PDA

View Full Version : Mijn eerste verdere baby stapjes in de wondere wereld van djent



Fusion
26 september 2012, 23:14
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=11913136

Commentaar welkom! (vooral van hen bekend met djent hehe)

Vind zelf de cleane gitaartjes heel lelijk en t kan allemaal NOG strakker.

Duhsjaak
28 september 2012, 12:06
Hi
We kennen elkaar niet en om dan zo maar te melden dat de ander lult is misschien niet helemaal de sociaal wenselijke tekst.

Toch vind ik dat. Dus ik gok het maar.

Om te beginnen heeft iemand die breekt met het keurslijf van het genre al een puntje of vijf voor bij mij.
En de andere soorten labels en etiketjes worden hier uitgevonden waar je bij staat. DjentSurf of SurfDjent. Ik vind het behoorlijk geniaal allemaal. Ik wou dat ik het had bedacht. ik hoop dat Tidal Sideburns (hoop dat ik het goed heb onthouden - Budapest in ieder geval) dit ziet en hoort en vertelt wat ie ervan vindt. Die maakt ook de fraaiste mengvormen.

Gelukkig is het zo tering kort, dat ik het bijna in zijn geheel mag jatten onder de noemer 'vrije nieuwsgaring'. Dan weet je dat maar vast. En nog strakker en je haalt zowat geen adem meer.

Ik maak me sterk dat hier toch een vreselijk goed lied van te maken moet zijn. En dan op een podium, allemaal tegelijk met je hoofden zwaaien, net als hondjes op de hoedenplank van de grijze tijgers aan de overkant van de straat. Lijkt mij ideaal.

Ik hoop dat ik mag komen kijken. Maar dan moet het wel iets meer zijn dan 18 seconden of zo. Daar gaan mijn oren niet van fluiten.
Top!
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
28 september 2012, 15:07
He Duhsjaak, bedankt voor je immer ge-wel-di-ge commentaat :) :)

Ik ben zelf helemaal niet vies van stijlen mengen (mijn 1 na laatste post mengde metal met jazz en dubstep), maar ik vind wel dat je eerst de essentie van de stijl(en) welke je wilt mis/gebruiken moet doorhebben. Vandaar dat ik graag eerst de basis van de populaire djent stijl onder de knie wil krijgen, om vanuit daar langzamerhand mijn eigen ding te doen. Thanks!

glennshred
30 september 2012, 14:04
En wat voor een baby stapjes, Intro begint mooi luid en spannend. Gitaar klinkt strak en zit meer vet in dan je vorige stuk..complimenten. Cleane gitaartjes kunnen idd wat beter maar heb er van genoten!! Wat kort maar tof!!!!
Blijf verder doen, goed bezig :)

Sorry voor het wachten van de volgende keer (ik bleef maar uiststellen) over waar ik men soundsamples stemmetjes haal. Daarom doe ik het nu, de meeste komen van Looperman.com , andere weet ik niet meer.

groetjes
glenn

Fusion
30 september 2012, 19:43
Thx Glenns! Jij moet gewoon s een vette EP gaan uitbrengen! Je hebt gevoel voor atmosfeer!

Anyway :)

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=11913136

Totaal andere patch gebaseerd op n Uberschall, veel minder distortiom en derhalve stuk minder strenge noise gate. Begint een nummer te worden :headbangend: Denk dat ik nog moet spelen met evt dunnere snaren, maar de drop À maakt t moeilijk een setje te kiezen. Moet ook zeker andere pickups. Zit te denken aan EMGs, Seymour Duncan Blackouts AHB-1 of AHB-3.

Wat vinden jullie?

Duhsjaak
1 oktober 2012, 15:53
Hi
EMG's.... tsja. Ik denk dat je die vraag beter kunt stellen aan iemand met gogme van die zaken.

Persoonlijk zie ik liever een actieve gitarist dan een actieve gitaar. DUs tsja, dat kadert de discussie een beetje.

Ikzelf gebruik alleen afwijkende stemmingen die met een setje 0.10 of 0.11 te behappen zijn. Met uitzondering uiteraard van de Nashville Stemming.

Misschien een idee om even een PM aan Harald te zenden? Hij adviseerde iemand over drop B stemming, maar ik weet effe niet meer waar.

-------


Kijk autostore weet ook dat ik wat heb gepost.
Afijn.
Ik ben benieuwd naar drop A in ieder geval....
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
6 oktober 2012, 22:25
Hijs is dus af :) :) Vooral een oefening. Ik hoor graag (vooral van hen bekend met Djent) wat er nog aan schort, alhoewel ik denk t meeste zelf ook wel te weten/horen:

* de strakheid is nog machinaal strak genoeg. Ik ben niet gewend aan lage stemmingen en ben dus nog aan t zoeken naar optimale snaar- en plectrumdikte etc. Dus ik flubber nog wat in t rond af en toe.

* ik voel me zwaar gehandicapt doordat ik een drop (A) tuning speel. Ik speel mijn hele leven lang in standaard E en kan er vooralsnog niet aan wennen. Ik denk dat ik de gitaar maar naar Bb standaard ga stemmen.

* de typische Dent riffs. Ik kan ze wel al in mijn hoofd verzinnen, maar mede door de lage stemming en de drop tuning, kan ik ze nog niet makkelijk vertalen. Zoiets. Dus de riffs zijn nu nog wel extreem basic en niet zo inventief en interessant als ze horen te zijn.

* de sound is er nog niet. Komt ook mede doordat de pickups van de MTM2 net schapen zijn: veel te wollig. Voor logge death metal of andere laaggestemde metal en rock vormen zijn ze wel oke, maar voor Djent niet. Ik zit enorm te twijfelen tussen een EMG 81/85 combo, een matched Seymour Duncan EMTY Blackouts set of een Seymour Duncan Distortion + Jazz 59 combo. De gitaarbody is van mahonie en das te gek voor death metal etc, maar voor Djent heb je dan toch vaak wel een top van een lichtere houtoort nodig, of vaak is de body van Alder of Basswood.

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=11913136

glennshred
8 oktober 2012, 19:13
Is knap gepeeld hoor, ik heb geen ervaring met de pickups van de MTM2 maar je hoort vooral (na de intro) dat het idd wat wollig klinkt. Ik heb ook het gevoel dat het beginstuk veel sneller gespeeld zou moeten worden, dat het wat te braaf klinkt, tempo wat hoger zetten op de track gaat veel meer geven denk ik. De rest is goed :) Voor een oefening klinkt het al zeer indrukwekkend.

Over de pick ups kan ik maar één ding zeggen: ga zeker voor de Seymour Duncans, heb talloze videootjes gezien waar de blackouts in voorkwamen en dat geluid is echt af, zo duidelijk.. zo goed dat ik me een schecter gitaar ga aanschaffen na verloop van tijd als ik het geld heb. Ik zeg het die pick ups worden EMG killers genoemd omdat er zo'n prachtige dynamiek in de sound zit en meer. Welke set nemen weet ik niet, ik zou best ééns wat youtube filmpjes gaan bekijken.

groetjes
glenn

Fusion
8 oktober 2012, 21:27
Ik zit nu weer aan een Seymour Duncan Full-Shred te denken voor deze gitaar...

Duhsjaak
8 oktober 2012, 22:34
Hi Fusion
Een tamelijk ethisch opererende, lang niet domme persoon (gitaartje bouwen hier, gitaartje spelen daar) kan nauwelijks horen op welke gitaar ik speel.
Nou zijn het (mijn gitaren althans) allemaal tamelijk simpele dingen, maar toch. Natuurlijk heeft het gitaartje en natuurlijk heeft het setje pickups invloed.

Hier op GN wordt vaak een bijna goddelijke invloed aan die dingen toegeschreven. Ik weet dat andere mensen/andere meningen hebben.

Maar (voorstel): Je bent zo lekker bezig. Ga nou eerst je muziek uitdiepen en tot leven brengen en ga je dan bemoeien met de vraag of een linkshandige Mexicaan een schroefje in je stemmechaniek heeft gedraaid en dat dat tot een doorslaggevende invloed op je djent/shred dingest leidt.

Er liggen twee* wegen open:
- je gaat de economie spekken en je koopt je gek, om dan tot de conclusie te komen dat je muziek zich net anders heeft ontwikkeld en dat je eigenlijk beter .........
- je gaat eerst een grove soort van gogme/diep besef ontwikkelen van hoe je JOUW muziek zou moeten klinken, zodat je er happy van wordt en DAN kijken wat er makkelijk/mogelijk nog aan de hardware moet worden gesleuteld.

*een beetje kort door de bocht/een keer raden wat de meest effectieve manier is om je geld te besteden.

Statistici houden altijd van de 80/20 regel. Ik heb daar doorgaans 80x20 schijt aan. Behalve in dit soort gevallen.

80% van het geluid komt bij jou vandaan. Een combinatie van motoriek, karakter, van wat jij lekker vindt etc.
20% komt uit de hardewaren en ik wil graag aannemen wat iedereen beweert. Maar dit geloof ik echt: vrijwel ieder gitaartje verandert in mijn handen in een surfgitaartje. Gewoon omdat ik het lekker vind.

Ga op zoek naar jouw eigen geluid. En heb je dat, dan weet je ook wat je moet doen om jou niet 20 of 80% tevreden te krijgen, maar 100% tevreden.

Voorbeeld. En niets meer dan een voorbeeld:
Er zijn hier een aantal meer dan fatsoenlijke gitaristen, die zweren bij actieve EMG's etc.
Dat is een technische perfectie van jewelste. Nog een stuk of wat pedalen (ik heb er drie in mijn auto, da's genoeg voor mij).
Het gevolg van al die perfectie, is dat ik niet kan horen wie de gitaar bespeelt, welke gitaar het is etc.

Dit alles leidt tot een perfect resultaat. Er is in mijn (persoonlijke) boek maar weinig meer slaapverwekkend, dan absolute perfectie.
Speel mij het snot voor de ogen op een volmaakt onpersoonlijk klinkende gitaar en je hebt mijn gevoel volledig uitgeschakeld!
Dat, terwijl je juist gitarist bent geworden om babes aan te trekken en mensen te beroeren.

Babes horen het niet en mensen vinden perfectie stierlijk vervelend.

Dit is een tamelijk lang, bevlogen betoog voor gevoel. En gevoel vóór techniek.
Samengevat: Eerst je ideale soort muziek tot bloei brengen en dàn je gear daarop aanpassen. En niet andersom.

En je post(s) blijf ik met veel plezier volgen.
Keep on keepin' on!

Vriendelijke groet, Gus

Fusion
11 oktober 2012, 13:45
Sorry voor de late reactie :) Ja, normaliter zou ik je (nu we t toch over percentages hebben haha) voor meer dan 70% gelijk geven. Sound komt uit je vingers. En ja, ook bij djent komt er veel, erg stijlspecifiek techniek bij kijken. MAAR, zodra je het over de djent sound hebt (of metal sound in t algemeen) gaat opeens de apparatuur bepalender zijn in je sound. Grotendeels ook omdat je zo laag gestemd gaat. Een gemiddelde gitaar klinkt dan opeens niet meer zo denderend. En je hebt echt wel een bepaalde soort pickups nodig om zo'n lage stemming te trekken en nog steeds gedefinieerd te blijven.

Ik heb de gitaar nu van drop A naar C standaard gestemd, en t klinkt al n stuk beter. Das mooi, want dat geeft hoop voor deze gitaar. Ik ga nog steeds andere elementen er in laten zetten, sorry Duhsjaak ;-)

Zo klinkt t nu:

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=11937978

glennshred
13 oktober 2012, 17:28
Klinkt goed in C standaard en dan nog wel met dezelfde pups. Blijven doorgaan zou ik zo zeggen.. met dit kan je al een hele song maken en de sound is prachtig. Ik ben benieuwd wat je nog allemaal gaat posten in de toekomst :cooler:

Duhsjaak
14 oktober 2012, 10:33
Hi
Klinkt toch geniaal?
Bij een optreden zou ik niet vooraan gaan staan. De tijd dat ik er lol in had om bont en blauw te worden gebeukt heb ik een beetje gehad, maar ergens bij een pilaar.... daar kun je vinden. Mij jaag je hiermee niet weg.
Vriendelijekg roet, Gus

Gert-Jan
14 oktober 2012, 10:40
Ik vind die cleane gitaar juist geniaal. Dit is best wel een brute track. Ik kende de metal variant djent (nog) niet maar vind het een verademing. Dit is een voorbeeld van een geslaagde melange. Leuk, meer!!!

GJ

Bloodline
14 oktober 2012, 11:08
Fusion je bent op de goeie weg ;)!
Ik heb de links ff beluisterd en gaat al de goede kant op, aangezien we gitaristen zien hier de feedback:

Music wise:
In mijn ogen mag je wel wat meer "los" zijn met de riffs, dat is het toffe van Djent: De riffs kunnen qua noten helemaal nergens over gaan maar wel grooven als een hele dikke tiet! Expirimenteer eens wat met vreemde dingen, check bijv "Frak the Gods" van Periphery @ 0:41.

Een leuk truckje in Djent is dat "pick-ticking" gedoe, check bijv "Admit Defeat" van Monuments of muziek van TesseracT. In principe is het de truck om haast geen stilte te laten vallen tijdens het riffen maar gewoon 16de noten (bijvoorbeeld) te tikken met je plectrum op je snaren en die af te dempen met je frethand.

Mixing wise:
Dikke kick is altijd superb bij Djent, boost eens wat minder hoog bij je kick en add eens wat rond de 50-60 hz.
Oh, en pitch je kick eens wat naar beneden! Wordt ie dikker van!

Wat een truck is om zo'n dikke djent tone te krijgen is om vaak rond de 600hz eruit te cutten, 1 -2 khz goed te boosten en 400 hz btje eruit te halen om het op te schonen.

Niet om mijn video te spammen maar wie weet heb je hier wat aan (je gebruikt een Axe FX geloof ik dus check vooral de EQ settings).


http://www.youtube.com/watch?v=pI4T7MXD5_w


Final tip:

VERDIEP JE IN DE HELE DISCO VAN MESHUGGAH :)!

Bloodline
14 oktober 2012, 11:11
Sorry voor de late reactie :) Ja, normaliter zou ik je (nu we t toch over percentages hebben haha) voor meer dan 70% gelijk geven. Sound komt uit je vingers. En ja, ook bij djent komt er veel, erg stijlspecifiek techniek bij kijken. MAAR, zodra je het over de djent sound hebt (of metal sound in t algemeen) gaat opeens de apparatuur bepalender zijn in je sound. Grotendeels ook omdat je zo laag gestemd gaat. Een gemiddelde gitaar klinkt dan opeens niet meer zo denderend. En je hebt echt wel een bepaalde soort pickups nodig om zo'n lage stemming te trekken en nog steeds gedefinieerd te blijven.

Ik heb de gitaar nu van drop A naar C standaard gestemd, en t klinkt al n stuk beter. Das mooi, want dat geeft hoop voor deze gitaar. Ik ga nog steeds andere elementen er in laten zetten, sorry Duhsjaak ;-)

Zo klinkt t nu:

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=11937978

Bare Knuckles al eens gechecked? Of Blackouts? Aftermaths blijken bruut te zijn van BN!

Fusion
15 oktober 2012, 13:02
Hoi Mendel, thanks! Ik had je video al n keer gezien (hier op dit forum, kan dat kloppen)? Prima tips :) Ik ben t helemaal met je eens qua 'losser' en 'vrijer' maar ik speel nu net n maand of 2 een paar uur per week djent, en luisterde t daarvoor eigenlijk nooit, dus t moet nog ff groeien zeg maar. Die 'pick-ticking' kon ik al, maar gaat niet in dit nummer komen hehe, is wel n te gekke techniek idd!

En je EQ tips neem ik ter harte, ik heb de kickdrum en de toms al wat omlaag gestemd en ben aan t spelen met de EQ.