PDA

View Full Version : Bibi - Lover, You Should've Come Over (met o.a. Timo Somers!)



BibixMusic
27 september 2012, 18:14
Dus...

Ik moest voor een workshop podiumpresentatie op school een nummer naar keuze uitvoeren.
Heb toen gekozen voor dit nummer, en moest alleen nog op zoek naar begeleiding.
Dit was iets lastiger dan ik dacht, maaaaar uiteindelijk heb ik muzikanten gevonden.. en wat voor muzikanten! :D

Allereerst supervet dat Timo me heeft geholpen, niet alleen met het spelen van dit nummer, maar ook met alles regelen enz.
Zo tof om met hem muziek te maken!
Ook ben ik geholpen door mijn toetsenist Adriaan, en twee ouderejaars van de Rock (Wessel, bassist en Erik, drummer) :)
Het commentaar van de coach was na de eerste uitvoering best heftig, want ik was er niet helemaal bij, maar de tweede keer heb ik er gewoon alles uitgegooid met dit als resultaat:


http://www.youtube.com/watch?v=fwHza2EsqDY

Duhsjaak
28 september 2012, 11:55
Hi Bibi
Voor wat het waard is:
Normaal baal ik als een gek van stukjes van 1 minuut. Begin je er net lekker in te komen en dan is het afgelopen.

Hier ligt het nèt even anders. In de eerste minuut blaas je me compleet uit mijn schoenen. Mooi, klein, dynamisch en verhalend. Net een sirene (als in Song to the siren, even voor de helderheid), je haalt je publiek met je zang binnen.

Daarna wordt het wat scherp, opbouwende spanning (??), maar die eerste minuut is puur goud.

Je kent mijn band met de Buckleys en dus hield ik een beetje mijn hartje vast, want dit is een van de moeilijkere dingen om te coveren. Jij hebt het hem geflikt in ieder geval. Kan ik van de begeleiding niet zeggen; die flodderen maar een eindje door. Het lijkt wel alsof de drummer de enige is met echt gogme/helder inzicht in de structuur van het lied. Of in wat het lied nodig heeft.

Weet de coach zeker dat je gebrekkige concentratie daar niet vandaan komt? Mij is altijd geleerd nooit een ander de schuld te geven maar hier....

Leuke vondst dat hoedje. Oordeel van twee van mijn kinderen: Volgende keer iets minder kort die rok of broek. Nu we het toch over presentatie hebben.
Voor de rest, keep on keepin' on!
vriendelijke groet, Gus

showband
28 september 2012, 12:31
neeeeh

korte rokken en lage camerastanden.
Da's een sure fire punt extra voor presentatie!
:soinnocent:


bij de weg.
-Beter gekozen nummer.
-oefenen in belten en ademsteun. Geeft nuttig gereedschap voor het aanvallen van dit soort songs
-Niet te veel zinnen eindigen in een naar beneden afbuigende toon. (Dan krijgt het publiek het door)

Ernest01
28 september 2012, 15:26
Eerste deel is - zoals Gus zegt - heel mooi. Je hebt een heldere stem, die later weer 'vervalt' in de
klagende ondertoon. En dat vind ik heel jammer, want daardoor vervormt je stem. Maar misschien
is dat geluid wel jouw 'handelsmerk'.
Leuk dat je wat mensen gevonden hebt om mee te spelen. Als zij wat meer ingespeeld zijn
op elkaar, wordt dat misschien nog eens ondersteunen. Nu leidt het toch wat af....

Pepe
28 september 2012, 16:47
Buckley weet natuurlijk dat drama luchtig gebracht moet worden. Als de inhoud goed is hoef je de luisteraar niet met de vorm om de oren te slaan.
Jammer wel van de begeleiding. Het nummer is vrij straight forward, je moet daar niet teveel in pielen.

MichaelSS
28 september 2012, 23:01
Dit vind ik toch wel één van je mindere filmpjes.

Neemt niet weg dat je een goede zangeres bent, maar dit filmpje is even iets minder. Ik sluit me aan bij wat al gezegd is. Voornamelijk de pianist en de drummer verknoeien dit nummer.

BibixMusic
29 september 2012, 10:41
Hmm ik ben het niet echt met jullie eens over de begeleiding...
Dit was zegmaar de tweede keer dat we dit nummer speelden, na wat tips van de coach (de band moest bijv. een stuk zachter).
Je hoort het dus nauwelijks, maar geloof me.. Timo heeft toch echt een verdomd gave gitaarpartij gemaakt (terwijl je eigenlijk een slagpartij én een leadpartij hebt).
Bassist speelt ook super strak (maar was ook zachter gezet), evenals de drummer.
Over de pianist.. ja dat was inderdaad niet goed, die werd naderhand ook flink bekritiseerd.

Daarbij hebben we (of eigenlijk ik) ervoor gekozen om het nummer juist een beetje om te gooien, zodat het wel eigen is.
Ik ben niet Jeff Buckley, ik ben Bibi en ik speel het nummer het liefst op mijn manier.. anders had ik net zo goed een karaoke band mee kunnen laten draaien :D

Die klagende ondertoon.. tsja.
Wat ik al zei, dit is de versie die we speelden na een aantal tips.
Er werd ook gezegd dat ik al eerder in het nummer meer kracht moest geven, terwijl ik dat normaal pas meer aan het einde doe.
Maar als je de tekst beluistert 'I feel too young to hold on, and I'm much too old to just break free and run... Too deaf, dumb and blind to see the damage I've done. Sweet lover, you should've come over...' dan mag dat toch wel enigzins wanhopig en klagend klinken vind ik ;)

Overigens zat de 'camera-man' met z'n vingers op de mic van de camera.. dus het geluid vervormd inderdaad als hij ze er weer afhaalt! :chicken:

Curbing (ja ja, belten is niet meer!) ben ik nu aan het oefenen met mijn zangdocent. Blijft voor mij lastig inderdaad..

Lang verhaal.. maargoed!
In ieder geval bedankt voor al jullie reacties :)

Pepe
29 september 2012, 11:06
Als luisteraar beoordeel je een band op het totaal, hoe mooi de individuele partijen ook zijn.
Wat de gitarist betreft, zo'n aktie op 2.48, even giebelend naar de bassist om zijn ingepropte flageoletjes.. dat haalt mij gelijk uit de mood die de zangeres neer probeert te zetten.

Maar niet te zeurderig, de band klonk best goed hoor.

arjanb01
29 september 2012, 11:41
Ik vind het tot nu toe ook je minste filmpje, bibi. De band klinkt rommelig inderdaad.
Ik zit met smart te wachten op uptempo rock of soulnummers, want slowtempo ballads beheers je wel!

Duhsjaak
29 september 2012, 14:13
Hi
Ik heb er nog eens over nagedacht en zie dat je inmiddels jezelf zelfs een beetje aan het verdedigen bent.
Dat zou ik niet doen, het is duidelijk dat je je best hebt gedaan en, in alle redelijkheid, wat kan een mens nog meer?

Voor het geval je dit nog nabespreekt met dat team is de volgende gedachte misschien een hulp.

Voor een zuivere begeleidingsband is een speciale opstelling/instelling nodig. Goed begeleiden is verdomd moeilijk en voor die gasten die dat beheersen, daar kunnen we alleen maar eindeloos respect hebben.

Een goede begeleider stelt vooraf een paar vragen:
- wat heeft de artiest nodig
- wat heeft het lied nodig
- is mijn gear op orde

Een puur dienende rol. Om over je eigen ego heen te stappen vereist moed en discipline. Niet iedereen brengt dat op. Binnen een band komt het vaak tot een soort van uitruil tussen dienend en kicks. In het ene nummer zus en het andere anders. In zo'n one off situatie is daarvan geen sprake en komt het op de juiste uitgangspunten aan. In Pepe's band (als hij mij dat toestaat) zie je dat feilloos terug. In bepaalde nummers staan ras musici heel eenvoudige motiefjes te spelen. Gewoon omdat dat lied dat eist. En in een volgend lied hebben zij dan ineens weer meer de ruimte.

Een goed musicus heeft de ballen om over zijn eigen belang heen te stappen. Misschien is dat zelfs het onderscheid tussen goed en heel goed.

Misschien ben ik te hard uit de hoek gekomen. Ik hou ook bij herhaalde beluistering het idee dat je verminderde concentratie daarin, in de band, zijn oorsprong vindt.
Ik stel voor, ga niet in de verdediging. Nooit in een vlek wrijven.
Vriendelijke groet, Gus

barno
29 september 2012, 15:08
Als je hier post zullen meeste mensen dat verglijken met bandmateriaal (omdat ze zelf in groepjes spelen). en bandgevoel is er hier niet, was ook niet het criterium, denk ik. Het ging om jouw zang.
Maar het is wel waar natuurlijk dat muzikanten je kunnen omhoog stuwen, maar als frontman/vrouw moet je dat ook zelf afdwingen, in gang zetten. en als je wat geïntimideerd bent door de muzikanten en hun ervaring, zal je dat nu mss nog niet goed lukken. Komt wel.

Wat in deze geweldig helpt, is zelf een instrument goed leren spelen

arjanb01
29 september 2012, 16:24
Alle kritiek is opbouwend bedoeld voor bibi. Ik denk dat het ook te maken heeft met bandervaring en daar kan je alleen maar in groeien door veel met bands op te treden. Komt wel!

Heffie
30 september 2012, 01:38
Ik heb voor de goede orde eens een paar opnames van je teruggeluisterd, Bibixmusic. En wat mij vooral opvalt is dat de kwaliteit van deze opname te wensen overlaat in tegenstelling tot eerder opnames. Je gaf zelf al aan dat de cameraman met z'n vinger voor de opname mic zat en dat doet afbreuk aan het luistergenot. Je speelt nu met een band ipv alleen pianobegeleiding en dat vraag om een andere manier van goed opnemen(professionele studio, dus).

Als het plebs gewend is dat je eerst zilveren tranen huilt verwacht het de volgende keer niets anders dan dat je gouden keutels voor ze poept, als je begrijpt wat ik bedoel ;).

Pepe
30 september 2012, 02:14
[QUOTE=Duhsjaak;2895681
Ik stel voor, ga niet in de verdediging. Nooit in een vlek wrijven.
Vriendelijke groet, Gus[/QUOTE]

Halleluja.
Het is wat het is. Hoe beter je wordt, hoe hoger de vergelijkingen worden.
Ik ben een zeikerd van nature maar ik hoorde laaste dat fragmentje op je site van dat "work in progress" ding en dat klonk gewoon goed. Veel te kort om goed te beoordelen maar toch.. ik dacht, daar zit echt potentie in. Dat klinkt beter dan een hoop dingen die ik doe.

Van onze nieuwe CD zijn al ruwe mixen gemaakt, ik zal wat posten. Ik ben op sommige dingen trots, op andere niet, ondanks dat de omgeving alles geweldig vindt want dat vindt een omgeving. Een forum is onpersoonlijker dus harder maar ook eerlijker denk ik. Ik verheug me er nu al op, harde kritiek.

TimoSomers
30 september 2012, 11:12
Misschien moet het extra vermeld worden dat 'we' 1 keer gerepeteerd hebben (zonder drummer) en dat bij deze workshop het nummer een aantal keer onderbroken werd en dan weer opnieuw moest. Daardoor ging ik wat meer experimenteren om het voor mezelf interessant te houden Haha. De eerste paar keer was veel meer laid back en sfeervol. Geen idee dat juist deze gefilmd werd :p.
Oh, en Bibi zingt ongelooflijk mooi live!

Duhsjaak
30 september 2012, 12:33
Hi
@Timo
Beetje off topic, maar wel exact waarop ik eerder doelde.

Veel mensen zijn zo vaak belazerd door complimentjes, dat ze die niet meer vertrouwen.
De vacht glanst nog mooi mevrouw, maar helaas..... uw hondje is niet meer te redden.
Vandaar de kreet: Hoor ik al een 'maar’ aankomen?

Daarbij probeer ik dus hardnekkig vandaan te blijven. Ik heb een grote bewondering voor je solerende capaciteiten. Dat weet je. Dat is ook de reden waarom Bibi blij is dat je beschikbaar was voor deze klus.

Het heeft veel wilskracht gekost om je te brengen waar je nu bent. Een enorm goed solist.

Op het moment dat je 'ja' zegt tegen een begeleidingsklus, een klus waarbij een bepaald aspect van iemands performance wordt beoordeeld, moet diezelfde wilskracht jou ervan weerhouden om iets anders te doen dan het doel dienen. Mogelijk klinkt dit wat dominee achtig, maar het doel was duidelijk. Veronderstel ik.

Uiteraard geldt dit niet alleen voor jou, maar ook voor de andere leden van dat team. In welke mate zij daartoe in staat zijn kan ik niet inschatten. Eerlijk gezegd ken ik jou ook niet goed genoeg. Mijn respect voor jou maakt in ieder geval dat ik inschat dat jij dat makkelijk aan zou moeten kunnen.

Voor jou interessant houden?
- Vraagt de artiest hier om?
- Vraagt het lied hier om?

Kunst is een wilszaak. Sport op een wat hoger niveau ook.
Naar mijn smaak is je ontwikkeling erbij gebaat dat je dit soort aspecten onder ogen ziet. Dan wordt je performance als geheel beter. Voor jou (voor je publiek ook) heel interessant. De beroemde korte termijn tegenover de lange termijn. Ook een wilszaak trouwens.

Denk dus niet dat dit bedoeld is als afzeikstuk. Meer als uitnodiging om je zelf de vraag te stellen waarop je ja gaat zeggen in de toekomst.
Vriendelijke groet, Gus

TimoSomers
30 september 2012, 14:15
Ik begrijp je,maar er zit een daadwerkelijk verschil tussen optreden en een nummertje spelen op een workshop. Ik begeleidt vaker dan dat ik soleer, dus dit is niet representatief.

showband
30 september 2012, 15:30
Zonder mij er verder in te mengen. Maar, Het is een registratie van een performance zonder edits.

Daarmee is het representatief.
Verder heeft bib nog enkele jaren coaching voor de boeg. Dus kommentaar met inhoud is nuttig.

Als je eenmaal beroeps bent is elke keer dat je een noot laat horen "on the record". Dus conservanten kunnen wat miju betreft beter stevige kritiek krijgen tijdens de opleiding, dan dat ze pussyfoot'n cum laude afstuderen. En vervolgens geen idee hebben waarom ze geen geld met hun metier kunnen verdienen. (vreselijke voorbeelden van langsgehad)

TimoSomers
30 september 2012, 15:35
Ik betrekte dat laatste wat ik zei puur op mezelf hoor, niet op Bibi!

BibixMusic
30 september 2012, 16:17
Wat er tot nu toe is gezegd gaat voornamelijk over 'de band'...

Ten eerste: er is geen band.. ik heb een aantal muzikanten gevraagd of ze mij willen helpen (en thank god, dat is me gelukt).
En wat Timo al zei, dit is een workshop.. geen optreden in het grootste stadion ter wereld of weet ik het!
Ik heb ontzettend veel moeite gedaan om deze mensen bij elkaar te krijgen, omdat ik zelf geen band heb (daarom liggen de kritieken een beetje gevoelig).
Maargoed, dat even terzijde.

Ik post dingen op gitaarnet vooral om de kritieken over mijn zang aan te horen, omdat er hier genoeg mensen zitten die daar veel verstand van hebben en ik tot nu toe al veel heb geleerd van hen.
In dit topic heb ik alleen niet zo veel over gelezen over mijn zang :chicken: dus om nou te zeggen dat dit opbouwende kritiek is voor mij..
Het is meer opbouwende kritiek voor 'de band' (en ja ik zet het steeds tussen aanhalingstekens omdat we geen band zijn haha).
En dat vind ik jammer.. want natuurlijk is het belangrijk dat ik niet alleen maar met complimenten de lucht in wordt geprezen, daar schiet ik niks mee op natuurlijk, maar richt de kritieken op mij en niet op de muzikanten want daar gaat het nu even niet om!

Sterker nog, ik vind het een beetje belachelijk dat Timo zich nu moet gaan verantwoorden voor zijn begeleiding (terwijl hij dit prima heeft gedaan naar mijn mening), want nogmaals: ik vraag jullie mening over mijn zang/performance in dit filmpje en niet jullie mening over Timo of de anderen.

Niet aanvallend bedoelt dit, maar ik probeer het alleen duidelijk te maken :)

bass blom
30 september 2012, 16:40
ik vind het klaagzang maar misschien is het origineel dat ook? zoja, dan doe je het goed :D

nak
30 september 2012, 17:03
Ach, je zou haast vergeten dat het ook fijn is om gewoonweg lekker muziek te maken.
Simpel je passie volgen, hoop dat ik dat nooit uit het oog verlies.

Pepe
30 september 2012, 17:04
De zang staat niet los van de band.
Het origineel begint fluisterend en breekbaar en naar het einde neemt de dynamiek toe wat het uithalen min of meer rechtvaardigt. Bij jouw uitvoering blijft de band een beetje dobberen terwijl de zang wel die opbouw erin probeert te krijgen. Dat wringt.
Je zou kunnen zeggen, die zangeres gaat onterecht over de top maar ik snap waar je naar toe wil dus dan zeg ik liever, de band blijft achter. Als je het de band niet kwalijk kan nemen dan zeg ik op mijn beurt, die zangeres had haar begeleiding beter naar zich toe moeten trekken. Kritischer moeten zijn.

Wat de zang zelf betreft, ik hou niet van de schmier school. Jack Nicholson komt er mee weg, Dylan en Hazes komen er mee weg maar ik hoor en zie ze liever als ze gewoon doen, dat zijn ze al leuk genoeg.
Maar goed, het is een keuze en dat kan, dan kan je beter niks zeggen.

barno
30 september 2012, 17:24
wat ik ook zei eerder. waarom denk je dat James Brown, Prince enco absolute dictators waren/ zijn? it's their ass that's on the line. Een publiek redeneert doorgaans nog al kort door de bocht: als de zaak niet overkomt, is dat de frontman zijn ""schuld"...

Duhsjaak
30 september 2012, 22:07
Hi
De opdracht:
.....voor een workshop podiumpresentatie op school een nummer naar keuze......

Dan kan de begeleiding:
- helpen
- niet - helpen

Eenvoudiger dan dit krijg je ze niet.

Naar mijn persoonlijke smaak:
- heb je de eerste minuut meer dan (echt meer dan) voortreffelijk werk geleverd
- en heeft de begeleiding daarna min of meer nadrukkelijk niet - geholpen
- je presentatie heeft daar onder geleden

Niet om lelijk te doen, er wordt ook niemand ge-zwartepiet of aangevallen. Je begeleiders hebben om uiteenlopende redenen zich niet ten dienste van jouw doel gesteld. Zoiets kan je makkelijk overvallen.

Probeer eens in een voorkomend geval je backing te recruteren van een Conservatorium of (andere) academie te betrekken.
Geen vrienden of goede bekenden.
Als je niet 100% zeker bent, is het makkelijker vriendelijk-duidelijk te zijn ten opzichte van vreemden. Kijk, het zit als volgt: Dit heb ik nodig. Kun je dat leveren. En kun je dat langer dan 10 minuten? Fijn! Dank je. Da's precies wat ik zoek.

Zeker bij een conservatorium is men gewend onder al dan niet dwingende regie gewoon te presteren. Ook de betere muziekscholen bieden soms uitkomst.
- IJmuiden, Kampen: Koper en blazers in het algemeen
- Amsterdam/Amstelveen: Strijkers
- enz. verdiep je in de streekgebonden tradities

En haal in huis wat je zelf niet kunt bieden. Hulp vragen is kracht. Verzuipen is dat niet.
Dit zijn dingen waar iedereen tegenaan loopt, dus ga er niet teveel bij twijfelen. Volgende vage Sjaken opdracht ben je sterker. En don't worry: Er komen nog veel vage Sjaken opdrachten aan!
Vriendelijke groet, Gus

showband
2 oktober 2012, 16:25
OK. Maar er is om aanwijzingen en meningen gevraagd. En dan wil ik dat toch doen.

je emotioneel bereik blijft nog steeds klein. Omdat je in het (toegeven, oh zo moeilijke) breekbare stuk blijft. Maar een heele waaier aan emoties, stemmogelijkheden en expressie zien we maar niet. Die momenten dat je "door de rijen heen" zingt.

Bibi, als eens google op Katie Waissel gedaan?
vrijwel alle tips van de jury voor haar zijn nuttig in jouw geval.

ook een jonge frele dame die op persoonlijkheid al kan schitteren maar "ruw aan de randjes" is.
Leuk is om te zien hoe die ook nog foutjes maakt maar qua presentatie iedereen weet in te pakken.

die is een stuk verder in presentatie, lef en verdeling over de spanningsboog. Maar vliegt daarbij nog geregeld uit de bocht qua stem wat jij weer minder hebt. Kortom die is net sterker in het stuk waar ik bij jou progressie hoop te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=AklK0cZuES0

de zang gaat nog alle kanten op. Maar wat zij voor heeft is volledige, zichtbare, voelbare overgave. "your hart on a plate" naar het publiek. Kwetsbaarheid ten top. Op een gegeven moment niet bang om kracht te zetten en de stembanden te spannen. Soms te verlegen, koket, bravoure, hier en daar een lachje. Enz. Allemaal opener, vrijer. Meer ongewongen presentatie "schijt aan alles dit is wat ik in mij heb" Zij weet bij een eerdere opname het publiek te laten schreeuwen om voor haar te kiezen. Met niet meer dan een open instelling naar het publiek en een volledig bloot geven. Laat je niet afleiden door de details als zangtechniek als het om presentatie gaat.

Dit zijn de soort regieaanwijzingen die ik hoop dat je coach nu aan het adresseren is.

Han S
2 oktober 2012, 17:03
Zij is wel zes jaar ouder en zes jaar verder als Bibi.

BibixMusic
2 oktober 2012, 18:15
De zang staat niet los van de band.
Het origineel begint fluisterend en breekbaar en naar het einde neemt de dynamiek toe wat het uithalen min of meer rechtvaardigt. Bij jouw uitvoering blijft de band een beetje dobberen terwijl de zang wel die opbouw erin probeert te krijgen. Dat wringt.
Je zou kunnen zeggen, die zangeres gaat onterecht over de top maar ik snap waar je naar toe wil dus dan zeg ik liever, de band blijft achter. Als je het de band niet kwalijk kan nemen dan zeg ik op mijn beurt, die zangeres had haar begeleiding beter naar zich toe moeten trekken. Kritischer moeten zijn.

Wat de zang zelf betreft, ik hou niet van de schmier school. Jack Nicholson komt er mee weg, Dylan en Hazes komen er mee weg maar ik hoor en zie ze liever als ze gewoon doen, dat zijn ze al leuk genoeg.
Maar goed, het is een keuze en dat kan, dan kan je beter niks zeggen.

Goed punt... Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik alles een beetje makkelijk over me heen heb laten komen tijdens het repeteren (en het uitvoeren) van dit nummer. Dit komt vooral omdat ik met muzikanten werkte van zo'n hoog niveau, dus daar had ik sowieso het vertrouwen wel in! Maarja, ik moet wel duidelijker zijn over wat ik van ze wil en hoe ik het nummer wil brengen. Ben op dat punt nog erg verlegen en onverschillig, waardoor de uitvoering niet echt door mij wordt gedragen (of in ieder geval, de band en ik staan een beetje los van elkaar). Het was natuurlijk ook allemaal even snel voorbereiden, en ik had maar 1 repetitie kunnen regelen (de drummer heb ik pas op de dag zelf gevonden dus die heeft niet eens mee kunnen repeteren), maar dat neemt niet weg dat ik het beter vorm had kunnen geven samen met de muzikanten.


OK. Maar er is om aanwijzingen en meningen gevraagd. En dan wil ik dat toch doen.

je emotioneel bereik blijft nog steeds klein. Omdat je in het (toegeven, oh zo moeilijke) breekbare stuk blijft. Maar een heele waaier aan emoties, stemmogelijkheden en expressie zien we maar niet. Die momenten dat je "door de rijen heen" zingt.

Bibi, als eens google op Katie Waissel gedaan?
vrijwel alle tips van de jury voor haar zijn nuttig in jouw geval.

ook een jonge frele dame die op persoonlijkheid al kan schitteren maar "ruw aan de randjes" is.
Leuk is om te zien hoe die ook nog foutjes maakt maar qua presentatie iedereen weet in te pakken.

die is een stuk verder in presentatie, lef en verdeling over de spanningsboog. Maar vliegt daarbij nog geregeld uit de bocht qua stem wat jij weer minder hebt. Kortom die is net sterker in het stuk waar ik bij jou progressie hoop te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=AklK0cZuES0

de zang gaat nog alle kanten op. Maar wat zij voor heeft is volledige, zichtbare, voelbare overgave. "your hart on a plate" naar het publiek. Kwetsbaarheid ten top. Op een gegeven moment niet bang om kracht te zetten en de stembanden te spannen. Soms te verlegen, koket, bravoure, hier en daar een lachje. Enz. Allemaal opener, vrijer. Meer ongewongen presentatie "schijt aan alles dit is wat ik in mij heb" Zij weet bij een eerdere opname het publiek te laten schreeuwen om voor haar te kiezen. Met niet meer dan een open instelling naar het publiek en een volledig bloot geven. Laat je niet afleiden door de details als zangtechniek als het om presentatie gaat.

Dit zijn de soort regieaanwijzingen die ik hoop dat je coach nu aan het adresseren is.

Thanks voor deze reactie!
Ik ga dit zeker even bekijken, want het klopt helemaal wat je zegt.
Daarom ben ik ook blij met deze workshops want inderdaad, de aanwijzingen van mijn coach komen vrijwel overeen met die van jou :)

EDIT: Ik heb het filmpje gezien maar om eerlijk te zijn zou ik nooit mezelf presenteren zoals zij dat doet. Ik haakte al bijna af op het begin na de woorden: 'Thank you so much for this oppertunity blabla'. Dat kwam al heel fake over op mij (ze eindigde ook nog eens door drie keer 'Thank you' te zeggen). Verder vond ik haar presentatie niet zo bijzonder.. mij raakte het totaal niet eigenlijk. Ik had niet echt het idee dat ze überhaupt wist waar zo over aan het zingen was (ik weet ook niet of het de bedoeling was om drie coupletten door elkaar te zingen?) en het stoorde me ontzettend dat ze er steeds naast zat en loopjes probeerde te gebruiken, het haalde naar mijn mening de hele emotie weg.

Maargoed, dat is gewoon mijn mening :) ben sowieso niet echt een grote fan van dit soort programma's, dus misschien dat ik er een beetje te heftig op reageer...

showband
2 oktober 2012, 19:09
EDIT: Ik heb het filmpje gezien maar om eerlijk te zijn zou ik nooit mezelf presenteren zoals zij dat doet. Ik haakte al bijna af op het begin na de woorden: 'Thank you so much for this oppertunity blabla'. Dat kwam al heel fake over op mij (ze eindigde ook nog eens door drie keer 'Thank you' te zeggen). Verder vond ik haar presentatie niet zo bijzonder.. mij raakte het totaal niet eigenlijk. Ik had niet echt het idee dat ze überhaupt wist waar zo over aan het zingen was (ik weet ook niet of het de bedoeling was om drie coupletten door elkaar te zingen?) en het stoorde me ontzettend dat ze er steeds naast zat en loopjes probeerde te gebruiken, het haalde naar mijn mening de hele emotie weg.
.


heel goed. Jij moet je ook zeker niet presenteren zoals xxxx doet.
Het is alleen moeilijk om informatie te halen uit perfecte optredens.
deze dame is juist voor 25 jaar best matig in controle.
en daar ben jij prima mee bezig

maar het is daarom zo goed te zien hoe ver ze is in totale overgave tijdens het zingen.
-onzekerheid verbergen? nope
-zenuwen buiten de stembanden houden? nee
-ingestudeerde blikken? niet echt.

gewoon er vol in en zien waar het schip strand.
en daar maakt ze in een paar afleveringen briljante stukken in. en keuzes waarvan je de wrakstukken meters in het rond ziet vliegen.
uiterst leerzaam daarmee in mijn ogen.
Ook omdat je aan het publiek kan merken dat het aankomt. Zij maakt 2500 mensen helemaal gek van enthousiasme!

jezelf zijn, inclusief de zwarte kanten, is voor professionals vreselijk om te zien. Genant, naakt. Maar essentieel voor contact met het publiek.
Andre hases was werkelijk superieur aan 3/4 van de Nederlandse zangers. Omdat hij werkelijks niets anders kon dan hij al was. Herman brood kon stoned van het toneel af vallen. Dan nog hadden alle bezoekers tijdens het naar huis gaan het overpowerende gevoel een pure artiest op een essentiële avond meegemaakt te hebben. Daar hebben ze het nu nog over. Niet die avond met band xxx

samengevat. ik ben aan het wachten op de liveopname waarbij je uit de bocht vliegt doordat je de grip verliest door de overschotten aan pure tomeloze intensiteit. Tot het moment dat het je overkomen is heb je niet geleefd!

Pepe
2 oktober 2012, 19:36
Weet je wat het is, het is het Nederlands elftal, ze kunnen wat. Maar jij hebt de rol van Van Gaal. Als je niks zegt rolt die bal evengoed wel maar zoals Barno al zei, Van Gaal wordt er op afgerekend.

Candy Dulfer speelde in mijn band, ze was toen 14. Ik dacht nog, leuk voor op het podium, klein meisje wat toetert. In de studio had ik wat partijen voor haar bedacht. Nee, zei ze, dat ga ik anders doen, mijn partij.
Heel goed, dacht ik, ik roep ook maar wat, ik weet namelijk helemaal niks van saxofoon.

BibixMusic
2 oktober 2012, 19:48
Alright, ik ga aan de slag menschen!
Volgende opdracht is een nummer van Beth Hart, een uitdaging dus!
Maar wel een leuke :D

Knallen!!

Han S
2 oktober 2012, 20:25
http://www.youtube.com/watch?v=PU7_Vy_-5m4&NR=1&feature=endscreen

Via de link van Showband kwam ik op deze terecht. En Bibi, zo moet het dus niet hoor. Let vooral op de blikken van dat ene mannelijke jurylid. Op het eind zegt hij: I can't stop looking at her, she's fascinating. En dat bedoelt hij duidelijk niet positief.

Mitch
2 oktober 2012, 20:29
Beth Hart, poeh! Dan mag je wel oefenen op je 'curbing'. Fijne gitarist heeft ze ook altijd bij zich trouwens.

Hoe dan ook, ik ken net als bass het origineel gelukkig niet dus ik kan er ook niks aan vergelijken. Desondanks vond ik er geen zak aan. :hide: Ter relativering: van ons laatste optreden zijn nog wat video opnames gemaakt en van de 7 nummers was er maar één foutloos, maar wel te snel en da's niet voor het eerst dat het zo gaat :chicken: Verdomd, als je het níet opneemt, gaat het beter.

BibixMusic
3 oktober 2012, 22:00
http://www.youtube.com/watch?v=PU7_Vy_-5m4&NR=1&feature=endscreen

Via de link van Showband kwam ik op deze terecht. En Bibi, zo moet het dus niet hoor. Let vooral op de blikken van dat ene mannelijke jurylid. Op het eind zegt hij: I can't stop looking at her, she's fascinating. En dat bedoelt hij duidelijk niet positief.

Wat me opvalt is (maar dat zie ik zowat bij elke talentenshow) dat zodra ze
- een kledingstuk verwijdert
- schreeuwt
- een hoge toon (kneitervals) pakt

er een reuze applaus is...

Daarom hou ik niet zo van dit soort programma's.. het is ook een beetje voorgekauwd allemaal.


Beth Hart, poeh! Dan mag je wel oefenen op je 'curbing'. Fijne gitarist heeft ze ook altijd bij zich trouwens.

Hoe dan ook, ik ken net als bass het origineel gelukkig niet dus ik kan er ook niks aan vergelijken. Desondanks vond ik er geen zak aan. :hide: Ter relativering: van ons laatste optreden zijn nog wat video opnames gemaakt en van de 7 nummers was er maar één foutloos, maar wel te snel en da's niet voor het eerst dat het zo gaat :chicken: Verdomd, als je het níet opneemt, gaat het beter.

Ghehe.. het is wel een vet nummer om te zingen hoor!
En curbing begin ik eindelijk een beetje onder de knie te krijgen, heb het veel behandeld tijdens zangles :)

Tsja.. smaken verschillen.
Overigens heb ik dat ook altijd, je zingt een nummer en denkt 'Holy shit dat klinkt te gek!', vervolgens neem je het op en zingt het belachelijk.
Story of my life :D

Hendriks
3 oktober 2012, 23:15
Hoe dan ook, ik ken net als bass het origineel gelukkig niet dus ik kan er ook niks aan vergelijken. Desondanks vond ik er geen zak aan. :hide: Ter relativering: van ons laatste optreden zijn nog wat video opnames gemaakt en van de 7 nummers was er maar één foutloos, maar wel te snel en da's niet voor het eerst dat het zo gaat :chicken: Verdomd, als je het níet opneemt, gaat het beter.

Ik heb net ook wat video's gekeken van een optreden en tjonge wat een fouten , maar het publiek vond het allemaal mooi en heeft niets van die fouten gemerkt en dat vind ik belangrijker dan wat ik er zelf van vind. We hebben zelf ook een hoop lol gehad met dat optreden.

Tristan
3 oktober 2012, 23:51
Hee Bibi,

Ik ben het wel met de eerder gemaakte opmerkingen eens, met name ook wat showband zegt over je zang en performance.
Daarnaast denk ik dat de begeleidingsband gewoon niet de juiste was voor de sfeer en stijl die je probeerde neer te zetten.
Dat heeft niet zozeer met de algehele technische kwaliteit van de muzikanten te maken maar meer met hun kwaliteiten om deze specifieke stijl en sfeer van nature aan te voelen en neer te zetten, daarnaast heeft het natuurlijk ook te maken met hoe duidelijk jij de sfeer, stijl en spanningsboog die je wil neerzetten naar de muzikanten overbrengt en daarin kan je denk ik ook nog groeien.

Om te groeien raad ik je aan vooral veel op zoek te gaan en dingen uit te proberen, maar ook bij jezelf en anderen na te gaan waar je nu al echt goed in bent, zo hou je nieuwe wegen open en kan je daarin toch altijd blijven uitgaan van je eigen kwaliteiten en kracht.
Je moet als het ware je eigen stem vinden en daaraan niet alleen muzikaal maar ook verbaal en non-verbaal uiting kunnen en durven geven in de meest uiteenlopende situaties, in contact met muzikanten en met het publiek, zowel in de oefenruimte of studio als op het podium.

Van wat ik tot nu toe in je filmpjes heb gezien denk ik dat een van je krachten met name in het zingen in een kleinere bezetting ligt.
Zing en schrijf je ook eigen nummers?
De volgende keer zou ik een eigen nummer pakken of schrijven, eventueel samen met een gitarist of pianist gaan zitten om iets te schrijven of bewerken en dan met name te gaan zitten op welke sfeer, stijl en spanningsboog je precies in dat specifieke nummer wil overbrengen.
Ik denk dat zoiets heel leerzaam voor je zal zijn en je zal helpen in de zoektocht naar je eigen stem want ik vermoed wel dat het er inzit.

Daarbij is het natuurlijk ook een kwestie van jezelf en je eigen gevoel vertrouwen, er stellig in te geloven en gewoon ervoor durven te gaan, er met alles dat je in je hebt in te duiken, dat is nog het voornaamste zegt mijn gevoel.
De ratio is een handig iets en kan je soms enorm verder helpen, op het podium heeft het naar mijn idee echter weinig of geen plaats want daar studeer je niet (leren doe je er evenzeer wel), het voornaamste is om er gewoon echt volledig te staan als jezelf en zonder omwegen je gevoel over te dragen.

showband
4 oktober 2012, 10:52
Wat me opvalt is (maar dat zie ik zowat bij elke talentenshow) dat zodra ze
- een kledingstuk verwijdert
- schreeuwt
- een hoge toon (kneitervals) pakt

er een reuze applaus is...

Daarom hou ik niet zo van dit soort programma's.. het is ook een beetje voorgekauwd allemaal.


die drie elementen zijn gewoon dingen zoals een hamer bij een timmerman. jouw hoedje is toch ook niet toevallig op je hoofd terecht gekomen? Dat "hoort" bij jouw huidige uitgedragen beeld.

Het publiek waardeert artiesten. Hoe banaal of geniaal ook. Als een langharige, denim-beslagen, gitarist zijn cowboylaars op de monitor plaatst? Dan gaat de hele zaal klaarstaan voor "daar komt die enorme gave solo!".
Handig is het dan wel om iets gaafs te doen wat matched met het plaatje. Een beetje moeilijke gezichten trekken terwijl je met veel distortion snel een hoop noten speelt is al genoeg. Smaakvolle jazz akkoorden in alternatieve modi spelen is schrikken, want niet "zoals het hoort". Maar gelukkig zijn vrijwel alle vernieuwende ruige non-commerciele bands enorm voorspelbaar. :soinnocent:

Krachtig en zuiver uithalen is zwaar en moeilijk. Net zoals een herkenbaar paard schilderen moeilijk is voor een schilder. Het publiek weet dat. De toppers leven er van.... Je kan het afdoen als voorgekauwd, en dat is het ook.
Maar "melancholiek meisje, met akoestische gitaarbegeleiding" is moeilijk een unieker of minder platgetreden pad te noemen. Net zoals die schilder die abstract schildert en "niet zo een platgetreden paardenhoofd gaat schilderen"

Wat wil ik zeggen?

Je bent nu, wegens je opleiding, verplicht enorm over de vorm aan het nadenken. (voorbeeld: Als je van jezelf merkt dat je bij een vraag je hoofd een beetje schuin houd en uit defensie een glimlach op de mond tovert? Dan is dat nog steeds zoals je bent. EN je hebt zodra je het merkt erover nagedacht dat mensen het leuk bij je vinden. "Dat ga ik mezelf niet afleren") Dat is aan de ene kant wel goed. Maar jouw HANDELEN moet daar niet door gevormd worden. Het is geen choreografie, het zijn tools. Je kunt er mee experimenteren. Daar mee maak je jezelf vrij! De valkuil is nu, dat je maniertjes gaat aanleren. Dat je jezelf beperkt tot een handvol dingen die EN koel, EN leuk, En werken omdat je besluit dat die "bij mij passen". Zoals zo veel serieuze artiesten doen. Dan ben je geen taal aan het leren maar alleen het reiswoordenboek van een stedentrip. Leer achteloos te schelden, verleiden, zaken doen, bevelen op het toneel. Pas dan "sta je boven de stof" en kan je pas werkelijk zeggen dat je doet zoals je bent. Je kan er pas dan gewoon op los improviseren omdat je de tools hebt voor het bereiken van je doel. In plaats van dat je het doel moet laten leiden door beperkingen. Nota bene, zelf opgelegde beperkingen!

Dat is een stevige klus waar je nu een paar jaar voor hebt. Zodra je afgestudeerd is het belangrijk om dat te beheersen. Dat je uit jezelf direct naturel elk publiek herkent. En commandeert. JIJ bent de artiest.

Vind zo veel mogelijk van die dingen die mensen waarderen. Maak mentale notities van alle dingen die je ziet bij andere artiesten. JUIST diegene die succes hebben met dingen die je niet aanstaan. Want dat zijn de inkoppers die je snel kan afwerken. En zoek naar de werkelijke reden waarom het je niet past. Wanneer het je niet past, Waarom het werkt, Wanneer het werkt. Bij wie? Probeer het voor de spiegel. Wil je het niet? Of KUN je het niet?

Zodat je een enorme koffer met gereedschap beheerst. Ben je in staat bent om jezelf te zijn. Omdat je instinctief uit die enorme koffer de juiste tool weet te vinden. Als je alleen een hamer met een handvol spijkers meeneemt zul je altijd een timmershow blijven geven. Ook op de luchtballonnen tentoonstelling.

weer een voorbeeld:
Ik heb een bloedhekel aan " even die handjes in de lucht" verhalen. Maar ook ik heb wel eens optredens dat je besluit om te voorkomen dat het op een drama uitloopt. Dan spreek je even een paar "toverspreuken" uit. "ook achteraan" en " met die handjes" "er mag gedanst worden" en de ontsporende trein staat weer in de rails. Daarna kun je weer gewoon doen waar je voor kwam. Maarrrrrrr…… Hoewel op DAT moment die zinnen niet meer dan formules zijn. Spreek ik ze wel gemeend uit. Dat is dan geen acteren. Het floept er gewoon uit in de communicatie met zo een zaal. Ik ben dan bloedserieus aan het eisen "om aub even te gaan dansen, drinken, handen in de lucht" want dat is waar ik voor betaald wordt. Daar sta ik dan voor. Zodra die formaliteit over is pak ik ze met mijn eigen show wel weer in. Eerst moet ik ze wel duidelijk maken dat het die avond serieus gemeend een goede show is. Ook bij johnny’s en anita’s op hun feestje.

Je kunt alleen “fuck de regels” “buiten de paden lopen”, als je weet welke regels je fucked en waar de paden liggen die je vermijdt. Anders doe je maar wat. En meestal loop je dan gewoon stiekem precies op gebaande paden.

Zie het terugkerende commentaar. “toch pakt het mij nu nog niet” en “ ik denk dat er meer in zit”
Je hebt namelijk nu onvoldoende controle over het resultaat. En dat remt je voor mij zichtbaar in het totaal loos gaan. “jezelf helemaal geven”. Je houd je mentaal in. Je zoekt.

als jij "de zangers die mooi ingehouden zingt" als pad kiest is prima.
Maar net zo goed als "Slaan als een meisje" niet hetzelfde is als bruce lee die zijn vuist vlak voor je gezicht stil weet te houden... Is zachtjes zingen pas sterk als het "ingehouden kracht" is. Een eenvoudig optreden met beperkte middelen is pas knap als het niet een gebrek is, maar een zelf opgelegde beperking. De goede goochelaars hebben altijd een truuck voorradig. Voor als de mensen vragen " ben jij goochelaar? doe 'es een truuk! ah toe". Jij moet als zangeres diepte ontwikkelen om vrijhied te krijgen.

Kritiek op mijn reactie aub hieronder:
;)

BibixMusic
6 oktober 2012, 10:23
Jullie reacties lijken wel een beetje op elkaar, dus ik reageer nu even op jullie beiden :)

Allereerst wil ik ontzettend graag eigen nummers gaan schrijven, wat ik trouwens nog erg moeilijk vind. Maar ik blijf het proberen!

Dat ik nog op zoek ben naar mijn eigen stijl klopt helemaal. Toevallig moet ik voor het vak Muziekgeschiedenis op de Rockacademie een onderzoek doen genaamd 'Roots & Visie', waarbij ik dus alle stijlen ga analyseren waarin ik heb gezongen of naar heb geluisterd tot nu en uiteindelijk concludeer wat mijn huidige stijl is en of ik daar mee verder wil. Er volgt dan nog een tweede onderzoek waarbij ik mensen ga interviewen die datgene doen in de muziekbusiness wat ik ook wil. Hoe dan ook, het zal me zeker helpen :)

Aan mijn performance wordt ook hard gewerkt! Afgelopen woensdag was er best heftige kritiek op mijn mede vocalisten die een nummer moesten doen. Eentje barstte toen zelfs in tranen uit. De coach zei vantevoren al dat dit soort dingen gingen gebeuren, omdat ze alles op alles zet om je tot het uiterste te drijven. Ze wil alles uit je halen op het podium. Hierbij kan ze ontzettend hard zijn, wat voor sommigen van ons even schrikken is (voor mij ook!). Toch is het wel goed, want iemand zoals ik kan nog enorm groeien in haar performance techniek.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, vind het echt aardig dat jullie je er zo in verdiepen :)