PDA

View Full Version : Tips/tricks probleem



Vangaeverke
26 september 2012, 19:49
Beste gitaristen, ik heb sinds kort een Ephiphone G-400 gekocht en wou via youtube liedjes leren spelen
nu zit ik met een klein probleempje, wanneer ik bij de eerste 3-4 fretten de bovenste snaar aansla rilt hij tegen het metaal van de fret eronder ofzo.. irritant geluid die het niet leuk maakt om verder te spelen.. word er iedere keer door gedemotiveerd..

Mijn vraag is dus doe ik wat verkeerd? of zou mijn gitaar slegt gemaakt kunnen zijn? heb dit probleem met het 'proberen' spelen van 'Drain you - Nirvana'

En anders zijn alle tips welkom! :p Zou graag behoorlijk kunnen spelen :(

Bijvraag: Hoe stop je makkelijkst/snelst een akkoord? wanneer ik van het eerste akkoord naar de tweede wil bewegen hoor je de snaren geluid maken als ik ze loslaat.

Alvast bedankt!

VLP
26 september 2012, 19:55
Je moet je vinger steeds heel dicht tegen je fret houden als je een noot speelt. Als dit de rillingen niet oplost komt het omdat je gitaar niet goed afgestelt is. Dit moet bij elke elektrische gitaren gebeuren. Ik denk dat het normaal gratis in je aankoop zit.

bass blom
26 september 2012, 19:56
leren gitaarspelen doe je niet in een paar weken.

Tabula Rasa
26 september 2012, 19:59
Lijkt op een probleem in de afstelling van de hals. Die hoort lichtjes hol te staan, met de brug ook nog eens op de juiste hoogte.

Ga er eens mee naar de winkel waar je hem vandaan hebt en laat er eens naar kijken. Heb je er recent veel lichtere snaren op gezet?

Dat van die akkoorden wisselen. Dat komt vanzelf. Probeer met het overpakken niet te veel te glijden en kijk of je op de een of andere manier wat kan dempen in de beweging.

VLP
26 september 2012, 19:59
Ik ken wel een paar zeer gemotiveerde gitaristen die na een half jaar dagelijks oefenen toch al wel wat konden spelen.

Vangaeverke
26 september 2012, 20:04
leren gitaarspelen doe je niet in een paar weken.

Ik snap dit wel lol, het rillen is gewoon raar dacht dat dit aan de afstelling idd lag, ik ga dit weekend eens met de gitaar terug naar de shop mss kunnen die iets doen..

Ik speelde net iets harder door en dan gaat het IETS beter.. hoor je de rilling zo goed als niet.. Het glijden is wel nog een probleem :p doe dit te vaak

Bedankt voor de snelle reacties!

Tabula Rasa
26 september 2012, 20:16
Sla eens het volgende aan, een voor een:

E snaar 1,2,3,4, A snaar 1,2,3,4, D snaar 1,2,3,4, etc, E snaar 5, 6, 7, 8, A snaar 5, 6, 7, 8, etc..... zo krijg je een helder beeld waar dan het probleem ligt.

Alle noten per stuk aanslaan om zeker te weten dat het probleem niet in je greep van het akkoord zit.

Vangaeverke
26 september 2012, 20:46
Sla eens het volgende aan, een voor een:

E snaar 1,2,3,4, A snaar 1,2,3,4, D snaar 1,2,3,4, etc, E snaar 5, 6, 7, 8, A snaar 5, 6, 7, 8, etc..... zo krijg je een helder beeld waar dan het probleem ligt.

Alle noten per stuk aanslaan om zeker te weten dat het probleem niet in je greep van het akkoord zit.

Dit geprobeerd en bij de bovenste snaar (E6 volgens mij?) heb ik het rillen tegen de fretten eronder bij het spelen bij fret 1 2 3 en 4, Bij 2de snaar (A5?) Dan bij fret 1 2 en 3, en bij de 3de snaar (D3?) bij fret 1 miniem

Tabula Rasa
26 september 2012, 20:57
Dit geprobeerd en bij de bovenste snaar (E6 volgens mij?) heb ik het rillen tegen de fretten eronder bij het spelen bij fret 1 2 3 en 4, Bij 2de snaar (A5?) Dan bij fret 1 2 en 3, en bij de 3de snaar (D3?) bij fret 1 miniem

Dus je hoort geratel bij:

E 1, 2, 3, 4
A 1, 2, 3
D 1,
G x
B x
E x

Kijk eens vanaf de kop langs je hals naar je brug en beweeg de gitaar op en neer. Zien de frets eruit als bielzen op een spoorbaan? Kaarsrecht of lijkt het (heel erg overdreven) op een achtbaan?

EDIT: Je zou kunnen kijken of het helpt om de brug aan de baskant iets hoger te zetten. Is je actie gruwelijk laag? Mag ie wat omhoog aan de baskant?

Vangaeverke
26 september 2012, 22:21
De frets zien er behoorlijk recht uit al is het moeilijk vind ik om zo naar gitaar te kijke en rechtheid te zien :p

Ik denk idd met de baskant iets hoger te draaie dat het mss zal helpen, doe dit morgen wel ff..
Klinkt toch wel behoorlijk goed denk ik hoor, al ben ik nu niet de beste goede klank 'hoorder' maar mijn elektrische stemmer geeft niet verkeerd aan

Tabula Rasa
26 september 2012, 22:32
Stemapparaat staat even los van het brug omhoog of brug omlaag verhaal. Stemmen en intoneren hebben te maken met de zadeltjes en of ze naar voren of naar achteren moeten. Zorg eerst dat de snaren niet aanlopen op de frets. Mijn advies: laat hem goed afstellen en vraag of je mee mag kijken.

guitarkid
27 september 2012, 07:34
Plaats je je vingers wel op de juiste plek vóór de fret en niet te veel midden in het vakje? Dat kan n.l. ook de oorzaak zijn. Dan trilt de snaar tegen de gewenste fret, maar maakt dus niet voldoende contact!

Kingfisher
27 september 2012, 11:16
Het zal een combinatie zijn van gebrek aan techniek en afstelling. Een van de moeilijkste dingen bij een gitaar is niet de noten spelen die moeten klinken, maar net zuiver genoeg spelen om - snaren die niet moeten klinken te kunnen dempen en - vervelende bijgeluiden onder controle te krijgen. Het is het verschil tussen "strak" spelen en modderig rammen. Pas op: gecontroleerd modderig rammen is ook een kunst.

Als beginner zal je de gitaar zo afstellen dat ze wat meer vergevingsgezind is is, dus in jouw geval moet de brug aan de bass-kant wat hoger. Haal de spanning van de snaren, en met een muntstuk dat voldoende groot is, of plastic spatel (anders maak je krassen), draai je de brug een kwartslag(!!!!) naar omhoog. Een kleine afstelling heeft grote gevolgen qua klank en speelgevoel, dus kwartje per kwartje.
Vergeet ook niet van de pickup aan de basskant een kwartje hoger te draaien ( of niet, hangt er van af of je de klank leuk vind).

Ga niet naar een winkel, afstellen moet je zelf kunnen. Een winkel zal de gitaar opnieuw afstellen op de factory settings, terwijl elke gitarist zijn gitaren anders afgesteld wil. Een afstelling is zo persoonlijk dat alleen jij (of jouw persoonlijke gitaarroadie) het juist kan.

Zodra je jouw techniek hebt verbeterd, kan je proberen de snaren lager te zetten. Des te lager de snaren, des te makkelijk kan je spelen, maar technisch is het complexer.

Vangaeverke
27 september 2012, 19:01
Ligt idd meer aan het 'leren spele' denk net weer uurtje zitten oefenen en na een tijdje als een liedje wat 'strakker' speelt hoor je het getril niet meer, omdat de klank de bovenhand neemt, ik speelde altijd heel rustig/traag en daarom hoorde je al de bijgeluiden zo goed.. moet nog wat meer techniek opdoen om trager te kunnen spelen denk ik :p

De baskant omhoog doen btw, zit een inbusschroefje bij beide bouten om te verhogen/verlagen, ik neem aan dat je dit inbus schroefje eerst moet lossen, en dan pas een kwart slag de bout draaien?

guitarkid
27 september 2012, 19:56
Ligt idd meer aan het 'leren spele' denk net weer uurtje zitten oefenen en na een tijdje als een liedje wat 'strakker' speelt hoor je het getril niet meer, omdat de klank de bovenhand neemt, ik speelde altijd heel rustig/traag en daarom hoorde je al de bijgeluiden zo goed.. moet nog wat meer techniek opdoen om trager te kunnen spelen denk ik :p

De baskant omhoog doen btw, zit een inbusschroefje bij beide bouten om te verhogen/verlagen, ik neem aan dat je dit inbus schroefje eerst moet lossen, en dan pas een kwart slag de bout draaien?

Ik had al zo'n gevoel.....! ;) Succes!