PDA

View Full Version : andere pickup's voor dikkere sound



Mesa-Man
27 september 2012, 11:51
Ik heb een USA Fender AVRI '57

Mooie straat alleen ik vind het geluid nogal plat, niet veel output zeg maar.
Ik zou er graag een dikkere sound uit willen halen.

Welke pickup's zijn daar het beste voor geschikt?

zoon van Piet
27 september 2012, 12:22
Humbuckers!
Hakken maar, dus... ;)

( of hotrailsachtige pu's. die passen gewoon en gaan keihard. alle dynamiek en finesse is meteen weg met die dingen..)

Orpheo
27 september 2012, 12:26
Tussenweg. Duncan ssl5. Quarter pounds. Dimarzio sls1 (meende dat ie zo heette). Knetterhotte singlecoils.

Venlonaer
27 september 2012, 13:28
Stuur mij even een PM. Ik heb wellicht wel wat voor je!

no 1 hops
27 september 2012, 13:37
nergens om, zo maar een gedacht, maar waarom denkt men steeds in pickups en niet aan de instellingen van de versterker?
een gitaar klinkt met oude snaren vlak, slechte kabel kan ook een reden zijn voor een slecht geluid.
kan mij niet echt voorstellen dat een USA strat vlak klinkt.

Tabula Rasa
27 september 2012, 13:39
AvRI plat en dun? Die moet stock toch behoorlijk kunnen klinken met de standaard elementen. Welke versterker en welke afstelling?

Mesa-Man
27 september 2012, 13:49
AvRI plat en dun? Die moet stock toch behoorlijk kunnen klinken met de standaard elementen. Welke versterker en welke afstelling?


Mesa Triaxis
Mesa 90/90 poweramp
Marshall Kabinet (wat vervangen wordt door een mesa kabinet)

Ik vind hem dun klinken in vergelijk met een Epiphone Les paul en met een Baja telecaster.
Die 2 goedkopere gitaren hebben meer output en meer 'ballen' qua sound.

iWishmaster
27 september 2012, 15:05
Dat zit ook grotendeels in de aard van het beestje. Een strat beukt wat minder als een tele of les paul: dat is meer een ontwerpkeuze dan een gemis als je het mij vraagt. Elementen een tandje hoger zetten al geprobeerd? Ik merk al snel het omgekeerde: mijn versterker beukt al als een gek, als ik daar een mahony humbucker gitaar op inplug is het al snel teveel van het goede en moet ik een booster gebruiken die wat laag weghaalt om modder te voorkomen.

frekie
27 september 2012, 15:55
Ik heb een setje Mighty Mite HSS pickups van pakweg 35 euro van MP, op een gemod vintage Richwood stratje, klinkt vet.

Terminus
27 september 2012, 19:21
Zet je elementen wat dichter bij de snaren. Dan heb je in ieder geval meer output. De rest is gewoon inherent aan Strat pickups, misschien dat humbuckers meer wat voor jou zijn.

Mesa-Man
27 september 2012, 20:42
Venlonaer komt volgende week een sinner element in mijn strat knallen!

Tabula Rasa
27 september 2012, 20:59
Mischien klink ik een beetje idioot als ik juist zeg: elementen LAGER en een boostertje gebruiken.

Venlonaer
27 september 2012, 21:16
Geen verkooppraatje. Maar die sinner is echt verrassend leuk! :ok: Dus ook voor anderen die meer ballen in een strat zoeken. Kijk ook maar eens hier naar. Ik heb hem getest naast een Dimarzio Super Distortion (S?) en een Seymour Duncan Hot Rails. De Sinner stak er echt met kop en schouders boven uit.

Sinner1980
27 september 2012, 21:59
Lijkt mij ook wel wat, zo'n sinner...;)

Rock Bottom
27 september 2012, 22:30
Tsja? ik hoor 2 dingen waar ik ook aan denk.
Eerst een de pup hoger zetten en als dat niet werkt leen eens een boostertje om te kijken of dat wat is.
Werkt dit allebij niet ga dan eens kijken voor een hottere pup of hb in sc formaat.

iWishmaster
28 september 2012, 10:59
Mischien klink ik een beetje idioot als ik juist zeg: elementen LAGER en een boostertje gebruiken.

Dit is ook zeker waar. Ik vind het geluid met de elementen lager juist wat voller/dynamischer klinken mits je de versterker een tandje bij draait of een booster gebruikt. Eis is wel dat je een harde en strake aanslag gebruikt.

Tabula Rasa
28 september 2012, 22:03
Dit is ook zeker waar. Ik vind het geluid met de elementen lager juist wat voller/dynamischer klinken mits je de versterker een tandje bij draait of een booster gebruikt. Eis is wel dat je een harde en strake aanslag gebruikt.

Precies. Hoger zetten is heel erg vaak de juiste oplossing, maar met single coils en het probleem van TS merk ik vaak dat juist lager zetten de oplossing kan zijn. Is gewoon een kwestie van lekker experimenteren met een schroevendraaien. Misschien dat Orpheo of Aaron-professor klapstoel-Stonebeat een technische kant van het verhaal kan toelichten. Ik kan het zelf totaal niet onderbouwen, maar weet wel dat het vaak goed kan werken.

Pepe
29 september 2012, 00:21
Een strat singlecoil brugpup klinkt wat gebalanceerder, minder schel, als je ze wat lager zet. Dat geldt vooral voor wat stevigere pickups die relatief veel mids hebben, een vintage wind zet ik wat hoger merk ik.
Op mijn LP zitten 2 oude Dimarzio paf's uit de tijd dat men nog niet aan calibratie deed. Het zijn low winds, een paar millimeter is het verschil tussen een telecaster en een krakend Beano soundje. Ik kan dat niet flikken met een Fralin humbucker, die gaat wel zachter klinken als ik hem verlaag maar hoegenaamd niet veel anders.
Ik denk dat er geen thumb of rule is behalve dan je oren gebruiken.

wireman
9 oktober 2012, 12:34
zo.... Ik ben weer even terug van weggeweest.. Good to be back!

Leuk dat juist Pepe de laatste is die hierop gereageerd heeft.. Ik heb ergens vorig jaar een set Chubtones '69 van Pepe overgenomen.. Dit ter vervanging van mijn 57/62 AVRI pups.. Dat was (zeker voor de brug en mid) een hele verbetering.. VEEL meer warmte, erg mooi laag en belletjes in het hoog.. Op mijn brugpup mis ik toch echt wat ballen.. (en dat ligt niet aan de pups, maar aan wat ik zoek denk ik..) Exact het zelfde probleem als de TS.. Ik heb wat onderzoek gedaan.. Daarom ben ik nu zover dat ik (toch maar) een Seymour Duncan SSL-5 in de brug wil proberen.. Hopelijk geeft dat wat ik zoek.. Ik speel eigenlijk alleen met overdrive op mn brugpup, dus ik denk dat ik daarom ook net een andere sound zoek dat het cleane verhaal.
Ik heb een '57 Ash strat met massief Maple hals. Ik mag dus wel een wat donkerdere pickup in de brug hebben.. Misschien moet ik zelfs uitwijken naar een SSL-6

Als iemand nog een SSL-5 heeft liggen, dan mag ie me PM'en.. Anders rij ik van de week ff naar Vlaardingen. Ik weet dat Vox Humana ze heeft..

Pepe
9 oktober 2012, 13:16
De brugpup is een lastige jongen in een strat. Clean moet ie klinken als Hank B Marvin, met overdrive als Voodoo Chile. Ik zeg maar wat.
Vooral voor de brugpup geldt wat mij betreft, wat in de ene gitaar te gek klinkt, kan ruk klinken in de volgende gitaar.

Ik heb hier een Duncan Antiquity rondslingeren. Dat is een fijn pickupje maar in elke strat klonk ie toch een beetje... euh..teleurstellend. De jongen heeft een goed stel hersens maar toch bakt ie er niks van, zei mijn moedertje dan.
Een paar maanden geleden heb ik dat ding voor de grap in een '82 Dan Smith gezet. Nou, dat is 'm dan. He he. Thuis. Eindelijk.

Op elk pickupje past een gitaartje, dat zei mijn goede moedertje ook altijd.

telecastermaster
9 oktober 2012, 13:38
Ik zeg: dikkere snaren en eventueel nog een beetje delay er achter.

wireman
9 oktober 2012, 14:33
Is ook niet altijd de oplossing.. Ik speel op 010 en het probleem ligt niet in de algehele sound, mn hals en mids zijn goed.. het is puur de brug. 010 moet gewoon goed zijn.. zelfs met 09 moet je een goeie volle sound op een strat neer kunnen zetten.

Ik denk dat de gitaar met de electronica moet matchen.. Waarschijnlijk klinkt de Chubtone '69 brugpup van mijn ook killer op een 'potje' daar buiten.. (en dan bedoel ik geen tone potje..)
Misschien is de SSL ook geen match en duurt het nog even voordat DE SOUND gevonden is.. En ook die is weer tijdelijk.. want DE tone is als de heilige graal en niets is zo veranderlijk als de mens..
Soms moet je ook gewoon concessies doen.. maar Ik merk nu gewoon dat ik teveel mis in de brug.. En dan gaan we daaraan werken..

Het voorbeeld van pepe ook.. Velen zijn lyrisch over de Antiquities.. Frusciante gebruikt ze en velen met hem.. Toch is hij kennelijk een poos aan het zoeken voordat hij de goeie gitaar erbij heeft..
Doet je ook afvragen wat wijzer is.. DE gitaar vinden of DE pup... Ik denk.. (nee, ik weet) dat het optie 1 is, maar die is te kostbaar, dus gaan we doortobben met 2..

en zo sukkelen we door...

Pepe
9 oktober 2012, 14:37
Dat sukkelen is leuk hoor.
Ik heb nog een dozijn strat pickups rondslingeren, van alles wat. Ik ben alleen door mijn strats heen.

wireman
9 oktober 2012, 14:50
Dan weet jij misschien wel wat een 'donkerdere' brugpup met wat meer output zou kunnen zijn... Weet jij toevallig wat de SSL5 tov de Chubtone doet?

Pepe
9 oktober 2012, 15:13
Nee, ik ken van Duncan alleen de Antiquity en de SSL 1.
Vroeger had je 2 pickups van Dimarzio die je daarvoor moest hebben, de FS1 of, nog meer de P90 kant op, de SDS-1.
Nou heb je zoveel varianten, wie kan dat allemaal uit elkaar houden behalve een webshop verkoper.

wireman
9 oktober 2012, 16:43
hmmm... testen dus.. Het hoeft ook niet per se een humbucker achtige sound te hebben hoor.. Gewoon wat donkerder..

Komt goed!!

cheers!

Bijl
9 oktober 2012, 16:56
De signature Di Marzio van Billy Corgan schijnt ook wel dik te klinken.

wireman
9 oktober 2012, 17:00
Corgan zn sound is zo vreselijk gebouwd op de IC Muff.. Ik weet het niet.. Eigenlijk ook nooit wat over gelezen.. Het is wel iets om even in te verdiepen.. thanks..

E-J
11 oktober 2012, 13:28
Voor een donkere(re) klank met meer output en 'ballen' lijkt me de Seymour Duncan SSL-5 een prima keuze. Ik heb nog ergens een Dimarzio FS-1 liggen, een vergelijkbare pickup. Die zou in vergelijking iets helderder/agressiever zijn. Je mag hem wel in je gitaar zetten om te proberen.

wireman
14 oktober 2012, 01:02
Tof voorstel wat ik ook erg op prijs stel!.. Dank daarvoor! Ik ga dinsdag een SSL5 ophalen.. U hoort van ons!!

mesaman
15 oktober 2012, 00:09
ik heb een dikke dubbele singlecoil, en die scheurt extreem! maar doet wel meer heel goed.

wireman
26 oktober 2012, 13:58
Het is een SD SSL-5 geworden. Hij ligt klaar.. moet er alleen nog in.. Ik ben erg benieuwd. Ik schrijf wel een review (alsof die er nog niet zijn) over de pup..