PDA

View Full Version : Opnemen, Alesis IO Dock?



macwilliams
27 september 2012, 22:07
Vaak zit ik wat te pielen op mijn gitaar en heb dan ook de wens om bijvoorbeeld een slagpartij op te nemen om daar vervolgens wat overheen te soleren of een tweede slagpartij erbij te verzinnen. Nou heb ik al een Ipad3 en weet ook wel redelijk wat applicaties te vinden voor gitaar.

Maar nu het verbinden van de gitaar met de IPad3?

Nou zijn er verschillende apparaatjes op de markt te vinden om je gitaar aan je ipad te hangen maar wat is nou één die niet via de 3,5mm koptelefoonjack gaat en bovenal natuurlijk ook nog van enig kwaliteit is?

Nou ben ik dus op de Alesis IO Dock gestuit en n00b die ik ben lijkt het best een goed ding om er de dingen mee te doen die ik wil. Voor €166,- lijkt het veel waar voor je geld. Maar ja als N00B trap ik misschien ook in de ..... Ehm, de uitstraling?

Wie heeft er ervaring met de Alesis IO Dock, is het wat, zijn er in die prijs betere alternatieven?
Zie ik dingen over het hoofd?

Zo lees ik ook topics over het aansloten van je gitaar op je PC en dan het probleem van latency, is dat ook van toepassing op de IO Dock?


Zo, wie kan me helpen enige duidelijkheid te krijgen in de wondere wereld van de digitale techniek?

Kingfisher
28 september 2012, 11:28
Als je toch die weg op gaat, neem de Amp Dock
http://www.alesis.com/ampdock
http://www.alesis.com/stuff/contentmgr/files/23/4546c2b6781bda5ec23f61196410f066/medium/ampdock_angle_stand_withpedal_web_med.jpg

Ik gebruik de Line6 plug, dan kan ik ook de pod software draaien. Zorg dat je een 30-pins connecter hebt, het geluid van connecters die via de headphone/mic gaan, is gewoon bagger. Dat van de 30-pins connecter is best te pruimen. Dit werkt prima om 's avonds op de sofa wat te zitten noedelen.

Je kan met de app Garage Band best wel leuke dingen doen, tot het niveau van "demo opnemen van ideetjes om maandag in het repitiekot aan de band te tonen". Er zijn nog wel een paar multitrack recorders.

Maar voor het betere werk ga je richting PC moeten gaan. Het beste werkt een stand-alone, dus geen PC die ook door vrouw en kinders vervuilt wordt met office applicaties, antivirus, internets... Gewoon een clean geformateerde laptop, met daarop enkel de audio software. Ik heb een Tascam UL122 om de gitaar (en mic en e-drum) naar USB te krijgen, en het laptopgeluid naar jack out L+R voor de monitors. Kost 99€, de software (Gitar rig, amplitube) kan je ook wel 'vinden' (zuiver voor academische doeleinden uiteraard).

Een andere optie is de Line6 HD Pod, dan ben je echt vertrokken.

muziekschuur
28 september 2012, 11:40
Prima ding. Maar heb je dan een externe aansluiting over? De snelheid van de schijf in de Ipod zou composities boven de 8 sporen kunnen belemmeren. Dus even nadenken of je dat wil. Verder is de Cakewalk VS100 een standalone recorder die ook als 8 kanaals geluidskaart aan je pc gehangen kan worden. Die kost tegen de 500 euro. Maar dan heb je wel ruimte om uit te breiden. De recorder kan 2 kanalen opnemen op een sd kaart.

De preamps op de VS100 zijn vermoedelijk iets beter dan deze Alesis. Al denk ik dat ook de Alesis veel fun kan brengen. Ik denk wel een heel leuke introductie tot het singing songwriting.

harrie-beton
28 september 2012, 12:20
Een ipad is een mooi dingen maar iedereen heeft toch een computer??
De beste recording en jam machine is een computer IMHO

macwilliams
28 september 2012, 17:59
De alesis IO Dock kost "maar" 166€ tov de 400€ die de line six kost. Het zal ongetwijfeld een beter ding zijn maar de prijs is mij te hoog.
Daarom vroeg ik mij af of het voor iemand als ik die niet professioneel bezig maar redelijke kwaliteit wil zo een Dock wat is?

muziekschuur
28 september 2012, 18:39
Ik heb alesis nog nooit kunnen betrappen op "troep". Altijd gewoon degelijk spul... De vraag is dan meer werkt de software die je al hebt op de ipad naar je wens...

macwilliams
28 september 2012, 19:07
Ik heb alesis nog nooit kunnen betrappen op "troep". Altijd gewoon degelijk spul... De vraag is dan meer werkt de software die je al hebt op de ipad naar je wens...

Welke zou je willen aanraden om te gebruiken?
Ik heb wat van die gratis probeer dingen erop gezet als ampkit, amplitube en de amplitube van fender. Verder zou ik GarageBand willen proberen en zo zijn er vast wel meer. Misschien iets met sporen of zitten die er al standaard bij? Het is allemaal nieuw voor mij en ik ga het liefst voor makkelijk, simpel in gebruik.

Ik heb een boss micro br gehad maar dat menu vond ik niet makkelijk in gebruik, zat steeds te knoeien en vergatbook steeds hoe het ook alweer moest. Die heb ik dan ook weer verkocht.

Kingfisher
29 september 2012, 03:23
Er zit hier al een topic over gitaar en iphone/ipad: plugs, apps. Ff zoeken, zo gepiept.

macwilliams
29 september 2012, 08:16
Dat heb ik ook wel gedaan, wat ik daaruit opmerk is dat er dus geen echte ervaringen zijn met betrekking tot de Dock.
Misschien dat ik dan toch maar voor de 30pins line six aansluiting ga want dan hoef ik de ipad niet steeds uit zijn hoesje halen. Voor de rest is het dus het uitzoeken van de meest geschikte software.

Mocht ik dit echt leuk vinden dan kan ik altijd nog voor de duurdere varianten gaan.

Kingfisher
29 september 2012, 10:46
De software en deprocessor zijn dezelfde voor de Alesis AmpDock als voor de Line6 plug: tzz=de ipad met de app naar keuze. Het goede nieuws: de latency is gewoon onbestaan, en het is zeer stabiel. Ik vind de modelling software van een Pc wel realistischer, maar moeilijker om te installeren/aanleren. En, tenzij je een dedicated pc hebt, of een zware pc, zit je met latency.

Het voordeel van de Ampdok zijn de aansluitmogelijkheden: midi, en er zit een pedaal bij, waaronder een wahwah. Maar er is zero geluidsverschil tssn het ampdok van 400€ en de line6 connector van 65€. Mijn raad: koop die line6 connector, speel er wat mee rond en beslis dan.

Eerlijk gezegd, ik speel de laatste maanden thuis meer via de ipad dan via de versterker.

macwilliams
29 september 2012, 10:51
Dan ga ik het maar proberen. Zal er zo maar eens een gaan bestellen. Dank je wel voor de nuttige info.

macwilliams
13 oktober 2012, 16:37
Sinds gisteren de mobile in van line 6 in huis gehaald en ik heb als software de complete Fender amplitube aangeschaft in Apple's Applicatie winkel. Ook heb ik de software van line six op de ipad gezet. Als ik heel eerlijk ben vind ik de line six software op de een of andere manier sterker klinken maar de fender amplitube is meer dan goed en er zit een 8sporen "bandrecorder" bij. Bij de line six kan je niet opnemen en dat is wel een beetje jammer. Ik zit er over te denken om ook die andere amplitube aan te schaffen maar ik vraag me af of het echt wat toevoegt.

Hendriks
13 oktober 2012, 17:39
En anders kom ik naast je op de bank zitten , doe ik de slagpartij , ga jij helemaal los. Kopje koffie en zo nu en dan een peuk.
Ik ben wel volledig analoog , dus met wat ruis en brom.

macwilliams
13 oktober 2012, 23:08
Erg sympathiek van je Henk maar ik zie het niet zitten om elke dag drie uur lang jou naast me te hebben zitten, je weet hoe jaloers mijn vrouw is. We houden onze relatie zo als die hiervoor was, in het geheim en in het donker:mmmm:

Hendriks
13 oktober 2012, 23:18
Jammer Willem , die vrouwen ook altijd.
Maar wel een goed idee , ik moet ook maar eens iets zoeken om mezelf op te nemen , beetje oefenen kan geen kwaad.