PDA

View Full Version : Nut vervangen door zero-fret



Ike57
28 september 2012, 20:55
Leuke oplossing. Ik kende het nog niet maar zo te zien moet het ook wel zelf te maken zijn: http://www.zeroglide.com/

DarknessAwaits
28 september 2012, 21:14
Klinkt interessant... Maar als het zo geweldig is als ze zelf zeggen blijft bij mij ook de vraag: "Why Didn't Someone Think of This Before?". Wat zijn de nadelen van dit systeem, want die zullen er toch ook ongetwijfeld zijn?

Ike57
28 september 2012, 21:22
Zero-frets bestaan natuurlijk al veel langer (en ik vind het helemaal niet zo gek).
Ik vind het wel handig gevonden om op deze manier een bestaande nut te kunnen vervangen door een gecombineerde nut/zero fret.

Waarom heeft iemand er niet eerder aan gedacht? Zo gaat dat nou één keer met uitvindingen, denk ik :D

barno
28 september 2012, 22:14
goed gevonden ja, al doet hij de installatie overkomen als peanuts terwijl dat volgens mij toch de nodige skills vergt.

Tabula Rasa
28 september 2012, 23:18
Het enige dat ik mij afvraag is:

de fret wordt achter de toets geplaatst en het midden van de fret is ook het midden van de tang van de fret. Dus komt het midden van de fret iets verder naar de kop toe...... intonatie?

Dootch
29 september 2012, 00:23
Het enige dat ik mij afvraag is:

de fret wordt achter de toets geplaatst en het midden van de fret is ook het midden van de tang van de fret. Dus komt het midden van de fret iets verder naar de kop toe...... intonatie?

Dat vraag ik me ook af. bovendien wordt de snaar minder diep ingedrukt op de eerste fret (omdat de 0 fret lager ligt. Dit zorgt voor minder stijging van de klank door rekking van de snaar. Dus ook om die reden zou de snaar dan lager gaan trillen.
Dat zijn al twee effecten die de toon verlagen.

Maar toch vind ik het goed gevonden en zijn bovenstaande effecten misschien wel marginaal...

barno
29 september 2012, 00:33
in principe is het de bedoeling dat je bij het snijden van een nut een nulfret imiteert qua hoogte. Dat gebeurt vaak niet op productiegitaren omdat dat tricky is, maar zou wel moeten.

stijnkenens
29 september 2012, 09:02
in principe is het de bedoeling dat je bij het snijden van een nut een nulfret imiteert qua hoogte. Dat gebeurt vaak niet op productiegitaren omdat dat tricky is, maar zou wel moeten.

Ook omdat ze op veilig spelen: liever een gitaar met een te hoge aktie, dan een waarbij je fretbuzz hebt.
Zo'n gitaar komt uit een fabriek ergens in de wereld, en wordt dan over heel de wereld getransporteerd, naar eender welk klimaat, dus elke keer als ik iemand hoor zeggen dat een gitaar perfect afgesteld, recht uit de doos, aan komt, denk ik: bwa ... kom maar eens langs :D

Maar wat tabula rasa zegt kan ik wel in komen, de 0-fret ligt, de dikte van de te tang, te ver naar achter, het zal maar om komma's gaan, maar ik denk niet dat een normaal stembakje dat zal merken, die gaan maar tot enkele komma's. Heb je een peterson of sonic research tuner, dan ga je het merken !


s.

loose-fur
29 september 2012, 10:59
Wat ik mij hier nu plots afvraag, bij deze algemene bejubeling van de nulfret:
wanneer zo'n fret zoveel voordelen biedt (wrijving, stabiliteit, toon en..) waarom komt ie dan eerder voor bij (oudere) budgetgitaren dan bij de (huidige) 'grote/betere' merken?


Tee.

barno
29 september 2012, 12:21
Wat ik mij hier nu plots afvraag, bij deze algemene bejubeling van de nulfret:
wanneer zo'n fret zoveel voordelen biedt (wrijving, stabiliteit, toon en..) waarom komt ie dan eerder voor bij (oudere) budgetgitaren dan bij de (huidige) 'grote/betere' merken?


Tee.

bij budget gitaren: nulfret is goedkoper, geen tijdrovend nutsnij werk.
waarom niet bij luxe gitaren: waarschijnlijk omdat het geassocieerd wordt met budgetgitaren ... :) en mss ook om esthetische redenen

oigun
29 september 2012, 12:41
Er zijn btw ook high-end gitaren met een nul fret. Oa gretsch, Selmer etc.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcShbw1Y3S6kurI8Jc26K5kLlGb2LGt-kAS9R9ll4EspAOZJXVvrLg
http://www.frets.com/FretsPages/Musician/Guitar/JazzStyles/SelmerFix/SelmerFixViews/selmerfix07.jpg

teunallica
29 september 2012, 12:55
http://www.frets.com/FretsPages/Musician/Guitar/JazzStyles/SelmerFix/SelmerFixViews/selmerfix07.jpg

Wat mij dan vooral opvalt, is die gekke hals constructie:o

Cocobolo
29 september 2012, 17:34
inderdaad. Die nul-fret is er vanaf de onderkant helemaal doorheen geslagen :D
(maar als ik de details van de foto opvraag, blijkt de foto in zijn naam "Selmer fix" te hebben staan. Een reparatie dus)

Menk
29 september 2012, 20:49
We zijn wel een beetje aan het afdwalen, maar goed. De kop-hals verbinding schijnt origineel toch zo geweest te zijn. Hieronder een plan van F. Charle:

http://www.lutherie.net/plan.selmer.jpg

K

stijnkenens
29 september 2012, 23:04
Inderdaad afdwalen, maar soit, het blijft over een nulfret gaan + al de voor en nadelen.

Die kop is inderdaad origineel, maar wel verstevigd met aluminufur, of zoiets, een soort aluminium rods die van in de kop helemaal tot aan de verbinding met de body lopen, dus stevig genoeg.



s.

teunallica
30 september 2012, 00:23
Woeps, sorry voor t zijspoor! Ik was wat afgeleid door de foto.
Wel cool, zo'n zero nutfret;)

Zo! And we're back on track!

TeleK
1 oktober 2012, 14:30
Ik heb een Framus Nashville, uit 1974, die heeft ook een nulfret. Zie http://www.arkay.de/guitars/framus/index.html (fotos onderaan). Deze gitaar is ontworpen door Chet Atkins en Bill Lawrence, dus was toen geen budget gitaar. Het nadeel van een nulfret is dat de snaar niet zijdelings wordt begrensd, dus met benden glijdt de snaar ook een beetje over de nuklfret. Als daar door inslijten van de snaar groeven inkomen, kan de snaar niet meer vrij over de nulfret glijden en gaat deze krassen. Dan moet je de nulfret vervangen en dat is een ingrijpendere operatie dan een nieuwe topkam er op zetten.

Ike57
1 oktober 2012, 14:54
Dat waag ik te betwijfelen. Dat zijdelings uitslaan van de snaar over de nulfret is maar zeer minimaal. Bij het benden hebben de andere frets veel meer te verduren. Als je één keer zover bent dat je, ten gevolge van slijtage, de nulfret moet vervangen dan zijn de andere frets waarschijnlijk al veel langer aan vervanging toe.

Bovendien, als ik de keuze heb tussen het vervangen van een nulfret of het vervangen van sommige tele- of stratnuts dan zou ik voor de eerste kiezen.

Mooi gitaartje trouwens :ok: