PDA

View Full Version : volume en toonverschil kanalen Fender Vibrolux



manny
28 september 2012, 14:29
Ik heb een Fender Vibrolux waarvan het normal kanaal veel luider en helderder klinkt dan het reverb kanaal.
Het reverb kanaal klinkt erg dof en moet ik de treble op 10 zetten om het wat helder te krijgen...
Ik heb beide buisjes V1 en V2 al verwisseld maar dat helpt niets.
Wat kan dit zijn??
btw. er zit na modificatie ook reverb op het normal kanaal.

muziekschuur
28 september 2012, 14:40
Modificatie= garantie?

manny
28 september 2012, 14:45
Het probleem is niet ontstaan na de modificatie van het reverb ook op normal kanaal.. Dat doffe geluid heeft het reverb kanaal altijd al gehad.

RS-Rik
5 oktober 2012, 03:43
Ik heb een Reverbloze Vibrolux-Amp, bij mij zitten er 2 kanalen op (ieder 2 inputs). Heb jij geen apart Bright kanaal?

Verders, het Normal kanaal is bij mij ook best bassig.

7ender
5 oktober 2012, 08:28
het reverb/vibrato kanaal komt uit z'n eerste versterkingsbuis op een mengpunt , waarbij het onbewerkte signaal , en het signaal uit de reverb-ophaal-versterker samen-gevoegd worden over een serie-weerstand die op het stuurrooster van de volgende buis zit .

Deze weerstand is 3M3 ( oranje , oranje , groen ) .
Hierover ( parallel ) zit een keramisch condensatortje van 10 pf .

Kijk of dit condensatortje nog vast zit , of vervang het eens .
Indien het je nog te weinig helderheid oplevert kun je eens proefondervindelijk kijken of 22pF of 33 pF misschien beter naar wens is.

Het is trouwens helemaal niet uitgesloten dat die zgn "beide kanalen reverb modificatie" een beetje roet in het eten kan hebben gegooid :soinnocent:

manny
5 oktober 2012, 13:11
Ik heb een Reverbloze Vibrolux-Amp, bij mij zitten er 2 kanalen op (ieder 2 inputs). Heb jij geen apart Bright kanaal?

Verders, het Normal kanaal is bij mij ook best bassig.


Het is een normal kanaal en een reverb/vibrato kanaal. Het normal kanaal is normaal gesproken zonder reverb en vibrato. De 2 input geven beide een verschil in volume.

manny
5 oktober 2012, 13:18
Bedankt. Ik zal dit weekend het ampje even checken en proberen die condensator te lokaliseren.
De versterker heeft altijd al dof geklonken op het reverb-kanaal. Omdat ik het normal kanaal nooit gebruik was me dat enorme verschil nooit opgevallen en had ik de treble altijd gewoon op 10 staan om het wat helderheid te geven. Ge verrassing was dan ook groot toen ik vorige week eens een keer op het normal kanaal inplugde. Hoe zou dat volume-verschil dan kunnen?

manny
5 oktober 2012, 13:19
het reverb/vibrato kanaal komt uit z'n eerste versterkingsbuis op een mengpunt , waarbij het onbewerkte signaal , en het signaal uit de reverb-ophaal-versterker samen-gevoegd worden over een serie-weerstand die op het stuurrooster van de volgende buis zit .

Deze weerstand is 3M3 ( oranje , oranje , groen ) .
Hierover ( parallel ) zit een keramisch condensatortje van 10 pf .

Kijk of dit condensatortje nog vast zit , of vervang het eens .
Indien het je nog te weinig helderheid oplevert kun je eens proefondervindelijk kijken of 22pF of 33 pF misschien beter naar wens is.

Het is trouwens helemaal niet uitgesloten dat die zgn "beide kanalen reverb modificatie" een beetje roet in het eten kan hebben gegooid :soinnocent:


Bedankt. Ik zal dit weekend het ampje even checken en proberen die condensator te lokaliseren.
De versterker heeft altijd al dof geklonken op het reverb-kanaal. Omdat ik het normal kanaal nooit gebruik was me dat enorme verschil nooit opgevallen en had ik de treble altijd gewoon op 10 staan om het wat helderheid te geven. Ge verrassing was dan ook groot toen ik vorige week eens een keer op het normal kanaal inplugde. Hoe zou dat volume-verschil dan kunnen?

7ender
5 oktober 2012, 14:23
dat komt door de spanningsdeling van het ingevoerde signaal achter die 3M3 weerstand ,...hier zit namelijk ook de loper van de reverb-potmeter op aangesloten ( in serie met 470K ) , alsmede een 220K weerstand naar aarde,.....en de belasting aan de anode op het mengpunt waar het tremelo-signaal bij komt .
Dat kun je ook zien aan die grote koppelcondensator van 0,1uF op dat punt , omdat hier achter een lage waarde ( 50K ) van de intensity-potmeter zit .

Chris Winsemius
5 oktober 2012, 17:17
Normaal gesproken, bij een goed werkende black-/silverface met reverb klinkt het rechter kanaal harder en ietsje helderder, d'r moet wat mis zijn.

EDIT bij non reverb modellen als de bandmaster en de dual/single showman is het juist andersom, links klinkt harder en helderder dan rechts.

jacky
5 oktober 2012, 17:51
inprincipe is het eerste kanaal (links bij reverb en trem modellen ) toch harder ? het volume wordt door de trem weggevreten.Veel ontkoppelen die vibrato ook om meer herrie te krijgen.

7ender
5 oktober 2012, 19:01
nou twijfel ik ook effe :dontgeti:,....bij een Twin Reverb is het normale kanaal idd ietsje zachter dan het reverb-kanaal

( en dat schema is identiek t/m de fasedraaier )


Dan zal waarschijnlijk gewoon het buisje V4 wel aan vervanging toe zijn

Chris Winsemius
5 oktober 2012, 22:55
ondanks de 3M3/etc. zorgt de 3e trap nog steeds voor (extra) versterking en die 10p maakt het een stuk helderder.....

edit: met het ontkoppelen van de trem wordt de 3e trap wat minder belast en stijgt daardoor de versterking (en helderheid) nog wat

manny
9 oktober 2012, 14:13
Normaal gesproken, bij een goed werkende black-/silverface met reverb klinkt het rechter kanaal harder en ietsje helderder, d'r moet wat mis zijn.

EDIT bij non reverb modellen als de bandmaster en de dual/single showman is het juist andersom, links klinkt harder en helderder dan rechts.

jij kent het ampje Chris! Ik zal je binnenkort even bellen

Chris Winsemius
9 oktober 2012, 14:53
jij kent het ampje Chris! Ik zal je binnenkort even bellen

Is goed Man****!
Ben ook erg benieuwd wat het is...