PDA

View Full Version : Fulldrive II onvoldoende voor solo's



lg84
27 september 2012, 10:45
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en ben op zoek naar wat advies over het volgende:

Ik maak sinds kort gebruik van een Fulldrive II. Ben hier erg happy mee vwb slag en leads, maar merk dat hij tijdens solo's niet voldoende is voor een echte dikke leadtone, dwz met veel gain/overdrive (of evt distortion).

Mijn vraag is dus wat ik het beste aan mijn pedalboard kan toevoegen om hiervoor te zorgen. Tubescreamer ervoor? Tubescreamer of distortion erachter? Of een heel ander pedaal gebruiken en de FD II tijdens solo's laten voor wat ie is?

Mijn amp is een Blackstar HT Club 40, dus hier valt wel een toon uit te halen die dik genoeg is. Alleen speel ik vanuit praktische overwegingen tijdens repetities nooit en met gigs soms niet via deze amp maar gebruik ik wat er staat.

Elk advies is welkom, alvast bedankt!

muziekschuur
27 september 2012, 11:03
Probeer eens een fuzz.

De (Ibanez (?) Gemini is een pedaal van Steve Vai en dat zijn twee tubescreamers achter elkaar. Een fuzz is een blokgolf een echte tubescreamer geeft een sawwave (zaagtand). Dus fuzz en gewone overdrive (zoals jouw fulltone) geeft een dikkere toon. Dit is wel heel persoonlijk. Er zijn nogal wat fuzz types en dus is het kiezen met je ogen dicht...

Tubescreamer en distortion kunnen ook allebei. Fase90 erachter voor een lichte modulatie.

Eddie van Halen gebruikt de phase 90 (MXR) (overdrive pedaal weet ik niet)
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiyxLCVlgkxCEALdae4-4fpi736K7pC-xM8eLLJufKs0UbqQ1DJg
De gitarist van Black sabbath gebruikte een tycobrahe flanger (subtiel) (Blauwe voetpedaal)
http://www.iommi.com/media/image/equipment/t_4ba3ac98dbbc1.jpg
Jimmi Hendrix gebruikte naast fuzz voor een overstuurde Marshall een Uni Vibe.
Pedalen: Dallas ARbiter Fuzz Face, Roger Mayer Octavia Fuzz/Octave, UniVox UniVibe, Vox847 Wah

zoon van Piet
27 september 2012, 11:16
Tubescreamertje voor de FD wil wel helpen. Al blijft de vraag hoeveel distorion/dik hout je wil. Want echt dik wordt het niet met een Ts ervoor.

( enne Muziekschuur: de Vox wah die je noemt werd pas een jaar of twintig na jimi's dood op de markt gebracht..)

muziekschuur
27 september 2012, 11:37
Echt waar? Welke wah gebruikte Jimi dan?

Jimi's voet op de wah pedal:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQJkRfUUhaNIRqxvFRmlhfcYS1GEDcak 71Zy--93aY_I27dhhIm

Heb dat net na zitten kijken, maar het was een Vox wah... Direct van een plaatje op het podium:

http://www.guitargeek.com/wp-content/uploads/2011/10/jimi_hendrix_woodstock1.jpg
En o.a. wikipedia vind dat ook.

arjanb01
27 september 2012, 11:44
Volgens mij gebruikte ome Jimi een clyde mccoy wah ? Hij was de uitvinder van de wah.

marc_o
27 september 2012, 11:55
Probeer anders de Blackstar drivepedalen eens...je hebt al gekozen voor een HT versterker, dus de sound zal je hebben aangesproken.
Persoonlijk ben ik erg te spreken over de HT-Dual, heeft 2 kanalen, drive en lead, een berg gain en klinkt naar mijn mening een stuk beter dan de Fulltone, maar dat is smaakafhankelijk natuurlijk.

zoon van Piet
27 september 2012, 11:56
Clyde McCoy was zeker niet de uitvinder van de wah. Die man heette Brad Plunkett, werkzaam voor Thomas Organ/Vox.
Maar op een of andere manier was de markeyingafdeling van Vox ervan overtuigd dat deze nieuwe vinding niet voor gitaar, maar voor trompet bedoeld was. dus zochten ze een bekende trompettist om goede sier te maken met zijn naam. Clydes enige bijdrage aan de wah-geschiedenis is dat ie 'ja'zei op het aanbod om tegen betaling zijn naam en foto te laten gebruiken..

Ik heb een foto van jimi met een Clyde Mccoy in zijn hand. die zal hij zeker gebruikt hebben. Maar hij had er een aantal. Mogelijk ook een of meer 846-en en vroege Crybabies..

marc_o
27 september 2012, 11:59
Heren, de topicstarter vraagt om drive-tips, niet over jullie penislengte voor wat betreft kennis van wah-pedalen.

Brum
27 september 2012, 12:03
Een Pro Co Rat achter je Fulldrive zetten en gain toevoegen naar gelang. Krijg je een kneitervette lead sound van, gegarandeerd en zo smooth als het maar kan. Ik kan het weten, ik gebruik zelf die combinatie, als ik niet over m'n eigen versterker speel.:)

Bernardduur
27 september 2012, 12:16
Wat wil de TS zelf? Hij heeft een amp met een goede OD sound........ ik zou zelf zeggen: OF je gebruikt de amp voor de slag OD en gebruikt de Fulldrive voor de lead sounds (Fulldrive + OD kanaal van de amp) OD hij maakt een rig van OD pedalen / distortion pedalen etc om over cleane amps te spelen en zo zijn gain te stacken.

Een tweede tubescreamer (fulldrive / ibanez, etc) is zeker een optie. Een Rat zoals eerder genoemd ook, naast heel veel pedalen die uit zijn. Testen is dan key! Gebruik hiervoor mn je eigen spullen en ga luisteren. Verder helpt het ook erg om te weten wat voor een sound je nastreeft.........

lg84
27 september 2012, 12:34
Bedankt voor al het advies so far (Jimi wah verhaal inderdaad redelijk off-topic maar best interessant eigenlijk...:) )

De genoemde opties ben ik inderdaad allemaal aan het overwegen. Met een Rat erachter hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over gebrek aan gain lijkt me. Bij een tubescreamer erbij is dat de vraag, maar zeker het proberen waard. De HT-Dual vind ik ook erg interessant, de andere gitarist in mjn band speelt daarover, maar dat zou waarschijnlijk het einde van mijn Fulldrive betekenen (ivm ruimte/budget..). Anyway, tijd om alle opties eens te gaan uitproberen, only way to find out!

@Bernardduur: combinatie FD en amp OD heeft inderdaad mijn voorkeur, maar zoals gezegd kan/wil ik niet altijd mijn eigen amp meezeulen. Lastig om zo te beschrijven wat voor sound ik nastreef, het gaat me om een toon die tijdens solo's iets heftiger/meer distorted klinkt dan de FD met boost vol open.

Tnx! Meer advies altijd welkom!

zoon van Piet
27 september 2012, 15:20
Heren, de topicstarter vraagt om drive-tips, niet over jullie penislengte voor wat betreft kennis van wah-pedalen.
Oh ja, sorry...ik stop m effe terug in mn broek :-)
(Duurt effe, want hij moet langs de rechterpijp omlaag, tot vlak boven de knie..)

OT: TS ervoor of Rat erachter zijn vaak prima opties. De tweede geeft bakken meer scheur en gain. De eerste is echter vaak genoeg als je als gezegd 'iets meer' drive wil. Beiden zijn makkelijk in gebruik: een trap met de voet en losgaan. Een fuzz -en met name een fuzzface-achtige- is vaak wat problematischer in je geluidsketen..

Brum
27 september 2012, 15:33
Bakken meer gain met een Rat kan als je het wilt, maar hoeft echt niet. Gilmour heeft 'm immers ook niet gebruikt voor het enorme scheurwerk. Je kunt er even zo goed een smooth, vloeiend sologeluid uit halen, zeker in combinatie met een tubescreamer en in feite is de Fulldrive ook niet heel veel meer dan een variant ervan, met meer mogelijkheden. Die gain knop zit er niet voor niets op.;)

whoosh
27 september 2012, 19:28
Een tubescreamer voor je drive, dat doet het hem wel. Ik heb geen Fulldrive, maar wel een Timmy en OCD, laten zich prima aandikken met een TS. Een fuzz ervoor werk ook erg fijn, fuzz voor de drive = smooth :)

jaguwar
27 september 2012, 21:07
Leuke ideetjes hier allemaal, ik heb zelf ook een Fulldrive 2 met een Big Muff clone er achter, ga toch eens een beetje experimenteren met Tubescreamer en/of fuzz voor de Fulldrive... En ik ben net ook 2dehands opgedoken om toch nog eens te kijken naar een Rat. Gelukkig heb ik nog wat staan dat weg mag ook... :)

SBe
27 september 2012, 21:10
Ėėn pedaal na de fulltone: Rockbox Boiling Point!
Veel vette /warme/volle / open gain en immense boost indien nodig! Moet je zeker eens testen. Zal je geen spijt van hebben.
Is minder gekend maar niet-normaal-goed en veel mogelijkheden om in te stellen naar je smaak.
Kost wel al iets maar is het zeker waard.
(Staat trouwens eentje op 2dehands.be te koop: http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/rockbox-boiling-point-119453970.html?qq=Rockbox&pcpl=&pc_id=&afd= )

zoon van Piet
28 september 2012, 11:52
Het toeval wilde dat ik gisteren in een toepasselijke situatie was om -min of meer- deze opzet te testen.
Twee overdrives geven imo het beste gitaargeluid, al scheelt het niet veel met een combinatie van rat +ts. En die laatste gaf wel meer mogelijkheden om de zaak echt aan het scheuren te krijgen. Zelfs over de retecleane ( maar bloedharde) musicman amp waar ik op speelde. Uiteindelijk had ik wel een voorkeur voor de rat als extra gaspedaal..

hessepes
28 september 2012, 12:57
Ik heb 2 boosters.
De lpb1 staat voor de drive pedaaltjes en dient als scheur/solo pedaal. Ik vind de lpb1 na drive pedaaltjes veel te schel klinken, dus mijn persoonlijke mening is dat deze het beste klinkt voor de drive/distortion.

De EP booster staan na de drive pedaaltjes, puur als volume booster, dus als je meer een cleane solo boost wil.

muziekschuur
28 september 2012, 13:24
Danelectro FAB fuzz FAB overdrive en FAB distortion? Allemaal voor net geen 20 euro. Dus voor 60 euro heb je ze alle 3 en kun je wisselen, mixen en matchen..


http://www.youtube.com/watch?v=FaNbM44RJcw


Heb m'n slurf trouwens nou maar uitgeleend aan de brandweer.... Wat een ophef zeg...


En anders DESTROY.... Met de FAB METAL:


http://www.youtube.com/watch?v=_qKmUt-TXrU

schizo910
28 september 2012, 16:57
Heb m'n slurf trouwens nou maar uitgeleend aan de brandweer.... Wat een ophef zeg...


Ah, ze hadden een koppelstukje nodig?

Pepe
28 september 2012, 17:12
Ik hou er niet van maar een OCD is toch gewoon een TS achtig ding maar dan dikker en meer gain?
Kan je ze dedicated gebruiken, hoef je niet steeds 2 dingen in te trappen.
Maar niets houd je tegen om dat wel te doen natuurlijk :D

Mitch
28 september 2012, 17:28
OCD en TS9 nooit meer in één zin graag :nervous: Dat zijn gelukkig heel verschillende pedalen. Voor leads zou ik de OCD niet snel aanraden, het is meer een lekkere rhythm crunch, blinkt niet uit in sustain. Ik heb even gemist wat de rest van de setup was, maar een Rat is een inkoppertje voor vette leads, maar er zijn er bakken meer. Barber Direct Drive, HBE Big D, Brunetti Mercury Box, Okko Diablo, Catalinbread DLS, Ibanez Tube King, noem ze maar op. Of kopieën van de Rat zoals de Ibanez Fat Cat of zo, dat kan natuurlijk ook. Ik zou weg blijven van die Danos waar muziekschuur zo gek op is, je krijgt namelijk ook precies waar je voor betaalt. Tenzij je nooit optreedt, dan moet je doen wat je thuis betrouwbaar en goed klinkend genoeg vindt.

muziekschuur
28 september 2012, 17:37
De coolcat varianten vind ik heel degelijk. Maar heb ook een paar van die plastic pedalen. Niks mis mee. Echt heel wat degelijker dan de behringer pedalen... Ik gebruik ze al een jaar of 3.

Het leuke hiervan vind ik. Als je 3 van die dure pedalen koopt dan heb je er 2 niet nodig... Met die dano's kun je gewoon zelf kijken of het wat is. Heb je ze 3 maanden dan maak je er een neefje blij mee en koop je dat ene pedaal waar je niet zonder kunt... Spaart je zo maar een weekendje weg uit...

Dreverhaven
28 september 2012, 17:38
+1 wat die Danelectro's betreft. Ik heb er meerdere soorten van gehad, allemaal prut.

Dreverhaven
28 september 2012, 17:40
De coolcat varianten vind ik heel degelijk. Maar heb ook een paar van die plastic pedalen. Niks mis mee. Echt heel wat degelijker dan de behringer pedalen... Ik gebruik ze al een jaar of 3.


Dit is niet echt een beste vergelijking. Je vergelijkt ze met het allergoedkoopste, kwalitatief allerlaagste segment, en omdat het beter is dan dat is er niets mis mee. :???:

whoosh
28 september 2012, 21:40
Leuke ideetjes hier allemaal, ik heb zelf ook een Fulldrive 2 met een Big Muff clone er achter, ga toch eens een beetje experimenteren met Tubescreamer en/of fuzz voor de Fulldrive... En ik ben net ook 2dehands opgedoken om toch nog eens te kijken naar een Rat. Gelukkig heb ik nog wat staan dat weg mag ook... :)

Dirt pedalen heb je nooit teveel.... en experimenteren met de volgorde(s) is echt de moeite waard. Ik had mijn fuzz gewoon achter mijn drives staan, maar ervoor is toch wel iets bijzonders. Ik zou er best nog een drive pedaaltje bij willen om voor de fuzz te zetten ook. Nog meer mogelijkheden :)