik had een huurhuis en daar was geen randaarde in de woonkamer. Zelfde oplossing. Werkt wel.. Maar is inderdaad niet toegestaan.

Rinze
30 september 2012, 21:30
Aarden op cv-leidingen was 25 jaar geleden ook al verboden. Maar het werkte wel ;-)