PDA

View Full Version : Misschien stom idee....maar ik ga het wel doen :)



Steven Heijstek
27 september 2012, 22:48
Ik ben/was op zoek naar een gitaar om op reis mee te nemen. Ik vlieg vaak maar wil geen extra kosten maken door extra bagage. Ik ga dus een goedkoop stratje kopen en dan schroef ik gewoon de hals er af. Even voorzichtig met de snaartjes, want die laat ik wel zitten,.....en zo mijn koffer in. Op mijn hotelkamer weer de schroeven er in en ready to rock.
Ik hoop alleen dat de kromming van de hals niet te veel tijd in neemt om zich weer een beetje te settelen....maar dat zie ik vanzelf wel.
Ik heb er nu al zin in :seriousf:

Groetjes.......

barno
27 september 2012, 22:54
daar is niks stoms aan en over dat halsje moet je je geen zorgen maken.
Ik snap niet waarom niet meer mensen dat doen.

mesaman
27 september 2012, 23:16
no problem?waarom niet? Veel mensen zijn veel te zenuwachtig met hun gitaren.


have fun!

Orpheo
28 september 2012, 00:03
Is dit alles? Ik had gehoopt op iets echt stoms...

B-stone
28 september 2012, 07:16
Is dit alles? Ik had gehoopt op iets echt stoms...

Dat komt dalijk pas als hij een schroevendraaierset in zijn handbagage probeert mee te nemen :D

Yngwie79
28 september 2012, 09:28
Misschien even een lock voor je snaren erop zetten. Anders schieten ze steeds los.

Remork1970
28 september 2012, 09:28
Goed voor het hout, vaak de schroeven erin en eruitdraaien

barno
28 september 2012, 09:54
Dat komt dalijk pas als hij een schroevendraaierset in zijn handbagage probeert mee te nemen :D

trouwens als je body en hals los mee in handbagage neemt, dan kunnen ze wel moeilijk doen als de snaren erbij zitten: possible weapon... zelf meegemaakt. dus dan snaren in grote bagage.

peter_heijnen
28 september 2012, 10:03
Is idd weinig stoms aan. Ik heb ooit hetzelfde gedaan met mijn no1 op een trip naar malta. De body ging in een plastic koffertje en de hals ging in mijn 'klerenzak' (hoe heten die dingen waar je je pak in vervoert?), wat mij betreft is namelijk alles beter dan in het ruim.

Wel werd ik voor de terugvlucht meteen uit de rij gehaald toen mijn koffertje door de rontgen ging en 'mocht' ik mee naar eoa kamertje. Gelukkig niet gevisiteerd verder. ;)

Btw, er is ook een merk dat dit soort opvouwbare gitaren aanbiedt. Je kunt die gitaren met de snaren en al opvouwen en zelfs als je de boel weer in elkaar hebt gedraaid, zou de stemming volgens zeggen nog ok moeten zijn.

muffstuff
28 september 2012, 10:36
Goed voor het hout, vaak de schroeven erin en eruitdraaien

Het zal inderdaad niet lang duren voordat die hals er niet meer goed opgeschroefd kan worden en de boel doorgedraaid is.. Zit je met een waardeloze body en hals. Tenzij je een half maakt waarbij je in de hals een vitting hebt waarin de schroef draait, dan kan je wat meer hebben.

barno
28 september 2012, 10:41
Het zal inderdaad niet lang duren voordat die hals er niet meer goed opgeschroefd kan worden en de boel doorgedraaid is.. Zit je met een waardeloze body en hals. Tenzij je een half maakt waarbij je in de hals een vitting hebt waarin de schroef draait, dan kan je wat meer hebben.

Dat gebeurt echt niet vlug hoor, ik heb hier een squiertje waarbij alles nog vast zit na zeker 100 wissels. en mocht het toch gebeuren is dat in 5 minuten opgelost door de gaten wat strakker te maken met houtstrip.

Kim Wilson
28 september 2012, 10:44
En met de hals gebeurt al helemaal niks, daar zit immers geen schroefdraad in. Onnodige bangmakerij.

barno
28 september 2012, 10:48
kim: je bedoelt de body, denk ik ;)

Kim Wilson
28 september 2012, 10:50
Body idd. De schroeven draai je in de hals, de body zal daardoor nooit waardeloos worden. En zoals Barno zegt, alles is te repareren, mocht het al nodig zijn.

oigun
28 september 2012, 11:17
Je kan schroefbussen in de hals plaatsen en dan kan je met vleugelbouten of inbusbouten de hals vast zetten, heb je ook geen schroevendraaier nodig...

zoon van Piet
28 september 2012, 11:19
Btw, er is ook een merk dat dit soort opvouwbare gitaren aanbiedt. Je kunt die gitaren met de snaren en al opvouwen en zelfs als je de boel weer in elkaar hebt gedraaid, zou de stemming volgens zeggen nog ok moeten zijn.

Aaahhh, de Hoyer Foldaxe! Een even illuster als mislukt ontwerp uit de 70's.. duikt altijd weer op in boeken n discussies. Maar als waar Hoyerfanaat en verzamelaar heb ik er nog nooit een in het echt gezien, want hij is zo zeldzaam als een woestijnhaai..

Ik vind het plan kw's plan geweldig, maar vrees dat het idd een beetje stom is. Niet dat de gitaar er veel onder lijdt, maar het zal ertoe leiden datje menig uurtje door mag brengen in de speciale visitatieruimte.

In gedachte zie ik een douanier gljmiddel over zijn hand spuiten.. 'bukt u maar voorover..'

mesaman
28 september 2012, 12:23
haalt hij na 1x mislukt inchecken toch gewoon een steinberger? past ook altijd(wat voor actie of situatie)

peter_heijnen
28 september 2012, 12:41
Aaahhh, de Hoyer Foldaxe! Een even illuster als mislukt ontwerp uit de 70's..
Hoyer weet ik niet, maar het was iig geen 70's. Was een min of meer recent ontwerp met dito yt filmpje erbij.

Dit was hem dan niet, maar het idee is hetzelfde: http://www.youtube.com/watch?v=jVdmNlpXxEo

Swaag
28 september 2012, 13:11
Past dit niet gewoon zo al in een koffer/rugzak/duffelbag?

http://www.travelerguitar.com/

En kan ook als handbagage.

Remork1970
28 september 2012, 13:14
In gedachte zie ik een douanier al glijmiddel over zijn hand spuiten.... 'bukt u maar voorover..'


God, ik mag toch hopen dat zo'n kerel wel eerst een latex handschoen aantrekt....

patrick0108
28 september 2012, 18:50
Is er geen gitaar bouwer op het forum die al eens een traveler guitar heeft gebouwd?

barno
28 september 2012, 19:05
Is er geen gitaar bouwer op het forum die al eens een traveler guitar heeft gebouwd?

tuurlijk, er zijn hier acoustische gitaartjes gebouwd, backpackers, minigitaartjes ... Er bestaan allerlei systemen zoals die plooibare gitaar, er is een systeem waarbij je de hals door de body kan steken enz...

http://www.guitarnoize.com/images/blog/stowaway.jpg

maar het is dus veel gemakkelijk om vier schroeven los te draaien. Iemand zei het hier al: te veel mensen denken dat een hals afhalen een zware ingreep is op de integriteit van een gitaar :) terwijl het echt niks voorstelt.

Little Jay
29 september 2012, 10:05
Heb zelfs ooit eens op een vlucht met Ryan Air de hals van m'n Reisgitaar geschroeft (Een Aria AS-100S). Hoewel die bijna overal probleemloos mee mag in de cabine is Ryan Air écht vervelend. Dus in twee delen in het rugzakje, ingewikkeld in een handdoek. Géén probleem!

BorisA
29 september 2012, 10:25
... Ik ga dus een goedkoop stratje ...

Waarom geen tele (bijvoorbeeld)? Het lijkt me makkelijker dat je een vaste brug hebt als je de hals regelmatig los schroeft!

Toen ik zelf aan het kijken was naar een reisgitaar, stootte ik op deze interessante discussie:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=1046211

Harald
29 september 2012, 10:45
De ZZ Top oplossing Erlewine Chiquita

http://www.erlewineguitars.com/gfx/chiquita/chiq_composite.jpg

En deze is ook gaaf, en full scale, de chiquita dacht ik niet. Ooit voor Billy Gibbons gebouwd omdat hij in het vliegtuig wilde kunnen spelen meen ik. De Lazer wordt door Johnny Winter gebruikt. Heeft net wat meer houvast dan een steinberger. Zouje wel de afmetingen moeten checken.

http://www.erlewineguitars.com/gfx/lazer/lazer_composite.jpg

pueblo
29 september 2012, 11:34
en als de schroeven in de nek toch door zouden draaien, kun je altijd dit installerenhttp://i00.i.aliimg.com/img/pb/400/815/385/385815400_240.jpg

Steven Heijstek
29 september 2012, 22:44
Kijk...dat geeft vertrouwen. Waarschijnlijk geen probleem voor de gitaar dus. Dat van die schroefdraad bussen is misschien een optie voor later.
Dat voorover buigen gaat overigens ook niet gebeuren want het geheel gaat gewoon in mijn koffer die lekker in het bagageruim gaat. Ik heb zojuist een gitaar van €60,- gekocht dus mocht hij toch na een paar reisjes er niet beter op worden dan gaat hij gewoon op de brandstapel. Deden ze vroeger ook met ongehoorzamen.

Tabula Rasa
29 september 2012, 22:50
Waarom niet gewoon in zijn geheel in een hoes en even aan het cabine personeel afgeven? Meerdere malen zo gedaan en was nooit een probleem. Dan zetten ze hem in een apart hokje voorin het toestel.

barno
29 september 2012, 22:54
Waarom niet gewoon in zijn geheel in een hoes en even aan het cabine personeel afgeven? Meerdere malen zo gedaan en was nooit een probleem. Dan zetten ze hem in een apart hokje voorin het toestel.

dat lukt niet altijd hoor, hangt af van de maatschappij maar vooral van het humeur van het personeel. Als de gitaar dan in hoesje alsnog mee moet met grote bagage... niet goed.

Steven Heijstek
29 september 2012, 22:56
Waarom niet gewoon in zijn geheel in een hoes en even aan het cabine personeel afgeven? Meerdere malen zo gedaan en was nooit een probleem. Dan zetten ze hem in een apart hokje voorin het toestel.

Ik heb ook al een full size laptop tas bij me. 2 stuks handbagage dat gaat echt niet lukken. Ik wil het dus bij 1 koffer en 1 laptop tas houden. Vandaar dat ik hem dus in delen in mijn koffer moet stoppen.

guitarkid
1 oktober 2012, 10:53
Mijn zoon is vanmorgen met VWO-5 naar Berlijn vertrokken voor vijf dagen. Ik stopte z'n brood voor de busreis in zijn rugzak en zag een neckplate en 4 schroeven. Blijkt dat hij zijn Strat heeft gedemonteerd en in tweeën in zijn reistas heeft gestopt! Tja, vijf dagen niet spelen is te veel gevraagd! ;) Hij was alleen vergeten een schroevendraaier mee te nemen, dus die heb ik er alsnog even bij in gedaan!

Nilke
1 oktober 2012, 15:51
Waarom niet gewoon in zijn geheel in een hoes en even aan het cabine personeel afgeven? Meerdere malen zo gedaan en was nooit een probleem. Dan zetten ze hem in een apart hokje voorin het toestel.

KLM is de "coatrooms" aan het weghalen in de vliegtuigen (om te beginnen op Europese bestemmingen)
Je kan hem dus rustig afgeven aan het cabinepersoneel, dan gaat ie [hop] zo door de andere deur weer naar buiten en het ruim in ;-)

AJG
15 oktober 2012, 21:05
Een paar tips:

- Zet een Shubb capo op de eerste fret voordat je de hals eraf haalt, dan wordt het niet zo'n kluwen van snaren. Niet te strak zetten, dat is niet goed voor je frets, maar net strak genoeg dat ie blijft zitten.

- Bij het weer vastzetten van de hals: draai eerst de schroeven naar links, totdat je een 'klikje' hoort. Het schroefdraad van de schroef valt dan in de oude groeven, de schroefgaten in de hals slijten dan minder hard.

Groeten,
Arjan