PDA

View Full Version : Recording vocals



Tho
27 september 2012, 18:55
Hallo,

Als ik 'zing' in de oefenruimte vind ik altijd meteendat perfecte drukpunt, en gaat het grunten fantastisch. Ik speel erg gitaar bij, en ga er maar vanuit dat er 120 decibel om m'n oren vliegen. Daarbij gebruik ik 25 dempende (Exinore) oordopjes.
Het punt is, dat in de studio die zogenaamde 'vibe' gewoon niet te pakken krijg. Ik hoor mezelf te goed en zo ga ik forceren, en krijg niet het gewenste geluid. Dat drukpunt van het live spelen vind ik ook niet. We hebben alles al geprobeerd, maar het werkt gewoon niet.

Hebben jullie misschien tips vanuit eigen ervaring hoe ik toch die 'vibe' kan bereiken? Ik dacht er zelfs al aan om gewoon de muziek keihard aan te zetten en zonder headphones in te zingen. De overspraak zal weinig uitmaken.

Ik hoop dat jullie tips hebben!

Il_Falco
27 september 2012, 19:39
Ik denk dat je kan proberen om zo goed mogelijk die livesituatie na te bootsen. Meestal komt de zang als laatste in het opnameproces. Dus je kan een voorlopige mix maken en daarmee mee zingen. En vragen om de mix in je hoofdtelefoon zo luid mogelijk te zetten en jouw stem zo laag mogelijk. Normaal moet dat peace of cake zijn in een standaard studio. wel opletten voor overspraak.

Wij hadden een soortgelijk probleem. De zangeres wou zich meer en meer horen om optimaal te kunnen zingen. MAar dan hadden wij problemen met overspraak. Wij zijn dan geholpen door haar in de studio ook met in ears te laten zingen ipv koptelefoon. Daar kunnen we haar hard genoeg zetten zonder dat we overspraak hebben. Hopelijk ben je hier iets mee.

Tho
27 september 2012, 23:36
Thanks voor je reactie! Ik ga sowieso keihard oefenen op de voorlopige mix. Vorige keer ook gedaan, maar nog steeds krijg ik dat drukpunt niet te pakken. Het zit volledig tussen mijn oren

peter_heijnen
28 september 2012, 10:30
Tho, studio is helaas niet hetzelfde als live of zelfs oefenruimte. In het slechtste geval zou je het gevoel dat je normaal hebt helemaal los moeten laten en de studio situatie helemaal maagdelijk moeten aangaan. Maar paradoxaal genoeg zou dat ook zo maar eens het beste geval kunnen blijken.. ;)

Wat je zelf al aangeeft, inzingen in de regiekamer, kan onder voorwaarden prima. Dat zal nog het meest lijken op 'live' dus kwa vibe waarschijnlijk ook het meest in de buurt. Het zal er maar net aan liggen of het al dan niet kan in jullie productie, kom je pas achter na uitproberen.

bass blom
28 september 2012, 10:33
ik zou me bij de soort muziek niet al te druk maken om overspraak.
gewoon een paar snoeiharde floormonitors pakken en blazen met die hap :D

Han S
28 september 2012, 11:02
Bono zong in de controlroom, met een SM58 in zijn klauw en de band keihard op de main monitoren. Dat gezeik van die technici over overspraak moet je negeren, gelul, het gaat om de muziek en om de prestatie van de muzikant. Overspraak is niet jouw probleem, moet ie maar betere microfoons kopen. Een M88, de band op een paar floormonitoren, de ogen dicht en gaan met die hap.

Gelul, ik heb laatst een CD opgenomen met de 12 BBB en het beste nummer van die CD volgens de recensies is het nummer dat helemaal live in een keer is opgenomen. Dat is het enige live nummer van de CD, de rest heeft overdubs.

Op het podium heb je ook overspraak en ook nog eens vaak de SM57 en 58's en die overspraak is bepaald niet fraai.

guhlenn
28 september 2012, 18:57
Zack de La Roche heeft zo de eerste cd volgeschreeuwd van rage against the machine (monitors vol open, en dan maar schreeuwen als een varken). Kortom, dat dus :). Ik zie geen problemen, behalve voor de buren misschien.

Tho
28 september 2012, 22:02
Goede info mensen, thanks. Onze engineer vertelde ook al dat die overspraak bullshit is. Zeker in ons genre. Bovendien is de overspraak precies dezelfde muziek met dezelfde timing.

@Peter: Ik weet het, het is niet m'n eerste keer ;-) Maar wel de eerste keer dat ik mijn 'probleem' te lijf ga

Liquid_Metal
29 september 2012, 09:06
Ik had dit probleem ook. Zingen met een randje ging altijd geforceerd omdat ik me inhield, en kreeg altijd last van m'n keel. Ik realiseerde me dat ik tijdens sport best wel eens geluid maak en daarbij nooit last van m'n keel krijg. Ik merkte dat ik m'n stem hierbij anders gebruikte en ben dat gaan toepassen tijdens repetities.
Mijn punt is dat ik moest zoeken wat ik precies deed tijdens de sport en dat toepassen bij het zingen. Dus ook al heb je de vibe niet, dan kun je misschien door je live-techniek te bestuderen voelen wat je anders moet doen.