PDA

View Full Version : Ervaringen treblebleed?



Bernstien
27 september 2012, 14:17
Ik wil een treblebleed installeren op mijn fender EJ strat. Ik wil bij terugrollen van de volumepot een zo dik mogelijke tone houden met behoud van hoog.

Nu schijnen er nogal wat variabelen te zijn die het resultaat beïnvloeden. Als ik het kan voorkomen wil ik liever geen testopstelling a la http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152864-Treblebleed-uittesten&highlight=treblebleed knutselen:satisfie:.

Er is op dit forum al het een en ander geschreven over treblebleeds maar ik ben dus met name benieuwd naar ervaringen met soortgelijke strats (singlecoils, 250K volumepot):

-Welke mod werkte voor jou het beste (parallel, serie, evt 'Gibson 50's wiring');
-Welke waarden voor cap en weerstand heb je genomen.

Alvast bedankt!

PS. zou iemand mij kunnen vertellen hoe je een hyperlink in je bericht kunt hernoemen (ik mis de optie 'edit hyperlink' o.i.d.)?

guitarkid
27 september 2012, 20:37
Als ik het kan voorkomen wil ik liever geen testopstelling a la http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152864-Treblebleed-uittesten&highlight=treblebleed knutselen:satisfie:.



Waarom niet, heb ik eindelijk een m.i. briljante uitvinding gedaan, ga je 'm niet gebruiken... ;)
Maar serieus, dit werkt als een speer, zeker bij een Strat, omdat je voor elke wisseling dan de snaren er af moet halen en de slagplaat moet losschroeven en dat is een klerewerk! Been there, done that! Maar....., zelf weten! :soinnocent:
Ik heb overigens sinds kort in mijn '62 USRI die 50s Gibson wiring en dat bevalt wel goed. Houd idd wat meer toon over bij minder volume! Denk er nog over om met de eerste tonepot de brug-pu te regelen i.p.v. de middelste pu.
Hoe dan ook, succes met testen, maar ik heb gemerkt dat waarden die bij de ene gitaar werken zeker niet hoeven op te gaan voor een andere gitaar en dan is zo'n "test-opstelling" wel erg plezierig en meer inspirerend dan het grootste deel van de tijd snaren op- en afhalen en schroeven los en vast draaien!

Bernstien
28 september 2012, 09:00
Waarom niet, heb ik eindelijk een m.i. briljante uitvinding gedaan, ga je 'm niet gebruiken... ;)

Ik heb overigens sinds kort in mijn '62 USRI die 50s Gibson wiring en dat bevalt wel goed. Houd idd wat meer toon over bij minder volume! Denk er nog over om met de eerste tonepot de brug-pu te regelen i.p.v. de middelste pu.
Hoe dan ook, succes met testen, maar ik heb gemerkt dat waarden die bij de ene gitaar werken zeker niet hoeven op te gaan voor een andere gitaar en dan is zo'n "test-opstelling" wel erg plezierig en meer inspirerend dan het grootste deel van de tijd snaren op- en afhalen en schroeven los en vast draaien!

Tja, misschien heb je wel gelijk...Haastige spoed is zelden goed :soinnocent:. Maar het is natuurlijk zonde om dubbel werk te doen. Het zou mij namelijk verbazen als verschillende mensen op woest verschillende waardes uitkomen (het gaat per slot van rekening toch altijd om hetzelfde: zoveel mogelijk behoud van hoog (-perceptie) zonder dat de tone iel wordt). Dus ik neem aan dat er voor de verschillende hoofdtypes gitaren toch wel een soort sweetspot is aan te wijzen.
Jij kwam voor je jazzmaster met p90 uit op 0,001uF en 150K, is het niet? Had jij op die USRI voorheen een 'normale' treblebleed?

guitarkid
28 september 2012, 12:56
Hallo Bernstien.

Ik heb ooit eens gelezen (op dit forum, ik meende dat Orpheo dat gepost had), dat er bij potmeters enorme afwijkingen in de werkelijke waarde kunnen zitten. En dan gaat het echt over tientallen procenten. Ik kan me dan voorstellen dat de waarde van een condensator die voor mijn 250 pot goed werkt niet werkt voor de jouwe, omdat die effectief een andere weerstand heeft dan de opgegeven 250 kOhm en dus ook anders dan mijn 250 pot. En dan kunnen kleine verschillen in waarde van die condensator misschien toch net beter of minder uitpakken. En dan komt dus de testopstelling in beeld!
Op mijn Strat zat idd een "normale" treblebleed. Ik weet zo de waarde daarvan niet (meer).

Bernstien
28 september 2012, 13:59
Ik heb ooit eens gelezen (op dit forum, ik meende dat Orpheo dat gepost had), dat er bij potmeters enorme afwijkingen in de werkelijke waarde kunnen zitten. En dan gaat het echter over tientallen procenten. Ik kan me dan voorstellen dat de waarde van een condensator die voor mijn 250 pot goed werkt niet werkt voor de jouwe, omdat die effectief een andere weerstand heeft dan de opgegeven 250 kOhm en dus ook anders dan mijn 250 pot. En dan kunnen kleine verschillen in waarde van die condensator misschien toch net beter of minder uitpakken. En dan komt dus de testopstelling in beeld!



Dat klopt, de waarde van de pot is echter eenvoudig meetbaar. Op het net is best wel wat te vinden over wat men zoal aan waardes aanbeveelt, bijvoorbeeld http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm en ik dacht dat men hier op het forum daar ook zijn plasje wel over zou willen doen, vandaar mijn vraag.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat uitgebreid testen van alle mogelijke variaties de grootste kans op satisfactie oplevert.

Overigens denk ik dat ik eerst die 50ies wiring ga uitproberen. Ik post mijn bevindingen uiteraard.

Bedankt voor de input!

guitarkid
28 september 2012, 14:17
Ik ben benieuwd, houdt ons op de hoogte!

gerritje tralalalala
28 september 2012, 16:42
Hoi Bernstein,

Ik denk dat een testopstelling echt het beste werkt, omdat ook de lengte van de kabel die je gebruikt plus de pluggen van invloed zijn op de "ideale" condensatorwaarde.
Ik weet niet of je bijvoorbeeld veel losse pedalen gebruikt enzo maar dit alles maakt een heel groot verschil in de condensatorwaarde.

just my 2 cents

groet en succes

Plant
28 september 2012, 16:49
Hallo Bernstien.

Ik heb ooit eens gelezen (op dit forum, ik meende dat Orpheo dat gepost had), dat er bij potmeters enorme afwijkingen in de werkelijke waarde kunnen zitten. En dan gaat het echter over tientallen procenten. Ik kan me dan voorstellen dat de waarde van een condensator die voor mijn 250 pot goed werkt niet werkt voor de jouwe, omdat die effectief een andere weerstand heeft dan de opgegeven 250 kOhm en dus ook anders dan mijn 250 pot. En dan kunnen kleine verschillen in waarde van die condensator misschien toch net beter of minder uitpakken. En dan komt dus de testopstelling in beeld!
Op mijn Strat zat idd een "normale" treblebleed. Ik weet zo de waarde daarvan niet (meer).

Een condensator kan ook zo een afwijking van 10% hebben, da's heel normaal.

Daarbij hangt het werkpunt van de treblebleed ook sterk af van de kabelcapaciteit die aan je gitaar hangt. Je moet de waarde dus dimensioneren aan de hand van een gitaarkabel die je altijd gebruikt. Zodra je een andere lengte kabel gebruikt of een kabel met een ander aantal pF/m klopt het al niet meer.

edit: gerritje was me bij dat laatste al voor :ok:

Bernstien
28 september 2012, 20:04
Dank u heren (en/of dames),

Dat wist ik niet. Ik vraag me wel af of ik de invloed van de kabel ga horen. In ieder geval is steeds dezelfde kabel gebruiken geen optie. Wordt vervolgd...

Tabula Rasa
28 september 2012, 21:05
Dank u heren (en/of dames),

Dat wist ik niet. Ik vraag me wel af of ik de invloed van de kabel ga horen. In ieder geval is steeds dezelfde kabel gebruiken geen optie. Wordt vervolgd...

Ga gewoon van een gemiddelde uit. Het blijft geneuzel in de marge.

guitarkid
11 oktober 2012, 15:00
Al iets uitgedokterd?

Bernstien
22 november 2012, 19:29
Het heeft even geduurd, maar beter laat dan heel erg laat:soinnocent:

De strat was bij de gitaardoctor vanwege een kapotte brug pu. Hij heeft meteen even de treblebleed gedaan.

Is een 'Duncan mod' (cap en weerstand parallel) geworden met 150K en 700pF. Daarmee had hij goede ervaringen en ik ben meer dan tevreden! Precies het effect wat ik beoogde, behoud van hoog bij terugdraaien volumepot. Nu heb ik niet zo gek veel vergelijkingsmateriaal, maar daar heb ik dus voorlopig geen behoefte aan. Het door mij gevreesde effect van het te dun worden van de tone is niet aanwezig. Je vraagt je af waarom men dit soort schakelingen niet standaard installeert.

Kortom, voor wie het interesseert: Geslaagde mod, ik kan deze bij dit soort strats van harte aanbevelen:ok:.

guitarkid
23 november 2012, 08:57
Het heeft even geduurd, maar beter laat dan heel erg laat:soinnocent:

De strat was bij de gitaardoctor vanwege een kapotte brug pu. Hij heeft meteen even de treblebleed gedaan.

Is een 'Duncan mod' (cap en weerstand parallel) geworden met 150K en 700pF. Daarmee had hij goede ervaringen en ik ben meer dan tevreden! Precies het effect wat ik beoogde, behoud van hoog bij terugdraaien volumepot. Nu heb ik niet zo gek veel vergelijkingsmateriaal, maar daar heb ik dus voorlopig geen behoefte aan. Het door mij gevreesde effect van het te dun worden van de tone is niet aanwezig. Je vraagt je af waarom men dit soort schakelingen niet standaard installeert.

Kortom, voor wie het interesseert: Geslaagde mod, ik kan deze bij dit soort strats van harte aanbevelen:ok:.

Mooi dat je tevreden bent, het is inderdaad raar dat dit niet standaard is inmiddels.

SaferSephy
23 november 2012, 12:21
Mooi dat je tevreden bent, het is inderdaad raar dat dit niet standaard is inmiddels.

Omdat de meeste strat vintage specced zijn, en een treble bleed toendertijd immers ook niet standaard was. Daarnaast schijnen de resultaten wisselend te zijn. Lindy Fralin raadt het zelfs af om bij gebruik van zijn pickups een treble bleed te installeren.

Eko
23 november 2012, 16:42
Ook is het , voor sommigen, van belang om bij begeleiding het geluid iets minder hoog te laten hebben. Door je volume iet sterug te schroeven krijg je dat er gratis bij. Sommige gitaristen spelen zelfs altijd met het volume iets geknepen vanwege dit effect. Niet iedereen heeft dus altijd alles op 10 staan.

josan
24 november 2012, 00:39
Ik gebruik altijd een 150kOhm weerstand met een 1 nF condensator, in serie, over de twee contactpunten van de potmeter die niet aan de aarde zitten. Humbucker of single coil. Werkt meestal direct goed.
Exacte effect hangt idd af van de elementen, van de kabel, van de exacte potmeterwaarde en de ingangsimpedantie van de versterker. Het effect is daardoor soms wat sterker dan andere keren. Een andere kabel hoor je vaak al, net als zonder treble bypass.

Bernstien
24 november 2012, 14:23
Ik gebruik altijd een 150kOhm weerstand met een 1 nF condensator, in serie, over de twee contactpunten van de potmeter die niet aan de aarde zitten. Humbucker of single coil. Werkt meestal direct goed.
Exacte effect hangt idd af van de elementen, van de kabel, van de exacte potmeterwaarde en de ingangsimpedantie van de versterker. Het effect is daardoor soms wat sterker dan andere keren. Een andere kabel hoor je vaak al, net als zonder treble bypass.

Ok, dat bevestigt mijn vermoeden dan een beetje dat het niet zo nauw luistert en dat het verschil in effect tussen de verschillende oplossingen zich toch een beetje in de marge bevindt. Neemt niet weg dat ik me realiseer dat in die marge af en toe wel net het verschil tussen succes en teleurstelling past:)

@Eko: Ik kan me in alle eerlijkheid niet voorstellen dat er mensen zijn die het geluid van een teruggedraaide (lager dan c.a. 8 ) volumepot op deze strat in de oorspronkelijke situatie kunnen gebruiken. Ik heb iets dergelijks i.i.g. nog nooit in een opname gehoord, ook niet bij Eric Johnson. Vanaf genoemde stand kwam er echt een deken over het geluid. Wellicht gebruikt dat soort kerels andere trucs (bijdraaien van hoog bij terugdraaien volume bijv) maar lijkt me eerlijk gezegd stug en i.i.g. omslachtig.

Voor de duidelijkheid: Bij een aantal andere gitaren van me waaronder bijv. een tele en een les paul (naar mijn weten beide zonder treble bleed) kan ik me wel iets voorstellen bij jouw verhaal. Daar kan de (veel geringere) afname in hoog bij het terugdraaien van het volume wel bruikbaar zijn.

Maar bij deze strat dus niet. Nogmaals, aan te bevelen modificatie.