PDA

View Full Version : Oscillatie-probleem bij Fender Stratocaster



P-Five
27 september 2012, 10:26
Mij is het volgende opgevallen:

Situatie:
Gitaar: Fender Stratocaster (model, tremelo of hardtail, elementen maakt niet uit)
Amp: clean (model maakt niet uit)
Effect: distortion (model maakt niet uit)

Probleem: Als ik - met distortion aan - op de eerste snaar (hoge E) op de 12e positie een noot speel, is die noot zuiver. Dat wil zeggen: ik hoor geen vibrato op de toon. Hetzelfde geldt voor de 12e positie op de B snaar. Het gaat 'fout' bij de 12e positie op de G snaar. Als ik daar een noot speel hoor ik duidelijk een natuurlijke vibrato. De elementen staan al erg laag en het maakt ook niet uit op welke versterker, of met welke Distortion, of met welk element, of met welke strat (ik heb er 5). De vibrato is altijd aanwezig op elke strat die ik probeer. Er is ook een vibrato te horen op de drie dikste snaren, zij het langzamer maar dat is logisch want die vibreren langzamer.

Op mijn Gibson gitaren hoor ik die vibrato overigens niet.

Wat is hier aan de hand?

humbucker
27 september 2012, 11:24
Je bent een mierenneuker?













Just kidding, ik zou het echt niet weten. Straks ook eens uittesten!

P-Five
27 september 2012, 11:29
Je bent een mierenneuker?
Just kidding, ik zou het echt niet weten. Straks ook eens uittesten!

Geeft niet hoor. Maar je hebt wel gelijk ;-) Ik speel al 25 jaar stratocaster en het valt me nu pas op. Ik heb alleen nog niet de strats met EMG DG20 getest. Plus ik heb heel lang op een strat met Lace elementen gespeeld. Die heb ik nu niet op een gitaar zitten dus die kan ik niet testen. Een minuutje Googelen levert soortgelijke problemen op. Leer ermee leven is de oplossing ;-)

bass blom
27 september 2012, 11:45
je veren dempen kan helpen.

P-Five
27 september 2012, 13:19
je veren dempen kan helpen.

Ik heb het ook op een Strat met Hardtail. Het maakt ook niet uit hoe laag je je elementen zet. Op een strat met EMG DG20 is het heel in de verte aanwezig. Die strat heeft ook een Tremsetter.

bass blom
27 september 2012, 13:20
dan is het wellicht het stukje snaar boven de topkam wat meedoet.
of gewoon een maandagmorgen snaar :D

jutter
27 september 2012, 13:33
Gebruik je op elke strat hetzelfde merk snaren?

P-Five
27 september 2012, 13:41
Gebruik je op elke strat hetzelfde merk snaren?

Ik gebruik d'Addario 010 en GHS Boomers 010. Op een Fender ri 57 zitten nu Fender Bullits 009. Elke strat - ongeacht merk snaren en dikte, tremolo of hardtail - heeft het. Ik geloof dat mijn twee Telecasters het ook hebben. Ik ga wel even door mijn collectie om het verder te onderzoeken ;-)

P-Five
27 september 2012, 13:41
dan is het wellicht het stukje snaar boven de topkam wat meedoet.
of gewoon een maandagmorgen snaar :D


Bij alle 5 strats en 2 teles? Lijkt me sterk maar goed... het zou kunnen.

bass blom
27 september 2012, 13:59
Bij alle 5 strats en 2 teles? Lijkt me sterk maar goed... het zou kunnen.

het 2e zou sterk zijn ja. het eerste is heel goed mogelijk. op elke gitaar.

P-Five
27 september 2012, 14:04
Hagstrom Swede: geen vibrato
Gibson Special met P90: geen vibrato

P-Five
27 september 2012, 14:12
dan is het wellicht het stukje snaar boven de topkam wat meedoet.
of gewoon een maandagmorgen snaar :D

Ik heb de snaren boven de topkam afgeplakt: geen verschil. Ik heb de snaren zonder stringtree bespeeld: geen verschil

bass blom
27 september 2012, 14:14
poeh, ben je dan toch misschien een miereneuker? :D
het stukje snaar achter de brug is de volgende verdachte.
of de topkam zelf.

P-Five
27 september 2012, 14:19
poeh, ben je dan toch misschien een miereneuker? :D
het stukje snaar achter de brug is de volgende verdachte.
of de topkam zelf.

Ja, dat ik een mierenneuker ben hadden we al vastgesteld Blom. Wrijf het er nog ff in zeg ;-)
Maar ik ben niet alleen. Zie deze post:
http://www.fender.com/community/forums/viewtopic.php?f=13&t=61331

Nog een colleganeuker ;-)

bass blom
27 september 2012, 14:26
oh ik wist niet dat dat al vaststond :D

je speelt al 25 jaar en het valt nu pas op?
wellicht was het er al die tijd dus al.
ik merk ook dat ik steeds meer kritisch naar mezelf en anderen (en spullen) word..

iets heel anders.. back EMF..
wieweet is dat het wel :D
je snaar wekt een magnetisch veld op in de magneet, de spoel maakt er een klein stroompje, nee spanninkje mee.
tegelijk is er een elektromagnetische 'tegenkracht' gaande..
maar ik zou denken wel in dezelfde frequentie dus een vibrato kan dat niet opleveren.

P-Five
27 september 2012, 14:36
Wat ik ook nog kan proberen is het re-magnetiseren van de snaren door ze tegelijk op de pole pieces van de drie elementen te drukken.

Wat me ook opvalt - nu ik er zo over denk - is dat bij het stemmen van een fender de laagste 4 snaren kwa stemming altijd een beetje schommelen tussen te hoog, goed en te laag. Dan zit de gitaar dus rechtstreeks op de tuner. Ik los dat op door de tone geheel dicht te draaien. Het stemmen gaat dan een stuk nauwkeuriger. Die schommeling is misschien altijd aanwezig maar onhoorbaar tenzij je een distortion gebruikt...

bass blom
27 september 2012, 14:43
als het schommelt schommelt het meer in hoog ja.

P-Five
27 september 2012, 14:49
als het schommelt schommelt het meer in hoog ja.

En enkelspoel elementen zouden er meer last van hebben dan Humbuckers... Mijn Telecasters hebben het een beetje en ook mijn Gibson S-1 heeft het een beetje (Bill Lawrence enkelspoel)

Brewskie
27 september 2012, 20:04
En enkelspoel elementen zouden er meer last van hebben dan Humbuckers... Mijn Telecasters hebben het een beetje en ook mijn Gibson S-1 heeft het een beetje (Bill Lawrence enkelspoel)
Volgens mij heeft het daar ook mee te maken. De snaren trillen in het magnetisch veld van de pickup. Doordat de humbucker met twee tegengestelde velden aan de snaar trekt, wordt dit opgeheven. Mijn theorie.

alias
27 september 2012, 20:37
Doordat de humbucker met twee tegengestelde velden aan de snaar trekt, wordt dit opgeheven. Mijn theorie.Gooi die theorie maar in de vuilnisbak dan. Ook een humbucker heeft maar 1 magnetisch veld. Alleen is dat veld een wat diffuse versie van dat van een hoefijzermagneet.

7ender
28 september 2012, 02:52
je bent een mierenneuker?













Just kidding, ik zou het echt niet weten. Straks ook eens uittesten!






:):):) ..........

P-Five
28 september 2012, 07:54
:):):) ..........

Ik heb bij de verkiezingen ook gestemd op de Partij voor de Mieren ;-)

AJG
15 oktober 2012, 21:20
Hoe oud zijn de snaren die erop zitten? Ik heb ook weleens iets dergelijks gehad, maar toen bleek de snaar die erop zat gewoon niet goed te zijn...

P-Five
15 oktober 2012, 21:36
Ik hoor het bij zowel oude snaren als snaren die er net nieuw op gezet zijn...