PDA

View Full Version : Eigen studio bouwen: enkele vragen



hjh360
29 september 2012, 13:49
Beste mensen,

Ik ga binnenkort mijn extra kamer ombouwen tot een redelijk goede home studio.

De dingen die ik nu bezit zijn een audio interface, een elektro/akoestische gitaar, een elektrische gitaar, een Shure sm58, en een Rode nta1. Deze dingen blijf ik gebruiken, en ik ben dus niet van plan nieuwe instrumenten te kopen.

Wat ik wel wil aanschaffen is een (goede) desktop pc. Deze pc moet alle software makkelijk aan kunnen, en natuurlijk niet te veel/geen geluid maken.

Daarnaast wil ik een externe harde schijf hebben exclusief voor de opslag van muziekopnames.

Verder heb ik monitoren nodig. gewoon een paar waar ik voldoende aan zal hebben om goede mixes te maken.

Ook wil ik een simpel midi controllertje hebben.

Tot slot wil ik ook de akoustiek in mijn kamer verbeteren. Mijn kamer heeft een schuin dak, en de muren zijn gewoon gipswanden.

Hieronder een aantal ideetjes die ik heb voor wat ik nodig ga hebben:

Desktop - ik had iets als dit in gedachten:

http://www.dragoncomputers.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage_new/product_id,1277/category_id,84/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,72/

Externe hardeschijf - http://www.bol.com/nl/p/lacie-2tb-minimus-usb-3-0/1003004011223167/


Een setje monitoren - http://www.thomann.de/nl/adam_a3x.htm
Zijn deze monitoren geschikt? Ik heb ergens gelezen dat voor een goede bass response je minstens 6" nodig hebt, wat deze niet hebben. Is dit een probleem?

Midi controller: http://www.thomann.de/nl/maudio_keystation_mini_32.htm
Waarom zou ik hier eigenlijk meer geld in steken? Het enige wat zou kunnen verschillen is toch het aantal toetsen?

Akoustiek - Mijn kamer heeft dus een schuin dak. Is het verstandig om mijn bureau onder dit schuine dak te zetten, zodat mijn monitoren niet naar dit dak wijzen? Mijn kamer is 5 * 5 meter ongeveer. Verder heb ik gekeken naar een pakket als dit: http://www.thomann.de/nl/auralex_acoustics_roominators_d_36dst_burgundy.htm
Zal iets als dit de akoustiek van mijn kamer verbeteren, oftewel: is dit het geld waard?

Ik weet het, het is een hele lijst. ;)

Hier even de prijzen voor de onderdelen opgesomd:

desktop: 600,-
Externe hardeschijf: 100,-
2x monitoren: 450,-
Midi controller: 50,-
Akoustiek: 150,-

Samen komt dit uit op 1350,- euro.

Nu de grote vraag: is dit naast de equipment die ik al heb, een goede bijdrage aan een goede home studio? Ik ben echt van plan serieus mijn muziek op te nemen, en wil dus ook weinig onder gaan doen van de "echte" studio muziek.

En dan nog iets, hebben jullie aanraders/afraders, of eventuele aanvullingen. Alle meningen zijn zeer op prijs gesteld! Ik ben bereid om ergens meer geld in te steken als het het ook echt waard is. Zolang ik maar rond de 1500,- blijf.

Dus.. Iemand?? :)

Braindead
30 september 2012, 16:57
Quote"Een setje monitoren - http://www.thomann.de/nl/adam_a3x.htm
Zijn deze monitoren geschikt? Ik heb ergens gelezen dat voor een goede bass response je minstens 6" nodig hebt, wat deze niet hebben. Is dit een probleem?"

Als je kleinere monitoren neemt geven ze het laag inderdaad niet goed weer. Of dat voor jou een probleem is moet je zelf bepalen maar je loopt dus het risico teveel of te weinig laag in je mixen te draaien. Je zou ook voor een aparte subwoofer kunnen gaan om dit probleem te fixen. Ik neem aan dat je voor deze monitoren gaat omdat je een beperkt budget hebt. In dat geval kan een latere upgrade met subwoofer een goede keus zijn. Je kunt ook meteen een grotere monitor kopen als je budget toereikend is.

guhlenn
1 oktober 2012, 09:16
Ik moet een beetje lachen om de 150,- voor akoestiek. Dan wordt het wel heel erg DIY. Niks mis mee trouwens, DIY.

En iedereen wil 'weinig onder doen voor de 'echte' studios', maar denk je echt dat een investering van 1500,- dat gaat bereiken? Een bedrag waar je , als je geluk hebt, drie dagen studiotijd voor krijgt? Wees wat realistischer, verwacht geen wonderen en blijf gewoon lekker klooien totdat het goed is.

hjh360
1 oktober 2012, 15:25
Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik met een budget van 1500 euro uitstekende kwaliteit muziek kan mixen. Ik bedoel, waarom niet?

Het enige punt waarop ik dan misschien kwaliteit moet inleveren is mijn afluisterapparatuur, maarja, een set echt goede monitoren is voor mij toch echt onbetaalbaar.

Trouwens ook mijn microfonen die ik heb zijn niet van het hoogste niveau (Rode nta1 en sm58), maar ook hiervoor geldt dat als ik een echt goede mic wil hebben ik weer gelijk een fortuin kwijt ben.

Maar los van dat heb ik zeker de motivatie en de wil om tot een goed resultaat te geraken, en ik denk echt dat het lijstje wat ik opnoem voldoende hiervoor is :)

guhlenn
1 oktober 2012, 16:12
Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik met een budget van 1500 euro uitstekende kwaliteit muziek kan mixen. Ik bedoel, waarom niet?

Het enige punt waarop ik dan misschien kwaliteit moet inleveren is mijn afluisterapparatuur, maarja, een set echt goede monitoren is voor mij toch echt onbetaalbaar.

Trouwens ook mijn microfonen die ik heb zijn niet van het hoogste niveau (Rode nta1 en sm58), maar ook hiervoor geldt dat als ik een echt goede mic wil hebben ik weer gelijk een fortuin kwijt ben.

Maar los van dat heb ik zeker de motivatie en de wil om tot een goed resultaat te geraken, en ik denk echt dat het lijstje wat ik opnoem voldoende hiervoor is :)

Nou, aan de slag dan.

peter_heijnen
3 oktober 2012, 16:36
Het enige punt waarop ik dan misschien kwaliteit moet inleveren is mijn afluisterapparatuur, maarja, een set echt goede monitoren is voor mij toch echt onbetaalbaar.
Als je even doorpakt, koop je een set a7's plus subwoofer, dat is al behoorlijk goed.

hjh360
4 oktober 2012, 12:57
Bedankt voor het reageren, maar zo'n set a7's is al 1000 euro. Dat gaat mijn budget te boven jammer genoeg. Maar als ik die a3x's koop + een sub woofer, zit ik dan goed? En kun je mij dan a.u.b. een sub-woofer aanbieden in dezelfde prijsklasse?

peter_heijnen
4 oktober 2012, 13:57
Ik heb de a3's nooit met subwoofer gehoord, maar adam vind natuurlijk dat je bij de a3x deze moet nemen:
http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products/sub7/description

hjh360
5 oktober 2012, 19:18
Voor dat setje monitoren + subwoofer ben ik zo'n 700 euro kwijt. Is er rond die prijsklase niet al een betere optie? bijvoorbeeld 2 paar monitoren met een grotere speaker, waardoor ik eventueel geen sub meer nodig heb?

peter_heijnen
5 oktober 2012, 19:53
Ja, van behringer. ;)

hjh360
5 oktober 2012, 20:29
niet dus :seriousf:

Dan nog een vraag: aangezien ik een schijn dak heb, is het qua akoustiek beter om mijn bureau onder het schuine dak te zetten (richting de hoogste muur), of tegen de hoogste muur te zetten (richting het schuine dak)?

Braindead
6 oktober 2012, 00:40
Wel dus. De behringers truth hebben een aardig grote speaker 7 3/4 dacht ik zo uit mijn hoofd voor de prijs die jij ook nog wel wilt betalen. Nee, dat zijn geen adam's maar voor jou budget misschien nog niet zo'n slecht idee aangezien die box wel je laag weergeeft. Over het algemeen krijgen de Behringer truths best goede reviews van gebruikers.

Riny
6 oktober 2012, 10:52
Ben van mening dat het allemaal zeer persoonlijk is, wat een goed en mooi vind aan apparatuur hoeft voor de ander niet zo te zijn.
Na maanden al mijn materialen (opname en randapparatuur) te hebben opgespaard komt nu de tijd dat de "Home studio" ingericht kan worden.
Echter moet eerst de beschikbare kamer ontruimd worden voordat ik verder kan.

Dankzij de kennis van deze mensen Klik (http://www.homerecording.be/forum/) heb ik een gemiddelde genomen betreffende mijn aanschaf van materiaal.
Na alles aangesloten te hebben heb ik er geen spijt van en de uitgaven vielen ook wel mee.
Wanneer alles gereed is zal ik er eens wat foto's van plaatsen.

Nog even een aanvulling; wat duur in aanschaf is hoeft helemaal niet beter te zijn dan het wat goedkopere materiaal.
Ik heb het op de volgende wijze gedaan en samengesteld, zoek op het internet handleidingen op van de apparatuur welke je mogelijk aan wilt schaffen.
Vergelijk de technische gegevens met elkaar en zoek de juiste combinatie uit.
Op deze manier werkend heeft mij dit kunnen helpen de, naar mijn idee, beste combinatie voor mij persoonlijk.

Tot slot, zoveel mensen, zoveel wensen, echter zal het naar de mening van andere altijd beter kunnen.
Volg je gevoel, oren en ook niet onbelangrijk, je portemonnee (spaarvarken).

guhlenn
7 oktober 2012, 17:51
JE bent een singer songwriter toch? Dat maakt alles eenstuk simpeler, omdat je niet veel kanalen nodig hebt. Koop van alles kwaliteit (zoals die adams die je werden aangeraden), dan wordt je studio met en met prima. Die behringers zijn straks ook prima doorstops. ;)

hjh360
7 oktober 2012, 18:24
Ik ben inderdaad per definitie een singer-songwriter, maar de muziek die ik schrijf kan eigenlijk alleen gespeeld worden met een band van minimaal 5 man, dus ja ;) ik heb wel meestal rond de 20 sporen nodig. Ik hoop dus dat die pc die ik ga aanschaffen dit op zijn dode gemakje aan kan :)

Ik heb ff verder gekeken voor monitoren, en ga denk ik voor een paar met grotere speakers, waardoor de subwoofer niet meer nodig is. Heb veel goede dingen gelezen over de Yamaha HS80m: http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs80m.htm

Heeft iemand hier ervaring mee. Zijn deze monitoren hun geld waard?

@Riny: Ik ben benieuwd naar de fotos! Hoeveel geld heb je ongeveer uitgegeven, en wat voor gear heb je allemaal gehaald?

Riny
8 oktober 2012, 10:13
Hugo,

Stuur je via PB/PM wel een lijst van het geen ik gebruik cq. heb aangeschaft en dat bevalt perfect.

Zonder dit vervelend te bedoelen en met alle respect naar andere forumleden, wanneer ik het hier ga plaatsen gaat het topic afwijken t.o.v. waar het voor bedoeld was met de dan volgende reacties.

guhlenn
8 oktober 2012, 14:35
Ach joh, behringer is prima spul, maar er is beter te koop. En zeker op je afluistering moet je niet besparen. @Hugo: een volledige band gaan opnemen vergt toch wat meer, misschien moet je dan idd voor het allergoedkoopste gaan en gewoon veel oefenen, duur spul kan je altijd nog kopen. Eigenlijk alle monitoren geven de bass beperkt weer. De enige tip daar is: luisteren.

Han S
8 oktober 2012, 22:16
De A3X werkt ook met een goedkoop Eltax subje en die klinkt nog helemaal niet verkeerd.

Braindead
9 oktober 2012, 00:44
Ik overweeg zelf ook monitoren aan te schaffen en ik zag dat er nieuwe adams aan komen. De F serie, F5 en F7. Een instapserie maar op de specs afgaande lijken ze me een interessante optie... Vooral die F7 met 7"speaker: http://www.thomann.de/nl/adam_f7.htm Gaat je dan 606 euro kosten. De F5 slechts 400 euro. Ze zullen vast niet helemaal zo goed zijn als de A serie maar daar is de prijs ook naar.

ruudjes
9 oktober 2012, 05:50
Volgens mij maakt yamaha prima spul. In deze prijsklasse in wel meer te koop dan adam. Ook krk, tannoy, m audio e.a. Ga eens testen.

Han S
9 oktober 2012, 10:27
Er is idd veel te koop in die prijsklasse en ik heb er al veel mogen uitproberen. Ik heb een akoestische CD gemixed op de A3X en er dus dagenlang mee gewerkt en in mijn beleving is het voor die prijs een prima monitor.

muziekschuur
9 oktober 2012, 10:32
Ik mis een goede geluidskaart en een software licentie...

muffstuff
9 oktober 2012, 17:31
Ik zelf gebruik al jaren mijn tannoy active reveals van 300 euro totaal 2e hands. Prima voor mij want ik 'ken' ze inmiddels. Elke speaker heeft zijn tekortkomingen, zeker in een ruimte die niet akoestisch perfect is. Je kan dan wel dure mackie speakers kopen maar als je in ene ruimte van 2 x 3 meter zit zonder akoestiek behandeling heb je daar geen ene k@t aan.

Akoestiek:
Zie de tip naar homerecording.be. Ik heb 6 broadband absorbers opgehangen en dit zorgt ervoor dat ik op een bepaalde noot geen harde druen meer hoor. Voor de rest is het allemaal wel prima. Ga aan de slag met stevig rockwool(type even opzoeken op internet) en maak zelf bass absorbers. Ben je voor 150 euro klaar heb je alle hoeken behandeld. Eierdozen helpen niet. Nopjesschuim helpt ook geen ene k@t op het gebied van bass. Wil je bass controlleren, dan moet je echt massa creeren.

Monitor Speakers:

Moeilijk te zeggen. Maar goede bass response heb je meer aan een ruimte die langer is dan , volgens mij 6 meter. Anders komen die golven nog steeds niet goed aan bij je oor. Dus dan kan je wederom dure speakers kopen, als je ruimte it wee rontkracht heb je nog niets. Subwoofer heb ik overigen nooit begrepen? Ik low cut alle sonder 30 HZ. Ik weet inmiddels waar bepaald einstrumenten moeten zitten. Ik zou eerders investeren hoe je EQ leert lezen. Gebruik truucjes als een hele hoge q waarde die over de hele band van je eq heen haalt. Op een gegeven momtn hoor je een echt kut geluid. Dat is het gedeelte waar je soms een dalletje moet maken. Leer vooraal elk intrument zijn eigen omgeving te geven in et eq/panning. Print dit maar eens uit:
http://emusictips.com/downloads/Frequency_ranges.pdf

Ik ga nu ook even korte metten maken met een bekend probleem

" Ik ben echt van plan serieus mijn muziek op te nemen, en wil dus ook weinig onder gaan doen van de "echte" studio muziek."

Sorry gaat je niet lukken met het kopen van spulletjes, installeren van 30000 plugins.

Butch Vig maakt nog de vetste platen met behringers/ geen akoestiek en cubase op de atari. Spullen zijn handig, maar masteren/mixen. Dat is doen, lezen, lezen, lezen. Het is een echt vak, niet voor iedereen weg gelegd. Net zoals hendrix, claptop ook op een stagg vet kunnen klinken.

Mix tips? hier een copy/paste van synthforum. Betreft dan wel wat meer dance muziek, maar het meeste gaat gewoon ook voor gitaarmuziek op.

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=27663

Braindead
9 oktober 2012, 17:58
Volgens mij maakt yamaha prima spul. In deze prijsklasse in wel meer te koop dan adam. Ook krk, tannoy, m audio e.a. Ga eens testen.

Okay, monitoren zijn erg persoonlijk en natuurlijk is er in die prijsklasse meer te koop maar de adams (vooral de A7's) worden vrijwel door iedereen goed beoordeeld. Bij de yamaha's is dat toch wat wisselender. Er zijn er velen die er lovend over zijn maar er wordt ook gesproken over teveel/ geen lekker hoog. Zelf heb ik de hs 50 en hs 80's nog niet gehoord maar de ns10's vond ik vermoeiend. De hs 50's en 80's zouden er niet erg op lijken maar toch.

Iets anders is dat je later wellicht wilt upgraden en dan zijn adams misschien makkelijk door te verkopen. Behringers niet maar die zijn toch al cheap.

En als het om geluid gaat is de akoestiek uiteraard erg van belang. Dat van afstand en bas vind ik een erg goed punt. Sowieso dus opletten voor welke ruimte je je monitoren koopt.

guhlenn
9 oktober 2012, 20:33
. Subwoofer heb ik overigen nooit begrepen? Ik low cut alle sonder 30 HZ.

LOL. dit vond ik wel leuk. Is dit nu oorzaak of gevolg?

Han S
9 oktober 2012, 20:59
Het sterke punt van de NS10 is dat je de balans goed kan beoordelen en dat je per direct prut in het laagmidden hoort. Op sommige monitoren hoor je dat helemaal niet. De NS10 valt van 100 naar 50 hz 10dB af, dus het laag moet je er niet op beoordelen. Sublaag kun je wel zien aan de uitslag van de conus, maar je hoort er niets van. Sub er bij dus en dan heb je helemaal geen slechte monitor, maar je moet wel erg hard werken om ze goed te laten klinken en dat is geen nadeel.

Tool klinkt ook op de NS10 prima.

muffstuff
10 oktober 2012, 12:05
LOL. dit vond ik wel leuk. Is dit nu oorzaak of gevolg?

Ik low cut alles onder 30 hz omdat het mijn mix volsmeert, terwijl je er weinig van hoort. De track kan daarmee ook weer een stukje harder gezet worden.

Meestal worden op PA systemen die frequenties toch al weg gefiltered. Dat is dan jammer als die headroom wel gebruikt wordt.

guhlenn
10 oktober 2012, 12:13
Ik low cut alles onder 30 hz omdat het mijn mix volsmeert, terwijl je er weinig van hoort. De track kan daarmee ook weer een stukje harder gezet worden.

Meestal worden op PA systemen die frequenties toch al weg gefiltered. Dat is dan jammer als die headroom wel gebruikt wordt.

Als er teveel onder de 30 Hz zit smeert het je mix dicht. Maar dat geldt voor elke frequentie. Maar goed, ik weet nu waarom je het nut van subs niet inziet :)

Han S
10 oktober 2012, 12:52
30 hz is erg laag, ergens in de buurt van de B snaar van de vijfsnarige bas. Maar het orgel van de Sint Bavo heeft een 32 voets pijp en die komt op 16 hz. Die hoor je niet, maar je ballen liggen op de kerkbank te rammelen en denk er om dat je die waarneemt, maar niet met je oren.

Daarom zijn er subwoofers. Als je naar mixen luistert die zijn gemaakt op bijvoorbeeld alleen NS10, dan hoor je vaak een ongecontroleerd laag en dat hebben ze helemaal niet gehoord. Hadden ze een goedkoop subje er bij gezet dan had het misschien niet geweldig geklonken, maar ze hadden het wel gehoord.

De kunst is om dat sublaag goed onder controle te hebben en er zijn producties waar het laag beneden de 40 hz geweldig goed is gedaan. Dus zomaar wegfilteren zou ik niet doen, hoewel dat wel van de muziek afhangt.


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=28387.0;attach=948 9;image

muffstuff
10 oktober 2012, 13:17
Mede ook omdat een sub weinig zal doen op mijn zolderkamer van 3 x 4 meter. Mijn tannoys kunnen die frequentie ook niet aan. Ik merk wel dat als ik alle onder de 30 hz weg haal, mijn mixen wat luchtiger klinken. Maar hans heeft we lgelijk, die bassen voel je wel maar hoor je niet.

hjh360
10 oktober 2012, 19:27
Oke, nu zijn er een aantal dingen die ik niet snap:
?
Waarom heeft het effect (de invloed) van je sub-woofer te maken met de dimensies van je kamer? En als ik muffstuff nu begrijp heeft een sub-woofer geen nut in een kleinere kamer. Maar ik dacht altijd dat een kleinere kamer een minder langere reverb creeerde, aangezien de tijd dat de weerkaatsingen van het geluid je oor weer bereiken dan veel kleiner zijn. Ik heb ook gehoord dat elke echo onder de 10 ms niet hoorbaar is, dus waarom zou een kleinere kamer een minder gunstig scenario zijn voor een opstelling met sub-woofer?

Maar ondanks dit ga ik denk ik toch dan een sub-woofer kopen, in combinatie met een paar Adam A3X's. Als ik gewoon een goede kwaliteit hebben, tegen wat voor een prijs kijk ik dan voor een leuk sub-woofertje?

Bedankt voor alle reacties!!!

hjh360
10 oktober 2012, 19:35
Dan heb ik nog een vraag. Ik krijg altijd op forums te horen dat studio kwaliteit niet met een home-studio te behalen is. Nu heb ik contact met een beginnend bandje in california. Ik ben enorm fan van hun style en muziek.

Nu hebben zij hun debuut EP opgenomen: http://monroemusic.bandcamp.com

En eerlijk, dit klinkt toch alsof het in een commerciële studio opgenomen is? Ik zou het verschil tussen een album van een bekende artiest, en het werk van deze gasten niet kunnen opmerken.

Nu blijkt dat al deze muziek toch gewoon is opgenomen in de slaapkamer van een bandlid. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit geeft mij een flinke dosis hoop, dat ik ook gewoon met een dergelijke setup een hoge kwaliteit kan bereiken.

Of ben ik gewoon naiëf? ;)

Han S
10 oktober 2012, 19:43
Sommige mensen halen op de slaapkamer een beter resultaat dan sommige studio's van 150 euro per uur. Een kleinere ruimte kan best goed klinken, mits de akoestiek goed in orde is. We weten alllemaal hoe een betegelde badkamer klinkt en daar wil je geen mix maken.

Het probleem met het laag is dat een lage E van de bas een golflengte heeft van rond 9 meter en pas goed tot ontwikkeling komt in een grotere ruimte. En dan heb je met harde wanden altijd nog de staande golven welke een toon bijna een keer zo hard maken, of bijna uitdoven.

Braindead
10 oktober 2012, 21:19
30 hz is erg laag, ergens in de buurt van de B snaar van de vijfsnarige bas. Maar het orgel van de Sint Bavo heeft een 32 voets pijp en die komt op 16 hz. Die hoor je niet, maar je ballen liggen op de kerkbank te rammelen en denk er om dat je die waarneemt, maar niet met je oren.

Daarom zijn er subwoofers. Als je naar mixen luistert die zijn gemaakt op bijvoorbeeld alleen NS10, dan hoor je vaak een ongecontroleerd laag en dat hebben ze helemaal niet gehoord. Hadden ze een goedkoop subje er bij gezet dan had het misschien niet geweldig geklonken, maar ze hadden het wel gehoord.

De kunst is om dat sublaag goed onder controle te hebben en er zijn producties waar het laag beneden de 40 hz geweldig goed is gedaan. Dus zomaar wegfilteren zou ik niet doen, hoewel dat wel van de muziek afhangt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=28387.0;attach=948 9;image

Die is handig. Ik zie alleen geen synthesizer staan, en die zou ik best interessant vinden aangezien die nogal eens andere dingen (zoals gitaar) in de weg zit. Enig idee waar je die in moet schalen Han? (Het complete bereik)

Han S
10 oktober 2012, 21:52
Sommige synths gaan erg laag en misschien wel net zo laag als je wilt, al wil je 5 hz.

guhlenn
11 oktober 2012, 13:05
Oke, nu zijn er een aantal dingen die ik niet snap:
?
Waarom heeft het effect (de invloed) van je sub-woofer te maken met de dimensies van je kamer? En als ik muffstuff nu begrijp heeft een sub-woofer geen nut in een kleinere kamer. Maar ik dacht altijd dat een kleinere kamer een minder langere reverb creeerde, aangezien de tijd dat de weerkaatsingen van het geluid je oor weer bereiken dan veel kleiner zijn. Ik heb ook gehoord dat elke echo onder de 10 ms niet hoorbaar is, dus waarom zou een kleinere kamer een minder gunstig scenario zijn voor een opstelling met sub-woofer?

Maar ondanks dit ga ik denk ik toch dan een sub-woofer kopen, in combinatie met een paar Adam A3X's. Als ik gewoon een goede kwaliteit hebben, tegen wat voor een prijs kijk ik dan voor een leuk sub-woofertje?

Bedankt voor alle reacties!!!

Ook in een kleine kamer heeft een sub nut. Maar hoe groter de kamer, hoe beter. Han noemde de eltax (atomic 8.2 uit m;n hoofd) sub al, die heb ik gehad en verkocht voor ik geloof 60 of 70 euro, dus dat kan geen kwaad, hij heeft ook gewoon een uit knop :).

muffstuff
11 oktober 2012, 14:00
Dan heb ik nog een vraag. Ik krijg altijd op forums te horen dat studio kwaliteit niet met een home-studio te behalen is. Nu heb ik contact met een beginnend bandje in california. Ik ben enorm fan van hun style en muziek.

Nu hebben zij hun debuut EP opgenomen: http://monroemusic.bandcamp.com

En eerlijk, dit klinkt toch alsof het in een commerciële studio opgenomen is? Ik zou het verschil tussen een album van een bekende artiest, en het werk van deze gasten niet kunnen opmerken.

Nu blijkt dat al deze muziek toch gewoon is opgenomen in de slaapkamer van een bandlid. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit geeft mij een flinke dosis hoop, dat ik ook gewoon met een dergelijke setup een hoge kwaliteit kan bereiken.

Of ben ik gewoon naiëf? ;)
Ga je verdiepen in produceer technieken. Zoiets als dit heeft een aantal bekende trucjes.

Vocaal twee keer opnemen, beide kanalen scherp pannen en dan nog een in het midden voor een ruimtelijk effect. Tuurlijk bepaalde apparatuur helpt, maar je kan prima tracks maken op je pctje. Wellicht moet je het masteren uit besteden, kost je 50 euro per track. Maar dan heb je ook echt goed resultaat. Nogmaals het is NIET de spullen die de kwaliteit bepalen van je track, maar de theoretische kennis van de producer/afmixer.

hjh360
13 oktober 2012, 18:28
Nog een vraag:

Als het zo is dat een volkomen open ruimte het beste is om geluid op te beoordelen, zonder enige muren (dus reflecties) en zonder omgevingsgeluid, waarom zou een bas in een kleine kamer dan niet tot zijn recht komen. Een lage e van een bas heeft een golflengte van 9 meter? Maar aangezien in een open ruimte een geluidsgolf maar één keer in je oren komt, dan is die golflengte toch ook niet groot genoeg? Hoe zit het dan in een auto? Ik hoor altijd dat een auto een prima ruimte is om je mixes te beoordelen, omdat de vorm van het interieur de geluidsgolven nauwelijks terug naar je oren sturen. Komt de bas dan ook in een auto niet tot zijn recht?

Ligt het niet gewoon aan de hoogte van je plafond dan? zou een kamertje van bijvoorbeeld 1 x 1 x 10 (hoogte) wel goed zijn voor een goed basgeluid?

Help me aub :)

Ik begrijp totaal niet waarom een kleine kamer een nadeel is op het basgeluid. Stel, je geeft je kamer een akoustieke behandeling, zodat de geluidsgolven maar 1 keer in je oren komen. Dan is deze ruimte

guhlenn
14 oktober 2012, 11:01
Nog een vraag:

Als het zo is dat een volkomen open ruimte het beste is om geluid op te beoordelen, zonder enige muren (dus reflecties) en zonder omgevingsgeluid, waarom zou een bas in een kleine kamer dan niet tot zijn recht komen. Een lage e van een bas heeft een golflengte van 9 meter? Maar aangezien in een open ruimte een geluidsgolf maar één keer in je oren komt, dan is die golflengte toch ook niet groot genoeg? Hoe zit het dan in een auto? Ik hoor altijd dat een auto een prima ruimte is om je mixes te beoordelen, omdat de vorm van het interieur de geluidsgolven nauwelijks terug naar je oren sturen. Komt de bas dan ook in een auto niet tot zijn recht?

Ligt het niet gewoon aan de hoogte van je plafond dan? zou een kamertje van bijvoorbeeld 1 x 1 x 10 (hoogte) wel goed zijn voor een goed basgeluid?

Help me aub :)

Ik begrijp totaal niet waarom een kleine kamer een nadeel is op het basgeluid. Stel, je geeft je kamer een akoustieke behandeling, zodat de geluidsgolven maar 1 keer in je oren komen. Dan is deze ruimte

Misschien moet je nu zelf wat moeite gaan doen? Zoek op akoestiek en staande golven. Succes.

Han S
14 oktober 2012, 20:14
Ik begrijp totaal niet waarom een kleine kamer een nadeel is op het basgeluid. Stel, je geeft je kamer een akoustieke behandeling, zodat de geluidsgolven maar 1 keer in je oren komen. Dan is deze ruimte


Heb je wel eens een echt goede koptelefoon op je hoofd gehad? Dan hoor je een geweldig goede bas en je hebt helemaal geen kamer tussen het geluid en je oren.