PDA

View Full Version : vraag voor de techneukers ...



Freeqi
27 september 2012, 21:33
Het komt ni veel voor maar hier snap ik nu eens de ballen van ...

Vibrochamp blackface uitgang op een belastingsweerstand 4ohm, dan naar scoop. Meet met sinus 0,3w rms (wat eigenlijk 4-5w zou moeten zijn). Alles meet perfect, spanningen, buizen, alle biaspunten, nergens meer dan 0,02V DC leakage, rectif ok, FD stuurt 20V AC swing uit enz. Hang je die amp LOS van de aarde meet ie mooi zijn 4,5w rms. MET aarde amper 0,3w rms.

Zie zo direct probleem niet ... is ofwel iets héél ongewoon ofwel iets héél simpel dat ik over 't hoofd zie ?

Iemand van de techneuten een idee ??? (kan morgen nog 's verder zoeken, staat ff aan de kant nu, wou er nachtje over slapen ;-))

PS dacht eerst aan deels kortgesloten UGT secundair of zo, snel UGT vervangen door champ trafootje = zelfde fenomeen ?

guitarnijboer
27 september 2012, 21:40
Zit de scoop toevallig ook aan de randaarde?

cluseau
27 september 2012, 21:51
Lijkt op een finaal kortgesloten uitgang.

1 - Kun je de load direct aan de trafo hangen, dus zonder speaker chassisdeel. Meet dan eens met de DVM over de load.

2 - Als je de randaarde gebruikt heb je dus maar 0W3 over toch. Meet in die situatie dan eens met de scoop de swing op de anode. Ben benieuwd of je daar dan ook bijna nix overhoud. Verwacht daar toch zeker +/- 75% van de voedingsspanning. Zou dan voor een 400V= voeding betekenen dat je 800 x 0.75 = 600Vtt moet meten.

3 Om in dergelijke gevallen een beeld te krijgen plaats ik wel eens een meetweerstand. Zou je ook kunnen doen in de secondaire lijn.

Freeqi
27 september 2012, 22:42
1. heb ik al gedaan = idem ... dacht ook eerst direct aan kortgesloten uitgang al meet je dan meestal nog minder dan 0,3W ?
2. zal ik morgen eens doen ! Indien daar swing KAN het niet anders dan secundair zitten ?
3. op de uitgang hangt los een 4 ohm weerstandbrug, nog nooit gedaan om bvb primair een meetweerstand te gebruiken maar kan morgen eens doen is 2 min werk. Wat hang je ertussen qua waarde ?

Ja de scoop hangt aan de aarde, die wel uiteraard.

het rare is dat er dus spanning staat tussen de aarde en chassis als ie los hangt van aarde hé. Iets van een 30V ... heb er ff ook amp meter tussengehangen en meet iets van een 20 milli ... waarom springt diff dan niet (op werkbank hangt een 10ma differentieel) ??
lijkt erop dat er spanning staat op aarde maar zeer weinig stroom loopt. Blijf raar vinden. Gebruik die opstelling al jaaaren, nooit zoiets gehad. Is simpel: verzetbare weerstandbrug van 200W los, 2/4/8/16 ohm naar dual scoop (die uiteraard geaard is) doorgelust naar RMS voltmeter (los). Alles nog repair ervoor en erna gebruikt dus zeker niks mis mee ...

7ender
28 september 2012, 02:14
Guitarnijboer heeft een goed punt. ;)

De scoop kun je beter van de aarde loskoppelen . ( óf inwendig de aarde-draad loshalen , ...óf met een zelf vervaardigd kort verlengsnoertje waar je aardedraad niet van aansluit ).

De toongenerator laat je wel geaard staan op een stekkerblok waar je ook je te repareren ( ge-aarde ) versterkers op aansluit.

De ground van de toongenerator verbind je dan met de ground van scoop met een aparte draad .

cluseau
28 september 2012, 08:44
1. heb ik al gedaan = idem ... dacht ook eerst direct aan kortgesloten uitgang
meetweerstand te gebruiken maar kan morgen eens doen is 2 min werk. Wat hang je ertussen qua waarde ?


Daar dachten we allemaal aan zo te zien, is ons waarschijnlijk ook al overkomen (ik iig wel) ;)

Meetweerstand bedoel ik eigenlijk in de secondaire lijn, simpel om er een stroom bij te kunnen plaatsen. Je kan hem ook direct meten natuurlijk maar tis wel prettig als je beide tegelijk kan meten.

Primair is een goed idee maar de stroom is daar natuurlijk veel kleiner. De Z van de trafo is een paar k dus neem iets van 100 Ohm. Daar moet je dan toch al iets kunnen meten.



Ja de scoop hangt aan de aarde, die wel uiteraard.

Ik gebruik jouw methode om een amp te testen ook. Altijd de prestatie meten als een amp klaar is. Zegt heel veel over de conditie van de amp.

Maar......Ik heb de scoop altijd ongeaard. Ik zorg voor een goede aarding van het aparaat op de bank en houd het scooplevel op het niveau van de patient. Heb ooit flinke klappen gehad door een geaarde scoop. Vooral met KTV werk, dat dan weer wel maar ook met de ampjes is het verstandig zwevend te meten.

Mijn scoopje hangt gewoon in een ongeaard stopcontact.

nico verduin
28 september 2012, 08:59
Maar......Ik heb de scoop altijd ongeaard. Ik zorg voor een goede aarding van het aparaat op de bank en houd het scooplevel op het niveau van de patient.

Mijn scoopje hangt gewoon in een ongeaard stopcontact.idem......

7ender
28 september 2012, 09:50
precies ,...scoop = aarde los ( Heeft Mozes zelfs nog in die steen gegrafeerd voordat ie van die berg naar beneden sodemieterde ) :)

Freeqi
28 september 2012, 09:51
ok, weer wat bijgeleerd ... (elke dag nog ... zolang dat blijft blijven we ervoor gaan) generator gebruik ik eigenlijk een losse neutrik met een verloopje naar jack, best handig kan je meenemen, geen gezeul met kabels etc. Kan zelfs blokgolf genereren, level instellen, sweepen etc. Dus die is niet geaard, hangt steeds los. Scoop is geaard maar ik wissel nogal eens tussen vaste stroom en de regelbare 0-250V rheotor/variac, die is niet geaard ... mmm zal dra eens omdraaien, variac aarden en scoop niet.

ik schaam me dood ... echt. manman zo stom. Vibrochamp heeft een cinchje als speaker out. om makkelijk te werken hang ik daar een jack chassitje aan met twee krokodilleklemmen van binnenuit (I know niet 'katholiek' maar is meestal maar een paar W hé), is eigenlijk één kleur krokodilleklem in twee geknipt en op jackchassis gesoldeerd, . Ik raad je raden wat er gebeurd is :-) Damn. Gelukkig zijn die cinch chassis maar enkel bij de champs ;-) gedver, ik moet meer pauzes pakken tss repairs ! Als amp niet geaard is hangt ganse boel dus van aarde en geen sluiting = 5W ... gelukkig kan kortsluiten bij een tube amp niet veel kwaad ;-)

en ik doe sowieso altijd dikke crocs aan als ik aan hoogspanning werk ;-(

cluseau
28 september 2012, 10:11
Haha, mooi dat je er uit bent. Soms zit je te lang blind te staren. Dan gewoon even gas terug nemen. Gebeurt ons allemaal hoor, niet voor schamen.

7ender
28 september 2012, 10:21
da's waarheid ! ,....soms effe opstaan , loslaten , weglopen ,.... en een keuppie keuffie

Freeqi
28 september 2012, 10:25
ja zou er wel achtergekomen zijn ... Als ik zoiets 'raar' heb zet ik meestal ff weg, slaap nachtje over en probeer dan nog aantal dingen. zolang je maar logisch blijft redeneren en geen paniekvoetbal begint te spelen ? Thanks in elk geval allemaal ben er nu in elk geval achter dat aardingsschema meetsopstelling eens deftig gereviseerd moet worden, ga binnen paar maand verhuizen naar eigen atelier, geen huurpand meer ;-)