PDA

View Full Version : Aardingsprobleem Ibanez Prestige



Loene
29 september 2012, 07:38
Hey allemaal.
Ik heb een probleempje met m'n Ibanez RG 1451. Ik heb onlangs de hals afgesteld (stond een beetje te hol naar m'n zin) en sindsdien heb ik last van storing, brom als ik niet speel. Het ruisen gaat weg als ik een van de metalen delen van de gitaar aanraak, m.u.v. de brug (is een tight end bridge). Ik vermoed dat dit een aardingsprobleem is, maar het gekke is dat ik hier voor het afstellen van de hals geen last van had. Ik heb de solderingen nagekeken en alles lijkt correct aangesloten, ook de aarding naar de brug en van de output, dus ik weet dus niet waar die brom/ruis nu ineens vandaan komt. Overigens klinkt en speelt de gitaar nog prima, buiten die storing om dan ;)

Iemand ideëen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Grtz
Bart

Orpheo
29 september 2012, 08:40
Die brom hoort weg te gaan juist als je een metalen onderdeel aanraakt. Dat is de clou. Kijk het zit zo. Wij mensen zijn eigenlijk grote vleeszakken gevuld met water en zijn in electronisch opzicht een antenne. Wij pikken van alles op en stralen uit en dat wordt opgepikt via de amp. Door het metaal aan te raken sluit je de antenne, jezelf, kort. Waarkm het eerst niet was en nu wel kan allerhande redenen hebben.




Mods. Kan dit als sticky? Deze vraag komt echt bijna wekelijks.

Loene
29 september 2012, 15:15
Hey, bedankt voor je reactie, maar ik had graag geweten hoe ik dit kan oplossen. De pickups zijn goed aangesloten, aan gitaarkabels of amp ligt het ook niet, heb ik al getest. Zie ik iets over het hoofd?

DarknessAwaits
29 september 2012, 16:38
First things first: is je versterker aangesloten op een geaard stopcontact?

Loene
29 september 2012, 17:34
Yep, en met andere gitaren op dezelfde setup heb ik geen probleem...

Loene
1 oktober 2012, 16:40
Nog iemand suggesties?

DarknessAwaits
1 oktober 2012, 20:58
Als je zeker weet dat alles op de goede plek is aangesloten dan zou je kunnen kijken of de soldering zelf nog goed is. Geen idee hoe dat zou kunnen veranderen door het afstellen van je hals (niet, maar het kan zomaar toeval zijn, toevallig).

Als je eerst nog wat verder wilt debuggen en je voelt je op je gemak met een soldeerbout kan ik je aanraden 1 pickup direct op een (evt. nieuwe) output te solderen. Dus zonder schakelaar of potmeter ertussen.

Loene
2 oktober 2012, 14:34
Merci voor de tip! Maar ik ben niet zo'n held als het gaat om pickups te solderen, but I'll give it a try. Misschien een stomme vraag, maar als ik bvb. enkel de brugpickup wil solderen aan de output jack (dus geen volume of tone), dan moet ik toch geen extra aardingen solderen (bvb, draad naar brug), dus gewoon de aarding- en de 'hete' draad van de pickup naar de output jack? Ik hoop dat ik m'n vraag wat duidelijk formuleer.
Thx voor de input alvast!

Orpheo
2 oktober 2012, 14:58
ik faal keihard. ik las niet goed. als de ruis niet weg gaat als je de brug aanraakt moet je die draad opnieuw aanleggen. van de jack naar de brug. ik las je eerste post niet goed. me scuzi!!

Loene
2 oktober 2012, 15:22
No worries ;-) Morgen alles eens los maken en opnieuw solderen, I'll keep you posted!

Loene
3 oktober 2012, 09:22
En het is opgelost. Alles losgemaakt en opnieuw gesoldeerd. Het gekke is dat ik alles net zoals voorheen heb gesoldeerd, dus wss toch ergens een gare soldering op de originele wiring. Bedankt voor de moeite en hulp iig!