PDA

View Full Version : Heb ik mijn V30 opgeblazen??



Keevinkos
27 september 2012, 11:28
Hallo,

Ik denk dat ik mijn V30 heb opgeblazen... Hij zit samen met een greenback (25 watt) in een cab en daar zit een 50 watt jcm800 op. Als ik de master van de JCM onder de 3 hou klinkt ie goed, met uitzondering van het laag dat af en toe kraakt in de v30, maar zodra hij boven de 3/4 komt begint hij heel lelijk te klinken, en hoe hard het gaat valt ook wel mee, ik kan makkelijk op vol volume spelen en in dezelfde ruimte staan.

Kunnen jullie hieraan misschien opmaken dat de v30 opgeblazen is?

Ik zou ook niet weten hoe dat komt. Een v30 is 60 watt toch? Ik heb eerder alleen de v30 gebruikt met de jcm, later kwam daar de greenback bij. En als hij opgeblazen is, moet dat geweest zijn terwijl ik alleen de v30 gebruikte, sinds dat de greenback erbij kwam en nu is er niks veranderd.

:(

muziekschuur
27 september 2012, 11:36
Als je het verkeerd hebt aangesloten (impedantie) dan kan er veel stuk zijn. Of waren het aparte speaker cabinetten? En zijn ze qua ohmage goed aangesloten? Het eerste wat je doet is kijken of alle verbindingen nog goed contact maken. Het is niet gek als solderingen na verloop van jaren opnieuw gesoldeerd moeten worden. Ze zijn allemaal onderhevig aan de trillingen van dat cabinet....

nico verduin
27 september 2012, 11:44
Kan ook vocht zijn waardoor er roest onstaat... Je zal niet de eerste zijn. Opgeblazen niet want hij geeft nog steeds geluid. Ik vermoed eerder rommel (roest?) in de luchtspleet tussen de spoel en de magneet.

jacky
27 september 2012, 17:04
of scheef gemonteerd

HaroldA
27 september 2012, 17:45
maar zodra hij boven de 3/4 komt begint hij heel lelijk te klinken

Een jcm800 3/4 openzetten en geen bloedende oren krijgen?!? Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Standje 2 zou al genoeg moeten zijn om boven een hard slaande drummer uit te komen.

nico verduin
27 september 2012, 19:49
of scheef gemonteerdMaar ik begrijp eruit dat ie het wel goed heeft gedaan. Kan ook een scheur in de conus zijn waardoor ie aanloopt (en gelijk minder volume). Of die amp is gewoon kapot

cluseau
27 september 2012, 21:59
Rommel in de spleet :crazyhappy: Naaahhh....denk eerder de amp naar de klote. Komt ook niet door impedantieafwijkingen hoor. Amps gaan nu eenmaal stuk.


Kun je een sample maken. Dan ff mailen of hier plaatsen.

Han S
27 september 2012, 22:06
Maar als die amp met een andere speaker goed klinkt ligt het niet aan de amp. Met een buizenversterker blaas je niet zo gauw een speaker weg omdat de buis heel anders met vervorming omgaat en een Celestion kan heel wat hebben. Maar ik heb er ook wel een gehad die begon te kraken en mogelijk is de spreekspoel door oververhitting gaan vervormen.

Speakers kunnen ook niet zo goed schokken, de magneet is zwaar en het frame is van plaatstaal, dus niet te ruw mee omgaan. Een vriendje liet eens een baskast omvallen met een 15"JBL er in en dat was het einde van een dure speaker. De magneet verschoof en de spreekspoel zat klem.

Overigens kun je je afvragen waarom een V30 geen V60 heet, volgens mij is de V30 30 watt. Maar die maak je met 50 watt niet zomaar kapot hoor.

cluseau
27 september 2012, 22:16
Maar als die amp met een andere speaker goed klinkt ligt het niet aan de amp.


Helemaal waar maar om daar over te oordelen moet je de V30 even isoleren en een soundsample maken. Lijkt me lastig te beoordelen als er twee speaker in één kast staan te brullen.

Chris Winsemius
27 september 2012, 22:27
Vintage 30 (ooit ontworpen voor de 15 Watt Marshall Studio 15 versterker) heeft een belastbaar vermogen van 60 Watt RMS.

Kapotte of "half opgeblazen" speakers "gaan meestal mis" op wat hogere volumes.

Keevinkos
28 september 2012, 11:26
Bedankt voor de reacties! Ik ga binnenkort eerst maar even het cabje testen met een andere amp, kijken wat hij dan doet...

cheers!