PDA

View Full Version : Bandmaster/Bassman vraag



Antoon
28 september 2012, 22:11
Ik speelde al een hele tijd op een tweed Bandmaster (5E7 circuit) en ergerde me altijd aan de snel oversturende fasedraaier. Ik heb dat toen opgelost met een grote grid stopper weerstand en dat hielp redelijk goed. Toch bleef ik me afvragen hoe de versterker zou klinken met een long tail fasedraaier a la laatste tweed Bassman. Ik heb de stoute schoen aangetrokken en de fasedraaier als experiment omgebouwd. Het werkt allemaal prima maar de frequentierespons van de tone stack (die nog van de 5E7 stamt) is nu flink veranderd. Eigenlijk werkt die niet meer zoals zou moeten. Kennelijk is de impedantie van de nieuwe fasedraaier anders waardoor de tonestack nu anders reageert. Mijn electronicakennis schiet hier echter duidelijk tekort want ik kan niet goed bedenken waarom dat het geval zou zijn. Kan iemand bedenken waarom de tonestack nu zo anders klinkt? Of moet ik hem maar snel weer terug ombouwen :)

nico verduin
29 september 2012, 09:51
Kan je aangeven hoe het schema er nu uitziet?

7ender
29 september 2012, 10:50
Ik had de schakeling zelf niet veranderd , en 'm lekker origineel gelaten .
Op de 2e buis ( 12AX7, kathode volger ) zit een terugkoppelweerstand van 10Meg ,...deze had je kunnen verlagen.
De laatste 12AX7 ( waarin de fasedraaier zit ) had je nog kunnen uitwisselen voor een 12AT7 of ECC81

Chris Winsemius
29 september 2012, 14:39
probeer anders ff een 1M weerstand tussen uitgang tonestack en massa te plaatsen
(manier om te kijken of de tonestack anders reageert op andere impedantie)

schema met spanningen en wat exact is gedaan is ook handig

Antoon
30 september 2012, 02:19
Thanks voor de reacties. Als je bijvoorbeeld naar het 5F4 schema kijkt dan is het oude circuit eruit tussen waar de wiper van de treble pot naar het rooster van de laatste ECC83 gaat en voor de beide 0.1uF koppelcondensatoren naar de eindbuizen. Daar voor in de plaats is het 5F6a circuit gekomen tussen wiper van de treble pot en de 0.1 koppel C's van de 5F6a. De 5F4 NFB weerstand is veranderd naar 27k en de preamp voltages zijn iets opgehoogd door en 10k voor de choke naar 4.7k te brengen. De 25/25 kathode ontkoppel C bij de tweede versterkingstrap uit de 5F4 heb ik eruit gehaald omdat hij veel te bassig klonk. De presence pot is nu ook aan de aarde gelegd a la 5F6a. De terugkoppel weerstand die 7ender noemde is verlaagd naar 4.7M.

Een andere reden voor dit experimentje is dat meerdere mensen zich af vroegen hoe dit zou klinken: een 5F4/5E7 met de LTP fase draaier. De tone stack van de 5F4 kan een aantal dingen die de 5F6a niet kan. Maar dat gaat dus niet zomaar.

jacky
30 september 2012, 14:21
Thanks voor de reacties. Als je bijvoorbeeld naar het 5F4 schema kijkt dan is het oude circuit eruit tussen waar de wiper van de treble pot naar het rooster van de laatste ECC83 gaat en voor de beide 0.1uF koppelcondensatoren naar de eindbuizen. Daar voor in de plaats is het 5F6a circuit gekomen tussen wiper van de treble pot en de 0.1 koppel C's van de 5F6a. De 5F4 NFB weerstand is veranderd naar 27k en de preamp voltages zijn iets opgehoogd door en 10k voor de choke naar 4.7k te brengen. De 25/25 kathode ontkoppel C bij de tweede versterkingstrap uit de 5F4 heb ik eruit gehaald omdat hij veel te bassig klonk. De presence pot is nu ook aan de aarde gelegd a la 5F6a. De terugkoppel weerstand die 7ender noemde is verlaagd naar 4.7M.

Een andere reden voor dit experimentje is dat meerdere mensen zich af vroegen hoe dit zou klinken: een 5F4/5E7 met de LTP fase draaier. De tone stack van de 5F4 kan een aantal dingen die de 5F6a niet kan. Maar dat gaat dus niet zomaar.

Heb je al een koppel cap geprobeerd tussen de PI en tone stack ?

Antoon
30 september 2012, 21:16
Heb je al een koppel cap geprobeerd tussen de PI en tone stack ?

ja, die zit er al.

Chris Winsemius
30 september 2012, 21:51
- neg feedback R ff 56k of 47k maken ipv 27k (ivm. geen 2 ohms uitgang indien originele 5E7)
- die 1M tussen uitgang tonestack en massa plaatsen
niet of te weinig effect:
opbouwen en met dezelfde spanningen als een 5F6A en dan met 5E7 tonestack (rest dus tweed Bassman)
spanning Ug2 eindbuizen wat verlagen

bass blom
30 september 2012, 22:13
hogeschooltopic :cheerup: